fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

За порушення у сфері захисту довкілля відповідальність бізнесу збільшують, а коли ж екоінспекція відповідатиме за зловживання?

20/ 10/ 2021
  Сьогодні правоохоронний комітет ВРУ розгляне низку законодавчих ініціатив у сфері посилення відповідальності за правопорушення проти довкілля. Мова йде про законопроєкти №4459, №5204, а також включення до порядку денного поточної парламентської сесії проєктів закону №6148 та №6175. Так, проєкт закону №4459 пропонує внести зміни в Кримінальний кодекс України та встановити відповідальність за опір та втручання в діяльність представників Держекоінспекції. При цьому у документі чітко не визначається, які дії можуть бути кваліфіковані як опір або вплив на інспекторів. Таким чином, будь-які законні дії з боку бізнесу можуть бути розцінені як втручання в діяльність екоінспекторів, як-от супровід інспекторів представниками підприємства під час перевірок, який дозволяє слідкувати за законністю дій інспекторів, правильністю встановлення вимірювальних приладів, проведення замірів, відбирання проб, впевненість у тому, що предметом дослідження є тільки ті питання, для яких перевірку було призначено, тощо. Криміналізувати відповідальність за невиконання законних вимог представників Держекоінспекції пропонує і законопроєкт №5204. До таких вимог відносяться недопуск інспектора до перевірки, невиконання приписів та розпоряджень, виданих інспекторами, а також створення перешкод роботі інспекторів. Аналогічно законопроєкту №4459, документ не дає розуміння, які саме дії можуть бути прирівняні до перешкоджання діяльності Держекоінспекції. Окрім цього, проєкт закону №5204 дублює вже наявну адміністративну відповідальність за невиконання законних розпоряджень чи приписів посадових осіб органів контролю та суперечить правам підприємства на недопуск інспектора до перевірки, що гарантується чинним законодавством. Окремо слід зупинитись на урядових законопроєктах №6148 про посилення відповідальності за кримінальні правопорушення проти довкілля та №6175 про посилення адміністративної відповідальності у сфері охорони природи. По-перше, жоден з них не виносився на попереднє громадське обговорення, як це передбачається чинним законодавством. По-друге, обидва законопроєкти містять чимало неоднозначних пропозицій. Так, проєкт закону №6148 пропонує розширити перелік кримінальних порушень. Наприклад, ввести покарання для підприємств, що мають здійснювати процедуру оцінки впливу на довкілля (ОВД), але не зробили цього. Хоча Закон про ОВД набув чинності тільки наприкінці 2017 року, і до цього часу на плановану діяльність не отримувались висновки з ОВД, тож і відсутність ОВД до 2017 порушенням вважатись не може – адже закон не має ретроспективної дії. У свою чергу, законопроєкт №6175 пропонує запровадити адміністративні санкції за невиконання законних вимог та приписів посадових осіб служби державної охорони природно-заповідного фонду України. Водночас, відповідно до Закону про основні засади державного нагляду у сфері господарської діяльності, приписи можуть бути оскаржені, у тому числі у судовому порядку. Ольга Бойко. Координатор комітету промислової екології та сталого розвитку. За останній рік у ВРУ зареєстровано щонайменше 7 законопроєктів, які різними способами посилюють відповідальність у сфері захисту довкілля. Більше того, майже у кожний екологічний законопроєкт закладається подібна норма. Утім, якщо придивитись уважніше, усі вони мають дещо спільне – збільшення тиску на бізнес та створення поля для зловживань з боку влади. Адже з того, що ми чуємо від наших компаній – це, на жаль, досить часто має місце. При цьому, законопроєкти не передбачають встановлення відповідальності за неправомірні дії екоінспекторів при виконанні службових обов’язків або за шкоду, яка була заподіяна підприємству внаслідок непрофесійності представника контролюючого органу або оскарженого у суді припису. А такі питання мають вирішуватись на рівні профільних законопроєктів, яким є, зокрема законопроєкт №3091 про реформу державного екологічного контролю. Адже наразі в теорії передбачається, що екоінспектор завжди правий, а на практиці, на жаль, це перетворюється на зловживання повноваженнями. Адже дієвого механізму захисту від еконепрофесійності у бізнесу немає. Європейська Бізнес Асоціація наголошує на передчасності розгляду законопроєктів №4459, №5204, №6148 та №6175 та закликає народних обранців до конструктивного діалогу у частині їх доопрацювання.   Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.  

Сьогодні правоохоронний комітет ВРУ розгляне низку законодавчих ініціатив у сфері посилення відповідальності за правопорушення проти довкілля. Мова йде про законопроєкти №4459, №5204, а також включення до порядку денного поточної парламентської сесії проєктів закону №6148 та №6175.

Так, проєкт закону №4459 пропонує внести зміни в Кримінальний кодекс України та встановити відповідальність за опір та втручання в діяльність представників Держекоінспекції. При цьому у документі чітко не визначається, які дії можуть бути кваліфіковані як опір або вплив на інспекторів.

Таким чином, будь-які законні дії з боку бізнесу можуть бути розцінені як втручання в діяльність екоінспекторів, як-от супровід інспекторів представниками підприємства під час перевірок, який дозволяє слідкувати за законністю дій інспекторів, правильністю встановлення вимірювальних приладів, проведення замірів, відбирання проб, впевненість у тому, що предметом дослідження є тільки ті питання, для яких перевірку було призначено, тощо.

Криміналізувати відповідальність за невиконання законних вимог представників Держекоінспекції пропонує і законопроєкт №5204. До таких вимог відносяться недопуск інспектора до перевірки, невиконання приписів та розпоряджень, виданих інспекторами, а також створення перешкод роботі інспекторів. Аналогічно законопроєкту №4459, документ не дає розуміння, які саме дії можуть бути прирівняні до перешкоджання діяльності Держекоінспекції. Окрім цього, проєкт закону №5204 дублює вже наявну адміністративну відповідальність за невиконання законних розпоряджень чи приписів посадових осіб органів контролю та суперечить правам підприємства на недопуск інспектора до перевірки, що гарантується чинним законодавством.

Окремо слід зупинитись на урядових законопроєктах №6148 про посилення відповідальності за кримінальні правопорушення проти довкілля та №6175 про посилення адміністративної відповідальності у сфері охорони природи. По-перше, жоден з них не виносився на попереднє громадське обговорення, як це передбачається чинним законодавством. По-друге, обидва законопроєкти містять чимало неоднозначних пропозицій. Так, проєкт закону №6148 пропонує розширити перелік кримінальних порушень. Наприклад, ввести покарання для підприємств, що мають здійснювати процедуру оцінки впливу на довкілля (ОВД), але не зробили цього. Хоча Закон про ОВД набув чинності тільки наприкінці 2017 року, і до цього часу на плановану діяльність не отримувались висновки з ОВД, тож і відсутність ОВД до 2017 порушенням вважатись не може – адже закон не має ретроспективної дії. У свою чергу, законопроєкт №6175 пропонує запровадити адміністративні санкції за невиконання законних вимог та приписів посадових осіб служби державної охорони природно-заповідного фонду України. Водночас, відповідно до Закону про основні засади державного нагляду у сфері господарської діяльності, приписи можуть бути оскаржені, у тому числі у судовому порядку.

Ольга Бойко Координатор комітету промислової екології та сталого розвитку
За останній рік у ВРУ зареєстровано щонайменше 7 законопроєктів, які різними способами посилюють відповідальність у сфері захисту довкілля. Більше того, майже у кожний екологічний законопроєкт закладається подібна норма. Утім, якщо придивитись уважніше, усі вони мають дещо спільне – збільшення тиску на бізнес та створення поля для зловживань з боку влади. Адже з того, що ми чуємо від наших компаній – це, на жаль, досить часто має місце. При цьому, законопроєкти не передбачають встановлення відповідальності за неправомірні дії екоінспекторів при виконанні службових обов’язків або за шкоду, яка була заподіяна підприємству внаслідок непрофесійності представника контролюючого органу або оскарженого у суді припису. А такі питання мають вирішуватись на рівні профільних законопроєктів, яким є, зокрема законопроєкт №3091 про реформу державного екологічного контролю. Адже наразі в теорії передбачається, що екоінспектор завжди правий, а на практиці, на жаль, це перетворюється на зловживання повноваженнями. Адже дієвого механізму захисту від еконепрофесійності у бізнесу немає.

Європейська Бізнес Асоціація наголошує на передчасності розгляду законопроєктів №4459, №5204, №6148 та №6175 та закликає народних обранців до конструктивного діалогу у частині їх доопрацювання.

 

Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.

 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: