fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Уряд запровадив новий зразок акцизної марки без погодження з бізнесом

20/ 06/ 2023
  19 червня Уряд ухвалив Постанову №618 про деякі питання маркування алкогольних напоїв тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах. Згідно з цим рішенням, з 1 вересня 2023 року в Україні будуть запроваджені марки акцизного податку на алкогольні напої та тютюнові вироби нового зразка з додатковим захисним голографічним елементом. Проєкт Постанови не був попередньо опублікований для обговорення з громадськістю, що позбавило виробників, імпортерів, продавців алкогольних напоїв та тютюнових виробів права висловити свою позицію щодо доцільності прийняття цього документу. Впровадження марок нового зразка не співвідноситься в цілому зі стратегією врегулювання питання акцизних марок, яка викладена, зокрема, у законопроєкті №8287, прийнятому у першому читанні у січні цього року. Законопроєкт передбачає запровадження з 2026 року графічного елемента електронної марки акцизного податку без жодного голографічного захисту.Ідея запровадити нові зразки акцизних марок наприкінці 2023 року є абсолютно непослідовною, а державна політика у цьому питанні – непередбачуваною. До того ж, без забезпечення державою ефективності контролю за обігом підакцизної продукції не матиме жодного позитивного впливу на боротьбу з нелегальним ринком. Нагадаємо, що у 2020 році вже запроваджувались марки акцизного податку нового зразка. Тоді Поліграфічному комбінату «Україна» було доручено здійснити виготовлення, безоплатний обмін та доставку продавцю марок нового зразка та прийняти на знищення марки попереднього зразка. Однак, незважаючи на численні звернення, у тому числі від Асоціації, до державних органів, цей безоплатний обмін так і не було реалізовано. Тільки за даними компаній-членів Комітету з питань імпорту та торгівлі алкогольними напоями Асоціації, бізнес не зміг замінити близько 6 153 000 марок, що вартувало компаніям понад 1 млн гривень. Також варто зазначити, що голографічний захисний елемент для захисту марок акцизного податку вже використовувався раніше, однак рішенням Уряду був вилучений ще у 2012 році. Вилучення відбулось через те, що такий захисний елемент мав суттєву вартість у складі ціни марки акцизного податку, але ніяк не допомагав боротися з нелегальним ринком підакцизної продукції. Так само і зараз бізнес не бачить жодних підстав вважати, що сьогоднішнє запровадження голографічного захисного елемента якось допоможе побороти нелегальний обіг. Як зазначають експерти Комітету з питань імпорту та торгівлі алкогольними напоями Асоціації, в Україні існує достатня кількість процедур, механік і інструментів для виявлення нелегального алкоголю і вирішення питання з його незаконним обігом, які точно лежать поза межами зміни дизайну чи захисних елементів акцизної марки. Бізнес послідовно відстоює позицію, що найбільш дієвими методами боротьби з нелегальним ринком алкоголю є продовження приватизації державних спиртових заводів, закриття нелегального виробництва спирту, нагляд за легальними виробниками алкогольних напоїв шляхом встановлення ефективних механізмів контролю витрат і унеможливлення виробництва алкогольних виробів із необлікованого спирту. З точки зору тютюнової індустрії, варто виділити, що запровадження додаткових захисних елементів на марках акцизного податку також не призведе до бажаних результатів у боротьбі з нелегальним ринком. Так, до прикладу, за даними дослідження ринку нелегальних сигарет промислового виробництва, яке на постійній основі проводиться KANTAR Україна, у лютому 2023 року частка нелегальних сигарет досягла 20,2% від загального обсягу ринку. При цьому, понад 60% зазначеної нелегальної продукції складають сигарети без марок акцизного податку встановленого зразка. Це, зокрема, продукція, маркована для продажу в магазинах безмитної торгівлі («For Duty Free Only») або для експорту в інші країни, частка якої на ринку становила 10,8%, а також сигарети, нелегально ввезені на митну територію України з інших країн (насамперед Білорусі, Молдови, Сербії), обсяг яких оцінюється в 1,5% від загального обсягу ринку. Таким чином, підроблені марки не є ані єдиним, ані основним фактором, який впливає на динаміку нелегального ринку тютюнових виробів. Відтак, навіть повне усунення цього фактору (яке не може бути досягнуто шляхом запровадження додаткового голографічного захисного елементу для акцизної марки) не стане ключовим кроком для вирішення проблеми. Окрім цього, зміна дизайну акцизної марки та запровадження для неї додаткового захисного елементу містить ризик зміни фізичних параметрів, що можуть напряму вплинути на технологічний процес їх нанесення (таких, як розмір марки, заміна використовуваного для її нанесення клею тощо). В умовах тютюнового виробництва, яке є надшвидкісним, такі зміни призведуть до  необхідності переналаштування обладнання, що є технологічно складним і тривалим процесом, який може потребувати тимчасового призупинення виробництва. Відповідно, рішення Уряду запровадити акцизні марки нового зразка спільнота Асоціації вважає непослідовним та неефективним, а його наслідком буде збільшення витрат прозорого бізнесу замість дієвої боротьби з нелегальним ринком.

19 червня Уряд ухвалив Постанову №618 про деякі питання маркування алкогольних напоїв тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах. Згідно з цим рішенням, з 1 вересня 2023 року в Україні будуть запроваджені марки акцизного податку на алкогольні напої та тютюнові вироби нового зразка з додатковим захисним голографічним елементом.

Проєкт Постанови не був попередньо опублікований для обговорення з громадськістю, що позбавило виробників, імпортерів, продавців алкогольних напоїв та тютюнових виробів права висловити свою позицію щодо доцільності прийняття цього документу.

Впровадження марок нового зразка не співвідноситься в цілому зі стратегією врегулювання питання акцизних марок, яка викладена, зокрема, у законопроєкті №8287, прийнятому у першому читанні у січні цього року. Законопроєкт передбачає запровадження з 2026 року графічного елемента електронної марки акцизного податку без жодного голографічного захисту.Ідея запровадити нові зразки акцизних марок наприкінці 2023 року є абсолютно непослідовною, а державна політика у цьому питанні – непередбачуваною. До того ж, без забезпечення державою ефективності контролю за обігом підакцизної продукції не матиме жодного позитивного впливу на боротьбу з нелегальним ринком.

Нагадаємо, що у 2020 році вже запроваджувались марки акцизного податку нового зразка. Тоді Поліграфічному комбінату «Україна» було доручено здійснити виготовлення, безоплатний обмін та доставку продавцю марок нового зразка та прийняти на знищення марки попереднього зразка. Однак, незважаючи на численні звернення, у тому числі від Асоціації, до державних органів, цей безоплатний обмін так і не було реалізовано. Тільки за даними компаній-членів Комітету з питань імпорту та торгівлі алкогольними напоями Асоціації, бізнес не зміг замінити близько 6 153 000 марок, що вартувало компаніям понад 1 млн гривень.

Також варто зазначити, що голографічний захисний елемент для захисту марок акцизного податку вже використовувався раніше, однак рішенням Уряду був вилучений ще у 2012 році. Вилучення відбулось через те, що такий захисний елемент мав суттєву вартість у складі ціни марки акцизного податку, але ніяк не допомагав боротися з нелегальним ринком підакцизної продукції. Так само і зараз бізнес не бачить жодних підстав вважати, що сьогоднішнє запровадження голографічного захисного елемента якось допоможе побороти нелегальний обіг.

Як зазначають експерти Комітету з питань імпорту та торгівлі алкогольними напоями Асоціації, в Україні існує достатня кількість процедур, механік і інструментів для виявлення нелегального алкоголю і вирішення питання з його незаконним обігом, які точно лежать поза межами зміни дизайну чи захисних елементів акцизної марки. Бізнес послідовно відстоює позицію, що найбільш дієвими методами боротьби з нелегальним ринком алкоголю є продовження приватизації державних спиртових заводів, закриття нелегального виробництва спирту, нагляд за легальними виробниками алкогольних напоїв шляхом встановлення ефективних механізмів контролю витрат і унеможливлення виробництва алкогольних виробів із необлікованого спирту.

З точки зору тютюнової індустрії, варто виділити, що запровадження додаткових захисних елементів на марках акцизного податку також не призведе до бажаних результатів у боротьбі з нелегальним ринком. Так, до прикладу, за даними дослідження ринку нелегальних сигарет промислового виробництва, яке на постійній основі проводиться KANTAR Україна, у лютому 2023 року частка нелегальних сигарет досягла 20,2% від загального обсягу ринку. При цьому, понад 60% зазначеної нелегальної продукції складають сигарети без марок акцизного податку встановленого зразка. Це, зокрема, продукція, маркована для продажу в магазинах безмитної торгівлі («For Duty Free Only») або для експорту в інші країни, частка якої на ринку становила 10,8%, а також сигарети, нелегально ввезені на митну територію України з інших країн (насамперед Білорусі, Молдови, Сербії), обсяг яких оцінюється в 1,5% від загального обсягу ринку. Таким чином, підроблені марки не є ані єдиним, ані основним фактором, який впливає на динаміку нелегального ринку тютюнових виробів. Відтак, навіть повне усунення цього фактору (яке не може бути досягнуто шляхом запровадження додаткового голографічного захисного елементу для акцизної марки) не стане ключовим кроком для вирішення проблеми.

Окрім цього, зміна дизайну акцизної марки та запровадження для неї додаткового захисного елементу містить ризик зміни фізичних параметрів, що можуть напряму вплинути на технологічний процес їх нанесення (таких, як розмір марки, заміна використовуваного для її нанесення клею тощо). В умовах тютюнового виробництва, яке є надшвидкісним, такі зміни призведуть до  необхідності переналаштування обладнання, що є технологічно складним і тривалим процесом, який може потребувати тимчасового призупинення виробництва.

Відповідно, рішення Уряду запровадити акцизні марки нового зразка спільнота Асоціації вважає непослідовним та неефективним, а його наслідком буде збільшення витрат прозорого бізнесу замість дієвої боротьби з нелегальним ринком.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: