fbpx
Size of letters 1x
Site color
Image
Additionally
Line height
Letter spacing
Font
Embedded items (videos, maps, etc.)
 

Законопроєкт щодо ринку електроенергії суперечить зобов’язанням України у сфері євроінтеграції

11/ 11/ 2019
  У жовтні 2019 року у Верховній Раді було зареєстровано законопроєкт, яким пропонується внесення змін до Закону про ринок електроенергії (№2236-2). Профільним Комітетом ВРУ було рекомендовано прийняти його за основу та в цілому. Паралельно, даний проєкт Закону було розглянуто Комітетом ВРУ з питань європейської інтеграції з ЄС та визначено, що він не відповідає нормам Угоди про Асоціацію з ЄС, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами в частині напрямків реформування енергетичної галузі, та іншим міжнародно-правовим зобов’язанням України. Більше того, Секретаріат Енергетичного Співтовариства закликав авторів відкликати законопроєкт № 2236-2. Варто також зауважити, що деякі положення законопроєкту викликають занепокоєння і у Європейської Бізнес Асоціації як такі, що порушують зобов’язання України перед інвесторами та, на думку бізнесу, потребують доопрацювання. Так, пропонується надати повноваження регулятору встановлювати граничні ціни продажу електричної енергії на ринку «на добу наперед», на внутрішньодобовому ринку та на ринку послуг з балансування задля забезпечення рівних правил гри. Крім того, пропонується надати повноваження КМУ встановлювати не лише тимчасову заборону чи обмеження на здійснення експорту/імпорту електроенергії, але й тимчасовий дозвіл на здійснення експорту/імпорту електричної енергії. Також передбачається виключення гарантії держави щодо викупу всього об’єму виробництва електрики на об’єктах з встановленою генеруючою потужністю понад 150 МВт, які виробляють електроенергію з відновлювальних джерел енергії (ВДЕ). Мова йде про надання пріоритету тільки виробникам електроенергії з ВДЕ встановленою генеруючою потужністю до 150 МВт, натомість об’єкти від 150 МВт можуть бути відключені в загальному порядку, а також здійснення відшкодування простою виробників електроенергії з ВДЕ, який стався внаслідок команди від Укренерго, за «зеленим» тарифом/аукціонною ціною тільки для виробників з ВДЕ встановленою генеруючою потужністю до 150 МВт. Тобто, фактично, закріплюється можливість не оплачувати за «зеленим» тарифом/аукціонною ціною електроенергію, яка мала бути вироблена об’єктом виробництва електроенергії з ВДЕ з встановленою генеруючою потужністю понад 150 МВт, але не була вироблена, за відповідною командою Укренерго. Експерти Асоціації вважають, що наслідком запровадження вищезазначених норм може бути стягнення з Держбюджету збитків, наприклад, за невідшкодовану вартість електроенергії за «зеленим» тарифом або ж за несвоєчасно сплачені кошти для виробників електроенергії з ВДЕ, тощо.  Також впровадження даних норм може спричинити репутаційні втрати для іміджу України як ненадійної юрисдикції для іноземних інвесторів та поставити під загрозу подальшу роботу щодо залучення іноземних інвесторів та інвестицій до України. Європейська Бізнес Асоціація вкотре наголошує, що будь-які суттєві зміни в роботі бізнесу слід здійснювати після консультацій та узгодження безпосередньо з бізнесом, а також із міжнародними партнерами – відповідно до взятих Україною зобов’язань. На думку бізнесу, законопроєкт №2236-2 не узгоджується з міжнародними зобов’язаннями України у сфері європейської інтеграції. Тож бізнес-спільнота закликає народних депутатів України провести консультації з Європейською Комісією щодо сумісності з положеннями ЄС у сфері функціонування ринку електроенергії, а також із Енергетичним співтовариством з відповідним залученням бізнесу.

У жовтні 2019 року у Верховній Раді було зареєстровано законопроєкт, яким пропонується внесення змін до Закону про ринок електроенергії (№2236-2). Профільним Комітетом ВРУ було рекомендовано прийняти його за основу та в цілому.

Паралельно, даний проєкт Закону було розглянуто Комітетом ВРУ з питань європейської інтеграції з ЄС та визначено, що він не відповідає нормам Угоди про Асоціацію з ЄС, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами в частині напрямків реформування енергетичної галузі, та іншим міжнародно-правовим зобов’язанням України. Більше того, Секретаріат Енергетичного Співтовариства закликав авторів відкликати законопроєкт № 2236-2.

Варто також зауважити, що деякі положення законопроєкту викликають занепокоєння і у Європейської Бізнес Асоціації як такі, що порушують зобов’язання України перед інвесторами та, на думку бізнесу, потребують доопрацювання.

Так, пропонується надати повноваження регулятору встановлювати граничні ціни продажу електричної енергії на ринку «на добу наперед», на внутрішньодобовому ринку та на ринку послуг з балансування задля забезпечення рівних правил гри.

Крім того, пропонується надати повноваження КМУ встановлювати не лише тимчасову заборону чи обмеження на здійснення експорту/імпорту електроенергії, але й тимчасовий дозвіл на здійснення експорту/імпорту електричної енергії.

Також передбачається виключення гарантії держави щодо викупу всього об’єму виробництва електрики на об’єктах з встановленою генеруючою потужністю понад 150 МВт, які виробляють електроенергію з відновлювальних джерел енергії (ВДЕ). Мова йде про надання пріоритету тільки виробникам електроенергії з ВДЕ встановленою генеруючою потужністю до 150 МВт, натомість об’єкти від 150 МВт можуть бути відключені в загальному порядку, а також здійснення відшкодування простою виробників електроенергії з ВДЕ, який стався внаслідок команди від Укренерго, за «зеленим» тарифом/аукціонною ціною тільки для виробників з ВДЕ встановленою генеруючою потужністю до 150 МВт.

Тобто, фактично, закріплюється можливість не оплачувати за «зеленим» тарифом/аукціонною ціною електроенергію, яка мала бути вироблена об’єктом виробництва електроенергії з ВДЕ з встановленою генеруючою потужністю понад 150 МВт, але не була вироблена, за відповідною командою Укренерго.

Експерти Асоціації вважають, що наслідком запровадження вищезазначених норм може бути стягнення з Держбюджету збитків, наприклад, за невідшкодовану вартість електроенергії за «зеленим» тарифом або ж за несвоєчасно сплачені кошти для виробників електроенергії з ВДЕ, тощо.  Також впровадження даних норм може спричинити репутаційні втрати для іміджу України як ненадійної юрисдикції для іноземних інвесторів та поставити під загрозу подальшу роботу щодо залучення іноземних інвесторів та інвестицій до України.

Європейська Бізнес Асоціація вкотре наголошує, що будь-які суттєві зміни в роботі бізнесу слід здійснювати після консультацій та узгодження безпосередньо з бізнесом, а також із міжнародними партнерами – відповідно до взятих Україною зобов’язань. На думку бізнесу, законопроєкт №2236-2 не узгоджується з міжнародними зобов’язаннями України у сфері європейської інтеграції.

Тож бізнес-спільнота закликає народних депутатів України провести консультації з Європейською Комісією щодо сумісності з положеннями ЄС у сфері функціонування ринку електроенергії, а також із Енергетичним співтовариством з відповідним залученням бізнесу.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Start
in the Telegram bot
Read articles. Share in social networks

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: