Як вибрати аудиторську компанію: практичне керівництво
17/ 01/ 2019
Сергій Балченко. Керуючий партнер BDO в Україні
У багатьох країнах державний регулятор складає рейтинги аудиторських компаній, поділяючи їх за рівнями. Однак у нас, згідно з новим законом про аудит, це явно заборонено. З одного боку, це добре, оскільки, наприклад, банк не може виставити непомірні вимоги до клієнта щодо вибору аудитора з топ-сегмента. З іншого — через це перед бізнесом постає складний вибір, який потребує спеціальних знань і великого досвіду.
Так, є фактор присутності аудиторської компанії в офіційному списку регулятора. Зараз аудиторських фірм, які представлені на ринку України і які задовольняють мінімальний набір формальних вимог до них — кілька десятків. Як же бути?
Якщо в пошуковій системі набрати фразу «як знайти аудитора» або «принципи відбору аудиторської фірми», ви знайдете не так багато інформації. І швидше за все, виявлені посилання будуть вас вести безпосередньо на сайт якоїсь компанії. При цьому «промацати» якість послуг, для здійснення хоча б первинної вибірки, ви не зможете. Внаслідок ви будете змушені вести численні переговори, значна частина яких може виявитися безрезультатною.
Ось і виходить, що вибір аудитора носить, в значній мірі, спорадичний характер і залежить, найімовірніше, від особистих контактів, змістовного сайту, звички, наявності часу, вміння аудитора вести переговори, й інших випадкових факторів. Питання в тому, чи є вони важливими для здійснення усвідомленого вибору, корисного для бізнесу?
Насправді основа відбору аудитора і консультанта має базуватися на професіоналізмі, знаннях, досвіді, репутації, використанні сучасних технологій в процесі роботи та наявності цілої команди фахівців. У цьому випадку аудиторські процедури будуть проведені відповідно до стандартів МСА і МСФЗ, і ця робота буде виконана якісно.
Важливо засвоїти одну просту істину: немає універсальних бізнесів, як і універсальних аудиторських фірм. Однак існує універсальний алгоритм їх відбору, враховуючи реальні потреби конкретного керівника. Я пропоную ознайомитися, зважити чотири найважливіші чинники вибору, а потім поставити 12 питань, відповіді на які допоможуть прийняти остаточне рішення.
Найважливіші фактори вибору
Фактор вашої відповідальності
З 2018 року в Україні набув чинності новий Закон про аудиторську діяльність. У звязку з цим підвищується відповідальність керівника компанії за якість фінансової і податкової звітності, та достовірність цієї інформації. Вважати, що основну відповідальність несе головний бухгалтер або аудитор — наївно. Однак саме правильно вибраний аудитор може вказати на проблемні місця, можливі помилки, «дивні моменти», які не властиві звітності компанії. Якщо мова йде не про навмисне викривлення інформації, а дійсно про помилки, то їх можна буде оперативно виправити, уникнувши, таким чином, питань або стягнень з боку регулятора.
Резюме: правильний вибір аудитора, який буде розуміти вас, ваші завдання, специфіку бізнесу, зможе застрахувати особисто вас і вашу компанію від претензій з боку третіх осіб і регулятора, та правоохоронних органів.
Фактор репутації аудитора
Поняття «репутація», особливо «репутація аудиторської компанії», є поки що досить нечітке. Насправді, основним показником репутації є відсутність будь-яких стягнень з боку регуляторів — Комісії із цінних паперів, НБУ, АПУ, і найголовніше — Органу громадського нагляду за аудиторською діяльністю.
Також важливі позитивні пункти — це (зрозуміло) наявність його в реєстрі, останні дані щодо перевірок Аудиторською палатою, міжнародними фондами, наприклад, Світовим банком.
Резюме: відсутність претензій, скандалів, та останні перевірки з позитивними висновками — це маркер так званої бездоганною діяльності, яка і є основною складовою репутації.
Фактор сили компанії
Хороша аудиторська компанія надає широкий спектр послуг: бухгалтерський аутсорсинг, податкове консультування, оцінку активів, корпоративні фінанси, проведення злиттів і поглинань, юридичний супровід аудиту. Потрібно дивитись, які саме з цих послуг важливі для вас і наскільки в них сильна аудиторська компанія. Адже у будь-якого аудитора — унікальний профіль послуг, свої розцінки щодо кожної послуги, в кожному департаменті працюють фахівці різного рівня. Важливо, щоб компанія працювала хоча б три роки за напрямками, які важливі для вас. І хоча послуги всередині аудиторської фірми надаються різніми людьми, але вони мають можливість спілкуватися між собою, консультувати та підтримувати один одного.
Резюме: різноманітність послуг і фахівців у складі аудиторської фірми сприяє кооперації, спрощує комунікацію, перешкоджає «витоку» інформації для більш широкого кола компаній, дозволяє заощадити час і гроші при взаємному консультуванні різними фахівцями.
Фактор представленості на міжнародному рівні
Зрозуміло, якщо компанія працює на іноземному ринку, якщо її холдинг або розрахункові центри знаходяться за кордоном, то вона повинна вибирати мережевого аудитора. Це також стосується великих фінансово-промислових груп, які ведуть звітність згідно з міжнародними вимогами, отримують зовнішнє фінансування. Тоді оцінка сили компанії має бути не тільки в Україні, але і у світі. Але не варто керуватися принципом «чим більше, тим краще»; він теж невірний. Якщо у вас компанія середнього рівня, якщо ви працюєте переважно в Україні, і тільки відкриваєте для себе міжнародний ринок — навіщо вам платити більше, зокрема за підтримку гігантської мережі за кордоном? Вам потрібен аудит вашої компанії.
Резюме: для IPO або залучення фінансування необовязково вибирати найбільші мережі — досить реалістично оцінити свої можливості, вибравши локальний офіс однієї з 10-15 міжнародних аудиторських фірм, яка підходить саме вам.
«Заповіді» для прийняття рішення: цифри, факти, причини і наслідки.
Наявність досвіду роботи в галузі
В аудиторської компанії має бути портфель, куди входять компанії, подібні вашій. Йдеться про подібність за сегментом ринку, розміром, структурою, системою управління, географічним положенням, асортиментом продукції, профілем ризиків. Зрозуміло що мова йде не про інформацію, яка є комерційною таємницею. Усі важливі дані є відкритими, такими, які можуть бути легко встановлені з легальних джерел. Таких схожих компаній в портфелі компанії має бути дві-пять.
Строк і період роботи в галузі
Не менш важливим є строк співпраці з компаніями, подібними вашій. Він має становити не менше трьох років, причому, останніх. Мова йде не тільки про вміння аудитора встановлювати і підтримувати тривалі бізнес-відносини. Важливим, найімовірніше, є показник наявності досвіду в аудитора і його розуміння специфіки роботи компанії.
Розуміння нюансів бізнесу — це економія зусиль, часу, грошей, отримання обєктивного і якісного результату аудиту.
Кількість сертифікованих аудиторів
Компанія, де працюють 2-3 аудитора, які сертифіковані регулятором — це «компанія зірок». Проблема в тому, що жоден фахівець, нехай навіть дуже досвідчений, не може знати всього. Як правило, «зірка» має свою чітку спеціалізацію. У бізнесі ж, навіть якщо працює, як годинник, виникають різні ситуації. Та й аудитори — теж люди, у них трапляються форс-мажори. Тому вам потрібна команда різних фахівців, здатних підтримати, замінити, допомогти один одному.
В аудиторської компанії мають працювати різні аудитори з обовязковим сертифікатом — хоча б дві команди, які складаються з чоловік 8-10. Наявність декількох команд фахівців, що здатні замінити один одного, дозволить вам мінімізувати ризики несвоєчасного виконання зобовязань.
Наявність внутрішньої системи перевірки якості аудитів
Усередині аудиторської компанії має бути вибудувана система, яка перевіряє результати будь-якого аудиту. Ця вимога відповідає Положенню про створення служби контролю і складу команди. Йдеться як про цілу низку автоматичних фільтрів, так і про інтелектуальну, «ручний» повторний огляд висновків колегами, до яких прийшов один аудитор на підставі оброблених даних. Для цього повинні бути ресурси: частина команди, яка не бере участі в аудиті й, відповідно, є дійсно незалежною. Таким чином, цей пункт безпосередньо повязаний з попереднім: потрібна команда, де є фахівці, здатні оцінити роботу з боку, тобто з погляду представника регулятора.
Усередині аудиторської фірми має працювати система перевірки кожного, незалежно від його досвіду. Тільки такий підхід вбереже аудитора від більшості помилок, а вас — від зайвих претензій з боку перевіряючих органів.
Наявність внутрішньої щорічної програми підвищення кваліфікації співробітників
Постійне підвищення кваліфікації, постійне навчання від початку й до завершення карєри — це сучасна вимога до більшості професій. Фраза «світ змінюється» — знайома всім. Але саме для аудиторів і інших фінансових фахівців вона особливо актуальна — адже регулярно зявляється щось нове в законодавстві, в технологіях. І саме від своєчасного навчання залежить, чи будуть ці нововведення допомагати роботі аудитора або створювати додаткові складності.
Щорічна оцінка персоналу і наявність кандидатів на заміщення ключових партнерів
Система оцінки досягнень — теж не унікальна особливість аудиторських компаній. Вона важлива для фірми, яка на підставі висновків системи приймає кадрові рішення, оптимізує бюджет, виділяє лідерів, здійснює горизонтальні переміщення. Але не менш важлива вона і для клієнтів, яким необхідно мати справу саме з фахівцями потрібного рівня та потрібного профілю, отримуючи послуги необхідної якості, не переплачуючи за них. Завчасна підготовка змін, особливо за ключовими партнерами, система «вирощування кадрів» доводить, що якщо ключовий партнер піде, захворіє, вийде на пенсію, то клієнт не залишиться один на один з незнайомими людьми, яких доведеться знову посвячувати в особливості бізнесу.
Це показник як наявності команди, так і свідчення адекватності менеджменту аудиторської фірми, його здатності передбачати та планувати.
Наявність системи контролю ефективності виконуваних робіт
Оцінка роботи в категорії «подобається — не подобається» допустима хіба що для дуже творчих професій, до яких професія аудитора не відноситься. Водночас, оцінка аудитора за якомось одним показником, наприклад, число виявлених помилок у звітності, сума претензій від регулятора, кількість залучених клієнтів або швидкість проведення аудиту — не дає обєктивної картини. Тільки розробка і впровадження системи скорингу, яка аналізує різні чинники і враховує «питому вагу» кожного з них, дозволяє зробити висновки щодо ефективності виконуваних робіт, як всією компанією, так і кожним співробітником.
Ця система не захищає клієнта від «людського фактора» і помилок, якими цей фактор загрожує. Однак це означає, що прорахунки персоналу і менеджменту не будуть покладені на клієнта; швидше за все, вони будуть вчасно відслідковані й усунені.
Технічне і програмне забезпечення аудиту
Застосування інноваційних програмних продуктів дозволяють виконувати аудит швидко й ефективно. Йдеться про такі рішення як APT Next Gen, Idea, Advance, CaseWare. Вони можуть повністю поглинути дані, провести їх повний аналіз, виявити проблемні місця, залишаючи професіоналам тільки найбільш інтелектуальну задачу — формування аудиторської думки. Отже, компанія, що впроваджує такі програми, заощаджує на «ручній обробці», яку зазвичай виконують співробітники нижньої ланки. Це скорочує ризики, які можуть бути викликані помилками некваліфікованих кадрів і/або у звязку з перевантаженням високопрофесійних аудиторів.
Якщо перед вами дві компанії з однаковими цінами, але перша застосовує ці рішення, а друга ні, то друга буде проводити аудит або довше, або не настільки якісно. А якщо в першій компанії ціни вищі, а в другій нижчі, то це також має викликати питання: яким чином, в рази збільшивши питому вагу «ручної обробки», у неї виходить скорочувати витрати й утримати низькі ціни. Чи не за рахунок кваліфікації персоналу?
Баланс «ціна-якість» і питання демпінгу
Буває, що компанія виставляє низькі ціни. Зазвичай вона це робить з метою захоплення певного сегмента ринку або отримання конкретного клієнта. Але якщо компанія виставляє ціни, які відповідають собівартості або навіть нижчі вартості робіт, якщо вона демпінгує тотально і тривало, то до неї мають виникнути питання, і що найнеприємніше, ці питання можуть виникнути у регулятора.
Це непрямим чином приверне увагу й до вас, оскільки регулятор може визнати, що ви звязалися із сумнівним аудитором, щоб він «закрив очі» на якісь порушення. Та й у кредиторів виникнуть сумніви у кваліфікації менеджменту, — для всього світу аудит — не той аспект бізнесу, на якому слід тотально заощаджувати. Водночас, компанія, яка застосовує інноваційні рішення, які дозволяють скоротити час роботи й автоматизувати процеси, не може бути визнана демпінгуючою — адже вона формує ціни з урахуванням інноваційних рішень, яка заощаджує на «ручній праці».
Демпінг — ще не порушення. Але надмірний інтерес регулятора до аудиторської фірми може привести до того, що проведені нею аудити можуть бути визнані як ті, що не відбулися. І тоді вам доведеться переробляти аудит - за свій рахунок, з іншою компанією. Навіть якщо у вас все добре.
Розмір страхування і висока репутація страхової компанії
Тут керуються принципом «розмір має значення». Страхове покриття має бути досить великим, щоб зводити до мінімуму вплив людського фактора й усувати помилки, мінімізувати ризики, зокрема, ризики, які несе клієнт. Аудиторська компанія має пояснити і довести, яким чином і в якому обсязі буде отримана компенсація, якщо буде помилка, в залежності від її наслідків.
Однак має значення не тільки саме страхування і її особливості, які зафіксовані в договорі. Не менш важлива і репутація страхової компанії. Зрозуміло що її популярність, представленість за кордоном, її портфель, строк діяльності на ринку, ділова репутація, зокрема, її готовність виплачувати компенсації — все це важливі фактории.
Наявність у команді ІТ-аудитора
Оскільки сучасний аудит є високотехнологічним, важливо переконатися, що цей аспект не виявиться «слабким місцем» компанії. Технологічний аудит передбачає тестування ІТ-системи клієнта на предмет її стійкості, невразливості перед зовнішніми атаками, відсутності збоїв у системі внутрішнього контролю, перевірки культури зберігання інформації, рівня конфіденційності. Все це необхідна частина загального аудиту, що дозволяє переконатися в правильності й обєктивності його висновків.
Тому важливо, щоб також ІТ-аудитори входили до складу аудиторської компанії, зокрема ті, що мають відповідний сертифікат. І, безумовно, необхідно наполягати на тому, щоб ці фахівці були включені в команду, яка працює над аудитом вашої компанії.
Наявність у команді оцінювача
Якщо ваш бізнес проходив оцінку, дуже важливо, щоб до процесу аудиту був залучений і професійний, і незалежний оцінювач. Звичайно, аудитор не проводить оцінку, але трапляється що йому необхідно переконатися, що оцінка, надана йому компанією, є правильною, що були адекватні підходи, зроблені вірні висновки. Для цього важливо почути незалежну думку. Тому наявність команди оцінювачів, які входять до складу аудиторської компанії, є одним з ознак її сили.
Для клієнта наявність оцінювача означає, що аудитор не витрачатиме часу на зясування важливих даних, що впливають на його висновки, час і сили, а значить, і ваші гроші. Він просто поставить низку питань колезі, який здатний поглянути на питання незалежно, як дивився би регулятор. А значить, ви отримаєте якісний аудит.
Це стаття не означає, що ви зможете точно вибрати аудитора, зробивши пару дзвінків. Однак наведені рекомендації дозволять вам відсіяти тих, хто точно не задовольняє вашим вимогам. Підсумком попередньої роботи має стати шорт-лист, діючи за яким можна зробити остаточний вибір.
P.S. або Як не переплатити
Зрозуміло, проходячи аудит, ви не хочете витрачати зайвого, наприклад, оплачуючи роботу «зайвих людей». Ви можете попросити аудитора зробити для вас калькуляцію — погодинну або за днями. Запропонуйте вказати часові розцінки, градацію по кожному члену команди, який бере участь саме у вашому аудиті, з привязкою за часом від початку і до закінчення робіт. Ви також можете запросити розбивку за стадіями аудиту, зясувавши, коли і які роботи будуть проведені, в якій послідовності вони будуть виконуватися. Зіставивши ці два кошториси, ви зможете приблизно зрозуміти, за що ви платите і переконатися в адекватності цін аудитора. А як можна переконатися в тому, що роботи будуть виконані якісно — ми розповіли.
Вдалого вибору!
Завантажити статтю у pdf
Сергій Балченко
Керуючий партнер BDO в Україні
У багатьох країнах державний регулятор складає рейтинги аудиторських компаній, поділяючи їх за рівнями. Однак у нас, згідно з новим законом про аудит, це явно заборонено. З одного боку, це добре, оскільки, наприклад, банк не може виставити непомірні вимоги до клієнта щодо вибору аудитора з топ-сегмента. З іншого — через це перед бізнесом постає складний вибір, який потребує спеціальних знань і великого досвіду.
Так, є фактор присутності аудиторської компанії в офіційному списку регулятора. Зараз аудиторських фірм, які представлені на ринку України і які задовольняють мінімальний набір формальних вимог до них — кілька десятків. Як же бути?
Якщо в пошуковій системі набрати фразу «як знайти аудитора» або «принципи відбору аудиторської фірми», ви знайдете не так багато інформації. І швидше за все, виявлені посилання будуть вас вести безпосередньо на сайт якоїсь компанії. При цьому «промацати» якість послуг, для здійснення хоча б первинної вибірки, ви не зможете. Внаслідок ви будете змушені вести численні переговори, значна частина яких може виявитися безрезультатною.
Ось і виходить, що вибір аудитора носить, в значній мірі, спорадичний характер і залежить, найімовірніше, від особистих контактів, змістовного сайту, звички, наявності часу, вміння аудитора вести переговори, й інших випадкових факторів. Питання в тому, чи є вони важливими для здійснення усвідомленого вибору, корисного для бізнесу?
Насправді основа відбору аудитора і консультанта має базуватися на професіоналізмі, знаннях, досвіді, репутації, використанні сучасних технологій в процесі роботи та наявності цілої команди фахівців. У цьому випадку аудиторські процедури будуть проведені відповідно до стандартів МСА і МСФЗ, і ця робота буде виконана якісно.
Важливо засвоїти одну просту істину: немає універсальних бізнесів, як і універсальних аудиторських фірм. Однак існує універсальний алгоритм їх відбору, враховуючи реальні потреби конкретного керівника. Я пропоную ознайомитися, зважити чотири найважливіші чинники вибору, а потім поставити 12 питань, відповіді на які допоможуть прийняти остаточне рішення.
Найважливіші фактори вибору
Фактор вашої відповідальності
З 2018 року в Україні набув чинності новий Закон про аудиторську діяльність. У зв’язку з цим підвищується відповідальність керівника компанії за якість фінансової і податкової звітності, та достовірність цієї інформації. Вважати, що основну відповідальність несе головний бухгалтер або аудитор — наївно. Однак саме правильно вибраний аудитор може вказати на проблемні місця, можливі помилки, «дивні моменти», які не властиві звітності компанії. Якщо мова йде не про навмисне викривлення інформації, а дійсно про помилки, то їх можна буде оперативно виправити, уникнувши, таким чином, питань або стягнень з боку регулятора.
Резюме: правильний вибір аудитора, який буде розуміти вас, ваші завдання, специфіку бізнесу, зможе застрахувати особисто вас і вашу компанію від претензій з боку третіх осіб і регулятора, та правоохоронних органів.
Фактор репутації аудитора
Поняття «репутація», особливо «репутація аудиторської компанії», є поки що досить нечітке. Насправді, основним показником репутації є відсутність будь-яких стягнень з боку регуляторів — Комісії із цінних паперів, НБУ, АПУ, і найголовніше — Органу громадського нагляду за аудиторською діяльністю.
Також важливі позитивні пункти — це (зрозуміло) наявність його в реєстрі, останні дані щодо перевірок Аудиторською палатою, міжнародними фондами, наприклад, Світовим банком.
Резюме: відсутність претензій, скандалів, та останні перевірки з позитивними висновками — це маркер так званої бездоганною діяльності, яка і є основною складовою репутації.
Фактор сили компанії
Хороша аудиторська компанія надає широкий спектр послуг: бухгалтерський аутсорсинг, податкове консультування, оцінку активів, корпоративні фінанси, проведення злиттів і поглинань, юридичний супровід аудиту. Потрібно дивитись, які саме з цих послуг важливі для вас і наскільки в них сильна аудиторська компанія. Адже у будь-якого аудитора — унікальний профіль послуг, свої розцінки щодо кожної послуги, в кожному департаменті працюють фахівці різного рівня. Важливо, щоб компанія працювала хоча б три роки за напрямками, які важливі для вас. І хоча послуги всередині аудиторської фірми надаються різніми людьми, але вони мають можливість спілкуватися між собою, консультувати та підтримувати один одного.
Резюме: різноманітність послуг і фахівців у складі аудиторської фірми сприяє кооперації, спрощує комунікацію, перешкоджає «витоку» інформації для більш широкого кола компаній, дозволяє заощадити час і гроші при взаємному консультуванні різними фахівцями.
Фактор представленості на міжнародному рівні
Зрозуміло, якщо компанія працює на іноземному ринку, якщо її холдинг або розрахункові центри знаходяться за кордоном, то вона повинна вибирати мережевого аудитора. Це також стосується великих фінансово-промислових груп, які ведуть звітність згідно з міжнародними вимогами, отримують зовнішнє фінансування. Тоді оцінка сили компанії має бути не тільки в Україні, але і у світі. Але не варто керуватися принципом «чим більше, тим краще»; він теж невірний. Якщо у вас компанія середнього рівня, якщо ви працюєте переважно в Україні, і тільки відкриваєте для себе міжнародний ринок — навіщо вам платити більше, зокрема за підтримку гігантської мережі за кордоном? Вам потрібен аудит вашої компанії.
Резюме: для IPO або залучення фінансування необов’язково вибирати найбільші мережі — досить реалістично оцінити свої можливості, вибравши локальний офіс однієї з 10-15 міжнародних аудиторських фірм, яка підходить саме вам.
«Заповіді» для прийняття рішення: цифри, факти, причини і наслідки
Наявність досвіду роботи в галузі
В аудиторської компанії має бути портфель, куди входять компанії, подібні вашій. Йдеться про подібність за сегментом ринку, розміром, структурою, системою управління, географічним положенням, асортиментом продукції, профілем ризиків. Зрозуміло що мова йде не про інформацію, яка є комерційною таємницею. Усі важливі дані є відкритими, такими, які можуть бути легко встановлені з легальних джерел. Таких схожих компаній в портфелі компанії має бути дві-п’ять.
Строк і період роботи в галузі
Не менш важливим є строк співпраці з компаніями, подібними вашій. Він має становити не менше трьох років, причому, останніх. Мова йде не тільки про вміння аудитора встановлювати і підтримувати тривалі бізнес-відносини. Важливим, найімовірніше, є показник наявності досвіду в аудитора і його розуміння специфіки роботи компанії.
Розуміння нюансів бізнесу — це економія зусиль, часу, грошей, отримання об’єктивного і якісного результату аудиту.
Кількість сертифікованих аудиторів
Компанія, де працюють 2-3 аудитора, які сертифіковані регулятором — це «компанія зірок». Проблема в тому, що жоден фахівець, нехай навіть дуже досвідчений, не може знати всього. Як правило, «зірка» має свою чітку спеціалізацію. У бізнесі ж, навіть якщо працює, як годинник, виникають різні ситуації. Та й аудитори — теж люди, у них трапляються форс-мажори. Тому вам потрібна команда різних фахівців, здатних підтримати, замінити, допомогти один одному.
В аудиторської компанії мають працювати різні аудитори з обов’язковим сертифікатом — хоча б дві команди, які складаються з чоловік 8-10. Наявність декількох команд фахівців, що здатні замінити один одного, дозволить вам мінімізувати ризики несвоєчасного виконання зобов’язань.
Наявність внутрішньої системи перевірки якості аудитів
Усередині аудиторської компанії має бути вибудувана система, яка перевіряє результати будь-якого аудиту. Ця вимога відповідає Положенню про створення служби контролю і складу команди. Йдеться як про цілу низку автоматичних фільтрів, так і про інтелектуальну, «ручний» повторний огляд висновків колегами, до яких прийшов один аудитор на підставі оброблених даних. Для цього повинні бути ресурси: частина команди, яка не бере участі в аудиті й, відповідно, є дійсно незалежною. Таким чином, цей пункт безпосередньо пов’язаний з попереднім: потрібна команда, де є фахівці, здатні оцінити роботу з боку, тобто з погляду представника регулятора.
Усередині аудиторської фірми має працювати система перевірки кожного, незалежно від його досвіду. Тільки такий підхід вбереже аудитора від більшості помилок, а вас — від зайвих претензій з боку перевіряючих органів.
Наявність внутрішньої щорічної програми підвищення кваліфікації співробітників
Постійне підвищення кваліфікації, постійне навчання від початку й до завершення кар’єри — це сучасна вимога до більшості професій. Фраза «світ змінюється» — знайома всім. Але саме для аудиторів і інших фінансових фахівців вона особливо актуальна — адже регулярно з’являється щось нове в законодавстві, в технологіях. І саме від своєчасного навчання залежить, чи будуть ці нововведення допомагати роботі аудитора або створювати додаткові складності.
Щорічна оцінка персоналу і наявність кандидатів на заміщення ключових партнерів
Система оцінки досягнень — теж не унікальна особливість аудиторських компаній. Вона важлива для фірми, яка на підставі висновків системи приймає кадрові рішення, оптимізує бюджет, виділяє лідерів, здійснює горизонтальні переміщення. Але не менш важлива вона і для клієнтів, яким необхідно мати справу саме з фахівцями потрібного рівня та потрібного профілю, отримуючи послуги необхідної якості, не переплачуючи за них. Завчасна підготовка змін, особливо за ключовими партнерами, система «вирощування кадрів» доводить, що якщо ключовий партнер піде, захворіє, вийде на пенсію, то клієнт не залишиться один на один з незнайомими людьми, яких доведеться знову посвячувати в особливості бізнесу.
Це показник як наявності команди, так і свідчення адекватності менеджменту аудиторської фірми, його здатності передбачати та планувати.
Наявність системи контролю ефективності виконуваних робіт
Оцінка роботи в категорії «подобається — не подобається» допустима хіба що для дуже творчих професій, до яких професія аудитора не відноситься. Водночас, оцінка аудитора за якомось одним показником, наприклад, число виявлених помилок у звітності, сума претензій від регулятора, кількість залучених клієнтів або швидкість проведення аудиту — не дає об’єктивної картини. Тільки розробка і впровадження системи скорингу, яка аналізує різні чинники і враховує «питому вагу» кожного з них, дозволяє зробити висновки щодо ефективності виконуваних робіт, як всією компанією, так і кожним співробітником.
Ця система не захищає клієнта від «людського фактора» і помилок, якими цей фактор загрожує. Однак це означає, що прорахунки персоналу і менеджменту не будуть покладені на клієнта; швидше за все, вони будуть вчасно відслідковані й усунені.
Технічне і програмне забезпечення аудиту
Застосування інноваційних програмних продуктів дозволяють виконувати аудит швидко й ефективно. Йдеться про такі рішення як APT Next Gen, Idea, Advance, CaseWare. Вони можуть повністю поглинути дані, провести їх повний аналіз, виявити проблемні місця, залишаючи професіоналам тільки найбільш інтелектуальну задачу — формування аудиторської думки. Отже, компанія, що впроваджує такі програми, заощаджує на «ручній обробці», яку зазвичай виконують співробітники нижньої ланки. Це скорочує ризики, які можуть бути викликані помилками некваліфікованих кадрів і/або у зв’язку з перевантаженням високопрофесійних аудиторів.
Якщо перед вами дві компанії з однаковими цінами, але перша застосовує ці рішення, а друга ні, то друга буде проводити аудит або довше, або не настільки якісно. А якщо в першій компанії ціни вищі, а в другій нижчі, то це також має викликати питання: яким чином, в рази збільшивши питому вагу «ручної обробки», у неї виходить скорочувати витрати й утримати низькі ціни. Чи не за рахунок кваліфікації персоналу?
Баланс «ціна-якість» і питання демпінгу
Буває, що компанія виставляє низькі ціни. Зазвичай вона це робить з метою захоплення певного сегмента ринку або отримання конкретного клієнта. Але якщо компанія виставляє ціни, які відповідають собівартості або навіть нижчі вартості робіт, якщо вона демпінгує тотально і тривало, то до неї мають виникнути питання, і що найнеприємніше, ці питання можуть виникнути у регулятора.
Це непрямим чином приверне увагу й до вас, оскільки регулятор може визнати, що ви зв’язалися із сумнівним аудитором, щоб він «закрив очі» на якісь порушення. Та й у кредиторів виникнуть сумніви у кваліфікації менеджменту, — для всього світу аудит — не той аспект бізнесу, на якому слід тотально заощаджувати. Водночас, компанія, яка застосовує інноваційні рішення, які дозволяють скоротити час роботи й автоматизувати процеси, не може бути визнана демпінгуючою — адже вона формує ціни з урахуванням інноваційних рішень, яка заощаджує на «ручній праці».
Демпінг — ще не порушення. Але надмірний інтерес регулятора до аудиторської фірми може привести до того, що проведені нею аудити можуть бути визнані як ті, що не відбулися. І тоді вам доведеться переробляти аудит – за свій рахунок, з іншою компанією. Навіть якщо у вас все добре.
Розмір страхування і висока репутація страхової компанії
Тут керуються принципом «розмір має значення». Страхове покриття має бути досить великим, щоб зводити до мінімуму вплив людського фактора й усувати помилки, мінімізувати ризики, зокрема, ризики, які несе клієнт. Аудиторська компанія має пояснити і довести, яким чином і в якому обсязі буде отримана компенсація, якщо буде помилка, в залежності від її наслідків.
Однак має значення не тільки саме страхування і її особливості, які зафіксовані в договорі. Не менш важлива і репутація страхової компанії. Зрозуміло що її популярність, представленість за кордоном, її портфель, строк діяльності на ринку, ділова репутація, зокрема, її готовність виплачувати компенсації — все це важливі фактории.
Наявність у команді ІТ-аудитора
Оскільки сучасний аудит є високотехнологічним, важливо переконатися, що цей аспект не виявиться «слабким місцем» компанії. Технологічний аудит передбачає тестування ІТ-системи клієнта на предмет її стійкості, невразливості перед зовнішніми атаками, відсутності збоїв у системі внутрішнього контролю, перевірки культури зберігання інформації, рівня конфіденційності. Все це необхідна частина загального аудиту, що дозволяє переконатися в правильності й об’єктивності його висновків.
Тому важливо, щоб також ІТ-аудитори входили до складу аудиторської компанії, зокрема ті, що мають відповідний сертифікат. І, безумовно, необхідно наполягати на тому, щоб ці фахівці були включені в команду, яка працює над аудитом вашої компанії.
Наявність у команді оцінювача
Якщо ваш бізнес проходив оцінку, дуже важливо, щоб до процесу аудиту був залучений і професійний, і незалежний оцінювач. Звичайно, аудитор не проводить оцінку, але трапляється що йому необхідно переконатися, що оцінка, надана йому компанією, є правильною, що були адекватні підходи, зроблені вірні висновки. Для цього важливо почути незалежну думку. Тому наявність команди оцінювачів, які входять до складу аудиторської компанії, є одним з ознак її сили.
Для клієнта наявність оцінювача означає, що аудитор не витрачатиме часу на з’ясування важливих даних, що впливають на його висновки, час і сили, а значить, і ваші гроші. Він просто поставить низку питань колезі, який здатний поглянути на питання незалежно, як дивився би регулятор. А значить, ви отримаєте якісний аудит.
Це стаття не означає, що ви зможете точно вибрати аудитора, зробивши пару дзвінків. Однак наведені рекомендації дозволять вам відсіяти тих, хто точно не задовольняє вашим вимогам. Підсумком попередньої роботи має стати шорт-лист, діючи за яким можна зробити остаточний вибір.
P.S. або Як не переплатити
Зрозуміло, проходячи аудит, ви не хочете витрачати зайвого, наприклад, оплачуючи роботу «зайвих людей». Ви можете попросити аудитора зробити для вас калькуляцію — погодинну або за днями. Запропонуйте вказати часові розцінки, градацію по кожному члену команди, який бере участь саме у вашому аудиті, з прив’язкою за часом від початку і до закінчення робіт. Ви також можете запросити розбивку за стадіями аудиту, з’ясувавши, коли і які роботи будуть проведені, в якій послідовності вони будуть виконуватися. Зіставивши ці два кошториси, ви зможете приблизно зрозуміти, за що ви платите і переконатися в адекватності цін аудитора. А як можна переконатися в тому, що роботи будуть виконані якісно — ми розповіли.
Коли ви створюєте особистий кабінет, ми обробляємо ваші персональні дані згідно з Політикою конфіденційності Асоціації, положення якої викладені нижче. Тому вам необхідно надати згоду на обробку персональних даних та підтвердження, що ви ознайомилися з нашою Політикою конфіденційності.
Політика конфіденційності Європейської Бізнес Асоціації (EBA Privacy Policy)
Європейська Бізнес Асоціація («Асоціація») поважає конфіденційність ваших даних. Ця Політика конфіденційності («Політика») охоплює питання збору, використання, розголошення, передачі та зберігання вашої особистої інформації.
Будь ласка, переконайтесь, що ви ознайомились із нашими правилами конфіденційності та зв'яжіться з нами, якщо у вас виникли запитання з цього приводу.
1) Визначення
Для того, щоб ви розуміли як оброблятимуться ваші дані, спочатку ми пояснимо терміни, що використовуються у цій Політиці:
Персональні дані – будь-які відомості про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована (зокрема, відомості про вас);
Суб’єкт персональних даних – ідентифікована чи така, що може бути ідентифікована фізична особа (зокрема, ви), персональні дані якої обробляються володільцем персональних даних, який є відповідальним за обробку таких даних;
Обробка персональних даних – будь-яка дія або сукупність дій, котрі вчиняються по відношенню до персональних даних або сукупності персональних даних, такі як збирання, реєстрація, накопичення, структурування, зберігання, адаптування, зміна, поновлення, знеособлення, використання і поширення шляхом передачі, розповсюдження чи іншим способом, що робить такі дані доступними, комбінування, обмеження чи знищення персональних даних, у тому числі з використанням інформаційних (автоматизованих) систем;
Обмеження щодо обробки персональних даних – позначення персональних даних, що зберігаються, з метою обмеження їхньої обробки в майбутньому;
Володілець персональних даних – фізична або юридична особа, яка самостійно або спільно з іншими особами визначає мету обробки персональних даних, встановлює склад цих даних та процедури їх обробки (зокрема, Асоціація);
Розпорядник персональних даних – фізична чи юридична особа, якій володільцем персональних даних надано право обробляти ці дані від імені володільця;
Третя особа – будь-яка фізична або юридична особа, за винятком суб’єкта персональних даних, володільця чи розпорядника персональних даних, якій володільцем чи розпорядником персональних даних здійснюється передача персональних даних та яка уповноважена здійснювати їх обробку;
Згода суб’єкта персональних даних – добровільне волевиявлення фізичної особи щодо надання дозволу на обробку її персональних даних відповідно до сформульованої мети їх обробки, висловлене у формі, що дає змогу зробити висновок про надання згоди;
IP-адреса – унікальний ідентифікатор, який використовується певними електронними пристроями для ідентифікації та обміну даними один з одним в мережі Інтернет.
2) Які дані ми збираємо?
Коли ви зв'язуєтесь з нами, використовуючи будь-які засоби комунікації, у тому числі, але не виключно: електронна пошта, факс, телефон, соціальні мережі, за допомогою онлайн-форми, надсилаєте нам різні файли, резюме, використовуєте персональний електронний кабінет на веб-сайті Асоціації або укладаєте угоди з нами, відвідуєте заходи, які ми організовуємо або до організації яких долучаємось, ми можемо збирати ваші персональні дані, у тому числі:
контактні дані (ім'я, прізвище, дата народження, посада, компанія, номер телефону, факс, адреса електронної пошти, посилання на особисті сторінки в соціальних мережах тощо);
паспортні дані;
фотографії, матеріали відео записів тощо.
Ми також можемо збирати дані, які містять інформацію про доменне ім'я або IP-адресу, дату та тривалість перебування Інтернет-користувача на сайті Асоціації. Такі дані збираються автоматично, коли Інтернет-користувач відвідує сайт Асоціації. У поєднанні з іншими даними ця інформація допомагає нам дізнатися, який контент є найбільш привабливими для наших відвідувачів. Крім того, такі дані допомагають нам виявити дестабілізацію роботи обладнання.
Асоціація може отримувати персональні дані також і від третіх осіб (наприклад, партнерів), які є володільцями відповідних персональних даних. При цьому відповідні особи мають забезпечити законність такої передачі та у разі необхідності отримати від суб’єктів персональних даних добровільну інформовану згоду на передачу. В деяких випадках Асоціація може виступати розпорядником персональних даних (data processor) та обробляти отримані дані згідно з наданими інструкціями та виключно в тих цілях, для яких вони були передані Асоціації. Зі свого боку, якщо таке зобов’язання буде застосовним, Асоціація повідомить суб’єктів персональних даних про отримання їхніх даних протягом розумного строку.
3) Політика використання файлів cookies
Веб-сайт Асоціації використовує файли cookie, що являють собою невеликі текстові файли, які розміщені на вашому пристрої для зберігання даних і котрі може читати веб-сервер в домені, що розмістив їх. Ми використовуємо файли cookie для забезпечення можливості вашої авторизації на веб-сайті Асоціації, аналізу роботи веб-сайту, відстеження діяльності користувачів на веб-сайті, збору даних трафіку та для досягнення інших законних цілей.
Більшість веб-браузерів автоматично використовують файли cookie, надаючи при цьому користувачам можливість керувати цим процесом шляхом їх блокування або видалення. Інструкції з блокування або видалення файлів cookie можна знайти в налаштуваннях конфіденційності або довідковій документації кожного веб-браузера.
4) Як ми використовуємо ваші дані?
Цілі обробки ваших персональних даних Асоціацією залежать від характеру наших із вами відносин:
Якщо ви співробітник компанії-члена Асоціації, наша загальна мета збору та обробки ваших даних полягає в тому, щоб надати вам можливість отримати доступ до переваг, які пов’язані з членством вашого роботодавця в Асоціації. Таким чином, обробка ваших персональних даних здійснюється для таких цілей:
направлення вам повідомлень, які містять інформацію про новини, заходи, події, які, на нашу думку, можуть бути цікавими для вас
підготовка списків, а також зустрічей робочих органів Асоціації
надання відповідей на ваші запити, питання та реагування на ваші потреби
проведення опитувань та досліджень, а також направлення їх результатів вам
адміністрування членства та збір внесків до Асоціації
зберігання, оновлення та аналіз даних у корпоративному програмному забезпеченні
використання вами веб-сайту Асоціації та його функціоналу
адміністрування вашого облікового запису, веб-сайтів Асоціації, у тому числі покращення роботи Інтернет-сервісів Асоціації (розробка нових функцій та пропозицій тощо)
Якщо ви відвідуєте заходи, які організовуються або до організації яких залучається Асоціація, ми збиратимемо та/або оброблятимемо ваші персональні дані для досягнення таких цілей:
обробка вашої реєстрації на захід (це може включати організацію вашого доступу до місця проведення заходу, створення посилань, що дозволяють підключатися до подій, що проводяться в онлайн- або змішаному форматі, тощо)
подальші дії щодо вашої реєстрації та будь-яких коментарів і скарг у цьому контексті
збір внесків до Асоціації (якщо це є застосовним для відповідного заходу)
надання вам додаткових матеріалів, які можуть бути доступні для учасників окремих заходів
зберігання, оновлення та аналіз даних у корпоративному програмному забезпеченні
Якщо ви представник потенційного члена Асоціації, ми збираємо та обробляємо ваші персональні дані для досягнення таких цілей:
направлення вам повідомлень, які містять інформацію про новини, заходи, події, які, на нашу думку, можуть бути цікавими для вас
виконання процедур, необхідних для завершення процесу набуття членства
зберігання, оновлення та аналіз даних у корпоративному програмному забезпеченні
надання відповідей на ваші запити, питання та реагування на ваші потреби
Якщо ви є представником компанії, яка не є членом Асоціації, але котра має доступ до окремих переваг Асоціації, ми збиратимемо та оброблятимемо ваші персональні дані для досягнення таких цілей:
використання вами веб-сайту Асоціації та його функціоналу
адміністрування вашого облікового запису, веб-сайтів Асоціації, у тому числі покращення роботи Інтернет-сервісів Асоціації (розробка нових функцій та пропозицій тощо)
зберігання, оновлення та аналіз даних у корпоративному програмному забезпеченні
направлення вам повідомлень, які містять інформацію про новини, заходи, події, які, на нашу думку, можуть бути цікавими для вас
надання відповідей на ваші запити, питання та реагування на ваші потреби
збір внесків до Асоціації (якщо це є застосовним)
Якщо ви є працівником або представником постачальника, з яким Асоціація має (або планує мати, або мала в минулому) договірні відносини, ми будемо збирати та/або обробляти ваші персональні дані для виконання договірних відносин (якщо вони тривають) та виконання наших обов’язків, встановлених законодавством (наприклад, зберігати бухгалтерські документи протягом встановленого законодавством строку). Це також може включати зберігання, оновлення та аналіз даних у нашому корпоративному програмному забезпеченні.
Якщо ви кандидат на працевлаштування в Асоціації, ми збиратимемо та оброблятимемо ваші персональні дані для досягнення цілей вашого можливого працевлаштування в нашій організації та виконання зобов’язань, встановлених законодавством, якщо такі застосовні. З цією метою ваші дані можуть зберігатися, оновлюватися та аналізуватися в нашому корпоративному програмному забезпеченні. Будь ласка, зверніть увагу, що до кандидатів на працевлаштування в Асоціації не застосовуються засоби автоматизованого прийняття рішень.
Варто зазначити, що, окрім перерахованих вище цілей, ми також можемо обробляти ваші персональні дані для надання правоохоронним органам інформації, яка є необхідною для кримінального провадження, або якщо така обробка є необхідною для виконання іншого законного обов'язку, з метою захисту вашого життєво-важливого інтересу як суб’єкта персональних даних або інтересу іншої фізичної особи, або захисту будь-яких інших законних інтересів Асоціації чи третьої особи, які не порушують ваші основні права та свободи як суб'єкта персональних даних.
Законний інтерес означає інтерес Асоціації в рамках здійснення її статутної діяльності. Коли ми обробляємо вашу особисту інформацію в цілях, що відповідають нашим законним інтересам, ми обов'язково збалансовуємо будь-який потенційний вплив на вас та ваші права. Наші законні інтереси автоматично не превалюють над вашими інтересами.
Ми обробляємо персональні дані для конкретних законних цілей, серед яких, зокрема:
зв'язок з вами;
направлення вам електронних повідомлень, які містять інформацію про новини, заходи, події тощо, які, на нашу думку, можуть бути цікавими для вас.
Ми також можемо збирати дані, які не відносяться безпосередньо до конкретної людини (вони не є персональними даними). Ми можемо збирати, використовувати, передавати і розкривати такі відомості з будь-якою метою. При об'єднанні даних, що не є персональними, з персональними даними об'єднані дані будуть вважатися особистими, поки вони залишаються об'єднаними.
5) Як довго ми зберігаємо ваші дані?
Ми намагаємось полегшити для вас процес відстеження точності, повноти та актуальності ваших персональних даних. Ми будемо зберігати вашу особисту інформацію протягом періоду, необхідного для виконання цілей, викладених у цій Політиці. Визначаючи тривалість таких періодів, ми спочатку вирішуємо, чи потрібно нам збирати персональні дані взагалі, і, якщо така потреба дійсно існує, ми зберігаємо їх лише на строк, необхідний для реалізації мети збору (наприклад, на строк ваших трудових відносин з компанією-членом Асоціації тощо), за винятком випадків, коли закон встановлює більшу тривалість зберігання.
Ми очікуємо, що член Асоціації повідомить нас, якщо співробітник покине його компанію, що дасть нам зрозуміти, що дані відповідної особи більше не можуть використовуватися для цілей, пов’язаних з членством його колишнього роботодавця в Асоціації.
6) Кому ми надаємо ваші дані?
Ми не надаємо Ваші персональні дані компаніям, організаціям чи особам за межами Асоціації, окрім указаних нижче випадків:
дані співробітників/представників компаній-членів Асоціації, потенційних членів Асоціації, та компаній, які не є членами Асоціації, але мають доступ до окремих її переваг, можуть бути надані поштовим сервісам, сервісам розсилок електронних повідомлень, компаніям, що надають бухгалтерські послуги, ресторанам, банкам, платіжним платформам, службам таксі, журналістам, охоронним компаніям, сервісам обміну файлами, телефонним операторам, органам державної влади в межах статутної діяльності Асоціації, компаніям-членам Асоціації або контрагентам Асоціації (наприклад, кур’єрським службам);
дані учасників заходів, що організовуються Асоціацією або до організації яких долучається Асоціація, можуть бути надані протокольним службам органів державної влади, адміністраціїбудівель, де відбувається захід для забезпечення вільного входу, спікерам (модераторам) заходів, а також провайдерам сервісів для організації відеоконферецій, якщо захід відбувається в онлайн або змішаному форматі (наприклад, Zoom, Microsoft Teams, Google Meet тощо) для забезпечення можливості приєднатись до відеоконференції
дані постачальників Асоціації можуть надаватися компаніям-членам Асоціації, компаніям, що надають бухгалтерські послуги, банкам тощо.
Лише імена, прізвища, електронні адреси, фотографії та посади учасників заходів, що організовуються Асоціацією або до організації яких долучається Асоціація, членів керівних органів Асоціації, співробітників компаній-членів Асоціації можуть бути опубліковані на веб-сайті (веб-сайтах) Асоціації.
Асоціація опубліковує на своєму веб-сайті імена, прізвища, фотографії представників компаній-членів Асоціації, які представляють їх в органах управління Асоціації (наприклад, в Правлінні Асоціації), в керівництві робочих органів Асоціації (індустріальних та відкритих комітетів, тимчасових та постійних робочих груп тощо) та регіональних офісів Асоціації (координаційних радах регіональних офісів, якщо вони створені).
7) Як ми захищаємо ваші дані?
Асоціація дуже серйозно ставиться до захисту ваших персональних даних. Ми захищаємо ваші персональні дані різними способами з метою збереження конфіденційності та цілісності, запобігання несанкціонованому використанню або розголошенню ваших персональних даних та захисту ваших персональних даних від втрати, неправильного використання, несанкціонованого доступу, розголошення, зміни та знищення.
Перш за все, в Асоціації діють корпоративні процедури, які визначають, як працівники повинні залишати своє робоче місце, коли вони виходять з офісу (політика чистого столу). Крім того, у кожного співробітника Асоціації є унікальний пароль для доступу до адміністративної частини веб-сайту, а також паролі для доступу до локальної бази даних, що включає двофакторну автентифікацію для отримання відповідного доступу.
Хостинг-провайдери та оператори сервісів обміну файлами забезпечують захист за допомогою шифрування. Деякі типи даних, які зберігаються на сервісі обміну файлами, можуть бути обмежені у доступі для певної групи користувачів. Наприклад, співробітники одного відділу не можуть отримати доступ до даних інших відділів.
Приміщення з ноутбуками та локальними серверами обладнані сигнальною системою і знаходяться під охороною, що забезпечується орендодавцем приміщення, де знаходиться офіс Асоціації. Доступ до таких приміщень з ноутбуками можна отримати виключно маючи перепустки до локації, що є унікальними для кожного співробітника Асоціації.
8) Яким чином ви можете керувати своїми даними?
Ви маєте право на виправлення, видалення або доступ до ваших персональних даних, обмеження їхньої обробки або заперечення щодо обробки ваших персональних даних. Якщо обробка здійснюється за вашою згодою, ви маєте право відкликати її в будь-який час.
Для здійснення цих прав, будь ласка, зв'яжіться з нами за адресою: [email protected].
9) Передача даних
Інформація, яку ми збираємо, може бути передана, збережена та оброблена в будь-якій країні, де розміщується одна або декілька з компаній-членів Асоціації, або в країні перебування третіх осіб. Треті особи можуть розташовуватися поза межами України та Європейської економічної зони («ЄЕЗ»), тому обробка ваших персональних даних в цьому випадку передбачає передачу даних за межі України та, відповідно, ЄЕЗ.
Зокрема, ми можемо передавати персональні дані працівників компаній-членів Асоціації сервісу розсилки електронних повідомлень – The Rocket Science Group LLC, зареєстрованому в США, для розсилки інформаційних повідомлень, бюлетенів, запрошень, пропозицій тощо.
Ми також можемо надавати персональні дані оператору нашого сервісу обміну файлами – Microsoft Corporation, зареєстрованому в США, для забезпечення зберігання інформації, що на ньому знаходиться.
Дані можуть передаватися також компанії Google LLC шляхом використання платформою Google Analytics файлів cookie. В даному випадку компанія Google LLC виступає в якості розпорядника таких даних.
Додатково дані можуть передаватись компаніям-провайдерам сервісів відеоконференцій Zoom (Zoom Video Communications, Inc.), Microsoft Teams (Microsoft Corporation), Google Meet (Google LLC), зареєстрованих в США, для забезпечення можливості приєднатись до відеоконференцій, що організовуються Асоціацією або до організації яких долучається Асоціація.
Хоча зазначені території можуть і не мати таких самих стандартів захисту персональних даних, як в межах вашої країни, ми будемо захищати персональні дані, які ми передаємо, відповідно до положень цієї Політики.
бізнес ресурси
Події, Новини, Лоббінг, Розвиток, Медіа та більше...
Цей сайт використовує файли cookies, щоб зробити кращим Ваше користування ним.