fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Ігор Ільчишен: “Україна має значні поклади бурштину, але замість використати це для своєї економіки, експортує сирець”

28/ 02/ 2024
  Ігор Ільчишен. Співвласник «Інклюз-8» Розкажіть про ваш новий сектор бізнесу - «Інклюз-8». Що спонукало вас відважитися на видобуток бурштину в Україні, і як ця нова ініціатива вписується в існуючу діяльність і цілі Kimberli? Бурштин – це дорогоцінне каміння органогенного походження. Серед корисних копалин, які використовуються у ювелірній промисловості і видобуваються в Україні, бурштин має поклади промислового значення. Крім нього видобувають топази, берили, але їхня частка доволі незначна.. Як український виробник ювелірних виробів Kimberli ставить за мету піднімати престиж держави, створювати робочі місця, збільшувати додану вартість всередині країни та платити податки.  Відтак, ми прийняли стратегічне рішення розширити свою роботу в цьому напрямку. Хочемо надати нове бачення цьому дорогоцінному камінню. Плануємо створити лінійку дизайнерських прикрас з бурштину, зробити його візитівкою України. Сподіваємося, завдяки цьому світ по-новому подивиться на вироби з бурштину. Як ви загалом оцінюєте сучасну ситуацію на ринку видобутку бурштину в Україні та світі? Бізнес з видобутку, переробки бурштину має тонкі особливості. Головний світовий покупець бурштину – це Китай. Це створює залежність галузі від ситуації на внутрішньому ринку Піднебесної. Десять років тому в Китаї різко зріс попит на ювелірні вироби з бурштину. Мережі намагалися задовольнити його і накопичити певний асортимент виробів з популярного дорогоцінного каменю. Це диктувало значний попит на сировину. В Україні 2014-й для бурштинової галузі став роком початку бурштинової лихоманки. Тоді навіть назва цієї корисної копалини асоціювалася з чорними копальниками. Зрештою, попит на бурштин впав, а за ним знизилися і світові ціни. Зараз кілограм сирцю коштує 10,7 тис. грн, тоді як десять років тому він був у п’ять разів дорожче.  Нинішня кон’юктура ринку вказує на те, що передумов для зростання попиту немає. Тобто і здорожчання сировини не очікується. Після здешевлення на світових ринках бурштин перестав цікавити чорних копачів. Зараз в Україні легальні гравці значно переважають частку чорного видобутку. Які тенденції в споживанні бурштину спостерігаються серед покупців та виробників ювелірних виробів? Бурштинові прикраси та інші ювелірні вироби стали популярними на китайському ринку. Виробники зреагували на сплеск популярності таких витворів свого часу, але зараз таких сплесків не очікуємо. Це вже більш спокійний ринок – мережі магазинів так би мовити наситили свої вітрини виробами з бурштину і далі просто підтримують асортимент. Скільки людей зараз працює в компанії і чи відчувається брак фахових спеціалістів? Наразі в «Інклюз-8» працює 73 спеціалісти. Але дефіцит фахівців є. Видобування корисних копалин кар’єрним методом важко уявити без залучення значної кількості чоловіків призовного віку. Формувати команду важко. Фахівці йдуть на фронт. Компанії вдається організувати системний та успішний бізнес в умовах війни. Які стратегії та заходи ви використовуєте для стабільної роботи компанії? Люди – це основний двигун будь-якого бізнесу. Тому основна наша стратегія пов’язана з кадровою політикою. Щоб забезпечити на такому складному ринку стабільний притік кадрів, ми пропонуємо заробітну платню вище ринкової. Це один з працюючих інструментів. Фінансова мотивація людей важлива, особливо в нинішніх умовах. Компанія вже має успіх у гірничодобувній промисловості, але, як кажуть, на досягнутому не можна зупинятися. Які подальші прагнення вашої компанії? Ми прагнемо створити вертикально інтегровану компанію, де будуть чітко та злагоджено організовані всі процеси від видобутку сировини до створення витонченої та стильної прикраси. Україна роками експортує дорогоцінне каміння як сировину, дозволяючи іншим світовим гравцям обробляти це каміння та доводити його до кінцевого споживача. А наша мета – створити додану вартість всередині країни. Зараз активно працюємо над цим. Скільки ви готові інвестувати у ювелірний бізнес та куди? Ми плануємо створити переробні потужності для обробки сировини та розробки самих прикрас з неї. Інвестиції в них складуть орієнтовно 10 млн грн. Що впливає на зміни в попиті на ювелірні вироби на сучасному ринку? Прикраси – це не річ першої необхідності, але це емоційна покупка. Тому маркетинг має значний вплив на попит, якщо говорити про ювелірні вироби загалом. Якщо ж говорити про вироби з бурштину, то тут важливу роль грає сезонність. Скажімо, в теплу пору року в Китаї затребувані дрібні фракції бурштину, бо є попит на дрібніші вироби. У холодну пору запит ринку – на фракції більшої ваги. Нерівномірність запитів ринку змушує виробників балансувати, а робити це вкрай непросто. У чому цінність та унікальність корисних копалин, які є в Україні? Можна довго говорити про технічні характеристики українського бурштину, і він дійсно має свої неповторні особливості. Але головне інше. Поклади цієї корисної копалини в світі обмежені. Їх мають не більше десятка країн у світі. Україна має значні ресурси бурштину, але замість того, щоб використати це для своєї економіки, продає сирець на експорт.  В Україні небагато підприємств займаються саме бурштиновими ювелірними виробами. А от в Литві, де видобутку бурштину зовсім незначний, є багато компаній, які переробляють сирець і продають прикраси. Щоб вийти на такий ринок, треба тонко відчувати його запит, реагувати на найменші зміни. Крім того, потрібно вкладати кошти в маркетинг. Вітчизняні ж компанії займаються продажем сировини, тобто йдуть найпростішим і шляхом, який потребує мінімум вкладень. На вашу думку, чим Україна цікава для інвесторів? В умовах війни зовнішній інвестор остерігається воєнних ризиків, а також слабкість інституцій, які мають захищати приватну власність. Йдеться про правоохоронну, судову систему. Тому про інтерес інвесторів до українського видобувного ринку говорити складно. Що стосується ювелірного ринку, то інтерес інвесторів тут є, але він низький. Щоб створити цей попит, по-перше, потрібно завершити війну. По-друге, втілити багато законодавчих ініціатив, які б посилили захист приватної власності. Чи ви спостерігаєте інтерес іноземних інвесторів до ювелірного та видобувного бізнесу в умовах війни? До війни видобуванням бурштину активно цікавилися інвестори з Китаю. Зараз цього не спостерігається. Натомість китайські компанії зацікавлені купувати готовий продукт.

Ігор Ільчишен

Співвласник «Інклюз-8»
Розкажіть про ваш новий сектор бізнесу - «Інклюз-8». Що спонукало вас відважитися на видобуток бурштину в Україні, і як ця нова ініціатива вписується в існуючу діяльність і цілі Kimberli?

Бурштин – це дорогоцінне каміння органогенного походження. Серед корисних копалин, які використовуються у ювелірній промисловості і видобуваються в Україні, бурштин має поклади промислового значення. Крім нього видобувають топази, берили, але їхня частка доволі незначна.. Як український виробник ювелірних виробів Kimberli ставить за мету піднімати престиж держави, створювати робочі місця, збільшувати додану вартість всередині країни та платити податки.  Відтак, ми прийняли стратегічне рішення розширити свою роботу в цьому напрямку. Хочемо надати нове бачення цьому дорогоцінному камінню. Плануємо створити лінійку дизайнерських прикрас з бурштину, зробити його візитівкою України. Сподіваємося, завдяки цьому світ по-новому подивиться на вироби з бурштину.

Як ви загалом оцінюєте сучасну ситуацію на ринку видобутку бурштину в Україні та світі?

Бізнес з видобутку, переробки бурштину має тонкі особливості. Головний світовий покупець бурштину – це Китай. Це створює залежність галузі від ситуації на внутрішньому ринку Піднебесної. Десять років тому в Китаї різко зріс попит на ювелірні вироби з бурштину. Мережі намагалися задовольнити його і накопичити певний асортимент виробів з популярного дорогоцінного каменю. Це диктувало значний попит на сировину. В Україні 2014-й для бурштинової галузі став роком початку бурштинової лихоманки. Тоді навіть назва цієї корисної копалини асоціювалася з “чорними копальниками”. Зрештою, попит на бурштин впав, а за ним знизилися і світові ціни. Зараз кілограм сирцю коштує 10,7 тис. грн, тоді як десять років тому він був у п’ять разів дорожче. 

Нинішня кон’юктура ринку вказує на те, що передумов для зростання попиту немає. Тобто і здорожчання сировини не очікується. Після здешевлення на світових ринках бурштин перестав цікавити “чорних копачів”. Зараз в Україні легальні гравці значно переважають частку “чорного видобутку”.

Які тенденції в споживанні бурштину спостерігаються серед покупців та виробників ювелірних виробів?

Бурштинові прикраси та інші ювелірні вироби стали популярними на китайському ринку. Виробники зреагували на сплеск популярності таких витворів свого часу, але зараз таких сплесків не очікуємо. Це вже більш спокійний ринок – мережі магазинів так би мовити наситили свої вітрини виробами з бурштину і далі просто підтримують асортимент.

Скільки людей зараз працює в компанії і чи відчувається брак фахових спеціалістів?

Наразі в «Інклюз-8» працює 73 спеціалісти. Але дефіцит фахівців є. Видобування корисних копалин кар’єрним методом важко уявити без залучення значної кількості чоловіків призовного віку. Формувати команду важко. Фахівці йдуть на фронт.

Компанії вдається організувати системний та успішний бізнес в умовах війни. Які стратегії та заходи ви використовуєте для стабільної роботи компанії?

Люди – це основний двигун будь-якого бізнесу. Тому основна наша стратегія пов’язана з кадровою політикою. Щоб забезпечити на такому складному ринку стабільний притік кадрів, ми пропонуємо заробітну платню вище ринкової. Це один з працюючих інструментів. Фінансова мотивація людей важлива, особливо в нинішніх умовах.

Компанія вже має успіх у гірничодобувній промисловості, але, як кажуть, на досягнутому не можна зупинятися. Які подальші прагнення вашої компанії?

Ми прагнемо створити вертикально інтегровану компанію, де будуть чітко та злагоджено організовані всі процеси від видобутку сировини до створення витонченої та стильної прикраси. Україна роками експортує дорогоцінне каміння як сировину, дозволяючи іншим світовим гравцям обробляти це каміння та доводити його до кінцевого споживача. А наша мета – створити додану вартість всередині країни. Зараз активно працюємо над цим.

Скільки ви готові інвестувати у ювелірний бізнес та куди?

Ми плануємо створити переробні потужності для обробки сировини та розробки самих прикрас з неї. Інвестиції в них складуть орієнтовно 10 млн грн.

Що впливає на зміни в попиті на ювелірні вироби на сучасному ринку?

Прикраси – це не річ першої необхідності, але це емоційна покупка. Тому маркетинг має значний вплив на попит, якщо говорити про ювелірні вироби загалом. Якщо ж говорити про вироби з бурштину, то тут важливу роль грає сезонність. Скажімо, в теплу пору року в Китаї затребувані дрібні фракції бурштину, бо є попит на дрібніші вироби. У холодну пору запит ринку – на фракції більшої ваги. Нерівномірність запитів ринку змушує виробників балансувати, а робити це вкрай непросто.

У чому цінність та унікальність корисних копалин, які є в Україні?

Можна довго говорити про технічні характеристики українського бурштину, і він дійсно має свої неповторні особливості. Але головне інше. Поклади цієї корисної копалини в світі обмежені. Їх мають не більше десятка країн у світі. Україна має значні ресурси бурштину, але замість того, щоб використати це для своєї економіки, продає сирець на експорт. 

В Україні небагато підприємств займаються саме бурштиновими ювелірними виробами. А от в Литві, де видобутку бурштину зовсім незначний, є багато компаній, які переробляють сирець і продають прикраси. Щоб вийти на такий ринок, треба тонко відчувати його запит, реагувати на найменші зміни. Крім того, потрібно вкладати кошти в маркетинг. Вітчизняні ж компанії займаються продажем сировини, тобто йдуть найпростішим і шляхом, який потребує мінімум вкладень.

На вашу думку, чим Україна цікава для інвесторів?

В умовах війни зовнішній інвестор остерігається воєнних ризиків, а також слабкість інституцій, які мають захищати приватну власність. Йдеться про правоохоронну, судову систему. Тому про інтерес інвесторів до українського видобувного ринку говорити складно. Що стосується ювелірного ринку, то інтерес інвесторів тут є, але він низький. Щоб створити цей попит, по-перше, потрібно завершити війну. По-друге, втілити багато законодавчих ініціатив, які б посилили захист приватної власності.

Чи ви спостерігаєте інтерес іноземних інвесторів до ювелірного та видобувного бізнесу в умовах війни?

До війни видобуванням бурштину активно цікавилися інвестори з Китаю. Зараз цього не спостерігається. Натомість китайські компанії зацікавлені купувати готовий продукт.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: