

Європейська Бізнес Асоціація завжди тримає руку на пульсі трендів та важливих змін. Для цього ми регулярно проводимо опитування, що розкривають різні аспекти актуального стану та розвитку бізнес-середовища в Україні. Наразі Асоціація проводить 10 регулярних досліджень: Індекс інвестиційної привабливості, Митний індекс, Податковий індекс, Судовий індекс, Інфраструктурний індекс, Індекс настроїв малого бізнесу, Бізнес під час війни, Легкість ведення бізнесу в регіонах, Барометр щастя, Прогнози бізнесу. На основі результатів досліджень формується аргументована картина з найважливіших напрямків, досягнень та труднощів в роботі бізнесу, якою ми радо ділимося з держорганами, компаніями, ЗМІ та громадськістю. Тож пропонуємо ознайомитись з результатами та разом з нами відстежувати динаміку змін.
Дослідження, що відображає настрої бізнесу щодо поточного стану інвестклімату країни та прогнози на найближчі 6 місяців.
Як ми розраховуємо Індекс
Індекс інвестиційної привабливості розраховується як середнє арифметичне оцінок п’яти аспектів інвестиційного клімату. Респонденти відповідають на питання, обираючи одну із запропонованих відповідей, які піддаються аналізу, використовуючи п’ятибальну систему.
Для завантаження результатів опитування, будь ласка, натисніть на показник, що вас цікавить.
Для перегляду прес-релізу з результатами дослідження, будь ласка, натисніть показник, що вас цікавить на графіку.
Для перегляду прес-релізу з результатами дослідження, будь ласка, натисніть показник, що вас цікавить на графіку.
Дослідження, де бізнес ділиться прогнозами щодо курсу $, заробітних плат співробітників, розміру штату, інвестиційних проєктів на рік, ТОП-3 завдання від бізнесу до влади та ін.
Середній курс долара, який закладають у бюджети на наступний 2025 рік керівники членських компаній Європейської Бізнес Асоціації складає 44 гривні за долар. Для порівняння, у 2024 році бізнеси закладали 41 грн/$, а у 2023 році – 43 грн/$.
Такими є результати опитування Асоціації «Прогнози бізнесу на 2025 рік».
Дещо більше половини компаній, зокрема 53% прогнозують позитивну динаміку розвитку свого бізнесу у 2025 році. Минулого року на зростання бізнесу сподівались 58% керівників. Третина опитаних директорів, 33%, розраховують у 2025 році втримати бізнес-показники на рівні попереднього року, а 14% прогнозують негативну динаміку (13% минулого року).
Прогнози фінансових показників на 2025 рік у гривні майже ідентичні до прогнозів попереднього періоду. Більшість керівників, а саме 72% очікують на зростання доходів у гривні, і тільки 15% очікують падіння. Зростання до 10% прогнозують 35% директорів, зростання на 11-20% – 23%, і зростання на 21% та більше очікують 14% респондентів.
Водночас на зростання доходів у натуральному виразі розраховують 46%, а в доларах – 43%. Падіння доходів у натуральному виразі прогнозують 21% підприємців, у доларах – 27%.
Відносно до попередніх років інвестиційні наміри компаній стали більш стриманими. Кількість компаній, що планують впроваджувати нові масштабні інвестиційні проєкти у 2025 році впала до 16%. Нагадаємо, великі інвестпроєкти планували 26% компаній у 2024 році та 19% у 2023 році. Втім середня вартість запланованих проєктів зросла – у 2025 році вона складатиме в середньому 9 млн доларів ($8 млн у 2024 та $3 млн у 2023 році).
Незначним чином зменшилась і кількість компаній, що планують інвестиції в соціальні ініціативи, – з 65% у 2024 до 59% у 2025 році. В середньому бізнес планує спрямовувати на такі проєкти 6% від доходів компанії. У 2024 та 2023 роках ці показники складали 6% та 8% відповідно.
До топ-3 пріоритетних завдань до Уряду бізнес традиційно відніс боротьбу з корупцією, необхідність проведення судової реформи та встановлення верховенства права, забезпечення макроекономічної стабільності, а також проведення податкової та митної реформ.
Довідково:
В дослідженні «Прогнози бізнесу на 2025 рік» взяли участь 92 керівники компаній-членів Європейської Бізнес Асоціації. Опитування проводилося з 6 до 29 серпня 2024 року. Опитування «Прогнози бізнесу» проводиться Асоціацією вже 9-й рік поспіль.
CEO прогнозують позитивну динаміку розвитку свого бізнесу в 2025 році
респондентів очікують зростання доходів у гривні
Більше половини опитаних компаній, а саме 58% прогнозують позитивну динаміку розвитку свого бізнесу у 2024 році. Такими є висновки опитування Європейської Бізнес Асоціації «Прогнози бізнесу на 2024 рік». Минулого року таких було 47%. Цьогорічні результати демонструють позитивний тренд обережного покращення настроїв та прогнозів топ-менеджерів членських компаній Асоціації.
Водночас 29% директорів розраховують у 2024 році втримати бізнес-показники на рівні попереднього року, а 13% прогнозують негативну динаміку (минулого року таких було 25%).
Компанії покращують прогнози фінансових показників. Більшість керівників очікують зростання доходів у 2024 році: 72% розраховують на приріст у гривні, і 55% – у натуральному виразі. Минулого року таких було 58% та 43% відповідно. Зокрема, 35% опитаних підприємців очікують зростання доходів у гривні до 10%, і 25% – на 11-20%. Падіння доходів у гривні прогнозують 16%, у натуральному виразі – 17%.
У бюджетах на 2024 рік керівники компаній закладають вартість валюти в середньому на рівні 41 грн за 1 долар. Для порівняння, на 2023 рік бізнеси закладали 43 грн/$, а у 2021-22 роках – 29 грн/$.
Нових людей у наступному році планують наймати 2 з 5 СЕО. Минулого року цей показник був вдвічі меншим. Водночас близько половини компаній, а саме 48% залишать команду без змін, і 12% планують скорочення штату.
Переважна більшість опитаних компаній, а саме 87% підвищать заробітну плату своїм співробітникам. З них 46% планують підвищення до 10%, а 41% – від 10% до 20%. Тільки 1% компаній скорочуватимуть рівень заробітної плати, і 12% планують залишити його без змін. Минулого року до підвищення зарплат вдавались 73% керівників компаній.
У порівнянні з минулим роком зросла кількість компаній, що планують впровадження нових інвестиційних проєктів, – з 19% до 26%. Середня вартість запланованих проєктів також зросла та складає близько 8 млн доларів (в середньому 3 млн доларів у 2023 році).
Так само дещо зросла кількість компаній, що планують інвестиції в соціальні ініціативи, – з 60% до 65%. В середньому бізнес готовий спрямовувати на соціальні проєкти близько 6% від доходів компанії. У 2023 та 2022 роках ці показники складали 8% та 3% відповідно).
До топ-3 пріоритетних завдань до Уряду бізнес традиційно відніс боротьбу з корупцією, необхідність проведення судової реформи, встановлення верховенства права та забезпечення макроекономічної стабільності.
Довідково:
В дослідженні «Прогнози бізнесу на 2024 рік» взяв участь 91 топ-менеджер компаній-членів Європейської Бізнес Асоціації. Опитування проводилося з 26 серпня до 4 вересня 2023 року. Дослідження «Прогнози бізнесу» проводиться Асоціацією вже 8-й рік поспіль.
CEO прогнозують позитивну динаміку розвитку свого бізнесу в 2024 році
респондентів очікують зростання доходів у гривні
Майже половина членських компаній Європейської Бізнес Асоціації прогнозують позитивну динаміку розвитку свого бізнесу у 2023 році. Такими є висновки опитування «Прогнози бізнесу на 2023 рік», проведеного Асоціацією у партнерстві з Райффайзен Банк за аналітичної підтримки Gradus Research. Однак, цьогорічні результати очікувано демонструють погіршення настроїв та прогнозів топ-менеджерів. Для порівняння, минулого року позитивні прогнози робили 83% СЕО.
Водночас 28% директорів розраховують у 2023 році втримати бізнес-показники на нинішньому рівні, а 25% очікують погіршення стану справ у їхнього бізнесу (минулого року таких було тільки 2%).
Більшість компаній розраховують наступного року на позитивний фінансовий результат. Так, 58% респондентів очікують зростання доходів у гривні, і 43% – у натуральному виразі. При цьому 31% розраховує на зростання доходів у гривні до 10%. Падіння доходів у гривні прогнозують 31% директорів, у натуральному виразі – 36%.
При плануванні бюджетів на 2023 рік керівники компаній закладають вартість валюти в середньому на рівні 43 грн/$. Нагадаємо, останні два роки прогнози щодо курсу гривні залишались сталими на рівні 29 грн/$.
Тільки 1 з 5 СЕО планує наймати нових людей у наступному році. Тоді як більшість директорів, а саме 53% стверджують про плани втримати команду без змін, інші 28% будуть вимушені вдаватися до скорочення штату. При цьому минулого року більше половини компаній планували розширення штату.
Тільки 1% компаній планують скорочення заробітних плат у 2023 році, ще 26% залишать їх на поточному рівні. Водночас 73% запланували підвищення заробітних плат для співробітників, з них 40% підвищуватимуть платню на рівні від 10% до 20%. Для порівняння, усі респонденти минулорічного опитування планували підвищення заробітних плат своїм співробітникам.
У порівнянні з минулим роком на третину зменшилась кількість підприємців, що планують впровадження нових інвестиційних проєктів, про це повідомили тільки 19% компаній. Середня вартість запланованих проєктів складає близько 3 млн доларів. Натомість кількість компаній, що планують інвестиції в соціальні ініціативи, зросла – таких наразі 60%. В середньому бізнес готовий спрямовувати на соціальні проєкти близько 8% від доходів, що значно перевищує минулий показник до 3% від доходу компанії.
Керівники компаній також визначили ТОП-3 завдання до Уряду на наступний рік. Перші два пункти вже кілька років поспіль лишаються незмінними. На першому місці – необхідність проведення судової реформи та встановлення верховенства права, на другому – боротьба з корупцією. Третім пріоритетом на наступний рік бізнес-лідери визначили забезпечення макроекономічної стабільності, адже економічна безпека – основа майбутнього відновлення та відбудови України.
Партнери
Довідково:
В дослідженні «Прогнози бізнесу на 2023 рік» взяли участь 104 топ-менеджери компаній-членів Європейської Бізнес Асоціації. Анкета складалася з 10 питань, опитування проводилося у серпні-вересні 2022 року. Дослідження «Прогнози бізнесу» проводиться Асоціацією вже 7-й рік поспіль. Партнер дослідження у 2022 році – Райффайзен Банк, аналітичний партнер – Gradus Research.
CEO прогнозують позитивну динаміку розвитку свого бізнесу в 2023 році
респондентів очікують зростання доходів у гривні
Результати опитування «Прогнози бізнесу на 2022 рік», проведеного Європейською Бізнес Асоціацією разом з компанією Nestlé в Україні, демонструють впевнене зростання оптимістичних настроїв та прогнозів топ-менеджерів. Для порівняння, минулого року позитивні бізнес-результати прогнозували 60% респондентів.
Переглянути результати дослідження
Так, у 2022 році переважна більшість, а саме 83% респондентів прогнозують зростання свого бізнесу, 15% директорів розраховують втримати бізнес-показники на рівні 2021 року, і тільки 2% очікують погіршення стану справ у їхнього бізнесу (14% минулого року).
Прогнози фінансового результату компаній на наступний рік суттєво зросли. Більшість підприємців, зокрема 67% прогнозують зростання доходу на рівні 10-20% – у гривні. Цей показник повернувся до рівня 2020 року після суттєвого падіння у минулому. На зростання доходів до 10% у натуральному виразі очікують 36% директорів, а майже половина (49%) розраховують на 10-20% зростання.
Прогнози щодо курсу долара на наступний рік збігаються з минулорічними. При плануванні бюджетів на 2022 рік керівники компаній закладають вартість валюти в середньому на рівні 29 грн/$.
Усі респонденти цьогорічного опитування зазначили, що планують підвищувати заробітну плату своїм співробітникам у 2022 році. Більшість керівників, а саме 55% планують підвищення заробітної плати у розмірі 5-10%. Ще 30% підвищать заробітну плату у розмірі 10-20%. Нагадаємо, минулого року 15% компаній не мали змоги підвищити заробітну плату персоналу.
Так само пожвавлюються плани бізнесу щодо створення нових робочих місць. Тоді як минулого року 60% не планували жодних змін в штаті, цьогоріч таких лише 36%. А більшість, зокрема 58% топ-менеджерів планують розширювати штат. І тільки 6% бізнесів будуть вимушені вдатися до скорочення персоналу.
Третина підприємців, а саме 32% планують впровадження нових інвестиційних проєктів наступного року (від 20 тисяч до 400 млн доларів). Більше того, ми раді констатувати, що майже половина (49%) планують наступного року інвестиції в соціальні ініціативи, спрямовані на підтримку українського суспільства. У деяких випадках суми інвестицій досягатимуть 3% від доходу компанії.
Керівники компаній також визначили ТОП-3 завдання від бізнесу до влади на наступний рік. Другий рік поспіль перше місце займає необхідність проведення судової реформи та встановлення верховенства права, на другому місці – боротьба з корупцією, і на третьому – забезпечення політичної стабільності та ефективного менеджменту в країні. Також цього року директори окремо відзначили важливість подальшого реформування податкової та митної галузі.
Довідково:
В дослідженні «Прогнози бізнесу на 2022 рік» взяли участь 95 ТОП-менеджерів компаній-членів Європейської Бізнес Асоціації. Анкета складалася з 10 питань, опитування проводилося у вересні 2021 року. Дослідження «Прогнози бізнесу» проводиться Асоціацією вже 6-й рік поспіль. Партнер дослідження у 2021 році – Nestlé в Україні.
CEO прогнозують зростання їхнього бізнесу в 2022 році
прогнозують зростання доходу на рівні 10-20% – у гривні
Оптимістів поменшало: 60% CEO очікують на позитивний розвиток свого бізнесу в 2021 році - такими є результати опитування «Прогнози бізнесу на 2021 рік», яке Європейська Бізнес Асоціація щорічно проводить серед генеральних директорів своїх компаній та презентувала на зустрічі "Глобальний огляд економіки України". Варто зазначити, що у попередній хвилі опитування на 2020 рік на зростання свого бізнесу очікували 77% генеральних директорів.
Тоді як 60% прогнозують зростання, 26% директорів розраховують втримати бізнес-показники на рівні 2020 року, а ще 14% констатують, що стан справ у їхнього бізнесу погіршиться. До того ж, тільки третина підприємців, а саме 31% планують впровадження масштабних інвестиційних проєктів наступного року.
Близько третини підприємців очікують на збільшення доходу від розвитку бізнесу до 10% – у гривні. Тоді як минулого року більшість (62%) прогнозували зростання на рівні 10-20%. При плануванні бюджетів на 2021 рік керівники компаній закладають вартість валюти в середньому на рівні 29 грн/$.
Водночас більше половини директорів, а саме 54% планують підвищення заробітної плати співробітникам у розмірі 5-10%. Ще 21% підвищать заробітну плату до 5%, а 9% – у розмірі 10-20%. Тільки 15% компаній не планують підвищення заробітної плати персоналу, проте до її скорочення не вдасться жодна компанія.
Водночас більшість компаній покладатимуться на стриману HR політику наступного року. Так, 60% планують зберегти персонал компанії без змін. Розширювати штат планують тільки 28% компаній (минулого року таких було 46%). До скорочення персоналу будуть вимушені вдатися 12% бізнесів.
Крім того, керівники компаній визначили ТОП-3 завдання від бізнесу до влади на наступний рік. Вже тривалий час вони залишаються незмінними, проте цього року на перше місце директори поставили необхідність проведення судової реформи та встановлення верховенства права, на другому місці – боротьба з корупцією, далі – забезпечення політичної стабільності та ефективного менеджменту в країні.
Довідково:
В дослідженні «Прогнози бізнесу на 2021 рік» взяв участь 121 ТОП-менеджер компаній-членів Європейської Бізнес Асоціації. Анкета складалася з 10 питань, опитування проводилося протягом у вересні 2020 року. Дослідження «Прогнози бізнесу» проводиться Асоціацією вже 5-й рік поспіль.
СЕО прогнозують зростання свого бізнесу наступного року
очікують на збільшення доходу від розвитку бізнесу до 10% – у гривні
На розвиток бізнесу наступного року розраховує 77% керівників членських компаній Європейської Бізнес Асоціації. Більше половини бізнесменів (62%) очікують на збільшення доходу від розвитку бізнесу в розмірі від 10 до 20% – у гривні. Майже половина (45%) СЕО прогнозують темп зростання доходів також на рівні 10-20%. Такі результати було отримано в результаті опитування «Прогнози бізнесу на 2020 рік» та презентовано 23 вересня 2019 року під час спеціального заходу Європейської Бізнес Асоціації «Глобальний огляд економіки України».
Так, при плануванні бюджету на наступний рік власники закладають вартість валюти в середньому на рівні 28 грн/$. І, за прогнозами інвесторів, гривня продовжить зміцнення, адже минулого року передбачений курс був на рівні 30 грн/$.
Більшість (90%) керівників планують підвищувати заробітну плату співробітникам у розмірі 5-20%.
Водночас, зменшилася кількість охочих розширювати штат. Так, 47% планують залишити кількість співробітників на рівні минулого року. Приймати на роботу нових людей за рахунок розширення штату планують тільки 46% (минулого року їх кількість складала 58%).
Дослідження показало, що наступного року компанії не поспішають розпочинати нові інвестиційні проекти в Україні – тільки 33% СЕО мають такі наміри.
Крім того, в дослідженні йшла мова про ТОП-3 завдання від бізнесу до влади на наступний рік. Результати продемонстрували, що вже тривалий час вони залишаються практично незмінними. На першому місці стоїть боротьба з корупцією, далі йде необхідність проведення судової реформи і забезпечення верховенства права, забезпечення політичної стабільності та ефективного менеджменту в країні.
Варто зауважити, що проведене на початку 2019 року опитування генеральних директорів демонструє такі ж побажання до керівництва країни, наряду з впровадженням земельної реформи та боротьбою з тіньовою економікою. Сподіваємось, цього разу бізнес все ж почують, аби країна могла рухатись та розвиватись далі.
Довідково: в дослідженні «Прогнози бізнесу на 2020 рік» взяли участь 104 ТОП-менеджери компаній-членів Європейської Бізнес Асоціації. Анкета складалася з 10 питань, опитування проводилося протягом серпня 2019 року.
CEO розраховує на розвиток бізнесу наступного року
очікує на збільшення доходу від розвитку бізнесу в розмірі від 10 до 20% – у гривні
Європейська Бізнес Асоціація в рамках проєкту Unlimit Ukraine спільно з OLX Україна та Райффайзен Банк представила результати дослідження Індекс настроїв малого бізнесу за 2024 рік. Інтегральна оцінка індексу знизилася до 2,3 балів з 5 можливих (у 2023 році – 2,5), що свідчить про негативну динаміку настроїв підприємців.
Водночас малий бізнес оцінює поточну ситуацію дещо краще, аніж в розпал пандемії коронавірусу, коли був зафіксований історичний мінімум Індексу – 2,2 бали у 2020 році.
У 2024 році падіння продемонстрували всі компоненти Індексу – оцінка поточного стану МСБ, оцінка змін за останні пів року та очікувань від наступних пів року та оцінка економічної ситуації. Найнижчий показник серед складників Індексу отримала оцінка економічної ситуації – 1,9 балів, а найвищий – прогнози щодо змін у наступні 6 місяців – 2,6 балів.
Наразі 21% підприємців вважають, що справи у їхнього бізнесу йдуть добре (проти 19% у 2023 році), а 27,5% оцінюють ситуацію як нейтральну. Водночас збільшилась частка респондентів, які оцінюють стан справ погано – з минулорічних 39% до 51,5%.
Динаміка оцінок за останні 6 місяців демонструє негативний тренд: 62% підприємців повідомили про погіршення стану справ, 26% – не зафіксували змін, а 12% – відзначили покращення.
Прогнози на наступні пів року також стали більш стриманими. Лише 22% підприємців очікують покращення (було 37%), тоді як 47% вважають, що ситуація погіршиться (було 35%). Частка тих, хто не очікує змін, зросла до 31%.
До того ж, переважно негативно підприємці оцінюють економічну ситуацію в Україні. Так, 54% вважають ситуацію несприятливою, 41% – катастрофічною, і лише 5% оцінюють економічну ситуацію як сприятливу.
Наміри МСБ щодо розширення бізнесу дещо уповільнились. Частка підприємців, які планують розширення, скоротилася з 79% до 67%. Втім такі плани є: 25% підприємців планують відкривати нові напрями виробництва, 13% – розширювати географію діяльності, а 14% прагнуть вийти на зовнішні ринки. При цьому 17% компаній вже експортують товари чи послуги за кордон (зростання з 14% у 2023 році).
Звісно, війна внесла свої корективи у плани бізнесу. Також значно зменшилася кількість підприємців, які планують залучати кошти – з 80% до 62%. Основні джерела фінансування:
При цьому серед тих, хто планує залучати фінансування збільшилась кількість підприємців, які розраховують на власні кошти та кредити. Відповідно, дещо зменшилась частка підприємців, які вважають банківське кредитування недоступним – з минулорічних 42% до 34%. Водночас 22% підприємців відзначили зростання кількості пропозицій і можливостей для кредитування (було 19%).
Бізнес активно використовує цифрові канали для продажів – про це повідомили 67% опитаних підприємців. Йдеться переважно про соціальні мережі та сайти компаній. Частка тих, хто торгує виключно онлайн, зросла з 15% до 24%.
Головними викликами для малого бізнесу залишаються війна, низька купівельна спроможність населення, зростання цін, нестабільність економіки, атаки на енергосистему та фіскальний тиск.
ІНДЕКС НАСТРОЇВ МАЛОГО БІЗНЕСУ − проводиться Європейською Бізнес Асоціацією з 2017 року у межах проєкту Unlimit Ukraine. Мета дослідження – моніторинг оцінок та настроїв малого бізнесу та аналіз точок зростання, які стимулюватимуть його розвиток. Партнери проєкту у 2024 році – OLX Україна та Райффайзен Банк. Дослідження проводилось з 1 до 31 грудня 2024 року, у ньому взяли участь 1716 фізичних осіб-підприємців.
Unlimit Ukraine – платформа для розвитку малого та мікробізнесу, створена на базі Європейської Бізнес Асоціації. Проєкт надає комплексну підтримку для малого та мікробізнесу через освітні заходи і консультації, участь у програмах міжнародної співпраці, діагностику проблем бізнесу й обговорення актуальних для нього питань. Учасником проекту може стати малий і мікробізнес із формою власності ФОП без обмеження видів діяльності. Наразі до Unlimit Ukraine входить 9000 представників МСБ.
підприємців вважають, що справи у їхнього бізнесу йдуть добре (проти 19% у 2023 році)
За рік з 79% скоротилася частка підприємців, які планують розширення
Анна Дерев’янко
Виконавча директорка Європейської Бізнес АсоціаціїПопри надзвичайно складні умови, малий бізнес шукає можливості та ресурси для продовження роботи. Хоча загальний настрій підприємців погіршився, більшість планує і надалі розширюватись та інвестувати. Однак економічні та безпекові виклики залишаються значними, і подальший розвиток МСБ залежатиме від загальної ситуації в країні.
Олена Шпирка
Керівниця з питань розвитку сегменту клієнтів бізнес банкінгу, Департамент каналів продажів та дистрибуції, Райффайзен БанкМісія Райффайзен Банку виходить за межі звичайного банкінгу – ми створюємо міцну фінансову основу для відбудови, підтримки та зростання бізнесу в Україні, навіть у складні часи. Наші клієнти оформлюють кредит онлайн в Raiffeisen Business Online, користуються дистанційним процесом видачі нецифрових кредитів. Ми також пришвидшили прийняття рішення по кредиту. Крім того, маємо велику кількість партнерських кредитів, які допомагають економити кошти та покрити ризики. Впроваджуємо індивідуальний підхід до кожного клієнта та його потреб. Райффайзен Банк продовжує підтримувати агробізнес, важливий для розвитку економіки та продовольчої безпеки. На сьогодні Райф залишається одним із лідерів фінансування аграрної галузі в Україні. Райф забезпечує енергонезалежність українського бізнесу та надає кредити на будівництво СЕС, виробництво сонячних панелей, створення біогазових та біометанових заводів, біопаливних котельних, купівлю генераторів, запровадження енергоефективних проєктів тощо. Банк також активно інвестує у проєкти, що мають соціальну складову. Підтримує малий та середній бізнес, жіноче підприємництво, доступ до освіти та охорони здоров’я.
Альона Горковенко
Менеджерка команди маркетингу OLX Україна та Центральна АзіяБізнес-середовище відіграє важливу роль у стимулюванні електронної комерції, формуючи екосистему взаємної підтримки та розвитку. Хоча загальна динаміка використання цифрових каналів не зазнала кардинальних змін, частка підприємців, які використовують виключно онлайн-канали показово зросла майже вдвічі. В умовах глобальної діджиталізації та післявоєнного відновлення України, електронна комерція повинна стати одним із пріоритетних напрямків розвитку економіки. Це не лише забезпечить зростання існуючих бізнесів, але й створить нові можливості для підприємництва, що в кінцевому підсумку сприятиме економічному відновленню та процвітанню країни. Ми в OLX і далі сприятимемо розвитку електронної комерції в Україні, створюючи додаткові можливості.
У 2024 році майже 80% МСБ планують розширювати бізнес та залучати кошти у розвиток - про це свідчать результати опитування Індекс настроїв малого бізнесу за 2023 рік, яке провела Європейська Бізнес Асоціація в рамках проєкту Unlimit Ukraine за підтримки OLX Україна та ПриватБанку, а також інформаційноїпідтримки Міністерства цифрової трансформації України, Офісу з розвитку підприємництва та експорту та Дія Бізнес.
Хвиля опитування за 2023 рік демонструє незначне покращення настроїв МСБ – інтегральна оцінка Індексу зросла до 2,5 балів з 5-ти можливих. Ця оцінка залишається в негативній площині, втім є вищою за показник 2,4 балів у 2022 році та 2,2 балів у 2020 році. Серед компонентів Індексу точкове зростання продемонстрували оцінки поточного стану бізнесу та змін у майбутні пів року.
Серед опитаних нами підприємців 41% оцінюють стан справ у їхньому бізнесі як задовільний. Водночас порівняно з минулим роком зменшилась кількість незадоволених станом справ – з 58% у 2022 році до поточних 40%. Втім зменшилась і частка тих, хто задоволений станом справ – до 19% (24% у 2022 році). Отже, загальна оцінка поточного стану справ у 2023 році більше тяжіє до нейтральної площини.
За рік з 76% до 79% збільшилась кількість підприємців, що планують розширення бізнесу. З них 30% планують відкриття нових напрямків бізнесу, а 14% планують розширювати географію діяльності та виходити на інші ринки. До речі, наразі тільки 14% опитаних нами компаній експортують свої товари чи послуги за кордон. Водночас 21% планують розширювати команду, а 28% підвищувати заробітну плату співробітникам.
До 80% зросла кількість підприємців, які планують залучати кошти у розвиток власного бізнесу у 2024 році. Для порівняння, минулого року такі плани мали 67%. Як і раніше бізнес здебільшого покладається на власні сили – особисті кошти (40%) та меншою мірою на гранти (20%), кредити (12%) та інвестиції (9%). Наміри щодо кредитів та інвестицій незначно зросли.
Попри те, що наміри залучати кредитні кошти залишаються доволі скромними, є позитивна тенденція у оцінці доступності кредитування. Серед опитаних нами підприємців зменшилась частка тих, хто вважає банківське кредитування недоступним – з 59% у 2022 році до поточних 42%. Відповідно і частка тих, хто вважає його доступним, зросла з 10% до 19%.
Ми поцікавились у підприємців, яка частка їхніх продажів припадає на цифрові канали. Виявилось, що цифровими каналами користується більшість опитаних, а саме 67%, з яких 15% здійснюють продажі виключно онлайн. При цьому третина компаній, а саме 30% зазначають, що онлайн торгівля приносить їм набагато більше прибутку. Водночас інші 33% респондентів повідомили, що зовсім не користуються цифровими каналами.
Оцінка очікування змін серед МСБ дещо зросла у 2023 року, тож прогнози є більш позитивними, ніж торік. Частка тих, хто прогнозує покращення стану справ (37%) переважає частку тих, хто вважає, що справи у їхнього бізнесу погіршаться (35%). Ще 26% не очікують суттєвих змін у найближчі пів року.
Динаміка змін за останні пів року є переважно негативною, адже більше половини, а саме 53% відповіли, що стан справ у їхнього бізнесу дещо або значно погіршився. У 28% ситуація в бізнесі не зазнала змін, а у 19% стан справ покращився.
Традиційно найнижчою з усіх компонентів Індексу є оцінка економічної ситуації в країні. Більшість оцінюють її негативно, зокрема 34% вважають економічну ситуацію несприятливою, а 31% – катастрофічною. Варто нагадати, що оцінки підприємців економічної ситуації під час активної фази пандемії коронавірусу були ще гіршими, тоді про катастрофічну ситуацію говорили 44% респондентів. Водночас у 2023 році до 11% збільшилась кількість респондентів, які вважають економічну ситуацію сприятливою, порівняно з 8% у 2022 році.
До топ негативних факторів, що мають вплив на роботу бізнесу, підприємці відносять низьку купівельну спроможність українців, війну та окупацію територій, нестабільність економіки, зростання цін та витрат.
ІНДЕКС НАСТРОЇВ МАЛОГО БІЗНЕСУ − проводиться Європейською Бізнес Асоціацією з 2017 року у межах проєкту Unlimit Ukraine. Мета дослідження – моніторинг оцінок та настроїв малого бізнесу та аналіз точок зростання, які стимулюватимуть його розвиток. Партнери проєкту у 2023 році – OLX Україна та ПриватБанк. Інформаційні партнери – Міністерство цифрової трансформації України, Офіс з розвитку підприємництва та експорту та Дія Бізнес. Дослідження проводилось з 1 до 31 грудня 2023 року, у ньому взяли участь 4569 фізичних осіб-підприємців. У 89% учасників опитування виручка не перевищує 30 млн грн на рік.
Unlimit Ukraine – платформа для розвитку малого та мікробізнесу, створена на базі Європейської Бізнес Асоціації. Проєкт надає комплексну підтримку для малого та мікробізнесу через освітні заходи і консультації, участь у програмах міжнародної співпраці, діагностику проблем бізнесу й обговорення актуальних для нього питань. Учасником проекту може стати малий і мікробізнес із формою власності ФОП без обмеження видів діяльності. Наразі до Unlimit Ukraine входить 7500 представників МСБ.
Зменшилась частка тих, хто задоволений станом справ – до 19% (24% у 2022 році)
За рік з 76% до 79% збільшилась кількість підприємців, що планують розширення бізнесу
Оксана Куцоконь
Керівниця Напрямку масового бізнесу ПриватБанкуПриватбанк обслуговує 61% всіх підприємців України та 45% юридичних осіб. Це не тільки доля ринку - це ще й величезна відповідальність за надання надійних та безперебійних банківських послуг, за постійну фінансову підтримку бізнесу і відповідно за фінансування реального сектора економіки. Тому питання доступності кредитування для бізнесу для нас важливе. На сьогодні майже 200 тисяч бізнес клієнтів Приватбанку вже мають розраховані пропозиції на суму в 500 млрд грн на нове кредитування.
Ігор Сироватко
Керівник департаменту клієнтського сервісу OLX в Україні та Центральній АзіїІз дослідження ми бачимо, що багато підприємців наразі ще не використовують онлайн-канали продажу. Це близько 30%. Хоч і для частини з цих підприємців онлайн взагалі не є релевантним каналом продажу у зв′язку із специфікою сфери, в якій вони працюють, та все ж є потреба і є можливість збільшувати кількість підприємців, які використовують всі переваги онлайн-каналів продажу. І для залучення підприємців до e-commerce потрібно мати комплексний підхід, який включає державну підтримку, освіту, також фінансування, технічну допомогу та розвиток інфраструктури для електронної комерції. Ще одним способом збільшення підприємців, які працюють в електронній комерції, є банальне збільшення кількості підприємців в Україні. І над цим треба працювати всім разом. Починаючи від держави і продовжуючи бізнесами, які створюють інфраструктуру для того, щоб підприємці з′являлися.
Анна Дерев’янко
Виконавчий директор Європейської Бізнес АсоціаціїЗа результатами індексу ми бачимо хоч і незначну, але позитивну тенденцію щодо покращення настроїв малого бізнесу. Так, бізнес адаптувався та думає про розвиток. Водночас, все ж додаткові або нові можливості підтримки, зокрема і фінансової, вкрай потрібні. Адже наразі, як бачимо, підприємці покладаються переважно на власні сили. Крім того, вкрай важливими є діалог та формування довіри між бізнесом та владою, адже без цього сильну економіку буде досить важко побудувати.
Попри війну 3 з 4 МСБ планують розширення бізнесу у 2023 році - про це свідчать результати опитування Індекс настроїв малого бізнесу за 2022 рік, яке провела Європейська Бізнес Асоціація в рамках проєкту Unlimit Ukraine за інформаційної підтримки Міністерства цифрової трансформації України, Офісу з розвитку підприємництва та експорту та національного проєкту Дія.Бізнес.
Цьогорічна хвиля демонструє чергове погіршення настроїв МСБ, адже показник Індексу впав до 2,4 балів з 5-ти можливих, що є другим найнижчим значенням за всю історію дослідження. Для порівняння, у 2021 році показник Індексу склав 2,6 балів, а у 2020 – 2,2 бали.
Серед опитаних нами підприємців 58% наразі незадоволені станом справ у їхньому бізнесі, цей показник дещо зріс порівняно з 2021 роком, тоді таких було 52%. Одночасно зменшилась частка тих, хто станом справ задоволений – поточні 24% проти 32% минулого року.
Найгірше з усіх складників Індексу учасники опитування оцінили економічну ситуацію в країні. Зокрема, 42% вважають її несприятливою, а 29% – катастрофічною. Такими є реалії воєнного часу. Однак варто зазначити, що під час активної фази пандемії коронавірусу ці оцінки були ще гіршими – тоді 44% респондентів оцінили стан економіки як катастрофічний.
Вдруге за шість років проведення дослідження погіршились не тільки настрої, але й очікування змін підприємців. Наразі частка тих, хто прогнозує, що стан справ у бізнесу й надалі погіршуватиметься (38%) переважає кількість тих, хто очікує покращення ситуації (33%) у наступні пів року.
На оцінки бізнесів найбільший негативний вплив мають такі фактори, як активні бойові дії та близькість до фронту, руйнування, обстріли, перебої з електропостачанням та зв'язком, недоступність кредитних коштів, падіння споживчого попиту та зменшення платоспроможності населення, ускладнення логістики, інфляція, податковий тиск.
Попри труднощі, більшість підприємців, а саме 76% планують розширення бізнесу у 2023 році. З них 28% планують розширювати географію присутності, 26% – відкриття нових напрямків, 25% – вихід на зовнішні ринки, 21% - зміну кількості співробітників.
Зокрема й для розширення бізнесу більшість опитаних (67%) залучатимуть нові кошти. Здебільшого підприємці покладаються на власні фінанси (30%) та меншою мірою на гранти (21%) і кредити (10%). Порівняно з 2021 роком втричі впала частка кредитних коштів у користуванні МСБ – тоді на них покладались 32% компаній.
Кредитування – традиційно актуальна тема для малого бізнесу. У 2022 році підприємці повідомляють про труднощі з отриманням кредитів. Серед опитаних нами МСБ 59% вважають банківське кредитування недоступним або важкодоступним, тоді як у 2021 році таких було 40%.
Ми також запитали у підприємців, як на їх роботу вплинули атаки на енергетичну інфраструктуру. Тільки 8% повністю зупиняють роботу через обстріли, ще 20% – тимчасово призупиняють. Більшість пристосовуються, наприклад, по 45% підприємців змінюють графік роботи та/або змінюють обсяги виробництва чи надання послуг.
Для підготовки до роботи в таких умовах підприємці спрямували додаткові кошти на купівлю генераторів та інших ДБЖ (55%) і засобів зв’язку та Інтернету (41%). Водночас ті, в кого немає фінансової можливості вимушені підлаштовуватись під графік відключень, зокрема й працювати в нічні зміни.
ІНДЕКС НАСТРОЇВ МАЛОГО БІЗНЕСУ − проводиться Європейською Бізнес Асоціацією з 2017 року у межах проєкту Unlimit Ukraine. Мета дослідження – співпраця з малим і мікробізнесом та аналіз точок зростання, які стимулюватимуть його розвиток. Інформаційні партнери проєкту у 2022 році – Міністерство цифрової трансформації України, Офіс з розвитку підприємництва та експорту та Дія Бізнес. Дослідження проводилось з 8 грудня 2022 року по 20 січня 2023 року, у ньому взяли участь 325 фізичних осіб-підприємців.
Unlimit Ukraine – платформа для розвитку малого та мікробізнесу, створена на базі Європейської Бізнес Асоціації. Проєкт надає комплексну підтримку для малого та мікробізнесу через освітні заходи і консультації, участь у програмах міжнародної співпраці, діагностику проблем бізнесу й обговорення актуальних для нього питань. Учасником проекту може стати малий і мікробізнес із формою власності ФОП без обмеження видів діяльності. Наразі до Unlimit Ukraine входить 4300 представників МСБ.
Кількість задоволених поточним станом справ у бізнесі зменшилась – від минулорічних 32% до теперішніх 24%
Суттєво збільшилась кількість тих, кого не влаштовує поточна економічна ситуація. Зокрема, 42% вважають її несприятливою, а 29% – катастрофічною
Анна Дерев’янко
Виконавчий директор Європейської Бізнес АсоціаціїМалий бізнес опинився у доволі скрутному становищі у воєнному 2022 році, тож ми пишаємось усіма, хто зміг адаптуватись та продовжити працювати у нових умовах. Хоча серед підприємців наразі переважають здебільшого песимістичні настрої, вони все ж є дещо кращими, ніж у розпал пандемії у 2020 році. Будемо сподіватися, що найскладніші часи вже позаду, і як найбільша бізнес-асоціація в Україні ми й надалі підтримуватимемо МСБ в рамках проєкту Unlimit Ukraine.
Валерія Іонан
Заступник міністра цифрової трансформації з питань євроінтеграціїМіністерство цифрової трансформації продовжує підтримувати підприємницьку екосистему, і результати опитування дають нам вектор, в який спрямовувати наші зусилля, зокрема в рамках проєкту з розвитку підприємництва Дія.Бізнес.
Андрій Ремізов
Директор Офісу з розвитку підприємництва та експортуНові виклики, що постали перед українськими підприємцями під час повномасштабного вторгнення проявили також і потенційні напрями розвитку. І цікавою тенденцією вбачаємо те, що 25% підприємців, які планують розширювати діяльність, хочуть робити це саме через початок експорту. Офіс з розвитку підприємництва та експорту працює над тим, щоб Експортний напрям Дія.Бізнес був активно представлений за кордоном, і український бізнес знайшов своїх партнерів та клієнтів по всьому світу.
У грудні 2021 року Європейська Бізнес Асоціація разом з компанією ЛІГА:ЗАКОН провела чергову хвилю дослідження настроїв малого бізнесу в Україні, аби визначити, як змінилися умови для ведення малого бізнесу за минулий рік. З детальними результатами можна ознайомитись в ПРЕЗЕНТАЦІЇ.
Настрої малого бізнесу суттєво погіршилися - про це свідчать результати опитування «Індекс настроїв малого бізнесу», яке провела Європейська Бізнес Асоціація в рамках проєкту Unlimit Ukraine у партнерстві з Mind.ua. Цьогорічне дослідження демонструє значне погіршення настроїв малих підприємців. Так, показник Індексу впав до 2,38 балів з 5-ти можливих, порівняно з 3,07 балами минулого року, та повернувся в негативну площину. Такі показники є найнижчими за всю історію дослідження з 2017 року.
У порівнянні з попередніми роками майже вдвічі знизилась кількість підприємців, задоволених поточним станом справ у їхньому бізнесі. Наразі таких 24% проти 42% у минулому році. Відповідно, зросла і кількість незадоволених – від минулорічних 29% до нинішніх 58%.
Однак, у 2020 році погіршилися не тільки настрої, але і очікування змін. Вперше за чотири роки очікування тільки на 10% перевищують оцінку поточного стану справ. Тільки 27%респондентів очікують покращення стану справ у бізнесі протягом найближчих 6 місяців проти минулорічних 59%. 52% підприємців очікують, навпаки, погіршення.
Близько половини опитаних не планують наступного року зміни у штаті компанії, як у кількості робітників, так і у заробітній платі. Хоча такі все ж є – 18% збільшуватимуть кількість працівників, а 23% запланували підвищення заробітної плати.
Найгірше з усіх складників Індексу учасники опитування оцінили економічну ситуацію в країні. Так, 80% вважають поточну економічну ситуацію несприятливою для ведення бізнесу. Головні причини цьому – низька купівельна спроможність населення, вплив карантинних обмежень, податкове навантаження та фіскальний тиск. Варто відмітити, що традиційний лідер цього антирейтингу – податкове навантаження – наразі опинилося на третьому місці.
Втім податкова сфера лишається в топі напрямків, що потребують змін на краще, на думку малого бізнесу. Зокрема,31% говорить про необхідність прогресивних змін у сфері оподаткування, ще по 9% опитаних говорять про необхідність дерегуляції та підвищення ефективності всіх гілок влади.
Кредитування – традиційно актуальна тема для малого бізнесу. За результатами опитування, кожен п’ятий підприємець планує залучати кредити для розвитку свого бізнесу у 2021 році. Водночас переважна більшість, а саме 64% опитаних вважають, що отримати кредит в Україні важко або ж взагалі неможливо. Минулого року таких песимістичних поглядів дотримувалось дещо менше підприємців – 52%.
Ми також запитали у підприємців, якими є головні наслідки впливу пандемії на роботу їхнього бізнесу. Більшість, а саме 58% відзначають зменшення кількості замовлень, ще 18% були змушені переглянули бізнес-модель та шукати нові напрямки, 10% оптимізували діяльність та скоротили персонал, а 3% змогли збільшити продажі чи відкрили нові ринки збуту. І тільки 14% не помітили впливу коронавірусу на їх діяльність.
«Державна програма “5-7-9”, адаптована до потреб бізнесу в оборотному капіталі та рефінансуванні, зробила свій вагомий внесок аби український бізнес пройшов випробування пандемією із мінімальними втратами. Натомість більшість мікро- та малого бізнесу й надалі потребуватиме альтернативних банківським кредитам фінансування. Тому в Офісі розвитку МСП у тісній співпраці з нашими партнерами тримаємо у фокусі розвиток – досі мало знайомих загалу способів фінансування таких як – факторинг, сучасної offline та online інфраструктури підтримки бізнесу, а також програм навчальної та консультаційної підтримки».
ІНДЕКС НАСТРОЇВ МАЛОГО БІЗНЕСУ − проводиться Європейською Бізнес Асоціацією з 2017 року у межах проекту Unlimit Ukraine. Мета дослідження – співпраця з малим і мікробізнесом та аналіз точок зростання, які стимулюватимуть його розвиток. Партнер проєкту – Mind. Дослідження проводилось з 1 по 31 грудня 2020 року, у ньому взяли участь 426 власників і директорівмалого бізнесу усіх сфер діяльності.
Unlimit Ukraine – платформа для розвитку малого та мікробізнесу, створена на базі Європейської Бізнес Асоціації. Проект надає комплексну підтримку для малого та мікробізнесу через освітні заходи і консультації, участь у спецпроектах, діагностику проблем бізнесу й обговорення актуальних для нього питань. Учасником проекту може стати малий і мікробізнес із формою власності ФОП без обмеження видів діяльності. На сьогодні, до Unlimit Ukraine входить 2400 представників МСБ.
Mind.ua – незалежний журналістський бізнес-портал, місія якого – бути корисним для читачів, тому його діяльність спрямована на створення якісного продукту. Mind сповідує «журналістику знань» – розповідає, пояснює та надає читачеві можливість робити свідомий вибір у різних сферах життя – економічній, культурній, соціальній і бізнесовій.
Вдвічі знизилась кількість підприємців, задоволених поточним станом справ у їхньому бізнесі проти 42% у минулому році
Зросла і кількість підприємців, незадоволених поточним станом справ у їхньому бізнесі від минулорічних 29%
Анна Дерев’янко
Виконавчий директор Європейської Бізнес Асоціації2020 рік став справжнім випробуванням для бізнесу, в першу чергу, саме для малих підприємців. Цікаво, що і великі, і малі компанії практично одностайно оцінюють поточні умови ведення бізнесу – в 2,38 бали з 5-ти. Однак ситуація для них все ж складається по-різному – у МСБ ще немає достатнього запасу міцності, порівняно з великими гравцями. Тож малий бізнес сьогодні потребує посиленої підтримки звідусіль – від держави, медіа, суспільства, великого бізнесу.
Тому ми як найбільша бізнес-асоціація в країні вважаємо своїм обов’язком допомагати МСБ в рамках проєкту Unlimit Ukraine. А минулого року запустили спільно з Українським фондом стартапів інший проєкт, в рамках якого малий бізнес може попрацювати з великим, наприклад, розробляючи програми з автоматизації та інші рішення, на які є запит у великих компанії. Тож запрошую не втратити таку можливість та долучатись.
Олена Еро
Менеджер проєкту Unlimit UkraineЧерговий рік поспіль найболючішим питання для бізнесу є дешеві та доступні кредити. Незважаючи на зусилля держави у цьому напрямку та запуск програми «5-7-9%», відсоток малих підприємців, яким складно отримати кредит, тільки зростає. Варто врахувати відгуки малого бізнесу, щоб вдосконалити умови програми та створити легший і швидший доступ до кредитного ресурсу. На додачу, дуже важливо, щоб державна підтримка не вичерпувалася спрощенням доступу до фінансування, а натомість передбачала комплексні рішення для розвитку та масштабування малого бізнесу.
Євген Шпитко
Засновник і головний редактор Mind.uaНаслідки поразки малого і середнього бізнесу від пандемії є настільки масштабними, що вони повністю змістили акценти настроїв, затьмаривши собою національні проблеми. Тепер «точками відліку» є не корупція та війна, а їхні похідні – неадекватність дій влади й низька купівельна спроможність».
Валерія Іонан
Заступник Міністра цифрової трансформації УкраїниCOVID-19 боляче вдарив по малому та середньому підприємництву. Тому Мінцифра особливу увагу приділяє створенню зручних умов для ведення бізнесу — без бюрократії, без черг, без корупції. Ми запустили найшвидшу реєстрацію бізнесу в світі. А в рамках національного проєкту Дія.Бізнес впроваджуємо багато ініціатив, спрямованих на розвиток бізнесу та стимулювання молоді до підприємницької діяльності. Наприклад, кожен підприємець може безкоштовно скористатися онлайн-консультаціями, загалом доступні 55 видів за 12 різними напрямками. Також ми запустили Національну онлайн-школу для підприємців із безкоштовними курсами.
Крім того, ми з партнерами впровадили дисципліну «Інноваційне підприємництво та управління стартап-проєктами» у 76 університетах України. І ми обов’язково використаємо аналітику та рекомендації з дослідження під час розробки державних програм підтримки малого та середнього бізнесу, а також розбудови екосистеми підтримки підприємництва. Зокрема, цього року ми плануємо відкрити від 7 до 14 офлайн-центрів підтримки підприємців Дія.Бізнес всією Україною. А ще плануємо запустити першу державну агенцію з розвитку підприємництва та експорту.
Андрій Слабінський
Керівник Офісу розвитку малого і середнього підприємництва (SMEDO)Проблеми зі збутом продукції та потреба винаходити нові, в тому числі цифрові, способи організації роботи стали характерними маркерами року, що минув. Пандемія COVID-19 та обмежувальні карантинні заходи стали одночасно джерелом зазначених проблем та каталізатором змін та розвитку. На тлі цього, доступ до фінансування, особливо поза агросектором, ускладнився, що власне і демонструє Індекс.
Результати Індексу настроїв малого бізнесу, який вже третій рік поспіль проводить Європейська Бізнес Асоціація у межах проєкту Unlimit Ukraine, показали зростання оптимістичних поглядів серед українських підприємців. Так, показник Індексу піднявся до 3 балів з 5-ти можливих, порівняно з 2,7 балами минулого року, та нарешті вийшов з негативної площини.
Загалом, спостерігаємо позитивну динаміку, порівнюючи результати з даними попередніх років. Кількість задоволених поточним станом справ у бізнесі суттєво зросла – від минулорічних 31,6% до теперішніх 42%. До того ж, зменшилась кількість тих, кого не влаштовує поточна економічна ситуація – 29,2% проти 38,4% у минулому році.
На 10% зросла кількість підприємців, які очікують покращення стану справ у бізнесі у порівнянні з минулим роком – 58,7% проти 47,4%. Майже половина підприємців планують збільшувати кількість найманих працівників – 40,8% планують наймати нових людей, а тільки 9,6% – скорочувати. До того ж, 44,6% планують збільшувати рівень заробітної плати своїм робітникам. За останній рік різко зросла задоволеність підприємців своїм рівнем прибутків – майже в півтора рази. Минулого року тільки 27% респондентів влаштовував їхній прибуток, а зараз таких нараховується 40,7%. Проте, варто зазначити, що переважна більшість (59,3%) все ж хотіли б заробляти більше.
Водночас, на думку 69,1% опитаних, економічна ситуація все ще є несприятливою для ведення бізнесу. Хоч число незадоволених і зменшилося на 3% (у 2018 році було 72,2%), кількість підприємців скептичних до наявних в країні економічних умов залишається досить великою. Так, найбільшими перешкодами для бізнесу були названі податкове навантаження(49,6%) та високий рівень корупції (46%). Слід відмітити, що незадовільність цими двома факторами зменшилася у порівнянні з 2018 роком (56,4% і 51,9% відповідно). Також підприємці стали менше перейматися проблемами інфляції, нестачі кваліфікованих кадрів та Війни на Сході. Водночас, зросло занепокоєння з приводу складності адміністрування податків та тиску з боку судових та контролюючих органів.
Саме через порушення податкового регулювання, 35,1% підприємців були оштрафовані за останні 3 роки. Більшість (33,1%) просто запізнилась зі сплатою податків, а 10,8% зробили помилки при оформленні звітності. Однак, причиною такої ситуації, за даними респондентів, часто є неясність процедур та необізнаність підприємців у змінах в оподаткуванні. Крім того, майже 10% опитаних поскаржилися на неправомірність рішень контролюючих органів при податкових перевірках.
Не дивно, що якби в підприємців була можливість на користь свого бізнесу змінити один фактор, що впливає на економіку країни, більшість з них (29,8%) змінили б податкове законодавство. Пріоритетними завданнями в цьому напрямі були б спрощення податкових процедур та зниження рівня податків. А ідею дерегуляції підтримали 8,5% опитаних, які хочуть спрощення умов для ведення бізнесу та розвитку цифрових технологій у секторі державних послуг.
ІНДЕКС НАСТРОЇВ МАЛОГО БІЗНЕСУ − проводиться Європейською Бізнес Асоціацією з 2018 року у межах проекту Unlimit Ukraine. Партнери проекту у цьому році: компанія ЛІГА:ЗАКОН, 28Quadrate, Міністерство цифрової трансформації. Мета дослідження – співпраця з малим і мікробізнесом та аналіз точок зростання, які стимулюватимуть його розвиток. Дослідження проводилось з 29 жовтня по 18 грудня 2019 року, у ньому взяли участь 632 власники і директори малого бізнесу усіх сфер діяльності.
Кількість задоволених поточним станом справ у бізнесі суттєво зросла – від минулорічних 31,6% до теперішніх 42%
Зменшилась кількість тих, кого не влаштовує поточна економічна ситуація – 29,2% проти 38,4% у минулому році
Анна Дерев'янко
Виконавчий директор Європейської Бізнес АсоціаціїМи раді, що кожного року все більше власників малого та середнього бізнесу долучаються до участі в опитуванні. Приємно бачити, що серед представників бізнесу переважають позитивні настрої. Попри те, що негативу стало менше, малий бізнес все ще скаржиться на проблеми, які стосуються сфери державного регулювання. Звичайно, довіру між державою та бізнесом не можна побудувати в один момент, це можна зробити тільки шляхом формування довгострокового позитивного досвіду у відносинах між двома сторонами. І ми в Асоціації раді сприяти зміцненню такого діалогу.
Ольга Таранова
Бізнес-лідер «Платформа» компанії ЛІГА:ЗАКОНПонад третина підприємців сплачували штрафи протягом останніх 3 років. Більшість з них – через неточності податкового законодавства, нестачу роз’яснень, бюрократизацію процесів чи технічні проблеми. За більшістю штрафів стоять не злісні порушники закону, а молоді підприємці, зосереджені на розвитку свого бізнесу, які не хочуть розбиратися у законодавчих вимогах та пам’ятати про дати сплати податків. Ми підтримуємо Індекс настроїв малого бізнесу, щоб виявляти ті прогалини, де ми можемо допомогти. Впевнена, що більшість поточних проблем зникнуть з появою легких технологічних рішень, які пропонує український IT-ринок.
Вдала податкова політика могла б стати гарним стимулом для розвитку малого бізнесу - такими є висновки Індексу настроїв малого бізнесу, який вже другий рік поспіль проводить Асоціація у межах проекту Unlimit Ukraine. Цього року представники малого бізнесу дещо погіршили оцінку перспектив власного розвитку та оцінку економічної ситуації в Україні. Загальний Індекс настроїв малого бізнесу за результатами опитування склав 2,7 із 5-ти можливих, тоді як у минулорічний Індекс становив 3,2.
Порівняно з минулим роком, малому бізнесу в Україні стало складніше працювати. Так, 38,4% опитаних виявились незадоволеними поточним станом справ у бізнесі, тоді як 31,6% підприємців ситуація цілком влаштовує. Для порівняння, минулого року переважали позитивні настрої – 45% задоволених проти 26% негативно налаштованих. Так само за результатами опитування переважає негативна оцінка динаміки розвитку бізнесу за останні 6 місяців – 44,4% проти 30,1%.
Попри такі настрої опитані підприємці налаштовані активно розвивати свій бізнес у 2019 році. Більше половини респондентів (53%) планують нарощувати обсяг фінансування, а 66% очікують зростання прибутків у першому півріччі 2019 року. Водночас майже половина бізнесменів (47%) очікують покращення стану справ у бізнесі протягом найближчих 6 місяців. З них 65% планують наймати нових працівників, 77% планують підняти рівень зарплати і стільки ж підприємців збираються збільшити інвестиції у свою справу.
Дещо змінилися основні проблеми, які хвилюють бізнес. Якщо серед головних проблем минулого року більшість підприємців назвали інфляцію, то у цьому році вона за актуальністю для них посідає лише 4-е місце (43%). Значно більше турбують підприємців високе податкове навантаження – його назвали 56% опитаних, високий рівень корупції (52%), а також війна на сході країни (47%).
Якби у підприємців була можливість змінити одну річ на користь свого бізнесу, більшість з них змінили б рівень податків. Чверть опитаних переконані, що це головна проблема для бізнесу. За ним з великим відривом йде доступність кредитування, у цій сфері хотіли б змін 10% респондентів. По 9% припадає на такі сфери, як державна підтримка бізнесу та платоспроможність населення.
ІНДЕКС НАСТРОЇВ МАЛОГО БІЗНЕСУ − проводиться Європейською Бізнес Асоціацією з 2018 року у межах проекту Unlimit Ukraine. Партнери проекту у цьому році: компанія ЛІГА:ЗАКОН, BRDO, 28Quadrate. Мета дослідження – співпраця з малим і мікробізнесом та аналіз точок зростання, які стимулюватимуть його розвиток. Дослідження проводилось з 5 по 31 грудня 2018 року, у ньому взяли участь 133 власники і директори малого бізнесу усіх сфер діяльності.
підприємців ситуація цілком влаштовує
опитаних виявились незадоволеними поточним станом справ у бізнесі
В рамках Європейської Бізнес Асоціації вже три роки успішно існує проект Unlimit Ukraine, який об’єднує молодий український бізнес. На наших очах формується потужний прошарок українських виробників, які пропонують якісні товари та послуги та можуть конкурувати на міжнародних ринках. Очевидно, що вибудовування бізнесу «з нуля» - складний процес, що стає особливо помітно у трансформаційні для країни часи. Невизначеність змушує підприємців бути обережними у своїх прогнозах. До того ж, мінливе законодавство, передвиборча турбулентність, корупційний тиск залишаються проблемами, які стримують оптимістичні настрої як великого, так само і малого бізнесу. Хоча при цьому приємно відмітити, що малий бізнес планує подальший розвиток та розраховує на покращення стану справ найближчим часом.
Малий бізнес в Україні активно розвивається й оптимістично налаштований на 2018 рік, незважаючи на несприятливий бізнес-клімат. Такими є висновки Індексу настроїв малого бізнесу, котрий вперше провела Європейська Бізнес Асоціація спільно з компанією ЛІГА:ЗАКОН у межах проекту Unlimit Ukraine. Загальний Індекс настроїв малого бізнесу становить 3,2 із 5-ти можливих, що відповідає нейтральному рівню.
При цьому такі складові Індексу, як оцінка поточного стану бізнесу, динаміка його розвитку за останні 6 місяців, прогноз ситуації на наступні 6 місяців та оцінка бізнес-клімату виявили кардинально протилежні настрої з боку підприємців.
Дослідження виявило потужні оптимістичні настрої в очікуваннях бізнесу на 2018 рік. 76,2% опитаних очікують, що стан справ у їхньому бізнесі покращиться вже протягом наступних півроку. 87% прогнозують зростання прибутків у 2018 році. Значний оптимізм підприємці демонструють у планах розвитку свого бізнесу цього року. Зокрема: 54,2% планують збільшити кількість працівників, а 57,3% – підняти рівень зарплати найманих працівників, 64,3% – мають намір збільшити обсяг фінансування свого бізнесу у 2018 році. Дослідження свідчить про орієнтування малого бізнесу на експорт. 27% опитаних компаній вже вийшли на зовнішні ринки, а 30,3% – планують вийти цього року. Компанії налаштовані на розвиток своїх підприємств і реінвестування зароблених коштів у власний бізнес.
Складнощі з отриманням кредитів стримує розвиток малого бізнесу. За даними дослідження, 82% компаній потребують кредитних коштів. При цьому 65% опитаних мають із цим труднощі, із них для 15,5% залучення кредитів – «абсолютно неможливе».
Загалом, економічна ситуація в Україні не сприяє розвитку малого бізнесу – так вважають 68,2% опитаних. Лише 3% респондентів повністю задоволені бізнес-кліматом в Україні. Інфляція (56,3%), рівень податкового навантаження (42,24%), високий рівень корупції (41,9%) та нестача кваліфікованих фахівців (39,3%) – основні чинники негативної оцінки бізнес-клімату. Разом з тим лише 4% вважають, що інфляція заважає розвитку бізнесу насамперед.
Близько 21,6% опитаних назвали систему оподаткування головною сферою, яка потребує змін. 14,7% опитаних найбільше стурбовані доступністю кредитних коштів, для 9% – найбільш неприйнятним є рівень корупції. По 6,1% респондентів хотіли б найперше змінити на користь свого підприємства ситуацію з державною підтримкою бізнесу та платоспроможністю населення.
ІНДЕКС НАСТРОЇВ МАЛОГО БІЗНЕСУ – 2018 вперше проводиться Європейською Бізнес Асоціацією спільно з компанією ЛІГА:ЗАКОН у межах проекту Unlimit Ukraine. Мета дослідження – співпраця з малим і мікробізнесом та аналіз точок зростання, які стимулюватимуть його розвиток. У межах дослідження опитано 278 власників і директорів малого бізнесу усіх сфер діяльності. Близько 40% опитаних компаній були засновані у кризові 2015 – 2017 роки.
задоволені поточним станом справ у бізнесі
незадоволені станом справ у бізнесі
Анна Дерев'янко
Виконавчий директор Європейської Бізнес АсоціаціїЛогічним продовженням місії Європейської Бізнес Асоціації, яка полягає у поліпшенні інвестиційного середовища в Україні, стала підтримка малого бізнесу. Кілька років тому ми започаткували для цього дуже важливий проект Unlimit Ukraine. Ідея проекту в тому, що великий бізнес може поділитися своїм досвідом з малими підприємцями. Тож, ми почали консультувати малий бізнес, підібрали команду менторів з досвідчених СЕО великих компаній, які щедро ділилися експертизою з молодими та амбітними українськими підприємцями. Ми переконалися, що саме такі інсайти потрібні малому та мікробізнесу, щоб втриматися на плаву та закласти міцний фундамент для розвитку. Наступний етап розвитку проекту – Індекс настроїв малого бізнесу в Україні. Це дослідження показало ті проблеми, з якими щодня стикаються малі підприємці – недоступність кредитів (65%), інфляція (56,3%), рівень податкового навантаження (42,24%), високий рівень корупції (41,9%), нестача кваліфікованих фахівців (39,3%) – основні чинники негативної оцінки бізнес-клімату. Знаючи про больові точки бізнесу, ми можемо вплинути на ситуацію, щоб малі підприємці відчували себе більш впевнено, а відкрити й розвивати бізнес в Україні було легко та безпечно.
Дмитро Джеджула
CMO ЛІГА:ЗАКОНЗдешевлення кредитів для бізнесу найближчим часом не очікується – в Уряді немає жодних ініціатив з цього приводу. Більше того, НБУ підняв облікову ставку, що підвищить вартість коштів. Та приводи для оптимізму все ж є. Президент вніс законопроект «Про валюту» замість застарілого Декрету «Про систему валютного регулювання» від 1993 р., який передбачає певну лібералізацію валютних операцій, що може зняти окремі адміністративні обмеження для залучення реальних зовнішніх інвестицій. Є також певні зрушення у розвитку податкової системи – впровадження повного та своєчасного відшкодування ПДВ; очікувана заміна податку на прибуток податком на виведений капітал; а також, у разі прийняття законопроекту про Національне бюро фінансової безпеки, ліквідація податкової поліції. Є низка макроекономічних чинників для пожвавлення економіки – зростання попиту на українську продукцію за кордоном, стабілізація валютного курсу та, як наслідок, збільшення купівельної спроможності мешканців України.
Надішліть нам питання
Коли ви створюєте особистий кабінет, ми обробляємо ваші персональні дані згідно з Політикою конфіденційності Асоціації, положення якої викладені нижче. Тому вам необхідно надати згоду на обробку персональних даних та підтвердження, що ви ознайомилися з нашою Політикою конфіденційності.
Європейська Бізнес Асоціація («Асоціація») поважає конфіденційність ваших даних. Ця Політика конфіденційності («Політика») охоплює питання збору, використання, розголошення, передачі та зберігання вашої особистої інформації.
Будь ласка, переконайтесь, що ви ознайомились із нашими правилами конфіденційності та зв'яжіться з нами, якщо у вас виникли запитання з цього приводу.
1) Визначення
Для того, щоб ви розуміли як оброблятимуться ваші дані, спочатку ми пояснимо терміни, що використовуються у цій Політиці:
2) Які дані ми збираємо?
Коли ви зв'язуєтесь з нами, використовуючи будь-які засоби комунікації, у тому числі, але не виключно: електронна пошта, факс, телефон, соціальні мережі, за допомогою онлайн-форми, надсилаєте нам різні файли, резюме, використовуєте персональний електронний кабінет на веб-сайті Асоціації або укладаєте угоди з нами, відвідуєте заходи, які ми організовуємо або до організації яких долучаємось, ми можемо збирати ваші персональні дані, у тому числі:
Ми також можемо збирати дані, які містять інформацію про доменне ім'я або IP-адресу, дату та тривалість перебування Інтернет-користувача на сайті Асоціації. Такі дані збираються автоматично, коли Інтернет-користувач відвідує сайт Асоціації. У поєднанні з іншими даними ця інформація допомагає нам дізнатися, який контент є найбільш привабливими для наших відвідувачів. Крім того, такі дані допомагають нам виявити дестабілізацію роботи обладнання.
Асоціація може отримувати персональні дані також і від третіх осіб (наприклад, партнерів), які є володільцями відповідних персональних даних. При цьому відповідні особи мають забезпечити законність такої передачі та у разі необхідності отримати від суб’єктів персональних даних добровільну інформовану згоду на передачу. В деяких випадках Асоціація може виступати розпорядником персональних даних (data processor) та обробляти отримані дані згідно з наданими інструкціями та виключно в тих цілях, для яких вони були передані Асоціації. Зі свого боку, якщо таке зобов’язання буде застосовним, Асоціація повідомить суб’єктів персональних даних про отримання їхніх даних протягом розумного строку.
3) Політика використання файлів cookies
Веб-сайт Асоціації використовує файли cookie, що являють собою невеликі текстові файли, які розміщені на вашому пристрої для зберігання даних і котрі може читати веб-сервер в домені, що розмістив їх. Ми використовуємо файли cookie для забезпечення можливості вашої авторизації на веб-сайті Асоціації, аналізу роботи веб-сайту, відстеження діяльності користувачів на веб-сайті, збору даних трафіку та для досягнення інших законних цілей.
Більшість веб-браузерів автоматично використовують файли cookie, надаючи при цьому користувачам можливість керувати цим процесом шляхом їх блокування або видалення. Інструкції з блокування або видалення файлів cookie можна знайти в налаштуваннях конфіденційності або довідковій документації кожного веб-браузера.
4) Як ми використовуємо ваші дані?
Цілі обробки ваших персональних даних Асоціацією залежать від характеру наших із вами відносин:
Якщо ви співробітник компанії-члена Асоціації, наша загальна мета збору та обробки ваших даних полягає в тому, щоб надати вам можливість отримати доступ до переваг, які пов’язані з членством вашого роботодавця в Асоціації. Таким чином, обробка ваших персональних даних здійснюється для таких цілей:
Якщо ви відвідуєте заходи, які організовуються або до організації яких залучається Асоціація, ми збиратимемо та/або оброблятимемо ваші персональні дані для досягнення таких цілей:
Якщо ви представник потенційного члена Асоціації, ми збираємо та обробляємо ваші персональні дані для досягнення таких цілей:
Якщо ви є представником компанії, яка не є членом Асоціації, але котра має доступ до окремих переваг Асоціації, ми збиратимемо та оброблятимемо ваші персональні дані для досягнення таких цілей:
Якщо ви є працівником або представником постачальника, з яким Асоціація має (або планує мати, або мала в минулому) договірні відносини, ми будемо збирати та/або обробляти ваші персональні дані для виконання договірних відносин (якщо вони тривають) та виконання наших обов’язків, встановлених законодавством (наприклад, зберігати бухгалтерські документи протягом встановленого законодавством строку). Це також може включати зберігання, оновлення та аналіз даних у нашому корпоративному програмному забезпеченні.
Якщо ви кандидат на працевлаштування в Асоціації, ми збиратимемо та оброблятимемо ваші персональні дані для досягнення цілей вашого можливого працевлаштування в нашій організації та виконання зобов’язань, встановлених законодавством, якщо такі застосовні. З цією метою ваші дані можуть зберігатися, оновлюватися та аналізуватися в нашому корпоративному програмному забезпеченні. Будь ласка, зверніть увагу, що до кандидатів на працевлаштування в Асоціації не застосовуються засоби автоматизованого прийняття рішень.
Варто зазначити, що, окрім перерахованих вище цілей, ми також можемо обробляти ваші персональні дані для надання правоохоронним органам інформації, яка є необхідною для кримінального провадження, або якщо така обробка є необхідною для виконання іншого законного обов'язку, з метою захисту вашого життєво-важливого інтересу як суб’єкта персональних даних або інтересу іншої фізичної особи, або захисту будь-яких інших законних інтересів Асоціації чи третьої особи, які не порушують ваші основні права та свободи як суб'єкта персональних даних.
Законний інтерес означає інтерес Асоціації в рамках здійснення її статутної діяльності. Коли ми обробляємо вашу особисту інформацію в цілях, що відповідають нашим законним інтересам, ми обов'язково збалансовуємо будь-який потенційний вплив на вас та ваші права. Наші законні інтереси автоматично не превалюють над вашими інтересами.
Ми обробляємо персональні дані для конкретних законних цілей, серед яких, зокрема:
Ми також можемо збирати дані, які не відносяться безпосередньо до конкретної людини (вони не є персональними даними). Ми можемо збирати, використовувати, передавати і розкривати такі відомості з будь-якою метою. При об'єднанні даних, що не є персональними, з персональними даними об'єднані дані будуть вважатися особистими, поки вони залишаються об'єднаними.
5) Як довго ми зберігаємо ваші дані?
Ми намагаємось полегшити для вас процес відстеження точності, повноти та актуальності ваших персональних даних. Ми будемо зберігати вашу особисту інформацію протягом періоду, необхідного для виконання цілей, викладених у цій Політиці. Визначаючи тривалість таких періодів, ми спочатку вирішуємо, чи потрібно нам збирати персональні дані взагалі, і, якщо така потреба дійсно існує, ми зберігаємо їх лише на строк, необхідний для реалізації мети збору (наприклад, на строк ваших трудових відносин з компанією-членом Асоціації тощо), за винятком випадків, коли закон встановлює більшу тривалість зберігання.
Ми очікуємо, що член Асоціації повідомить нас, якщо співробітник покине його компанію, що дасть нам зрозуміти, що дані відповідної особи більше не можуть використовуватися для цілей, пов’язаних з членством його колишнього роботодавця в Асоціації.
6) Кому ми надаємо ваші дані?
Ми не надаємо Ваші персональні дані компаніям, організаціям чи особам за межами Асоціації, окрім указаних нижче випадків:
Лише імена, прізвища, електронні адреси, фотографії та посади учасників заходів, що організовуються Асоціацією або до організації яких долучається Асоціація, членів керівних органів Асоціації, співробітників компаній-членів Асоціації можуть бути опубліковані на веб-сайті (веб-сайтах) Асоціації.
Асоціація опубліковує на своєму веб-сайті імена, прізвища, фотографії представників компаній-членів Асоціації, які представляють їх в органах управління Асоціації (наприклад, в Правлінні Асоціації), в керівництві робочих органів Асоціації (індустріальних та відкритих комітетів, тимчасових та постійних робочих груп тощо) та регіональних офісів Асоціації (координаційних радах регіональних офісів, якщо вони створені).
7) Як ми захищаємо ваші дані?
Асоціація дуже серйозно ставиться до захисту ваших персональних даних. Ми захищаємо ваші персональні дані різними способами з метою збереження конфіденційності та цілісності, запобігання несанкціонованому використанню або розголошенню ваших персональних даних та захисту ваших персональних даних від втрати, неправильного використання, несанкціонованого доступу, розголошення, зміни та знищення.
Перш за все, в Асоціації діють корпоративні процедури, які визначають, як працівники повинні залишати своє робоче місце, коли вони виходять з офісу (політика чистого столу). Крім того, у кожного співробітника Асоціації є унікальний пароль для доступу до адміністративної частини веб-сайту, а також паролі для доступу до локальної бази даних, що включає двофакторну автентифікацію для отримання відповідного доступу.
Хостинг-провайдери та оператори сервісів обміну файлами забезпечують захист за допомогою шифрування. Деякі типи даних, які зберігаються на сервісі обміну файлами, можуть бути обмежені у доступі для певної групи користувачів. Наприклад, співробітники одного відділу не можуть отримати доступ до даних інших відділів.
Приміщення з ноутбуками та локальними серверами обладнані сигнальною системою і знаходяться під охороною, що забезпечується орендодавцем приміщення, де знаходиться офіс Асоціації. Доступ до таких приміщень з ноутбуками можна отримати виключно маючи перепустки до локації, що є унікальними для кожного співробітника Асоціації.
8) Яким чином ви можете керувати своїми даними?
Ви маєте право на виправлення, видалення або доступ до ваших персональних даних, обмеження їхньої обробки або заперечення щодо обробки ваших персональних даних. Якщо обробка здійснюється за вашою згодою, ви маєте право відкликати її в будь-який час.
Для здійснення цих прав, будь ласка, зв'яжіться з нами за адресою: [email protected].
9) Передача даних
Інформація, яку ми збираємо, може бути передана, збережена та оброблена в будь-якій країні, де розміщується одна або декілька з компаній-членів Асоціації, або в країні перебування третіх осіб. Треті особи можуть розташовуватися поза межами України та Європейської економічної зони («ЄЕЗ»), тому обробка ваших персональних даних в цьому випадку передбачає передачу даних за межі України та, відповідно, ЄЕЗ.
Зокрема, ми можемо передавати персональні дані працівників компаній-членів Асоціації сервісу розсилки електронних повідомлень – The Rocket Science Group LLC, зареєстрованому в США, для розсилки інформаційних повідомлень, бюлетенів, запрошень, пропозицій тощо.
Ми також можемо надавати персональні дані оператору нашого сервісу обміну файлами – Microsoft Corporation, зареєстрованому в США, для забезпечення зберігання інформації, що на ньому знаходиться.
Дані можуть передаватися також компанії Google LLC шляхом використання платформою Google Analytics файлів cookie. В даному випадку компанія Google LLC виступає в якості розпорядника таких даних.
Додатково дані можуть передаватись компаніям-провайдерам сервісів відеоконференцій Zoom (Zoom Video Communications, Inc.), Microsoft Teams (Microsoft Corporation), Google Meet (Google LLC), зареєстрованих в США, для забезпечення можливості приєднатись до відеоконференцій, що організовуються Асоціацією або до організації яких долучається Асоціація.
Хоча зазначені території можуть і не мати таких самих стандартів захисту персональних даних, як в межах вашої країни, ми будемо захищати персональні дані, які ми передаємо, відповідно до положень цієї Політики.
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: