fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Бізнес оцінив стан і визначив пріоритети розвитку транспортної інфраструктури, – опитування ЕВА  

03/ 12/ 2021
  Другий рік поспіль Європейська Бізнес Асоціація проводить Інфраструктурний індекс – дослідження загального стану розвитку транспортної інфраструктури в Україні у партнерстві з юридичними фірмами Agreca та Sayenko Kharenko. Цьогоріч інтегральний показник індексу склав 2,76 балів з 5-ти можливих та продемонстрував незначне зростання, втім все ще залишився у негативній площині. Минулого року інтегральний показник індексу склав 2,58 балів. Переглянути презентацію Ми проаналізували рівень розвитку залізничного, автомобільного, морського, річкового та авіаційного транспорту за чотирма критеріями  –  законодавство та державна політика, інвестиційна активність, діяльність транспортних монополістів/державних органів та транспортна логістика.  Найкраще членські компанії Асоціації оцінили роботу авіаційного транспорту, який отримав 3,15 балів з 5-ти можливих, що є нейтральною оцінкою. Усі інші види транспорту отримали негативні оцінки: на другому місці розташувався автомобільний – 2,96 балів, на третьому внутрішній водний транспорт – 2,75 балів, на четвертому морський транспорт – 2,47 балів та на п’ятому – залізничний транспорт з 2,45 балів. Водночас залізничним видом транспорту користується найбільше респондентів опитування, на другому місці – автомобільний, а найменш популярними виявилися річкові перевезення.   Внутрішній водний транспорт Найменш популярним видом транспорту серед членських компаній Асоціації на сьогодні залишається річковий. Оцінка цього блоку дещо зросла, порівняно з минулим роком – з 2,67 до 2,75 за 5-тибальною шкалою. Вищі оцінки серед критеріїв розвитку галузі отримали законодавство та державна політика і транспортна інфраструктура – по 2,82 бали з 5-ти можливих, діяльність ДП «Укрводшлях» була оцінена на 2,73 бали, а найнижчу оцінку отримала інвестиційна активність – 2,64 бали. Аби прискорити розвиток галузі, на яку традиційно покладають великі надії як на альтернативу залізничному транспорту, бізнес пропонує створити Державний фонд внутрішніх водних шляхів, провести модернізацію та підвищення пропускної здатності судноплавних шлюзів, а також забезпечити належне правове регулювання діяльності ВВТ. У цьому контексті найбільш очікуваними нормативним актами є законопроєкт про створення вищезгаданого Держфонду (так вважають 82% опитаних) та правила перевезень вантажів, пасажирів і багажу ВВТ (55%). Авіаційний транспорт Другий рік поспіль найвищу та практично незмінну оцінку від експертів Асоціації отримує розвиток авіаційного транспорту – 3,15 балів проти попередніх 3,17. На трійку респонденти оцінили рівень інвестиційної активності в галузі, по 3,2 бали з 5-ти можливих отримали усі інші критерії. Для подальшого розвитку авіаційної галузі в Україні, на думку бізнесу, необхідна програма розвитку та модернізації регіональних аеропортів, створення Держфонду для фінансування розвитку аеропортів та реалізація Угоди про спільний авіапростір з ЄС. Для цього, першочергово бізнес очікує на прийняття змін до Державної цільової програми розвитку аеропортів на період до 2023 року та законодавчих актів, які повинні врегулювати критичні аспекти, що стримують розвиток аеропортів (так вважають по 60% респондентів відповідно). Морський транспорт Оцінка морського транспорту цьогоріч дещо знизилась порівняно з минулорічною – 2,47 балів з 5-ти можливих проти попередніх 2,85. На останньому місці серед критеріїв опинилося законодавство та державна політика і діяльність транспортних монополістів (ефективність роботи АМПУ) – по 2,4 бали з 5-ти можливих, транспортну логістику оцінили на 2,52 бали, а інвестиційну активність – на 2,56 балів. Найбільш очікувані реформи в галузі, як і раніше, стосуються зниження ставок портових зборів та відрахувань чистого прибутку АМПУ до держбюджету, впорядкування послуг АМПУ, а також створення незалежного транспортного регулятора (НКРТ). Методика розрахунку портових зборів та порядок компенсації інвестицій у стратегічні обєкти портової інфраструктури – це ті нормативні акти, на прийняття яких найбільше чекає бізнес для розвитку галузі морського транспорту, за оцінками 68% респондентів Індексу.   Автомобільний транспорт Оцінка стану автодорожньої інфраструктури дещо зросла порівняно з попереднім періодом – до 2,96 балів (2,6 минулого року). Серед критеріїв оцінки найнижчою виявилася оцінка діяльності Укравтодору як транспортного монополіста – 2,9 балів з 5-ти можливих, по 2,95 балів отримали законодавство та державна політика та транспортна логістика, а найкраще учасники опитування оцінили інвестиційну активність в галузі – на 3,05 балів, що є вже нейтральним значенням.   Найбільш очікуваними змінами для розвитку автомобільного транспорту в Україні є збільшення квот дозволів для міжнародних вантажних перевезень, розбудова інфраструктури для підвищення безпеки руху та залучення приватних інвестицій в дорожню галузь.   До найбільш очікуваних бізнесом нормативних актів учасники опитування віднесли нове законодавство про автомобільний транспорт та Закон про НКРТ (по 60% опитаних) та Закон про мультимодальні перевезення (48%). Залізничний транспорт Як і минулого року, цьогоріч оцінка залізничного транспорту виявилася найнижчою – 2,45 балів, однак порівняно з минулим роком (2,36 балів) відбулося незначне зростання. Серед критеріїв, за якими бізнес оцінював розвиток залізничної галузі, найнижчою виявилася оцінка діяльності Укрзалізниці як транспортного монополіста – 2,3 балів з 5-ти можливих, транспортна логістика отримала 2,47 балів, стан законодавства та державної політики оцінили на 2,49 балів, а порівняно найвище респонденти оцінили інвестиційну активність в галузі – на 2,55 балів. Пріоритетні реформи, необхідні для розвитку залізниці, залишилися практично незмінними з минулого року. ТОП очікуваних реформ – це реорганізація Укрзалізниці, зміна тарифної політики та посилення відповідальності за втручання у діяльність залізничного транспорту, припинення практики крос-субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних. Серед нормативних актів, прийняття яких є найбільш важливим для розвитку залізничного транспорту, респонденти виділили Закон про НКРТ (81% опитаних), новий Закон про залізничний транспорт (72%) та нормативні акти щодо регламентації ринку приватної тяги (49%). Марина Шарапа. Партнер, Agreca. Цьогорічні результати опитування вперше дають змогу здійснити порівняння із попереднім 2020 роком. У сфері залізничного та водного транспорту суттєвих змін не відбулося: оцінка залишається негативною. Це пояснюється тим, що респонденти не побачили суттєвих змін за тими напрямками, які оцінювалися в 2020 році. Відсутність інвестиційної і нормотворчої активності (крім випадку ВВТ), незадоволення якістю та вартістю послуг, а також плинністю ТОП-кадрів транспортних монополістів, зробили свою справу. Отже результати видаються цілком очікуваними. Владлена Лаврушина. Юрист, Sayenko Kharenko. Неможливо не помітити тенденцію зростання уваги державної влади до інфраструктури. Відтак, закономірним є те, що результати опитування EBA в 2021 році показують незначне покращення загальної оцінки бізнесом інфраструктури України у порівнянні з попереднім роком. Це перш за все, стосується автомобільного транспорту, який вже кілька років поспіль є одним із пріоритетів державних програм розвитку. Попри загальний світовий спад попиту на авіаперевезення та зниження комерційної завантаженості рейсів, авіаційний транспорт отримав стабільно нейтральну оцінку від учасників ринку. Це може сприйматися як показник відносно ефективної політики держави в авіаційній галузі та зацікавленості ринку в її активному розвитку в Україні. Наприкінці цього року Міністерство інфраструктури анонсувало амбітні плани також і в інвестиційних проектах щодо залізничного та авіаційного транспортів. Такі ініціативи самі по собі не можуть не цікавити бізнес, хоча їх оцінка за підсумками вже наступного року буде залежати від досягнутих конкретних результатів, як це, приміром, мало місце цього року у випадку автомобільного транспорту. Довідково: Інфраструктурний індекс – проводиться Європейською Бізнес Асоціацією з 2020 року. Показник Індексу розраховується на основі середньої оцінки загального стану розвитку п’яти транспортних галузей. У свою чергу кожна з галузей оцінюється за чотирма критеріями – законодавство та державна політика, інвестиційна активність, діяльність транспортних монополістів/державних органів та транспортна логістика.   Індекс вимірюється один раз на рік. Для розрахунку індексу ми використовуємо шкалу Лайкерта, яка має 5 градацій, де: 1 – це вкрай негативно, 3 – задовільно, 5 – вкрай позитивно. Участь у опитуванні взяли 94 фахівці сфери транспорту та логістики членських компаній Асоціації. Головні партнери дослідження – юридичні фірми Agreca та Sayenko Kharenko. Головні партнери    

Другий рік поспіль Європейська Бізнес Асоціація проводить Інфраструктурний індекс – дослідження загального стану розвитку транспортної інфраструктури в Україні у партнерстві з юридичними фірмами Agreca та Sayenko Kharenko. Цьогоріч інтегральний показник індексу склав 2,76 балів з 5-ти можливих та продемонстрував незначне зростання, втім все ще залишився у негативній площині. Минулого року інтегральний показник індексу склав 2,58 балів.

Переглянути презентацію

Ми проаналізували рівень розвитку залізничного, автомобільного, морського, річкового та авіаційного транспорту за чотирма критеріями  –  законодавство та державна політика, інвестиційна активність, діяльність транспортних монополістів/державних органів та транспортна логістика. 

Найкраще членські компанії Асоціації оцінили роботу авіаційного транспорту, який отримав 3,15 балів з 5-ти можливих, що є нейтральною оцінкою. Усі інші види транспорту отримали негативні оцінки: на другому місці розташувався автомобільний – 2,96 балів, на третьому внутрішній водний транспорт – 2,75 балів, на четвертому морський транспорт – 2,47 балів та на п’ятому – залізничний транспорт з 2,45 балів.

Водночас залізничним видом транспорту користується найбільше респондентів опитування, на другому місці – автомобільний, а найменш популярними виявилися річкові перевезення.  

Внутрішній водний транспорт

Найменш популярним видом транспорту серед членських компаній Асоціації на сьогодні залишається річковий. Оцінка цього блоку дещо зросла, порівняно з минулим роком – з 2,67 до 2,75 за 5-тибальною шкалою.

Вищі оцінки серед критеріїв розвитку галузі отримали законодавство та державна політика і транспортна інфраструктура – по 2,82 бали з 5-ти можливих, діяльність ДП «Укрводшлях» була оцінена на 2,73 бали, а найнижчу оцінку отримала інвестиційна активність – 2,64 бали.

Аби прискорити розвиток галузі, на яку традиційно покладають великі надії як на альтернативу залізничному транспорту, бізнес пропонує створити Державний фонд внутрішніх водних шляхів, провести модернізацію та підвищення пропускної здатності судноплавних шлюзів, а також забезпечити належне правове регулювання діяльності ВВТ. У цьому контексті найбільш очікуваними нормативним актами є законопроєкт про створення вищезгаданого Держфонду (так вважають 82% опитаних) та правила перевезень вантажів, пасажирів і багажу ВВТ (55%).

Авіаційний транспорт

Другий рік поспіль найвищу та практично незмінну оцінку від експертів Асоціації отримує розвиток авіаційного транспорту – 3,15 балів проти попередніх 3,17. На трійку респонденти оцінили рівень інвестиційної активності в галузі, по 3,2 бали з 5-ти можливих отримали усі інші критерії.

Для подальшого розвитку авіаційної галузі в Україні, на думку бізнесу, необхідна програма розвитку та модернізації регіональних аеропортів, створення Держфонду для фінансування розвитку аеропортів та реалізація Угоди про спільний авіапростір з ЄС. Для цього, першочергово бізнес очікує на прийняття змін до Державної цільової програми розвитку аеропортів на період до 2023 року та законодавчих актів, які повинні врегулювати критичні аспекти, що стримують розвиток аеропортів (так вважають по 60% респондентів відповідно).

Морський транспорт

Оцінка морського транспорту цьогоріч дещо знизилась порівняно з минулорічною – 2,47 балів з 5-ти можливих проти попередніх 2,85. На останньому місці серед критеріїв опинилося законодавство та державна політика і діяльність транспортних монополістів (ефективність роботи АМПУ) – по 2,4 бали з 5-ти можливих, транспортну логістику оцінили на 2,52 бали, а інвестиційну активність – на 2,56 балів.

Найбільш очікувані реформи в галузі, як і раніше, стосуються зниження ставок портових зборів та відрахувань чистого прибутку АМПУ до держбюджету, впорядкування послуг АМПУ, а також створення незалежного транспортного регулятора (НКРТ).

Методика розрахунку портових зборів та порядок компенсації інвестицій у стратегічні об’єкти портової інфраструктури – це ті нормативні акти, на прийняття яких найбільше чекає бізнес для розвитку галузі морського транспорту, за оцінками 68% респондентів Індексу.  

Автомобільний транспорт

Оцінка стану автодорожньої інфраструктури дещо зросла порівняно з попереднім періодом – до 2,96 балів (2,6 минулого року). Серед критеріїв оцінки найнижчою виявилася оцінка діяльності Укравтодору як транспортного монополіста – 2,9 балів з 5-ти можливих, по 2,95 балів отримали законодавство та державна політика та транспортна логістика, а найкраще учасники опитування оцінили інвестиційну активність в галузі – на 3,05 балів, що є вже нейтральним значенням.  

Найбільш очікуваними змінами для розвитку автомобільного транспорту в Україні є збільшення квот дозволів для міжнародних вантажних перевезень, розбудова інфраструктури для підвищення безпеки руху та залучення приватних інвестицій в дорожню галузь.  

До найбільш очікуваних бізнесом нормативних актів учасники опитування віднесли нове законодавство про автомобільний транспорт та Закон про НКРТ (по 60% опитаних) та Закон про мультимодальні перевезення (48%).

Залізничний транспорт

Як і минулого року, цьогоріч оцінка залізничного транспорту виявилася найнижчою – 2,45 балів, однак порівняно з минулим роком (2,36 балів) відбулося незначне зростання. Серед критеріїв, за якими бізнес оцінював розвиток залізничної галузі, найнижчою виявилася оцінка діяльності Укрзалізниці як транспортного монополіста – 2,3 балів з 5-ти можливих, транспортна логістика отримала 2,47 балів, стан законодавства та державної політики оцінили на 2,49 балів, а порівняно найвище респонденти оцінили інвестиційну активність в галузі – на 2,55 балів.

Пріоритетні реформи, необхідні для розвитку залізниці, залишилися практично незмінними з минулого року. ТОП очікуваних реформ – це реорганізація Укрзалізниці, зміна тарифної політики та посилення відповідальності за втручання у діяльність залізничного транспорту, припинення практики крос-субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних.

Серед нормативних актів, прийняття яких є найбільш важливим для розвитку залізничного транспорту, респонденти виділили Закон про НКРТ (81% опитаних), новий Закон про залізничний транспорт (72%) та нормативні акти щодо регламентації ринку приватної тяги (49%).

Марина Шарапа Партнер, Agreca
Цьогорічні результати опитування вперше дають змогу здійснити порівняння із попереднім 2020 роком. У сфері залізничного та водного транспорту суттєвих змін не відбулося: оцінка залишається негативною. Це пояснюється тим, що респонденти не побачили суттєвих змін за тими напрямками, які оцінювалися в 2020 році. Відсутність інвестиційної і нормотворчої активності (крім випадку ВВТ), незадоволення якістю та вартістю послуг, а також плинністю ТОП-кадрів транспортних монополістів, зробили свою справу. Отже результати видаються цілком очікуваними.
Владлена Лаврушина Юрист, Sayenko Kharenko
Неможливо не помітити тенденцію зростання уваги державної влади до інфраструктури. Відтак, закономірним є те, що результати опитування EBA в 2021 році показують незначне покращення загальної оцінки бізнесом інфраструктури України у порівнянні з попереднім роком. Це перш за все, стосується автомобільного транспорту, який вже кілька років поспіль є одним із пріоритетів державних програм розвитку. Попри загальний світовий спад попиту на авіаперевезення та зниження комерційної завантаженості рейсів, авіаційний транспорт отримав стабільно нейтральну оцінку від учасників ринку. Це може сприйматися як показник відносно ефективної політики держави в авіаційній галузі та зацікавленості ринку в її активному розвитку в Україні. Наприкінці цього року Міністерство інфраструктури анонсувало амбітні плани також і в інвестиційних проектах щодо залізничного та авіаційного транспортів. Такі ініціативи самі по собі не можуть не цікавити бізнес, хоча їх оцінка за підсумками вже наступного року буде залежати від досягнутих конкретних результатів, як це, приміром, мало місце цього року у випадку автомобільного транспорту.

Довідково:

Інфраструктурний індекс – проводиться Європейською Бізнес Асоціацією з 2020 року.

Показник Індексу розраховується на основі середньої оцінки загального стану розвитку п’яти транспортних галузей. У свою чергу кожна з галузей оцінюється за чотирма критеріями – законодавство та державна політика, інвестиційна активність, діяльність транспортних монополістів/державних органів та транспортна логістика.  

Індекс вимірюється один раз на рік. Для розрахунку індексу ми використовуємо шкалу Лайкерта, яка має 5 градацій, де: 1 – це вкрай негативно, 3 – задовільно, 5 – вкрай позитивно.

Участь у опитуванні взяли 94 фахівці сфери транспорту та логістики членських компаній Асоціації. Головні партнери дослідження – юридичні фірми Agreca та Sayenko Kharenko.

Головні партнери

   

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: