fbpx
Size of letters 1x
Site color
Image
Additionally
Line height
Letter spacing
Font
Embedded items (videos, maps, etc.)
 

A historic opportunity for the Timber Market Law: what to expect

21/ 03/ 2025
  Що відбувається з реформуванням ринку деревини в Україні Yurii Andriiv. The Manager of the European Business Association. 10 березня парламентський Комітет з питань економічного розвитку, врахувавши понад 100 депутатських пропозицій, рекомендував Верховній Раді ухвалити у другому читанні та в цілому проєкт Закону України «Про ринок деревини». Він визначає правові, економічні й організаційні засади продажу необроблених лісоматеріалів і паливної деревини на засадах прозорої конкуренції та сталого використання лісових ресурсів. Законопроєкт готують до другого читання ще з кінця 2021 року, і нині є шанс прийняти його у другому читанні. Спеціально для Mind менеджер комітетів Європейської Бізнес Асоціації Юрій Андріїв проаналізував проєкт закону №4197-Д.  Номер і дата реєстрації: 4197-д від 10.09.2021 Автори: Наталуха Д. А., Підласа Р. А., Приходько Б. В., Рущишин Я. І., Шевченко Є. В., Мовчан О. В., Марчук І. П., Лічман Г. В., Кицак Б. В. Етап: включено до порядку денного 4229-IX від 11.02.2025 Ціна питання. Метою законопроєкту є комплексне врегулювання відносин, пов’язаних з купівлею-продажем деревини, що сприятиме розвитку ринку деревини й забезпеченню інтересів усіх його учасників. Законопроєкт за своїм змістом є євроінтеграційним і визначає правові, економічні та організаційні засади продажу лісоматеріалів необроблених, деревини паливної на ринку деревини в такий спосіб, щоб задовольнити потреби учасників ринку на принципах вільної, добросовісної конкуренції та сталого використання лісових ресурсів. У жовтні цього року Комітету деревообробної та меблевої галузі Європейської Бізнес Асоціації виповнюється 10 років, більшість із яких було приділено роботі над різними законопроєктами, що мали врегулювати функціонування ринку деревини. Проте попередні проєкти законодавчих актів так і не були схвалені парламентом. Втім остання спроба має шанси завершитись успішно. Над доопрацюванням поточної редакції законопроєкту «Про ринок деревини» працювала спеціальна Робоча група, до якої увійшли народні депутати України, представники державних відомств, профільних асоціацій і деревообробних підприємств. За останній рік Робоча група значно скоротила цей законодавчий акт і водночас лишила всі ключові положення та максимально адаптувала його до умов ринку. 21 листопада 2024 року відбулося фінальне засідання Робочої групи з доопрацювання до другого читання проєкту Закону України «Про ринок деревини (реєстр. №4197-д) під головуванням Богдана Кицака, голови підкомітету з питань адаптації законодавства України до положень права Європейського Союзу (acquis ЄС), виконання міжнародно-правових зобов’язань України у сфері європейської інтеграції Комітету ВР з питань економічного розвитку. Тож наразі існує історична можливість прийняти у другому читанні редакцію цього документа, яка забезпечить ефективне регулювання ринку деревини та враховуватиме інтереси як представників бізнесу, так і держави. Зміст. Законопроєкт №4197-д передбачає вдосконалення й урегулювання ринку деревини через такі основні положення: Запровадження принципу каскадності біржових аукціонів із продажу деревини, згідно з яким може відбуватися як підвищення, так і пониження стартової ціни, що сприяє ефективній і прозорій конкурентоспроможності. Надання першочергово права купівлі вітчизняним переробним компаніям деревини на біржових аукціонах, що дозволить захистити вітчизняних виробників від імовірних зловживань інших учасників ринку.  Продовження мораторію на експорт необробленої деревини, що дозволить вітчизняним переробним компаніям інвестувати кошти у власне виробництво, наймати більшу кількість працівників, а також збільшити суму сплачених податків. Завдяки мораторію багато європейських компаній інвестували в українську переробку, завдяки чому тепер це сучасні автоматизовані європейські підприємства. Формування основних понять на законодавчому рівні та запровадження принципів функціонування ринку деревини. Створення реєстру суб’єктів господарювання, які провадять діяльність із переробки деревини. Встановлення на законодавчому рівні повноважень державних відомств щодо питань державного регулювання ринку деревини. Запровадження вимог до учасників ринку деревини: продавців, організаторів торгів і покупців. Врегулювання питань відчуження деревини для потреб Збройних сил України, замовників, які здійснюють публічні закупівлі, а також у роздріб фізичним особам для забезпечення соціальних потреб. Встановлення на законодавчому рівні формули для визначення вартості стартової ціни на деревину, обрахунок якого здійснюватиме Державне агентство лісових ресурсів України. Хто виграє. Білий і чесний бізнес, зокрема вітчизняні деревообробні підприємства. Переробники повинні бути ідентифіковані як реальні й добросовісні виробники, що дозволить уникнути фіктивної переробки та нечесної конкуренції. Стати учасником такого реєстру можливо, якщо особа є юридичною або фізичною особою-підприємцем, зареєстрованою в ЄДР, є резидентом України, має відповідне обладнання та площі для обробки лісоматеріалів, а також виготовляє вироби з деревини. Схожий принцип ідентифікації запроваджено в сусідній Польщі. Не менш важливим є право для вітчизняних деревообробних підприємств першочергово купувати деревину на основних і повторних аукціонах, тоді як інші покупці братимуть участь лише в додаткових аукціонах. Крім того, переробники зможуть придбати лоти потрібного обсягу та на визначений період постачання. Продаж деревини здійснюватиметься в такі етапи: Основні торги на підвищення ціни (доступні для переробних підприємств). Повторні основні торги залишком деревини на пониження ціни (доступні також для переробних підприємств). Додаткові торги (доступні для всіх субєктів господарювання, які здійснюють операції з деревиною). Повторні додаткові торги (доступні для всіх субєктів господарювання). Завдяки принципу каскадності аукціонів, біржові торги будуть багатоступеневими, завдяки чому аукціони міститимуть кроки як на підвищення, так і на зниження стартової ціни, що є ефективним механізмом для добросовісної конкуренції й принципу змагальності сторін. Хто програє. Недобросовісні підприємства, які могли спекулювати цінами на аукціонах або скуповувати деревину для імітації дефіциту та відповідного демпінгу цін. Прогнозована позиція фракцій. Підтримка фракцій політичних партій «Слуга Народу», «Голос». Шанс на прийняття: високий. Глобальні тенденції демонструють прагнення країн до збільшення власного виробництва, захисту вітчизняних підприємств і побудови сильної економіки. Прийняття законопроєкту дозволить посилити українську промисловість, створити нові робочі місця, залучити інвестиції, адже будуть забезпечені прозорі та стабільні умови на ринку деревини. Альтернативні законопроєкти: відсутні. Оцінка бізнесу: деревообробні та меблеві підприємства, а також профільні асоціації підтримують законопроєкт, оскільки він забезпечує стабільний розвиток деревообробної галузі через чіткі правила регулювання ринку деревини. Саме тому схвалення законопроєкту дозволить закріпити архітектуру прозорого, відкритого ринку деревини. Також він поліпшить імідж України як важливого гравця на ринку деревини в очах європейських партнерів. Джерело: Mind.ua

Що відбувається з реформуванням ринку деревини в Україні

Yurii Andriiv The Manager of the European Business Association

10 березня парламентський Комітет з питань економічного розвитку, врахувавши понад 100 депутатських пропозицій, рекомендував Верховній Раді ухвалити у другому читанні та в цілому проєкт Закону України «Про ринок деревини»Він визначає правові, економічні й організаційні засади продажу необроблених лісоматеріалів і паливної деревини на засадах прозорої конкуренції та сталого використання лісових ресурсів. Законопроєкт готують до другого читання ще з кінця 2021 року, і нині є шанс прийняти його у другому читанні. Спеціально для Mind менеджер комітетів Європейської Бізнес Асоціації Юрій Андріїв проаналізував проєкт закону №4197-Д. 

Номер і дата реєстрації: 4197-д від 10.09.2021

Автори: Наталуха Д. А., Підласа Р. А., Приходько Б. В., Рущишин Я. І., Шевченко Є. В., Мовчан О. В., Марчук І. П., Лічман Г. В., Кицак Б. В.

Етап: включено до порядку денного 4229-IX від 11.02.2025

Ціна питання. Метою законопроєкту є комплексне врегулювання відносин, пов’язаних з купівлею-продажем деревини, що сприятиме розвитку ринку деревини й забезпеченню інтересів усіх його учасників.

Законопроєкт за своїм змістом є євроінтеграційним і визначає правові, економічні та організаційні засади продажу лісоматеріалів необроблених, деревини паливної на ринку деревини в такий спосіб, щоб задовольнити потреби учасників ринку на принципах вільної, добросовісної конкуренції та сталого використання лісових ресурсів.

У жовтні цього року Комітету деревообробної та меблевої галузі Європейської Бізнес Асоціації виповнюється 10 років, більшість із яких було приділено роботі над різними законопроєктами, що мали врегулювати функціонування ринку деревини. Проте попередні проєкти законодавчих актів так і не були схвалені парламентом.

Втім остання спроба має шанси завершитись успішно. Над доопрацюванням поточної редакції законопроєкту «Про ринок деревини» працювала спеціальна Робоча група, до якої увійшли народні депутати України, представники державних відомств, профільних асоціацій і деревообробних підприємств. За останній рік Робоча група значно скоротила цей законодавчий акт і водночас лишила всі ключові положення та максимально адаптувала його до умов ринку.

21 листопада 2024 року відбулося фінальне засідання Робочої групи з доопрацювання до другого читання проєкту Закону України «Про ринок деревини (реєстр. №4197-д) під головуванням Богдана Кицака, голови підкомітету з питань адаптації законодавства України до положень права Європейського Союзу (acquis ЄС), виконання міжнародно-правових зобов’язань України у сфері європейської інтеграції Комітету ВР з питань економічного розвитку.

Тож наразі існує історична можливість прийняти у другому читанні редакцію цього документа, яка забезпечить ефективне регулювання ринку деревини та враховуватиме інтереси як представників бізнесу, так і держави.

Зміст. Законопроєкт №4197-д передбачає вдосконалення й урегулювання ринку деревини через такі основні положення:

  1. Запровадження принципу каскадності біржових аукціонів із продажу деревини, згідно з яким може відбуватися як підвищення, так і пониження стартової ціни, що сприяє ефективній і прозорій конкурентоспроможності.
  2. Надання першочергово права купівлі вітчизняним переробним компаніям деревини на біржових аукціонах, що дозволить захистити вітчизняних виробників від імовірних зловживань інших учасників ринку. 
  3. Продовження мораторію на експорт необробленої деревини, що дозволить вітчизняним переробним компаніям інвестувати кошти у власне виробництво, наймати більшу кількість працівників, а також збільшити суму сплачених податків. Завдяки мораторію багато європейських компаній інвестували в українську переробку, завдяки чому тепер це сучасні автоматизовані європейські підприємства.
  4. Формування основних понять на законодавчому рівні та запровадження принципів функціонування ринку деревини.
  5. Створення реєстру суб’єктів господарювання, які провадять діяльність із переробки деревини.
  6. Встановлення на законодавчому рівні повноважень державних відомств щодо питань державного регулювання ринку деревини.
  7. Запровадження вимог до учасників ринку деревини: продавців, організаторів торгів і покупців.
  8. Врегулювання питань відчуження деревини для потреб Збройних сил України, замовників, які здійснюють публічні закупівлі, а також у роздріб фізичним особам для забезпечення соціальних потреб.
  9. Встановлення на законодавчому рівні формули для визначення вартості стартової ціни на деревину, обрахунок якого здійснюватиме Державне агентство лісових ресурсів України.

Хто виграє. Білий і чесний бізнес, зокрема вітчизняні деревообробні підприємства. Переробники повинні бути ідентифіковані як реальні й добросовісні виробники, що дозволить уникнути фіктивної переробки та нечесної конкуренції. Стати учасником такого реєстру можливо, якщо особа є юридичною або фізичною особою-підприємцем, зареєстрованою в ЄДР, є резидентом України, має відповідне обладнання та площі для обробки лісоматеріалів, а також виготовляє вироби з деревини. Схожий принцип ідентифікації запроваджено в сусідній Польщі.

Не менш важливим є право для вітчизняних деревообробних підприємств першочергово купувати деревину на основних і повторних аукціонах, тоді як інші покупці братимуть участь лише в додаткових аукціонах. Крім того, переробники зможуть придбати лоти потрібного обсягу та на визначений період постачання.

Продаж деревини здійснюватиметься в такі етапи:

  • Основні торги на підвищення ціни (доступні для переробних підприємств).
  • Повторні основні торги залишком деревини на пониження ціни (доступні також для переробних підприємств).
  • Додаткові торги (доступні для всіх суб’єктів господарювання, які здійснюють операції з деревиною).
  • Повторні додаткові торги (доступні для всіх суб’єктів господарювання).

Завдяки принципу каскадності аукціонів, біржові торги будуть багатоступеневими, завдяки чому аукціони міститимуть кроки як на підвищення, так і на зниження стартової ціни, що є ефективним механізмом для добросовісної конкуренції й принципу змагальності сторін.

Хто програє. Недобросовісні підприємства, які могли спекулювати цінами на аукціонах або скуповувати деревину для імітації дефіциту та відповідного демпінгу цін.

Прогнозована позиція фракцій. Підтримка фракцій політичних партій «Слуга Народу», «Голос».

Шанс на прийняття: високий. Глобальні тенденції демонструють прагнення країн до збільшення власного виробництва, захисту вітчизняних підприємств і побудови сильної економіки. Прийняття законопроєкту дозволить посилити українську промисловість, створити нові робочі місця, залучити інвестиції, адже будуть забезпечені прозорі та стабільні умови на ринку деревини.

Альтернативні законопроєкти: відсутні.

Оцінка бізнесу: деревообробні та меблеві підприємства, а також профільні асоціації підтримують законопроєкт, оскільки він забезпечує стабільний розвиток деревообробної галузі через чіткі правила регулювання ринку деревини. Саме тому схвалення законопроєкту дозволить закріпити архітектуру прозорого, відкритого ринку деревини. Також він поліпшить імідж України як важливого гравця на ринку деревини в очах європейських партнерів.

Джерело: Mind.ua

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Start
in the Telegram bot
Read articles. Share in social networks

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: