fbpx
Size of letters 1x
Site color
Image
Additionally
Line height
Letter spacing
Font
Embedded items (videos, maps, etc.)
 

Business urges not to stop and continue creating favorable conditions for the development of “green” energy in the country

21/ 03/ 2024
  Незважаючи на повномасштабну війну та її негативні наслідки, Україна продовжує працювати над подальшою інтеграцією в ЄС і однією зі складових цього процесу є енергетика. Так, країни-члени ЄС вже давно рухаються у напрямку переходу на безвуглецеві джерела енергії, щоб зменшити забруднення повітря та створити більш надійну та розподілену енергосистему. В Україні ж, загалом, іноземні інвестори вітають дії влади, що спрямовані на покращення ситуації в «зеленій» енергетиці. Зокрема, за інформацією представників бізнесу, у 2023 році усереднений рівень розрахунків з виробниками електроенергії з ВДЕ за поставлену енергію зріс до 77,3%. Однак навіть враховуючи покращення ситуації з виплатами, на переконання компаній-членів Комітету з енергетики Європейської Бізнес Асоціації, у галузі все одно залишається ряд серйозних проблем. Так, існує ідея змінити умови стимулювання виробництва електричної енергії з ВДЕ в Україні. При цьому, до цього, Законом №810-IX були внесені зміни у деякі галузеві закони, що вплинуло на роботу сектору ВДЕ, зокрема, було зменшено рівень «зеленого» тарифу та суттєво посилена відповідальність виробників ВДЕ за небаланси. Пропозиція НКРЕКП, на думку експертів Комітету Асоціації, порушує гарантії, які Україна надала на законодавчому рівні виробникам «зеленої» електроенергії. Після зниження рівня «зеленого» тарифу, така ініціатива свідчить, що умови функціонування енергетичного ринку можуть неочікувано змінюватись і надалі. Регулярний перегляд правил функціонування енергоринку в бік погіршення умов негативно впливає на залучення інвестицій в нього, оскільки інвесторам потрібна прогнозованість та незмінність встановлених правил. Крім того, важливо ще і максимально спростити для інвесторів процес вкладання коштів у проєкти ВДЕ задля посилення енергетичної безпеки шляхом нарощення потужностей розподіленої генерації. На думку представників бізнесу, стабільність правового регулювання нівелюватиме додаткові сумніви потенційних інвесторів, і зацікавлені сторони, попри додаткові воєнні ризики, могли б вкладатися у будівництво «зелених» електростанцій, посилювати енергобезпеку України та зміцнювати економіку. Водночас, все ж поки не дуже додають привабливості і фінансові проблеми «зеленої» енергетики. Так, незважаючи на те, що ситуація з розрахунками з виробниками електроенергії з ВДЕ минулого року покращилась, за інформацією компаній-членів Комітету Асоціації, загальна сума боргу ДП «Гарантований покупець» перед «зеленою» генерацією все ще складає майже 24 млрд гривень (без ПДВ). Перш за все на формування боргів впливають діючі в Україні цінові обмеження на ринку електричної енергії (так звані price caps). На переконання бізнесу, фактичне скасування нижнього прайс-кепу призвело до зменшення доходів із продажу електроенергії ДП Гарантований покупець. В той час як верхній прайс-кеп штучно стримує вартість електроенергії на ринку, що знову ж таки призводить до недоотримання коштів державним підприємством. Тому, для вирішення цієї проблеми НКРЕКП має підвищити рівні нижнього та верхнього цінових обмежень, щоб ДП «Гарантований покупець» мав змогу отримувати кошти на фінансування сектору ВДЕ. Також досі немає рішення з боку державних органів виконавчої влади щодо розрахунку небалансів балансуючої групи ДП «Гарантований покупець» у період з 15 січня 2021 року по 08 вересня 2022 року. Відповідною постановою НКРЕКП, зокрема, змінено формулу розрахунків відшкодування ДП «Гарантований покупець» частки вартості врегулювання його небалансу електричної енергії. Як повідомляє бізнес, це погіршило умови діяльності галузі відновлювальної енергетики, по суті, штучно додавши до відповідальності виробників через відхилення від прогнозів виробництва ще і відповідальність за торговельну діяльність ДП «Гарантований покупець». Разом з цим в Україні діє наказ Міністерства енергетики України «Про розрахунки з виробниками за «зеленим» тарифом» №206 від 15 червня 2022 року, яким було встановлено диференційоване застосування правил розрахунків з виробниками з ВДЕ в залежності від виду альтернативного джерела, за рахунок якого виробляється електрична енергія. Внаслідок чого минулого року виникла непропорційність відшкодування витрат різним виробникам чистої електроенергії. Зокрема, за інформацією представників бізнесу, виробники електроенергії з біомаси та біогазу отримали 90% коштів за вироблену електроенергію, тоді як виробники електроенергії з сонця та вітру отримали лише 71% коштів. У зв’язку з чим, на переконання компаній-членів Комітету Асоціації, Наказ №206 необхідно скасувати. Ще однією проблемою, яка заважає розвитку сектору відновлювальної енергетики є відсутність стимулів для переходу виробників електроенергії з ВДЕ з «зеленого» тарифу на механізм ринкової премії. Зараз виробники електроенергії, яким встановлено «зелений» тариф, мають змогу скористатись механізмом ринкової премії – різницею між індикативною ціною продажу електричної енергії, визначеною у порядку, встановленому Законом №2019-VIII, та «зеленим» тарифом. Однак, як повідомляють експерти Комітету Асоціації, в розрахунку бази нарахування ринкової премії бере участь тільки та електрична енергія, яка вироблена виробником з ВДЕ та продана за двосторонніми договорами або на ринку на добу «наперед», або на внутрішньодобовому ринку. Тобто електроенергія, яку виробники придбали як постачальники послуг з балансування у оператора системи передачі на балансуючому ринку та недовідпущена через системні обмеження, в розрахунку бази нарахування ринкової премії участі не бере. Через це у разі профіциту в енергосистемі в першу чергу розвантажуються об’єкти ВДЕ, що не працюють за «зеленим» тарифом. Також наразі виробники, які працюють без «зеленого» тарифу, зазнають значних обмежень на балансуючому ринку, зокрема через розвантаження з приміткою «системні обмеження». Це призводить до того, що вони вимушені повертатися у балансуючу групу ДП «Гарантований покупець», що в свою чергу збільшує фінансове навантаження на НЕК «Укренерго». Іншими є також питання застосування касового методу зі сплати ПДВ для виробників з ВДЕ, що працюють за механізмом ринкової премії, запуск механізму обігу гарантій походження електричної енергії, заміна пошкодженого обладнання на електростанціях без ризику втрати раніше надано «зеленого» тарифу, тощо. Тож Європейська Бізнес Асоціація звертається до Прем’єр-міністра України, Міністра енергетики України, Голови Комітету ВРУ з питань енергетики та житлово-комунальних послуг із проханням звернути увагу на дані проблеми та допомогти створити сприятливі умови для продовження розвитку «зеленої» енергетики в країні. Відповідні пропозиції від бізнесу спільнота вже надіслала. Тож, дуже сподіваємось, найближчим часом їх вдасться розглянути та досягти компромісних рішень!

Незважаючи на повномасштабну війну та її негативні наслідки, Україна продовжує працювати над подальшою інтеграцією в ЄС і однією зі складових цього процесу є енергетика. Так, країни-члени ЄС вже давно рухаються у напрямку переходу на безвуглецеві джерела енергії, щоб зменшити забруднення повітря та створити більш надійну та розподілену енергосистему.

В Україні ж, загалом, іноземні інвестори вітають дії влади, що спрямовані на покращення ситуації в «зеленій» енергетиці. Зокрема, за інформацією представників бізнесу, у 2023 році усереднений рівень розрахунків з виробниками електроенергії з ВДЕ за поставлену енергію зріс до 77,3%. Однак навіть враховуючи покращення ситуації з виплатами, на переконання компаній-членів Комітету з енергетики Європейської Бізнес Асоціації, у галузі все одно залишається ряд серйозних проблем.

Так, існує ідея змінити умови стимулювання виробництва електричної енергії з ВДЕ в Україні. При цьому, до цього, Законом №810-IX були внесені зміни у деякі галузеві закони, що вплинуло на роботу сектору ВДЕ, зокрема, було зменшено рівень «зеленого» тарифу та суттєво посилена відповідальність виробників ВДЕ за небаланси. Пропозиція НКРЕКП, на думку експертів Комітету Асоціації, порушує гарантії, які Україна надала на законодавчому рівні виробникам «зеленої» електроенергії. Після зниження рівня «зеленого» тарифу, така ініціатива свідчить, що умови функціонування енергетичного ринку можуть неочікувано змінюватись і надалі. Регулярний перегляд правил функціонування енергоринку в бік погіршення умов негативно впливає на залучення інвестицій в нього, оскільки інвесторам потрібна прогнозованість та незмінність встановлених правил.

Крім того, важливо ще і максимально спростити для інвесторів процес вкладання коштів у проєкти ВДЕ задля посилення енергетичної безпеки шляхом нарощення потужностей розподіленої генерації. На думку представників бізнесу, стабільність правового регулювання нівелюватиме додаткові сумніви потенційних інвесторів, і зацікавлені сторони, попри додаткові воєнні ризики, могли б вкладатися у будівництво «зелених» електростанцій, посилювати енергобезпеку України та зміцнювати економіку.

Водночас, все ж поки не дуже додають привабливості і фінансові проблеми «зеленої» енергетики.

Так, незважаючи на те, що ситуація з розрахунками з виробниками електроенергії з ВДЕ минулого року покращилась, за інформацією компаній-членів Комітету Асоціації, загальна сума боргу ДП «Гарантований покупець» перед «зеленою» генерацією все ще складає майже 24 млрд гривень (без ПДВ). Перш за все на формування боргів впливають діючі в Україні цінові обмеження на ринку електричної енергії (так звані price caps). На переконання бізнесу, фактичне скасування нижнього прайс-кепу призвело до зменшення доходів із продажу електроенергії ДП “Гарантований покупець”. В той час як верхній прайс-кеп штучно стримує вартість електроенергії на ринку, що знову ж таки призводить до недоотримання коштів державним підприємством. Тому, для вирішення цієї проблеми НКРЕКП має підвищити рівні нижнього та верхнього цінових обмежень, щоб ДП «Гарантований покупець» мав змогу отримувати кошти на фінансування сектору ВДЕ.

Також досі немає рішення з боку державних органів виконавчої влади щодо розрахунку небалансів балансуючої групи ДП «Гарантований покупець» у період з 15 січня 2021 року по 08 вересня 2022 року. Відповідною постановою НКРЕКП, зокрема, змінено формулу розрахунків відшкодування ДП «Гарантований покупець» частки вартості врегулювання його небалансу електричної енергії. Як повідомляє бізнес, це погіршило умови діяльності галузі відновлювальної енергетики, по суті, штучно додавши до відповідальності виробників через відхилення від прогнозів виробництва ще і відповідальність за торговельну діяльність ДП «Гарантований покупець».

Разом з цим в Україні діє наказ Міністерства енергетики України «Про розрахунки з виробниками за «зеленим» тарифом» №206 від 15 червня 2022 року, яким було встановлено диференційоване застосування правил розрахунків з виробниками з ВДЕ в залежності від виду альтернативного джерела, за рахунок якого виробляється електрична енергія. Внаслідок чого минулого року виникла непропорційність відшкодування витрат різним виробникам чистої електроенергії. Зокрема, за інформацією представників бізнесу, виробники електроенергії з біомаси та біогазу отримали 90% коштів за вироблену електроенергію, тоді як виробники електроенергії з сонця та вітру отримали лише 71% коштів. У зв’язку з чим, на переконання компаній-членів Комітету Асоціації, Наказ №206 необхідно скасувати.

Ще однією проблемою, яка заважає розвитку сектору відновлювальної енергетики є відсутність стимулів для переходу виробників електроенергії з ВДЕ з «зеленого» тарифу на механізм ринкової премії. Зараз виробники електроенергії, яким встановлено «зелений» тариф, мають змогу скористатись механізмом ринкової премії – різницею між індикативною ціною продажу електричної енергії, визначеною у порядку, встановленому Законом №2019-VIII, та «зеленим» тарифом. Однак, як повідомляють експерти Комітету Асоціації, в розрахунку бази нарахування ринкової премії бере участь тільки та електрична енергія, яка вироблена виробником з ВДЕ та продана за двосторонніми договорами або на ринку на добу «наперед», або на внутрішньодобовому ринку. Тобто електроенергія, яку виробники придбали як постачальники послуг з балансування у оператора системи передачі на балансуючому ринку та недовідпущена через системні обмеження, в розрахунку бази нарахування ринкової премії участі не бере. Через це у разі профіциту в енергосистемі в першу чергу розвантажуються об’єкти ВДЕ, що не працюють за «зеленим» тарифом. Також наразі виробники, які працюють без «зеленого» тарифу, зазнають значних обмежень на балансуючому ринку, зокрема через розвантаження з приміткою «системні обмеження». Це призводить до того, що вони вимушені повертатися у балансуючу групу ДП «Гарантований покупець», що в свою чергу збільшує фінансове навантаження на НЕК «Укренерго».

Іншими є також питання застосування касового методу зі сплати ПДВ для виробників з ВДЕ, що працюють за механізмом ринкової премії, запуск механізму обігу гарантій походження електричної енергії, заміна пошкодженого обладнання на електростанціях без ризику втрати раніше надано «зеленого» тарифу, тощо.

Тож Європейська Бізнес Асоціація звертається до Прем’єр-міністра України, Міністра енергетики України, Голови Комітету ВРУ з питань енергетики та житлово-комунальних послуг із проханням звернути увагу на дані проблеми та допомогти створити сприятливі умови для продовження розвитку «зеленої» енергетики в країні. Відповідні пропозиції від бізнесу спільнота вже надіслала. Тож, дуже сподіваємось, найближчим часом їх вдасться розглянути та досягти компромісних рішень!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Start
in the Telegram bot
Read articles. Share in social networks

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: