fbpx
Size of letters 1x
Site color
Image
Additionally
Line height
Letter spacing
Font
Embedded items (videos, maps, etc.)
 

The initiative of the Ministry of Infrastructure to increase railway tariffs for freight transportation

11/ 08/ 2021
  Daria Sichkar. Менеджер комітету з логістики. 5 липня 2021 року Мінінфраструктури для публічного обговорення опубліковано проєкт Наказу «Про внесення змін до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов’язані з ними послуги» Проектом Наказу запроваджується зростання тарифів на перевезення вантажів, зокрема: на +52% підвищення тарифів для порожніх вагонів 1-го тарифного класу і позакласних вантажів з 1.09.2021; на +25,9% збільшення рівня тарифів на перевезення для вантажів позакласної групи (щебінь, пісок, шлаки); на +8% з 01.09.2021 та ще на +20,4% з 01.01.2022 збільшення рівня тарифів на перевезення вантажів 1-го тарифного класу; на +8% з 01.09.2021 та ще на +6,5% з 01.01.2022 збільшення рівня тарифів на перевезення вантажів 2-го тарифного класу; Ми, у Європейській Бізнес Асоціації, проаналізували такі запропоновані зміни та дійшли висновку, що відповідний проєкт матиме лише негативні наслідки для бізнес-спільноти, в тому числі: Система тарифів АТ «Укрзалізниця» потребує комплексного перегляду. Для цього необхідно створити профільний орган – Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту (надалі – НКРТ). На переконання експертів Комітету Асоціації, уніфікувати існуючі застарілі тарифи в умовах явної необхідності перегляду всієї системи ціноутворення є не зовсім доцільним. За розрахунками експертів Комітету з логістики Асоціації, при доставці гранітного щебню з карєрів в Житомирській області на порівняно велику відстань - скажімо на будівництво дороги в Сумській області, з урахуванням необхідності оплати порожнього пробігу назад, подорожчання вартості (витрат кінцевого одержувача вантажу) перевезення однієї тони щебеню складе: 1) тільки при запропонованому зміні класу подібного вантажу - близько 30% (приблизно з 148 грн / т з ПДВ до 194 грн / т з ПДВ); 2) при застосуванні всіх згаданих в Проєкті Наказу можливих подальших збільшень розмірів самих тарифів (уже після зміни класів) - близько 60% (приблизно з 148 грн / т з ПДВ до 236 грн / т з ПДВ). Запропоноване зростання не було передбачено затвердженим консолідованим фінансовим планом АТ «Укрзалізниця» на 2021 рік (розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.03.2021 №249-р); Проєктом не оцінено вплив підвищення тарифів на різні галузі, в тому числі на зростання частки транспортних витрат у кінцевій ціні продукції, а отже не проведена оцінка ризиків скорочення виробництва окремої продукції. а така оцінка критично необхідна адже за розрахунками бізнес спільноти такі галузі як будівельна, вугільна, хімічна в результаті такого стрімкого підвищення будуть вимушені знижувати обсяги виробництва, скорочувати робочі місця, підвищувати ціни. Розрахунковий ефект підвищення доходів АТ «Укрзалізниця» у випадку впровадження Проєкту Наказу у розмірі близько 10-12 млрд грн є суттєво завищеним. Частина вантажів для яких планується індексація (зокрема щебінь, пісок, шлаки, будівельні вантажі, зерно) є гнучкими та при підвищенні вартості залізничних послуг будуть переорієнтовані на автотранспорт, що з одного боку не дозволить АТ «Укрзалізниця» отримати очікуваний рівень надходжень, а з іншого істотно збільшить навантаження на автодороги. Це погіршить якість дорожнього полотна по всій території України та зведе нанівець усі досягнення стратегічного проекту Президента України «Велике будівництво». На переконання бізнесу, додатковими способами зменшення витрат АТ «Укрзалізниця» є: звільнення перевізника від плати за землі залізничного транспорту, вирішення питання сплати акцизного податку у складі придбаного дизельного палива для АТ «Укрзалізниця», а також вирішення питання субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних (перехід на часткове чи повне фінансування пасажирських перевезень з місцевих бюджетів – потенціал економії, за підрахунками експертів Комітету Асоціації, може сягати 10-12 млрд грн на рік).  Одна з основних проблем АТ «Укрзалізниця» - це збитковість пасажирських перевезень, що в 2020 році склала -13 млрд.грн. (а за період 2015-2020 рр. збитки склали -64 млрд.грн., більше того в 2021р. збитки тільки збільшяться і заплановані на рівні -14 млрд.грн.) У 2020 році 100% прибутку від вантажних перевезень було використано на покриття зростаючих збитків від пасажирських перевезень. Підвищення тарифів на вантажні перевезення є недоцільним без вирішення проблеми колосальної збитковості пасажирських перевезень. У пояснювальній записці до Проєкту Наказу вказано, що вирівнювання залізничних тарифів дозволить збільшити фінансову можливість для забезпечення ремонту основних засобів, що використовуються в реалізації послуг з вантажних перевезень, та інфраструктури відповідно до потреб галузевих департаментів та направити кошти на освоєння капітальних інвестицій для забезпечення безпеки руху поїздів. Однак, усі попередні підвищення тарифів теж обґрунтовувались необхідністю проведення ремонтів та реконструкцій. У звязку з цим, хотілось би побачити деьальну інформацію про використання коштів від попередніх підвищень вартості перевезень та здійснені капітальні інвестиції. І знову ж таки  - єдиним шляхом встановлення справедливих тарифів з урахуванням усіх факторів є системне реформування тарифів на перевезення після демонополізації АТ «Укрзалізниця» (розподілу на профільні сегменти) та створення профільного регулятора – НКРТ. Враховуючи вищевикладене, експерти Комітету Асоціації наголошують на тому, що не підтримують Проєкт Наказу та пропонують: Відкликати Проєкт Наказу на доопрацювання для оцінки впливу запропонованих ініціатив на інші галузі економіки та надання підтверджень щодо збитковості вантажних перевезень АТ «Укрзалізниця» при існуючому рівні тарифів, а також відсутності альтеративних нетарифних джерел покращення фінансового стану АТ «Укрзалізниця» Міністерству, АТ «Укрзалізниця» разом із представниками Асоціації створити робочу групу та на її базі провести аналіз діючої тарифної політики у сфері залізничних перевезень та підготувати пропозиції щодо комплексних змін у контексті загальної реформи системи формування тарифів АТ «Укрзалізниця» та створення НКРТ з урахуванням впливу вартості вантажних залізничних перевезень на розвиток як окремих галузей вітчизняної економіки, так і України в цілому; напрацювати прийнятний механізм уніфікації тарифних класів вантажів у контексті загальної реформи системи формування тарифів АТ «Укрзалізниця»  та створення НКРТ. Джерело: журнал Mintrans
Daria Sichkar Менеджер комітету з логістики

5 липня 2021 року Мінінфраструктури для публічного обговорення опубліковано проєкт Наказу «Про внесення змін до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов’язані з ними послуги» Проектом Наказу запроваджується зростання тарифів на перевезення вантажів, зокрема:

  • на +52% підвищення тарифів для порожніх вагонів 1-го тарифного класу і позакласних вантажів з 1.09.2021;
  • на +25,9% збільшення рівня тарифів на перевезення для вантажів позакласної групи (щебінь, пісок, шлаки);
  • на +8% з 01.09.2021 та ще на +20,4% з 01.01.2022 збільшення рівня тарифів на перевезення вантажів 1-го тарифного класу;
  • на +8% з 01.09.2021 та ще на +6,5% з 01.01.2022 збільшення рівня тарифів на перевезення вантажів 2-го тарифного класу;

Ми, у Європейській Бізнес Асоціації, проаналізували такі запропоновані зміни та дійшли висновку, що відповідний проєкт матиме лише негативні наслідки для бізнес-спільноти, в тому числі:

  • Система тарифів АТ «Укрзалізниця» потребує комплексного перегляду. Для цього необхідно створити профільний орган – Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту (надалі – НКРТ). На переконання експертів Комітету Асоціації, уніфікувати існуючі застарілі тарифи в умовах явної необхідності перегляду всієї системи ціноутворення є не зовсім доцільним.
  • За розрахунками експертів Комітету з логістики Асоціації, при доставці гранітного щебню з кар’єрів в Житомирській області на порівняно велику відстань – скажімо на будівництво дороги в Сумській області, з урахуванням необхідності оплати порожнього пробігу назад, подорожчання вартості (витрат кінцевого одержувача вантажу) перевезення однієї тони щебеню складе: 1) тільки при запропонованому зміні класу подібного вантажу – близько 30% (приблизно з 148 грн / т з ПДВ до 194 грн / т з ПДВ); 2) при застосуванні всіх згаданих в Проєкті Наказу можливих подальших збільшень розмірів самих тарифів (уже після зміни класів) – близько 60% (приблизно з 148 грн / т з ПДВ до 236 грн / т з ПДВ).
  • Запропоноване зростання не було передбачено затвердженим консолідованим фінансовим планом АТ «Укрзалізниця» на 2021 рік (розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.03.2021 №249-р);
  • Проєктом не оцінено вплив підвищення тарифів на різні галузі, в тому числі на зростання частки транспортних витрат у кінцевій ціні продукції, а отже не проведена оцінка ризиків скорочення виробництва окремої продукції. а така оцінка критично необхідна адже за розрахунками бізнес спільноти такі галузі як будівельна, вугільна, хімічна в результаті такого стрімкого підвищення будуть вимушені знижувати обсяги виробництва, скорочувати робочі місця, підвищувати ціни.
  • Розрахунковий ефект підвищення доходів АТ «Укрзалізниця» у випадку впровадження Проєкту Наказу у розмірі близько 10-12 млрд грн є суттєво завищеним. Частина вантажів для яких планується індексація (зокрема щебінь, пісок, шлаки, будівельні вантажі, зерно) є гнучкими та при підвищенні вартості залізничних послуг будуть переорієнтовані на автотранспорт, що з одного боку не дозволить АТ «Укрзалізниця» отримати очікуваний рівень надходжень, а з іншого істотно збільшить навантаження на автодороги. Це погіршить якість дорожнього полотна по всій території України та зведе нанівець усі досягнення стратегічного проекту Президента України «Велике будівництво».

На переконання бізнесу, додатковими способами зменшення витрат АТ «Укрзалізниця» є: звільнення перевізника від плати за землі залізничного транспорту, вирішення питання сплати акцизного податку у складі придбаного дизельного палива для АТ «Укрзалізниця», а також вирішення питання субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних (перехід на часткове чи повне фінансування пасажирських перевезень з місцевих бюджетів – потенціал економії, за підрахунками експертів Комітету Асоціації, може сягати 10-12 млрд грн на рік). 

Одна з основних проблем АТ «Укрзалізниця» – це збитковість пасажирських перевезень, що в 2020 році склала -13 млрд.грн. (а за період 2015-2020 рр. збитки склали -64 млрд.грн., більше того в 2021р. збитки тільки збільшяться і заплановані на рівні -14 млрд.грн.) У 2020 році 100% прибутку від вантажних перевезень було використано на покриття зростаючих збитків від пасажирських перевезень. Підвищення тарифів на вантажні перевезення є недоцільним без вирішення проблеми колосальної збитковості пасажирських перевезень.

У пояснювальній записці до Проєкту Наказу вказано, що вирівнювання залізничних тарифів дозволить збільшити фінансову можливість для забезпечення ремонту основних засобів, що використовуються в реалізації послуг з вантажних перевезень, та інфраструктури відповідно до потреб галузевих департаментів та направити кошти на освоєння капітальних інвестицій для забезпечення безпеки руху поїздів.

Однак, усі попередні підвищення тарифів теж обґрунтовувались необхідністю проведення ремонтів та реконструкцій. У зв’язку з цим, хотілось би побачити деьальну інформацію про використання коштів від попередніх підвищень вартості перевезень та здійснені капітальні інвестиції.

І знову ж таки  – єдиним шляхом встановлення справедливих тарифів з урахуванням усіх факторів є системне реформування тарифів на перевезення після демонополізації АТ «Укрзалізниця» (розподілу на профільні сегменти) та створення профільного регулятора – НКРТ.

Враховуючи вищевикладене, експерти Комітету Асоціації наголошують на тому, що не підтримують Проєкт Наказу та пропонують:

  1. Відкликати Проєкт Наказу на доопрацювання для оцінки впливу запропонованих ініціатив на інші галузі економіки та надання підтверджень щодо збитковості вантажних перевезень АТ «Укрзалізниця» при існуючому рівні тарифів, а також відсутності альтеративних нетарифних джерел покращення фінансового стану АТ «Укрзалізниця»
  2. Міністерству, АТ «Укрзалізниця» разом із представниками Асоціації створити робочу групу та на її базі провести аналіз діючої тарифної політики у сфері залізничних перевезень та підготувати пропозиції щодо комплексних змін у контексті загальної реформи системи формування тарифів АТ «Укрзалізниця» та створення НКРТ з урахуванням впливу вартості вантажних залізничних перевезень на розвиток як окремих галузей вітчизняної економіки, так і України в цілому; напрацювати прийнятний механізм уніфікації тарифних класів вантажів у контексті загальної реформи системи формування тарифів АТ «Укрзалізниця»  та створення НКРТ.

Джерело: журнал Mintrans

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Start
in the Telegram bot
Read articles. Share in social networks

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: