fbpx
Size of letters 1x
Site color
Image
Additionally
Line height
Letter spacing
Font
Embedded items (videos, maps, etc.)
 

The railway is waiting: how to reform the state carrier

19/ 02/ 2021
  Що передбачає законопроєкт №1196-1 «Укрзалізниця» у 2021 році планує реконструювати понад 316 км колій та ще понад 82 км – капітально відремонтувати. Проте це тільки маленька частина тих проблемних питань у роботі держперевізника, про які не говорив тільки лінивий. Вже минуло понад рік, як у Верховній Раді зареєстрували законопроєкти про залізничний транспорт, але поки ці документи очікують на розгляд. Оскільки ці ініціативи можуть зачіпати інтереси великого бізнесу, експерти Європейської Бізнес Асоціації проаналізували один із цих документів для Mind – проєкт закону «Про залізничний транспорт України» №1196-1. Номер і дата реєстрації: 1196-1 від 06.09.2019. Автори: Ю. Г. Кісєль, О. О. Скічко, М. М. Тищенко. Етап: опрацьовується в Комітеті ВРУ з питань транспорту та інфраструктури. Ціна питання. Проєкт розроблено з метою лібералізації в сфері залізничного транспорту, створення умов для розвитку конкуренції на ринку залізничних перевезень. На переконання авторів законопроєкту, він дозволить створити організаційні, правові та економічні основи для функціонування конкурентного ринку залізничних перевезень в Україні та підвищення ефективності управління, вдосконалення організаційно-правових та економічних засад ринку залізничних перевезень, покращення якості та доступності послуг перевезень залізничним транспортом. Завданням законопроєкту є створення умов для розвитку конкурентного середовища на ринку залізничних перевезень з урахуванням основних вимог законодавства ЄС. Зміст. Законопроєктом №1196-1 передбачається впровадження нової моделі функціонування залізничного транспорту, що передбачає: зміну організаційної структури «Укрзалізниці»; зміну моделі надання послуг із перевезення пасажирів та вантажів (запровадження конкурентного ринку перевезень); державне регулювання тарифу на обовязкові послуги з доступу перевізників до стратегічної інфраструктури залізничного транспорту та правил такого доступу (доступ до інфраструктури надається перевізникам на недискримінаційній основі); запровадження вільних тарифів на перевезення; новий підхід до забезпечення суспільно важливих перевезень пасажирів (перелік таких перевезень визначається КМУ, для прикладу, приміські перевезення); вони здійснюються перевізником на підставі відповідного договору з органом державної влади чи місцевого самоврядування на компенсаційній основі за рахунок державного та місцевих бюджетів; обрання перевізника здійснюється на конкурсних засадах; створення  нових органів, що здійснюватимуть державне управління у сфері транспорту:                – національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту (регулятор);            – державної спеціалізованої експертної установи з технічного розслідування пригод на транспорті (проведення технічного розслідування залізничних транспортних пригод); впровадження системи безпеки руху на залізничному транспорті; встановлення правових основ технічного регулювання для забезпечення інтероперабельності (здатності залізничного транспорту підтримувати безпечний рух). Хто виграє. Якщо законопроект буде прийнято з урахуванням експертизи Комітету з логістики ЕВА, який об’єднує провідних гравців на ринку залізничних вантажних перевезень: вантажовідправників, експедиторів, вагонобудівних підприємств та інших компанії, що надають логістичні послуги та мають значну частку операційної діяльності в цьому секторі, відбудеться: започаткування конкуренції на ринку залізничних перевезень вантажів і пасажирів та дерегуляція тарифів на такі перевезення, що в довгостроковому періоді має сприяти підвищенню їхньої ефективності; імплементація євроінтеграційних зобов’язань України у цій сфері; підвищення ефективності державного регулювання та нагляду на ринку залізничних перевезень за рахунок утворення незалежного регулятора – Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту. Хто програє. За чинною редакцією законопроекту є значна частина дискреційних повноважень оператора інфраструктури, функції якого має виконувати підприємство, що буде створено за наслідками розділення АТ «УЗ». Тому є ризик можливого зловживання ним своїм монопольним становищем та ухвалення рішень на користь іншого пов’язаного суб’єкта (державного перевізника), зокрема, під час розділення пропускної спроможності, надання допоміжних і додаткових послуг із доступу до інфраструктури тощо. Такі дії можуть викривляти конкуренцію на ринку й завдавати шкоди іншим учасникам такого ринку. Мінімізувати цей ризик  можливо шляхом встановлення в законі певних «запобіжників», зокрема, зменшення дискреційних повноважень, затвердження типових форм договорів, надання повноваження НКРТ щодо встановлення граничних цін на суміжних  ринках, які залишатимуться монопольними тощо. Прогнозована позиція фракцій.  Невідомо. Шанс на прийняття. Середній. Законопроект уже досить тривалий час знаходиться на опрацюванні в Комітеті Верховної Ради України з питань транспорту та інфраструктури та не виноситься на розгляд ВР. Уже багато років ринок залізничних перевезень потребує реформування з метою підвищення ефективності функціонування залізничного транспорту, стимулювання залучення інвестицій до розвитку залізничного транспорту всіх форм власності й запровадження повноцінного доступу до перевезень приватними локомотивами, що є довгоочікуваною бізнесом зміною. Враховуючи це, індустрія наголошує на необхідності якнайшвидше активізувати процес розгляду законопроєкту Комітетом ВРУ за участі експертів Комітету з логістики ЕБА, а також за результатами розгляду рекомендувати його включення до порядку денного сесії ВРУ та сприяти його прийняттю в першому читанні за основу. Альтернативні законопроєкти.  Проєкт Закону «Про залізничний транспорт України» №1196 (подали: М. Р. Величкович, І. О. Климпуш-Цинцадзе, І. В. Геращенко, М. М. Іонова, І. В. Фріз, О. М. Синютка, Р. П. Князевич ) Оцінка EBA. Потребує ухвалення з урахуванням пропозицій експертів ЕВА.  Бізнес-спільнота вже давно чекає ухвалення оновленого комплексного Закону України «Про залізничний транспорт України», який передусім має передбачати: реформування АТ «Укрзалізниця», яким буде обумовлене організаційне та фінансове розділення діяльності «Укрзалізниці» як перевізника та оператора інфраструктури, заборона перехресного субсидіювання зазначених напрямів створення окремої структури для розвязання питань із непрофільними активами та спірними зобов’язаннями тощо; недискримінаційний доступ до залізничної інфраструктури загального користування;  державне регулювання тарифу на доступ до залізничної інфраструктури шляхом погодження розміру тарифу Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту; впровадження прозорої та чіткої схеми розрахунку тарифу; конкурентний ринок перевезень пасажирів і вантажів, додаткових і допоміжних послуг залізничної інфраструктури; створення умов для ефективного функціонування малодіяльної інфраструктури; розширення переліку обовязкових послуг із доступу до стратегічної інфраструктури; виключення з-під його дії технологічного залізничного транспорту; впровадження системи безпеки руху на залізничному транспорті; забезпечення технічного розслідування залізничних транспортних подій; новий підхід до забезпечення суспільно важливих перевезень (відхід від практики фінансування пасажирських перевезень за рахунок вантажних); забезпечення схоронності вантажів та рухомого складу тощо. Джерело: Mind.UA

Що передбачає законопроєкт №1196-1

«Укрзалізниця» у 2021 році планує реконструювати понад 316 км колій та ще понад 82 км – капітально відремонтувати. Проте це тільки маленька частина тих проблемних питань у роботі держперевізника, про які не говорив тільки лінивий. Вже минуло понад рік, як у Верховній Раді зареєстрували законопроєкти про залізничний транспорт, але поки ці документи очікують на розгляд. Оскільки ці ініціативи можуть зачіпати інтереси великого бізнесу, експерти Європейської Бізнес Асоціації проаналізували один із цих документів для Mind – проєкт закону «Про залізничний транспорт України» №1196-1.

Номер і дата реєстрації: 1196-1 від 06.09.2019.
Автори: Ю. Г. Кісєль, О. О. Скічко, М. М. Тищенко.
Етап: опрацьовується в Комітеті ВРУ з питань транспорту та інфраструктури.

Ціна питання. Проєкт розроблено з метою лібералізації в сфері залізничного транспорту, створення умов для розвитку конкуренції на ринку залізничних перевезень. На переконання авторів законопроєкту, він дозволить створити організаційні, правові та економічні основи для функціонування конкурентного ринку залізничних перевезень в Україні та підвищення ефективності управління, вдосконалення організаційно-правових та економічних засад ринку залізничних перевезень, покращення якості та доступності послуг перевезень залізничним транспортом.

Завданням законопроєкту є створення умов для розвитку конкурентного середовища на ринку залізничних перевезень з урахуванням основних вимог законодавства ЄС.

Зміст. Законопроєктом №1196-1 передбачається впровадження нової моделі функціонування залізничного транспорту, що передбачає:

  • зміну організаційної структури «Укрзалізниці»;
  • зміну моделі надання послуг із перевезення пасажирів та вантажів (запровадження конкурентного ринку перевезень);
  • державне регулювання тарифу на обов’язкові послуги з доступу перевізників до стратегічної інфраструктури залізничного транспорту та правил такого доступу (доступ до інфраструктури надається перевізникам на недискримінаційній основі);
  • запровадження вільних тарифів на перевезення;
  • новий підхід до забезпечення суспільно важливих перевезень пасажирів (перелік таких перевезень визначається КМУ, для прикладу, приміські перевезення); вони здійснюються перевізником на підставі відповідного договору з органом державної влади чи місцевого самоврядування на компенсаційній основі за рахунок державного та місцевих бюджетів; обрання перевізника здійснюється на конкурсних засадах;
  • створення  нових органів, що здійснюватимуть державне управління у сфері транспорту:                – національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту (регулятор);            – державної спеціалізованої експертної установи з технічного розслідування пригод на транспорті (проведення технічного розслідування залізничних транспортних пригод);
  • впровадження системи безпеки руху на залізничному транспорті;
  • встановлення правових основ технічного регулювання для забезпечення інтероперабельності (здатності залізничного транспорту підтримувати безпечний рух).

Хто виграє. Якщо законопроект буде прийнято з урахуванням експертизи Комітету з логістики ЕВА, який об’єднує провідних гравців на ринку залізничних вантажних перевезень: вантажовідправників, експедиторів, вагонобудівних підприємств та інших компанії, що надають логістичні послуги та мають значну частку операційної діяльності в цьому секторі, відбудеться:

  • започаткування конкуренції на ринку залізничних перевезень вантажів і пасажирів та дерегуляція тарифів на такі перевезення, що в довгостроковому періоді має сприяти підвищенню їхньої ефективності;
  • імплементація євроінтеграційних зобов’язань України у цій сфері;
  • підвищення ефективності державного регулювання та нагляду на ринку залізничних перевезень за рахунок утворення незалежного регулятора – Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту.

Хто програє. За чинною редакцією законопроекту є значна частина дискреційних повноважень оператора інфраструктури, функції якого має виконувати підприємство, що буде створено за наслідками розділення АТ «УЗ». Тому є ризик можливого зловживання ним своїм монопольним становищем та ухвалення рішень на користь іншого пов’язаного суб’єкта (державного перевізника), зокрема, під час розділення пропускної спроможності, надання допоміжних і додаткових послуг із доступу до інфраструктури тощо.

Такі дії можуть викривляти конкуренцію на ринку й завдавати шкоди іншим учасникам такого ринку.
Мінімізувати цей ризик  можливо шляхом встановлення в законі певних «запобіжників», зокрема, зменшення дискреційних повноважень, затвердження типових форм договорів, надання повноваження НКРТ щодо встановлення граничних цін на суміжних  ринках, які залишатимуться монопольними тощо.

Прогнозована позиція фракцій.  Невідомо.

Шанс на прийняття. Середній. Законопроект уже досить тривалий час знаходиться на опрацюванні в Комітеті Верховної Ради України з питань транспорту та інфраструктури та не виноситься на розгляд ВР. Уже багато років ринок залізничних перевезень потребує реформування з метою підвищення ефективності функціонування залізничного транспорту, стимулювання залучення інвестицій до розвитку залізничного транспорту всіх форм власності й запровадження повноцінного доступу до перевезень приватними локомотивами, що є довгоочікуваною бізнесом зміною. Враховуючи це, індустрія наголошує на необхідності якнайшвидше активізувати процес розгляду законопроєкту Комітетом ВРУ за участі експертів Комітету з логістики ЕБА, а також за результатами розгляду рекомендувати його включення до порядку денного сесії ВРУ та сприяти його прийняттю в першому читанні за основу.

Альтернативні законопроєкти.  Проєкт Закону «Про залізничний транспорт України» №1196 (подали: М. Р. Величкович, І. О. Климпуш-Цинцадзе, І. В. Геращенко, М. М. Іонова, І. В. Фріз, О. М. Синютка, Р. П. Князевич )

Оцінка EBA. Потребує ухвалення з урахуванням пропозицій експертів ЕВА. 
Бізнес-спільнота вже давно чекає ухвалення оновленого комплексного Закону України «Про залізничний транспорт України», який передусім має передбачати:

  • реформування АТ «Укрзалізниця», яким буде обумовлене організаційне та фінансове розділення діяльності «Укрзалізниці» як перевізника та оператора інфраструктури, заборона перехресного субсидіювання зазначених напрямів створення окремої структури для розв’язання питань із непрофільними активами та спірними зобов’язаннями тощо;
  • недискримінаційний доступ до залізничної інфраструктури загального користування; 
  • державне регулювання тарифу на доступ до залізничної інфраструктури шляхом погодження розміру тарифу Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту;
  • впровадження прозорої та чіткої схеми розрахунку тарифу;
  • конкурентний ринок перевезень пасажирів і вантажів, додаткових і допоміжних послуг залізничної інфраструктури;
  • створення умов для ефективного функціонування малодіяльної інфраструктури;
  • розширення переліку обов’язкових послуг із доступу до стратегічної інфраструктури;
  • виключення з-під його дії технологічного залізничного транспорту;
  • впровадження системи безпеки руху на залізничному транспорті;
  • забезпечення технічного розслідування залізничних транспортних подій;
  • новий підхід до забезпечення суспільно важливих перевезень (відхід від практики фінансування пасажирських перевезень за рахунок вантажних);
  • забезпечення схоронності вантажів та рухомого складу тощо.

Джерело: Mind.UA

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Start
in the Telegram bot
Read articles. Share in social networks

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: