fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Зростання витрат, брак кадрів та блокування судноплавства – ТОП-3 виклики транспортного бізнесу у 2023 році

17/ 11/ 2023
  Такими є висновки галузевого дослідження Інфраструктурний індекс 2023, проведеного Європейською Бізнес Асоціацією разом з юридичними фірмами Arzinger та Sayenko Kharenko. Окрім згаданих факторів, респонденти віднесли черги на прикордонних переходах та обмеження українського експорту країнами-сусідами ЄС до найбільших викликів воєнного часу.  Нагадаємо, минулого року найбільшими викликами компанії називали зміну логістики через блокаду портів, зменшення попиту на товари чи послуги та проблеми з енергопостачанням. Більшість опитаних, а саме 84% компаній готові відновити логістику через морські шляхи після деблокади портів, при чому більшість готові зробити це в найкоротші терміни. Водночас 29% говорять, що для цього потрібне буде залучення додаткового фінансування, в тому числі державної підтримки. Зокрема, йдеться про необхідність фінансування відновлення пошкодженої портової та залізничної інфраструктури. Найбільш актуальними інвестиційними проєктами в Європі та Україні для ринку логістики другий рік поспіль респонденти назвали розвиток автомобільних шляхів, що з’єднують Україну та ЄС (з цим погоджуються 66% респондентів), розбудову євроколії на території України (62% респондентів), будівництво в Україні стратегічних універсальних транспортних хабів (61%). За минулий рік з 79% до 70% скоротилась кількість респондентів, що вважають за необхідне розвивати мережу стратегічних універсальних транспортних хабів у західних регіонах України, які можуть виступати у якості резерву потужностей. Водночас 26% вважають, що це будуть зайві інвестиції після відновлення судноплавства в Чорному морі. Аналогічно, з 76% до 61% скоротилась кількість тих, хто вважає за доцільне розвивати проєкти з розвитку транспортної інфраструктури (морські термінали, залізниця) європейських країн-сусідів за рахунок українських інвестицій. Наразі 36% вважають, що така інфраструктура буде зайвою і неокупною після відкриття портів. Ми поцікавились у компаній, чи вважають вони за доцільне приватизацію портових терміналів у воєнний час. Майже половина опитаних, а саме 46% вважають її доцільною. З них 53% вважають, що варто збільшити кількість існуючих наразі об’єктів приватизації за рахунок інших портових активів. Найбільш ефективним підходом до приватизації портових активів 52% респондентів назвали пообєктну (потермінальну) приватизацію, в рамках якої окремі термінали порту можуть виступати окремими обєктами приватизації. Пріоритетними напрямами розвитку в сфері дорожнього господарства фахівці називають збільшення пропускної спроможності автомобільних пунктів пропуску на кордоні (так вважають 78% респондентів), розвиток автомобільних доріг в рамках проекту Транс-європейської транспортної мережі TEN-T (73%) та впровадження міжнародних стандартів у будівництві доріг – FIDIC, незалежні інженери, тощо (46%). Для стабілізації ринку перевезень та логістики, на думку бізнесу, влада має сфокусуватися на розблокуванні морських комерційних перевезень та відкритті українських портів для усіх видів вантажів, забезпеченні страхування ризиків для інвесторів, а також будівництві і модернізації колій в напрямку кордону з ЄС та дунайських портів. Серед учасників опитування у 2023 році, 79% не зупиняли свою діяльність і продовжують працювати, 13% зупиняли роботу, але вже частково відновили, і 6% зупиняли роботу, але вже повністю її відновили. Робота 2% компаній наразі зупинена. Кількість підприємств транспортної галузі, що зазнали прямих збитків внаслідок бойових дій складає 47% у 2023 році. З них 43% оцінюють рівень завданої шкоди як значний, і 2% вважають відновлення неможливим або недоцільним. При цьому 41% вже відновили пошкоджені потужності, а 11% відновлять найближчим часом. Ще 34% планують відновлення після завершення війни, і 14% не планують відновлення. Тільки 31% опитаних нами компаній мають в планах стягнення збитків. Минулого року таких було 50%. Серед тих, хто має такі плани, 32% провели фіксацію пошкодженого/зруйнованого майна та збір доказів, 27% здійснили оцінку збитків, по 10% повідомляють про подання позову та відкриття кримінального провадження. Ще 10% знаходяться у пошуку консультантів для проведення згаданих вище заходів. Тимур Енхбаяр. Старший юрист Sayenko Kharenko. Цікаво бачити серед топ-3 пріоритетів розвитку дорожнього господарства впровадження міжнародних стандартів, зокрема, контрактів FIDIC. Це той інструмент, який може суттєво допомогти Україні в цілому в проектах розбудови інфраструктури та повоєнного відновлення. Саме по собі, це не є панацеєю, але використання знайомих стандартів збільшує рівень комфорту іноземних інвесторів та донорів під час роботи в нашій країні. Варто відзначити, що за останні декілька років в законодавство було внесено досить багато змін, спрямованих на можливість використання контрактів FIDIC. Як практикуючі юристи, ми також спостерігаємо підвищення інтересу до цієї теми серед клієнтів та нам приємно, що наша рутинна робота сприяє поширенню найкращих світових практик в Україні. Марина Шарапа. Партнер Arzinger. Незважаючи на продовження війни та пов’язані з нею старі і нові виклики, результати опитування засвідчують, що бізнес в цілому адаптувався до нових реалій і тривалого воєнного стану. Зокрема, 84% респондентів готові негайно або впродовж кількох місяців відновити логістику через морські порти. Такі цифри свідчать, що транспортна галузь все ще зберігає довоєнний потенціал. Вирішення ТОП-5 наведених респондентами викликів воєнного стану в більшості залежить від ефективної політики Уряду. Це стосується і домовленостей з нашими західними країнами сусідами щодо транзиту аграрної продукції, і політики стимулювання працездатних українців на повернення в Україну, і збалансованої тарифної політики транспортних монополістів, яка дозволить стабілізувати логістичні витрати (зростання логістичних витрат - один із найбільших викликів воєнного стану за оцінками респондентів). Довідково: Інфраструктурний індекс – проводиться Європейською Бізнес Асоціацією з 2020 року. У цьогорічній хвилі Індексу ми прагнули оцінити стан підприємств транспортної галузі, вплив воєнних дій на функціонування транспортної інфраструктури та визначити актуальні ініціативи для стабілізації ринку перевезень та логістики. Участь у опитуванні взяли 62 фахівці сфери транспорту та логістики членських компаній Асоціації. Головні партнери дослідження – юридичні фірми Arzinger та Sayenko Kharenko.

Такими є висновки галузевого дослідження Інфраструктурний індекс 2023, проведеного Європейською Бізнес Асоціацією разом з юридичними фірмами Arzinger та Sayenko Kharenko. Окрім згаданих факторів, респонденти віднесли черги на прикордонних переходах та обмеження українського експорту країнами-сусідами ЄС до найбільших викликів воєнного часу. 

Нагадаємо, минулого року найбільшими викликами компанії називали зміну логістики через блокаду портів, зменшення попиту на товари чи послуги та проблеми з енергопостачанням.

Більшість опитаних, а саме 84% компаній готові відновити логістику через морські шляхи після деблокади портів, при чому більшість готові зробити це в найкоротші терміни. Водночас 29% говорять, що для цього потрібне буде залучення додаткового фінансування, в тому числі державної підтримки. Зокрема, йдеться про необхідність фінансування відновлення пошкодженої портової та залізничної інфраструктури.

Найбільш актуальними інвестиційними проєктами в Європі та Україні для ринку логістики другий рік поспіль респонденти назвали розвиток автомобільних шляхів, що з’єднують Україну та ЄС (з цим погоджуються 66% респондентів), розбудову євроколії на території України (62% респондентів), будівництво в Україні стратегічних універсальних транспортних хабів (61%).

За минулий рік з 79% до 70% скоротилась кількість респондентів, що вважають за необхідне розвивати мережу стратегічних універсальних транспортних хабів у західних регіонах України, які можуть виступати у якості резерву потужностей. Водночас 26% вважають, що це будуть зайві інвестиції після відновлення судноплавства в Чорному морі.

Аналогічно, з 76% до 61% скоротилась кількість тих, хто вважає за доцільне розвивати проєкти з розвитку транспортної інфраструктури (морські термінали, залізниця) європейських країн-сусідів за рахунок українських інвестицій. Наразі 36% вважають, що така інфраструктура буде зайвою і неокупною після відкриття портів.

Ми поцікавились у компаній, чи вважають вони за доцільне приватизацію портових терміналів у воєнний час. Майже половина опитаних, а саме 46% вважають її доцільною. З них 53% вважають, що варто збільшити кількість існуючих наразі об’єктів приватизації за рахунок інших портових активів. Найбільш ефективним підходом до приватизації портових активів 52% респондентів назвали пооб’єктну (потермінальну) приватизацію, в рамках якої окремі термінали порту можуть виступати окремими об’єктами приватизації.

Пріоритетними напрямами розвитку в сфері дорожнього господарства фахівці називають збільшення пропускної спроможності автомобільних пунктів пропуску на кордоні (так вважають 78% респондентів), розвиток автомобільних доріг в рамках проекту Транс-європейської транспортної мережі TEN-T (73%) та впровадження міжнародних стандартів у будівництві доріг – FIDIC, незалежні інженери, тощо (46%).

Для стабілізації ринку перевезень та логістики, на думку бізнесу, влада має сфокусуватися на розблокуванні морських комерційних перевезень та відкритті українських портів для усіх видів вантажів, забезпеченні страхування ризиків для інвесторів, а також будівництві і модернізації колій в напрямку кордону з ЄС та дунайських портів.

Серед учасників опитування у 2023 році, 79% не зупиняли свою діяльність і продовжують працювати, 13% зупиняли роботу, але вже частково відновили, і 6% зупиняли роботу, але вже повністю її відновили. Робота 2% компаній наразі зупинена.

Кількість підприємств транспортної галузі, що зазнали прямих збитків внаслідок бойових дій складає 47% у 2023 році. З них 43% оцінюють рівень завданої шкоди як значний, і 2% вважають відновлення неможливим або недоцільним.

При цьому 41% вже відновили пошкоджені потужності, а 11% відновлять найближчим часом. Ще 34% планують відновлення після завершення війни, і 14% не планують відновлення.

Тільки 31% опитаних нами компаній мають в планах стягнення збитків. Минулого року таких було 50%. Серед тих, хто має такі плани, 32% провели фіксацію пошкодженого/зруйнованого майна та збір доказів, 27% здійснили оцінку збитків, по 10% повідомляють про подання позову та відкриття кримінального провадження. Ще 10% знаходяться у пошуку консультантів для проведення згаданих вище заходів.

Тимур Енхбаяр Старший юрист Sayenko Kharenko
Цікаво бачити серед топ-3 пріоритетів розвитку дорожнього господарства впровадження міжнародних стандартів, зокрема, контрактів FIDIC. Це той інструмент, який може суттєво допомогти Україні в цілому в проектах розбудови інфраструктури та повоєнного відновлення. Саме по собі, це не є панацеєю, але використання знайомих стандартів збільшує рівень комфорту іноземних інвесторів та донорів під час роботи в нашій країні. Варто відзначити, що за останні декілька років в законодавство було внесено досить багато змін, спрямованих на можливість використання контрактів FIDIC. Як практикуючі юристи, ми також спостерігаємо підвищення інтересу до цієї теми серед клієнтів та нам приємно, що наша рутинна робота сприяє поширенню найкращих світових практик в Україні.
Марина Шарапа Партнер Arzinger
Незважаючи на продовження війни та пов’язані з нею старі і нові виклики, результати опитування засвідчують, що бізнес в цілому адаптувався до нових реалій і тривалого воєнного стану. Зокрема, 84% респондентів готові негайно або впродовж кількох місяців відновити логістику через морські порти. Такі цифри свідчать, що транспортна галузь все ще зберігає довоєнний потенціал. Вирішення ТОП-5 наведених респондентами викликів воєнного стану в більшості залежить від ефективної політики Уряду. Це стосується і домовленостей з нашими західними країнами сусідами щодо транзиту аграрної продукції, і політики стимулювання працездатних українців на повернення в Україну, і збалансованої тарифної політики транспортних монополістів, яка дозволить стабілізувати логістичні витрати (зростання логістичних витрат - один із найбільших викликів воєнного стану за оцінками респондентів).

Довідково:

Інфраструктурний індекс – проводиться Європейською Бізнес Асоціацією з 2020 року.

У цьогорічній хвилі Індексу ми прагнули оцінити стан підприємств транспортної галузі, вплив воєнних дій на функціонування транспортної інфраструктури та визначити актуальні ініціативи для стабілізації ринку перевезень та логістики.

Участь у опитуванні взяли 62 фахівці сфери транспорту та логістики членських компаній Асоціації. Головні партнери дослідження – юридичні фірми Arzinger та Sayenko Kharenko.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: