fbpx
Size of letters 1x
Site color
Image
Additionally
Line height
Letter spacing
Font
Embedded items (videos, maps, etc.)
 

Human factor. What should be the employee reservation for the business?

02/ 08/ 2024
  Svitlana Mykhailovska. The EBA Deputy Director. Не минає дня, щоб до нас не звертались компанії за допомогою з бронюванням працівників. Тільки в цьому році це понад п’ятсот осіб. Три чверті опитаних нами членських компаній Європейської Бізнес Асоціації повідомляють, що питання мобілізації та нестачі співробітників накладає обмеження на роботу їхнього підприємства. І це стосується абсолютно всіх галузей та професій – від комбайнерів та водіїв до IT спеціалістів та інженерів. Наявність необхідного персоналу та прогнозована кадрова політика є важливим фактором, який бере до уваги як присутній в Україні бізнес, так і потенційний інвестор при прийнятті рішень щодо інвестицій та подальшого розвитку бізнесу. Немає сумніву, що забезпечення людьми наших збройних сил є критичним, адже бізнес працює, доки тримається фронт. Водночас, і бізнес є важливим для країни та нашої оборони, адже підприємці спрямовують суттєві ресурси на забезпечення армії, яких потребує держава, через сплату податків та безпосередню фінансову та матеріальну допомогу війську, підтримку власних співробітників, що захищають Україну, реалізацію численних соціальних проєктів, які допомагають державі вивільнити кошти на оборону, та й життя громадян напряму залежить від доступності товарів і послуг, які виробляє чи надає бізнес. Бізнес – це, фактично, економіка країни, адже без працюючого бізнесу економіки не буде, а, відповідно, навіть і мови про розвиток не зможе бути. Тож в інтересах всієї країни знаходити баланс в розподілі людського капіталу між військовим фронтом та економікою. Наразі ж питання людей є вкрай критичним для бізнесу (як і для ЗСУ) через міграцію, мобілізацію тощо. Тож вкрай необхідно забезпечити в країні прозору, зрозумілу процедуру мобілізації, надати можливість забронювати людей, без яких бізнеси можуть просто зупинитися. Адже коли ми запитуємо компанії, якої допомоги вони наразі потребують, запит №1 – це покращення умов бронювання співробітників. Серед опитаних нами керівників компаній, 87% повідомляють про цю потребу. Яким чином це можна зробити? Наразі ми бачимо спроби створити додатковий до існуючого механізм бронювання співробітників, так-зване «економічне бронювання», для компаній, які через певні причини не можуть скористатись поточною системою бронювання представників критично важливих підприємств. Аби все ж сам бізнес мав можливість вирішувати, які саме працівники є критичними для підприємства, більше того, мав інструмент, яким чином цих критичних спеціалістів можна залишити працювати на благо економіки. І станом на сьогодні вже є аж чотири моделі економічного бронювання, які потрапили до Парламенту: перша модель (законопроєкти №11331 та №11332) передбачає єдиний військовий збір, який складе 20,4 тис. грн (1200 неоподатковуваних мінімумів) на місяць для підприємств та ФОПів; друга модель (законопроєкт №11331-1) передбачає критерій середньої зарплати у 35 тис. грн (12 прожиткових мінімумів) для підприємств; третя модель (законопроєкти №11331-2 та №11332-1) передбачає критерій середньої зарплати у 35 тис. грн для підприємств та єдиний військовий збір, який складе 20,4 тис грн в місяць для ФОПів; четверта модель (законопроєкти №11388 та 11332-2) пропонує скасувати стратегічну модель бронювання і замість неї впровадити виключно економічну зі збором 20,4 тис. грн в місяць.  Проаналізувавши вищенаведені моделі, ми в Асоціації дійшли до висновку, що перші три будуть для бізнесу прийнятними, водночас для нас важливо, аби прийнята модель могла працювати паралельно зі стратегічною системою бронювання, тому експерти Асоціації не підтримують четверту модель. Але найбільш оптимальною моделлю видається третя, яка передбачає середню заробітну плату в компанії в розмірі 35 тис. грн, для ФОПа передбачений єдиний військовий збір в розмірі 20,4 тис. грн в місяць як базові умови участі. Тут варто зазначити, що наразі саме білий, прозорий бізнес, який виплачує офіційно заробітні плати та виконує усі норми трудового законодавства, веде військовий облік працівників знаходиться під найбільшим мобілізаційним тиском, а компанії в тіні користуються цим становищем. Очевидно, так не має бути. Водночас бізнес просить розглянути можливість використовувати «економічне бронювання» для збільшення квоти бронювання працівників понад 50%. Адже у деяких галузях та в певні проміжки часу компанії потребують більше людей (наприклад, аграрії під час посівної, або ж галузі, в яких основний ресурс, який збільшує експортний потенціал є саме кваліфіковані спеціалісти, до прикладу, ІТ-індустрія). Перебронювання – це окремий процес, в якому також потрібно навести лад. У цьому контексті важливо забезпечити певний безпечний перехід між бронюваннями. Тож, видається, що було б доречно надавати «імунітет» співробітникам, яких компанії подають на перебронювання або якщо людині потрібно внести зміни до своїх військово-облікових документів. Адже не поодинокими є випадки, коли людину намагаються мобілізувати в цей період. Усунення «людського фактору» в процесі бронювання може суттєво прискорити процедуру та прибрати корупційні ризики. Тому серед бізнесу має підтримку механізм онлайн-бронювання – еБронювання та еВідрядження компанії часто згадують серед найбільш затребуваних послуг на сьогодні. Нещодавно стартував запуск онлайн-бронювання через портал Дія для керівників критично важливих підприємств, який має значно пришвидшити процес бронювання. І, так, механізм ще працює недовго, але поки ми від бізнесу чуємо суто позитивні відгуки. До речі, під час нещодавньої зустрічі в Асоціації з трьома Міністерствами було погоджено, що ті компанії, які не встигнуть отримати паперове бронювання до запуску нової послуги, теж зможуть отримати електронне бронювання через портал Дія. Єдине, після отримання такого бронювання Міністерства просять надіслати їм лист та відкликати запит на попереднє бронювання в паперовому вигляді. Тож спостерігатимемо, як даний сервіс працюватиме і сподіватимемося, що він частково полегшить цей процес. І на завершення хочу сказати, що ми в Європейській Бізнес Асоціації дуже цінуємо відкритий і конструктивний діалог з владою щодо цього питання. Такі цінності як легальне працевлаштування, прозоре ведення бізнесу та об’єднання зусиль задля перемоги дозволяє нам сідати за стіл переговорів і знаходити компромісні рішення. Безумовно, розумію, що питання не просте та сенситивне і правильного рішення не знає ніхто, адже ситуація безпрецедентна. Тим не менше, в діалозі народжується істина, саме в діалозі є можливим зрозуміти причини того чи іншого рішення (навіть, якщо воно може видаватись часом не комфортним). Тож я щиро вірю, що ми продовжимо діалог як щодо цього, так і інших питань. Адже, навіть в таких складних умовах варто намагатись шукати баланс і точки об’єднання задля спільної перемоги. Джерело: NV Бізнес
Svitlana Mykhailovska The EBA Deputy Director
Не минає дня, щоб до нас не звертались компанії за допомогою з бронюванням працівників. Тільки в цьому році це понад п’ятсот осіб.

Три чверті опитаних нами членських компаній Європейської Бізнес Асоціації повідомляють, що питання мобілізації та нестачі співробітників накладає обмеження на роботу їхнього підприємства. І це стосується абсолютно всіх галузей та професій – від комбайнерів та водіїв до IT спеціалістів та інженерів. Наявність необхідного персоналу та прогнозована кадрова політика є важливим фактором, який бере до уваги як присутній в Україні бізнес, так і потенційний інвестор при прийнятті рішень щодо інвестицій та подальшого розвитку бізнесу.

Немає сумніву, що забезпечення людьми наших збройних сил є критичним, адже бізнес працює, доки тримається фронт. Водночас, і бізнес є важливим для країни та нашої оборони, адже підприємці спрямовують суттєві ресурси на забезпечення армії, яких потребує держава, через сплату податків та безпосередню фінансову та матеріальну допомогу війську, підтримку власних співробітників, що захищають Україну, реалізацію численних соціальних проєктів, які допомагають державі вивільнити кошти на оборону, та й життя громадян напряму залежить від доступності товарів і послуг, які виробляє чи надає бізнес.

Бізнес – це, фактично, економіка країни, адже без працюючого бізнесу економіки не буде, а, відповідно, навіть і мови про розвиток не зможе бути. Тож в інтересах всієї країни знаходити баланс в розподілі людського капіталу між військовим фронтом та економікою.

Наразі ж питання людей є вкрай критичним для бізнесу (як і для ЗСУ) через міграцію, мобілізацію тощо. Тож вкрай необхідно забезпечити в країні прозору, зрозумілу процедуру мобілізації, надати можливість забронювати людей, без яких бізнеси можуть просто зупинитися. Адже коли ми запитуємо компанії, якої допомоги вони наразі потребують, запит №1 – це покращення умов бронювання співробітників. Серед опитаних нами керівників компаній, 87% повідомляють про цю потребу.

Яким чином це можна зробити?

Наразі ми бачимо спроби створити додатковий до існуючого механізм бронювання співробітників, так-зване «економічне бронювання», для компаній, які через певні причини не можуть скористатись поточною системою бронювання представників критично важливих підприємств. Аби все ж сам бізнес мав можливість вирішувати, які саме працівники є критичними для підприємства, більше того, мав інструмент, яким чином цих критичних спеціалістів можна залишити працювати на благо економіки. І станом на сьогодні вже є аж чотири моделі економічного бронювання, які потрапили до Парламенту:

  • перша модель (законопроєкти №11331 та №11332) передбачає єдиний військовий збір, який складе 20,4 тис. грн (1200 неоподатковуваних мінімумів) на місяць для підприємств та ФОПів;
  • друга модель (законопроєкт №11331-1) передбачає критерій середньої зарплати у 35 тис. грн (12 прожиткових мінімумів) для підприємств;
  • третя модель (законопроєкти №11331-2 та №11332-1) передбачає критерій середньої зарплати у 35 тис. грн для підприємств та єдиний військовий збір, який складе 20,4 тис грн в місяць для ФОПів;
  • четверта модель (законопроєкти №11388 та 11332-2) пропонує скасувати стратегічну модель бронювання і замість неї впровадити виключно економічну зі збором 20,4 тис. грн в місяць. 

Проаналізувавши вищенаведені моделі, ми в Асоціації дійшли до висновку, що перші три будуть для бізнесу прийнятними, водночас для нас важливо, аби прийнята модель могла працювати паралельно зі стратегічною системою бронювання, тому експерти Асоціації не підтримують четверту модель.

Але найбільш оптимальною моделлю видається третя, яка передбачає середню заробітну плату в компанії в розмірі 35 тис. грн, для ФОПа передбачений єдиний військовий збір в розмірі 20,4 тис. грн в місяць як базові умови участі. Тут варто зазначити, що наразі саме білий, прозорий бізнес, який виплачує офіційно заробітні плати та виконує усі норми трудового законодавства, веде військовий облік працівників знаходиться під найбільшим мобілізаційним тиском, а компанії в тіні користуються цим становищем. Очевидно, так не має бути.

Водночас бізнес просить розглянути можливість використовувати «економічне бронювання» для збільшення квоти бронювання працівників понад 50%. Адже у деяких галузях та в певні проміжки часу компанії потребують більше людей (наприклад, аграрії під час посівної, або ж галузі, в яких основний ресурс, який збільшує експортний потенціал є саме кваліфіковані спеціалісти, до прикладу, ІТ-індустрія).

Перебронювання – це окремий процес, в якому також потрібно навести лад. У цьому контексті важливо забезпечити певний безпечний перехід між бронюваннями. Тож, видається, що було б доречно надавати «імунітет» співробітникам, яких компанії подають на перебронювання або якщо людині потрібно внести зміни до своїх військово-облікових документів. Адже не поодинокими є випадки, коли людину намагаються мобілізувати в цей період.

Усунення «людського фактору» в процесі бронювання може суттєво прискорити процедуру та прибрати корупційні ризики. Тому серед бізнесу має підтримку механізм онлайн-бронювання – еБронювання та еВідрядження компанії часто згадують серед найбільш затребуваних послуг на сьогодні. Нещодавно стартував запуск онлайн-бронювання через портал Дія для керівників критично важливих підприємств, який має значно пришвидшити процес бронювання. І, так, механізм ще працює недовго, але поки ми від бізнесу чуємо суто позитивні відгуки.

До речі, під час нещодавньої зустрічі в Асоціації з трьома Міністерствами було погоджено, що ті компанії, які не встигнуть отримати паперове бронювання до запуску нової послуги, теж зможуть отримати електронне бронювання через портал Дія. Єдине, після отримання такого бронювання Міністерства просять надіслати їм лист та відкликати запит на попереднє бронювання в паперовому вигляді. Тож спостерігатимемо, як даний сервіс працюватиме і сподіватимемося, що він частково полегшить цей процес.

І на завершення хочу сказати, що ми в Європейській Бізнес Асоціації дуже цінуємо відкритий і конструктивний діалог з владою щодо цього питання. Такі цінності як легальне працевлаштування, прозоре ведення бізнесу та об’єднання зусиль задля перемоги дозволяє нам сідати за стіл переговорів і знаходити компромісні рішення. Безумовно, розумію, що питання не просте та сенситивне і правильного рішення не знає ніхто, адже ситуація безпрецедентна. Тим не менше, в діалозі народжується істина, саме в діалозі є можливим зрозуміти причини того чи іншого рішення (навіть, якщо воно може видаватись часом не комфортним). Тож я щиро вірю, що ми продовжимо діалог як щодо цього, так і інших питань. Адже, навіть в таких складних умовах варто намагатись шукати баланс і точки обєднання задля спільної перемоги.

Джерело: NV Бізнес

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Start
in the Telegram bot
Read articles. Share in social networks

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: