fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Український уряд та асоціації відновлювальної енергетики підписали ключовий Меморандум про взаєморозуміння для стабілізації ринку відновлювальної енергетики

16/ 06/ 2020
  Червень 2020 року – 10 червня 2020 року Премєр-міністр та міністр енергетики підписали Меморандум про взаєморозуміння (Меморандум) з двома основними асоціаціями відновлюваної енергетики в Україні. Цей документ є довгоочікуваним результатом тривалого процесу медіації. Уряд розраховує, що підписання Меморандуму дозволить уникнути позовів проти України до інвестиційного арбітражу та зберегти інвестиційну привабливість країни. Меморандум закріплює зобовязання уряду та виробників відновлюваної енергії (ВДЕ). Цей документ не є актом законодавства, а радше дорожньою картою майбутніх регуляторних змін. Уряд повинен подати парламенту проект закону про імплементацію Меморандуму, а також сприятиме його прийняттю до 1 серпня 2020 року (Закон про домовленості). Саме парламент визначатиме остаточні зміни до законодавства про ВДЕ. Меморандум відкритий для приєднання всіх виробників ВДЕ. Вони можуть добровільно вирішувати, чи підписувати цей документ. Виробники ВДЕ, яких не задовольняють умови Меморандуму, можуть відмовитись від приєднання до нього. Щоправда, юридичні наслідки відмови від підписання на даний момент є неоднозначними. Нижче пропонуємо огляд основних положень Меморандуму (на основі проекту, так як офіційний текст ще не опубліковано). Зменшення зеленого тарифу Основним елементом Меморандуму є реструктуризація зеленого тарифу. Меморандум пропонує ретроактивне зменшення тарифу для сонячних електростанцій (СЕС) та вітрових електростанцій (ВЕС). Зменшення для СЕС: §  2.5%    уведені в експлуатацію після 01.01.2020 §  12.5%  потужність менше 5 МВт, уведені в експлуатацію 01.07.2015 – 31.12.2019 §  15%     потужність більше 5 МВт, уведені в експлуатацію 01.07.2015 – 31.12.2019 §  15%     уведені в експлуатацію до 1.07.2015 [1] Зменшення для ВЕС: §  2.5%    уведені в експлуатацію після 01.01.2020 §  7.5%    уведені в експлуатацію 01.07.2015 – 31.12.2019, потужність турбіни > 2 МВт Всупереч очікуванням інвесторів, Меморандум не пропонує пролонгацію договорів купівлі-продажу електричної енергії за зеленим тарифом (PPA) понад чинну кінцеву дату, 1 січня 2030 року. Кінцева дата для введення в експлуатацію (cut-off date) Меморандум встановлює 31 липня 2020 року як кінцеву дату для введення нових СЕС в експлуатацію. СЕС, уведені в експлуатацію після цієї дати, не отримуватимуть зелений тариф. Проте вони матимуть можливість брати участь в зелених аукціонах. Водночас, Меморандум не передбачає таку кінцеву дату для ВЕС. Відповідно, для отримання зеленого тарифу ВЕС, які наразі будуються, повинні бути введенні в експлуатацію протягом трьох років після дати укладення pre-PPA. Фінансова відповідальність за небаланси Меморандум суттєво збільшує фінансову відповідальність виробників ВДЕ за небаланси. Наразі законодавство передбачає перехідний період для поступового запровадження відповідальності за небаланси. Згідно з чинними правилами, починаючи з 2021 року, виробники ВДЕ сплачують лише 10% витрат на врегулювання небалансу. Ця частка збільшується щороку на 10% до 2030 року. Однак, згідно з Меморандумом, частка відповідальності виробників ВДЕ складе 50% вже в 2021 році та 100% з 2022 року. Крім того, Меморандум пропонує вдвічі зменшити допустимі похибки прогнозування відпуску електроенергії. Наразі відповідальність за небаланси не застосовується у разі відхилення фактичних погодинних обсягів відпуску електроенергії від погодинного графіка відпуску менш ніж на 10% для СЕС та 20% для ВЕС. Меморандум знижує допустимі відхилення до 5% для СЕС та 10% для ВЕС. Зелені аукціони Виробники ВДЕ, які не отримають зелений тариф, будуть, вочевидь, зацікавлені в участі в зелених аукціонах. В якості лота на цих аукціонах буде пропонуватися право на гарантований продаж електроенергії Гарантованому Покупцеві за аукціонною ціною протягом 20 років. Відповідно до Меморандуму, Уряд гарантує затвердити річні квоти підтримки (певний обсяг потужності), що будуть пропонуватися виробникам ВДЕ на аукціонах, протягом двох місяців з дня набрання чинності Закону про домовленості. Відповідно до Меморандуму, перші зелені аукціони мають відбутися вже в 2020 році. Погашення заборгованості Гарантованого Покупця Зростаюча заборгованість Гарантованого Покупця є однією з основних претензій виробників ВДЕ. Відповідно до Меморандуму, уряд гарантує, що Гарантований Покупець буде сплачувати зелений тариф своєчасно та в повному обсязі, починаючи з місяця, наступного за місяцем, коли набуде чинності Закон про домовленості. Також уряд гарантує погашення наявної заборгованості Гарантованого Покупця до 31 грудня 2021 року. Погашення відбуватиметься щоквартально та відповідно до графіку, який уряд затвердить найближчим часом. Компенсація за невироблену електроенергію Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг, та оператор системи передачі, НЕК Укренерго, зобовязалися розробити механізм надання виробникам ВДЕ компенсації за електроенергію, не вироблену в результаті виконання команд оператора системи передачі. Цей механізм повинен бути розроблений протягом місяця після набрання чинності Закону про домовленості. Обговорення цього механізму наразі триває. Вибір балансуючої групи Наразі всі виробники ВДЕ повинні бути учасниками балансуючої групи Гарантованого Покупця. Відповідно до Меморандуму, уряд ініціює зміни до законодавства, що дозволять виробникам ВДЕ виходити з балансуючої групи Гарантованого Покупця, створювати балансуючі групи або обирати сторону, відповідальну за баланс. Фінансування від українських державних банків Уряд, Національний банк України та державні банки оцінять вплив реструктуризації “зеленого” тарифу на платоспроможність виробників ВДЕ в рамках кредитних програм. За потреби вони забезпечать перегляд нормативно-правових актів Національного банку України для усунення негативних наслідків реструктуризації. Гарантія щодо застосовного законодавства Відповідно до Меморандуму, уряд ініціює запровадження так званої стабілізаційної норми в Законі про домовленості. Відповідно, до виробників ВДЕ буде застосовуватися законодавство, чинне на дату набрання чинності Закону про домовленості. Таким чином, виробники ВДЕ будуть захищені від можливих наступних змін до законодавства. Інші положення Меморандум набирає чинності після його підписання Премєр-міністром, міністром енергетики, головою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг, та головою парламентського комітету з питань енергетики та житлово-комунальних послуг. Меморандум набирає чинності для виробників ВДЕ та їх асоціацій з моменту приєднання, шляхом надсилання листа до Міністерства енергетики. Меморандум втрачає чинність, якщо Закон про домовленості суперечитиме положенням Меморандуму. Інвестиційний арбітраж Підписуючи Меморандум, виробники ВДЕ-іноземні інвестори не відмовляються від свого права ініціювати інвестиційний арбітраж проти України. Дійсно, чимало іноземних інвесторів у відновлювальну енергетику залишаться незадоволеними умовами Меморандуму та Закону про домовленості. Цим інвесторам варто звернути увагу на можливість звернення з позовом до України на підставі Енергетичної Хартії або двосторонньої інвестиційної угоди. ______________________ [1] Для СЕС потужністю менше 10 МВт та уведені в експлуатацію до 31 березня 2013 року тариф буде додатково знижений на 25% протягом 2025-2029 років. У разі виникнення будь-яких додаткових питань звертайтесь до: Олени Кучинської, партнера, за адресою [email protected], Олександра Плачинти, юриста, за адресою [email protected], або відвідайте наш сайт.

Червень 2020 року – 10 червня 2020 року Прем’єр-міністр та міністр енергетики підписали Меморандум про взаєморозуміння (“Меморандум“) з двома основними асоціаціями відновлюваної енергетики в Україні. Цей документ є довгоочікуваним результатом тривалого процесу медіації. Уряд розраховує, що підписання Меморандуму дозволить уникнути позовів проти України до інвестиційного арбітражу та зберегти інвестиційну привабливість країни.

Меморандум закріплює зобов’язання уряду та виробників відновлюваної енергії (“ВДЕ“). Цей документ не є актом законодавства, а радше дорожньою картою майбутніх регуляторних змін. Уряд повинен подати парламенту проект закону про імплементацію Меморандуму, а також сприятиме його прийняттю до 1 серпня 2020 року (“Закон про домовленості“). Саме парламент визначатиме остаточні зміни до законодавства про ВДЕ.

Меморандум відкритий для приєднання всіх виробників ВДЕ. Вони можуть добровільно вирішувати, чи підписувати цей документ. Виробники ВДЕ, яких не задовольняють умови Меморандуму, можуть відмовитись від приєднання до нього. Щоправда, юридичні наслідки відмови від підписання на даний момент є неоднозначними.

Нижче пропонуємо огляд основних положень Меморандуму (на основі проекту, так як офіційний текст ще не опубліковано).

Зменшення “зеленого” тарифу

Основним елементом Меморандуму є реструктуризація “зеленого” тарифу. Меморандум пропонує ретроактивне зменшення тарифу для сонячних електростанцій (“СЕС“) та вітрових електростанцій (“ВЕС“).

Зменшення для СЕС:

§  2.5%    уведені в експлуатацію після 01.01.2020

§  12.5%  потужність менше 5 МВт, уведені в експлуатацію 01.07.2015 – 31.12.2019

§  15%     потужність більше 5 МВт, уведені в експлуатацію 01.07.2015 – 31.12.2019

§  15%     уведені в експлуатацію до 1.07.2015 [1]

Зменшення для ВЕС:

§  2.5%    уведені в експлуатацію після 01.01.2020

§  7.5%    уведені в експлуатацію 01.07.2015 – 31.12.2019, потужність турбіни > 2 МВт

Всупереч очікуванням інвесторів, Меморандум не пропонує пролонгацію договорів купівлі-продажу електричної енергії за “зеленим” тарифом (“PPA“) понад чинну кінцеву дату, 1 січня 2030 року.

Кінцева дата для введення в експлуатацію (cut-off date)

Меморандум встановлює 31 липня 2020 року як кінцеву дату для введення нових СЕС в експлуатацію. СЕС, уведені в експлуатацію після цієї дати, не отримуватимуть “зелений” тариф. Проте вони матимуть можливість брати участь в “зелених” аукціонах.

Водночас, Меморандум не передбачає таку кінцеву дату для ВЕС. Відповідно, для отримання “зеленого” тарифу ВЕС, які наразі будуються, повинні бути введенні в експлуатацію протягом трьох років після дати укладення pre-PPA.

Фінансова відповідальність за небаланси

Меморандум суттєво збільшує фінансову відповідальність виробників ВДЕ за небаланси. Наразі законодавство передбачає перехідний період для поступового запровадження відповідальності за небаланси. Згідно з чинними правилами, починаючи з 2021 року, виробники ВДЕ сплачують лише 10% витрат на врегулювання небалансу. Ця частка збільшується щороку на 10% до 2030 року. Однак, згідно з Меморандумом, частка відповідальності виробників ВДЕ складе 50% вже в 2021 році та 100% з 2022 року.

Крім того, Меморандум пропонує вдвічі зменшити допустимі похибки прогнозування відпуску електроенергії. Наразі відповідальність за небаланси не застосовується у разі відхилення фактичних погодинних обсягів відпуску електроенергії від погодинного графіка відпуску менш ніж на 10% для СЕС та 20% для ВЕС. Меморандум знижує допустимі відхилення до 5% для СЕС та 10% для ВЕС.

“Зелені” аукціони

Виробники ВДЕ, які не отримають “зелений” тариф, будуть, вочевидь, зацікавлені в участі в “зелених” аукціонах. В якості лота на цих аукціонах буде пропонуватися право на гарантований продаж електроенергії Гарантованому Покупцеві за аукціонною ціною протягом 20 років. Відповідно до Меморандуму, Уряд гарантує затвердити річні квоти підтримки (певний обсяг потужності), що будуть пропонуватися виробникам ВДЕ на аукціонах, протягом двох місяців з дня набрання чинності Закону про домовленості. Відповідно до Меморандуму, перші “зелені” аукціони мають відбутися вже в 2020 році.

Погашення заборгованості Гарантованого Покупця

Зростаюча заборгованість Гарантованого Покупця є однією з основних претензій виробників ВДЕ. Відповідно до Меморандуму, уряд гарантує, що Гарантований Покупець буде сплачувати “зелений” тариф своєчасно та в повному обсязі, починаючи з місяця, наступного за місяцем, коли набуде чинності Закон про домовленості. Також уряд гарантує погашення наявної заборгованості Гарантованого Покупця до 31 грудня 2021 року. Погашення відбуватиметься щоквартально та відповідно до графіку, який уряд затвердить найближчим часом.

Компенсація за невироблену електроенергію

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг, та оператор системи передачі, НЕК “Укренерго”, зобов’язалися розробити механізм надання виробникам ВДЕ компенсації за електроенергію, не вироблену в результаті виконання команд оператора системи передачі. Цей механізм повинен бути розроблений протягом місяця після набрання чинності Закону про домовленості. Обговорення цього механізму наразі триває.

Вибір балансуючої групи

Наразі всі виробники ВДЕ повинні бути учасниками балансуючої групи Гарантованого Покупця. Відповідно до Меморандуму, уряд ініціює зміни до законодавства, що дозволять виробникам ВДЕ виходити з балансуючої групи Гарантованого Покупця, створювати балансуючі групи або обирати сторону, відповідальну за баланс.

Фінансування від українських державних банків

Уряд, Національний банк України та державні банки оцінять вплив реструктуризації “зеленого” тарифу на платоспроможність виробників ВДЕ в рамках кредитних програм. За потреби вони забезпечать перегляд нормативно-правових актів Національного банку України для усунення негативних наслідків реструктуризації.

Гарантія щодо застосовного законодавства

Відповідно до Меморандуму, уряд ініціює запровадження так званої “стабілізаційної” норми в Законі про домовленості. Відповідно, до виробників ВДЕ буде застосовуватися законодавство, чинне на дату набрання чинності Закону про домовленості. Таким чином, виробники ВДЕ будуть захищені від можливих наступних змін до законодавства.

Інші положення

Меморандум набирає чинності після його підписання Прем’єр-міністром, міністром енергетики, головою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг, та головою парламентського комітету з питань енергетики та житлово-комунальних послуг. Меморандум набирає чинності для виробників ВДЕ та їх асоціацій з моменту приєднання, шляхом надсилання листа до Міністерства енергетики. Меморандум втрачає чинність, якщо Закон про домовленості суперечитиме положенням Меморандуму.

Інвестиційний арбітраж

Підписуючи Меморандум, виробники ВДЕ-іноземні інвестори не відмовляються від свого права ініціювати інвестиційний арбітраж проти України. Дійсно, чимало іноземних інвесторів у відновлювальну енергетику залишаться незадоволеними умовами Меморандуму та Закону про домовленості. Цим інвесторам варто звернути увагу на можливість звернення з позовом до України на підставі Енергетичної Хартії або двосторонньої інвестиційної угоди.

______________________

[1] Для СЕС потужністю менше 10 МВт та уведені в експлуатацію до 31 березня 2013 року тариф буде додатково знижений на 25% протягом 2025-2029 років.

У разі виникнення будь-яких додаткових питань звертайтесь до:

Олени Кучинської, партнера, за адресою olena.kuchynska@kinstellar.com,

Олександра Плачинти, юриста, за адресою olekandr.plachynta@kinstellar.com,

або відвідайте наш сайт.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: