З кожною кризою ми як команда стаємо міцнішими, — засновниця Perfect PR
З чого почалась ваша кар’єра? Звідки такий інтерес до медіа, піару та комунікацій?
Мій шлях до комунікацій був дуже природним і поступовим. Навіть трохи жаль, що не було такої події, що, як у легендах, обернула професійне життя на 180 градусів.
За першою освітою я політолог, закінчила Львівський університет імені Франка. З університету почала дописувати у регіональні видання — був якийсь студентсько-юначий погляд на світ і політичні події в державі. З 18 років опинилася в політиці, у молодіжних організаціях. Тоді й склалося розуміння, що за іміджем, публічністю людей хтось «стоїть», а рейтинги, конкуренцію, популярність, довіру можна сформувати комунікаціями.
Десь із 20 років вже свідомо була учасником громадських заходів, медіаподій, конференцій на теми розвитку України. Рух: Львів—Київ—Львів, організовувала пресзаходи, налагоджувала роботу із ЗМІ, паралельно працювала у редакційних групах і писала огляди для видань.
У 2009 році зрозуміла, що я в комунікаціях повноцінно, що тут росту і формуюся. Процеси, у які я потрапила як людина і спеціаліст, продовжуються і сьогодні. Це розуміння роботи державних інституцій, бізнесу і значення репутації для нього, постійне пізнання різних ринків і бізнес-моделей. Довелося глибоко «пірнути» у сферу репутаційного менеджменту й інформаційного світу. От так в них живу і до сьогодні.
Щоденна робота сьогодні — це PR-обслуговування бізнес-сектора, з часом додалися маркетингові проекти, а політичні — стали сезонними.
Як виникла ідея створення своєї власної агенції публічних комунікацій?
У 2010 році я отримала запит на PR-обслуговування великої мережевої компанії з лісової галузі й умову — PR-послуги має надавати юридична особа. Так з’явилася нагода зареєструвати підприємство.
У той час я нічого не знала про ведення власного бізнесу, натомість багато — про управління репутацією. Морально підтримали найближчі люди, казали: «тобі треба реєструвати підприємство і починати власний шлях».
За рік роботи з цим «стартовим» клієнтом агенція «обросла» новими клієнтами. А вже за два роки — штатними спеціалістами, супутніми послугами, національним та міжнародними контрактами й офісами у Львові і Києві. Клієнти з’являлися без особливих зусиль, тому етап роботи з розсилкою комерційних пропозицій ми оминули. Львову у 2011-2013 роках бракувало агенцій повного циклу, і ми заповнили цю нішу.
Чому саме назва Perfect PR / Перфектні рішення?
Назву «Перфектні рішення» придумав мій брат. Якось на кухні кажу йому: «Слухай, як назвати компанію?» Відповів у секунді. Ми швидко наповнили її цінностями і принципами. «Перфектні рішення» — це назва нашої першої агенції, й у ній закладена філософія і культура того, що перфектність послуг — це наша відповідальність і головний принцип роботи. Над системою якості послуг та обслуговування працюємо щоденно, це постійний процес, і ми в ньому зростаємо як команда.
А Perfect PR — це вже і торгова марка. Нещодавно у нас народилася ще одна компанія — Perfect Digital Group, агенція, яка розвиває digital-проекти, займається маркетингом.
Чи ви вважаєте себе перфекціоністом? На вашу думку, прагнення до досконалості є скоріш перевагою чи недоліком?
Для сучасних комунікацій перфекціонізм — не основний принцип. До речі, в його основі — слово «перфект», як і в назві нашої агенції, тож нам взагалі поталанило ним послуговуватись (усміхається — прим. авт.). Перфекціонізм важливий у задачах, в контролі бюджетів, фінансів, в операційних справах. А от в моделюванні рішень, в креативному баченні, в пошуку рішень — важлива гнучкість. Це наша суперсила й основна енергія колег.
Коли ми розробляємо PR-стратегію для клієнта, то кажемо собі: все має бути виконано круто. А круто — це створити стратегію не для стратегії, а дати клієнту практичні рішення, які допоможуть управляти репутацією.
Для роботи з репутацією важливі системні підходи. Якщо системність і практичність рішень можна вважати перфекціонізмом, то наш перфекціонізм — є саме таким: гнучкі рішення, чіткі правила і принципи, яких треба дотримуватися та постійне вдосконалення підходів до роботи.
Ви є найбільшою у Західній Україні комунікаційною агенцією. Як швидко вам вдалося досягти такого рівня і як взагалі оцінюєте ринок публічних комунікацій в регіоні?
Стрімкою в розвитку агенція стала за останніх кілька років. У якийсь момент ми зрозуміли, що Perfect PR — напевне єдині в Західній Україні з повним циклом і набором комунікаційних послуг. Ми, знаєте, як супермаркет, тільки в комунікаційному плані. До речі, після чергового аналізу проектів, які ведемо, зрозуміли, що наше ядро — це національні компанії.
Щодо масштабування нашої агенції — це результати багаторічної системної роботи. Ми роками вибудовували мережеві відносини, підписували угоди з медіа по всій Україні, накопичували контакти, посилювали експертизу, і завжди дотримувалися слова й умов договорів. Найголовніше, що ми й мислимо репутаційними категоріями, вважаємо їх головними у всіх публічних історіях.
Ми моніторимо ринок і досліджуємо роботу різних команд. Розуміємо, що на комунікаційному ринку відбився «ковідний» 2020-й, і нам теж було непросто через переформатування внутрішніх процесів, але, десь втративши, а десь здобувши, гадаю, ми пережили і цю кризу. Більше реформ і перезавантаження в кінці 2020-го чекало на наш київський офіс, але спільними зусиллями владнали і це. Ми використовуємо принцип гнучкості й продовжуємо працювати далі. Висновки робити ще рано, але те, що з кожною кризою ми як команда стаємо міцнішими — це 100%.
Яких клієнтів у вас більше – місцевих чи міжнародних? Які є особливості роботи з кожним із них? З ким у вас склалася тривала співпраця?
Зараз наш портфель на 80% складається з національних компаній з різних ринків. Міжнародні компанії ми почали вести з 2017 року — ці кейси до сьогодні для нас і партнерів досить успішні. З міжнародними проектами вдалося зайти у дуже вузькі сфери: надрокористування, паливно-енергетичний ринок.
Цікавий досвід для нас — це партнерство з британськими компаніями. У них дуже чітке розуміння, що репутація —це капітал компанії, а керівник з комунікацій — не сервісна, а управлінська ланка.
Щодо найдовшої співпраці з замовниками, хм… Якщо я не помиляюсь, з однією національною компанією ми разом рухалися понад сім років. Це був успішний, переконливий проект з формування репутації, і нам вдалося досягнути цілей.
Що для вас є інновації? Що таке інноваційний підхід в комунікаціях?
Інновації генерують можливість якісніше і швидше надавати послуги. Простий приклад: 10 років тому моніторинг ЗМІ робили вручну, через пошукові мережі, сьогодні — це зручні вебаплікації, які опрацьовують зміст медіаданих за складним алгоритмом. Аналізувати інформаційний простір й обробляти дані стало простіше, швидше і якісніше. Бо для публічного простору час має велике значення. Важливо не тільки ЩО ти скажеш і ЩО про тебе скажуть — а ЯК ШВИДКО і коли. Від цього залежить і вплив інформації на розвиток подій навколо компанії.
Ми давно працюємо в діджитал-напрямку і тут будемо розвиватись і далі. З цим бажанням прийшло розуміння, що вже час інвестувати у нові технології, думати про інноваційні рішення у своїх послугах. Хочемо, аби Perfect PR вже найближчим часом реінвестувала у технології 10-12% доходу. Тоді можна серйозно говорити про ефект від інноваційного підходу в нашій агенції.
Ви стверджували, що головне у Perfect PR – це люди. Де ви знаходите правильних людей та як заохочуєте їх працювати в команді?
Ми поступово перейшли до моделі «вирощування» фахівця. Я особисто долучаюся до процесу добору спеціалістів. Мені це дуже подобається. Знайомитися і пізнавати людей мені завжди було цікаво.
Не можу сказати, що відбір кадрів у Perfect PR чимось відрізняється від добору в інші сучасні компанії. Можливо, ми не так швидко приймаємо рішення. Починаємо зі знайомства і тестування (виконання практичних комунікаційних задач) й насамкінець пропонуємо низку інтерв’ю: з керівником напрямку та фінальне — зі мною. Потім приймаємо рішення. Ми відсіюємо людей, у яких від комунікацій не горять очі, або тих, хто не відчуває значення комунікацій.
Ще один лайфхак. Після того, як університети почали запрошувати мене читати курси з кризових комунікацій, з репутаційного менеджменту, декілька студентів пройшли у нас стажування і сьогодні чудово розвиваються, але вже як спеціалісти нашої агенції. Це здорова синергія з навчальними закладами.
У продовження теми викладання. Окрім керування агенцією, ви також є лекторкою у Львівській бізнес-школі та Школі журналістики й комунікацій УКУ. Чому вирішили зайнятися викладанням та чи складно поєднувати це з вашою основною діяльністю?
Відверто, поєднувати викладання з агенцією, масою проектів, операційними процесами — дуже-дуже непросто. Але робота, яка подобається, — завжди затягує. Так і з викладанням. Спочатку я була гостем з поодинокими темами, далі — лектором на окремих курсах, а зараз справа дійшла до семестрових навчальних програм і повноцінних модулів, якщо казати про Львівську бізнес-школу.
На підготовку до лекцій доводиться знаходити час, якого постійно бракує, а ще ж є практичні роботи, які треба перевірити, оцінювати. Це означає не просто вичитати, а вникнути в ідею кожного студента, вести облік рекомендацій і консультувати. Але я розумію і відчуваю, що викладаю людям, які хочуть мати (або вже мають) власний бізнес, і потребують практичних знань про репутаційні, публічні комунікації, медіасистеми.
Додає натхнення і те, що зі студентами я знаходжу спільну мову. Не знаю, як, але мені вдається відчувати аудиторію, ми швидко формуємо довіру один до одного.
Я ж практик, у мене можуть кульгати методичні плани, педагогічні підходи. Приходжу до студентів і ділюся своїм практичним досвідом. Їм це подобається. Вони кажуть: «а дайте нам ще, ще кейсів».
Скільки часу на день ви проводите у соцмережах? Як ви використовуєте їх у роботі?
Маю додаток, що рахує такий час. І це близько двох годин на добу — небагато, бо це не кліповий перегляд френд-стрічки: я часто в соцмережах з професійною метою. Ми ведемо комунікацію компаній, публічних осіб, і час від часу потрібно особисто переглядати, що там відбувається, відстежувати тренди, реакції. Соцмережі мене не напружують —вже сформовані внутрішні фільтри до інформації. Ми багато знаємо про поведінку аудиторії у соцмережах, тому моя поведінка там доволі скромна. Я люблю і вмію писати, але зробити допис від себе на фейсбук-сторінці часто буває складно. Відкладаю-відкладаю, а потім забуваю. Звичка писати для клієнтів працює безперебійно, а для себе — ні. Бракує часу і зосередження на своїх мережах, бо реальний, офлайн-світ для мене має найвищу цінність. Але, зізнаюсь, інстаграм мені нарешті почав подобатись.
Ви багато працюєте з антикризовою комунікацією. Що допомагає вам протистояти негативу та зберігати спокій під тиском стресу?
О, за роки у мене випрацювалось багато антистресових практик. Більше скажу, що чим спокійніше й емоційно красивіше починаю день, тим менше стресу трапляється. Самим стресом почала управляти з того моменту, коли навчилася виявляти його. Напевно, понад 10 разів на день я себе запитую: «Наталю, ти зараз в якому стані? В якому стані приймаєш рішення, виходиш на нараду, до людей, до студентів?». Це дуже корисне запитання, раджу всім.
Кажу відверто, інколи «накриває». Але не затримую такі емоції надовго. Зазвичай кожного дня — новий набір подій. Але раціо завжди переважає емоціо. Тому те, що сьогодні викликає тривогу, завтра може стати великою перемогою. Вдається розуміти свої емоції, контролювати їх і коригувати. Тішусь дрібним перемогам інколи більше, ніж великим. Радію проміжним результатам і кожній креативній ідеї колег. Загалом в агенції Perfect PR позитивна атмосфера та класні емоції, жива енергія. І натхнення. Куди ж без нього 🙂
А от головна антикризова й антистресова порада компаніям — плекати репутацію, бо це як дбати про імунітет. Міцний імунітет — не запорука абсолютного здоров’я, але точно полегшує перебіг хвороб і пришвидшує одужання. Чим сильніша репутація, тим слабші кризи й менші зусилля на антикризові практики. Ми вчимо клієнта не так боротися з кризою, як створювати і грамотно оперувати системою запобіжників, працювати превентивно. Про кризові комунікації я можу говорити багато. На цю тему читаю студентам-комунікаційникам піврічний курс.
Як ви проводите свій вільний час? Опишіть ваш перфектний вихідний день.
Мій ідеальний вихідний — це багато сну, багато спорту, книжка і приємні зустрічі. Після пробіжки я перезапускаюсь повністю. Якщо потрібно побути в тиші — обов’язково зроблю це, і рідні мене зрозуміють. Загалом я компанійська, мені з дитинства приємно бути у колі людей. Маю гарних друзів, з якими завжди добре. Проте навчилася бути щасливою і наодинці.
Відновлююся в Карпатах: катаюсь на лижах, сновигаю горами на велосипеді, саджу квіти, салат, потім доглядаю їх, і так по колу інколи.
Зізнаюсь, що є такі вихідні, які стають єдиною можливістю підготуватися до нових рішень, нового робочого тижня чи підготувати лекції, тож можу провести пів суботи або всю неділю за ноутбуком.
Енергію однозначно втрачаю у переїздах і перельотах, але швидко відновлююсь. Проекти і люди — ось що не дає розслабитись і розкиснути. Я люблю працювати, кажу відверто.
Є звички, є обставини, є настрій, є подорожі. Я гнучка, робитиму на вихідних, що хочу, або що треба.