fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Як вибрати аудиторську компанію: практичне керівництво

17/ 01/ 2019
  Сергій Балченко. Керуючий партнер BDO в Україні У багатьох країнах державний регулятор складає рейтинги аудиторських компаній, поділяючи їх за рівнями. Однак у нас, згідно з новим законом про аудит, це явно заборонено. З одного боку, це добре, оскільки, наприклад, банк не може виставити непомірні вимоги до клієнта щодо вибору аудитора з топ-сегмента. З іншого — через це перед бізнесом постає складний вибір, який потребує спеціальних знань і великого досвіду. Так, є фактор присутності аудиторської компанії в офіційному списку регулятора. Зараз аудиторських фірм, які представлені на ринку України і які задовольняють мінімальний набір формальних вимог до них — кілька десятків. Як же бути? Якщо в пошуковій системі набрати фразу «як знайти аудитора» або «принципи відбору аудиторської фірми», ви знайдете не так багато інформації. І швидше за все, виявлені посилання будуть вас вести безпосередньо на сайт якоїсь компанії. При цьому «промацати» якість послуг, для здійснення хоча б первинної вибірки, ви не зможете. Внаслідок ви будете змушені вести численні переговори, значна частина яких може виявитися безрезультатною. Ось і виходить, що вибір аудитора носить, в значній мірі, спорадичний характер і залежить, найімовірніше, від особистих контактів, змістовного сайту, звички, наявності часу, вміння аудитора вести переговори, й інших випадкових факторів. Питання в тому, чи є вони важливими для здійснення усвідомленого вибору, корисного для бізнесу? Насправді основа відбору аудитора і консультанта має базуватися на професіоналізмі, знаннях, досвіді, репутації, використанні сучасних технологій в процесі роботи та наявності цілої команди фахівців. У цьому випадку аудиторські процедури будуть проведені відповідно до стандартів МСА і МСФЗ, і ця робота буде виконана якісно. Важливо засвоїти одну просту істину: немає універсальних бізнесів, як і універсальних аудиторських фірм. Однак існує універсальний алгоритм їх відбору, враховуючи реальні потреби конкретного керівника. Я пропоную ознайомитися, зважити чотири найважливіші чинники вибору, а потім поставити 12 питань, відповіді на які допоможуть прийняти остаточне рішення. Найважливіші фактори вибору Фактор вашої відповідальності З 2018 року в Україні набув чинності новий Закон про аудиторську діяльність. У звязку з цим підвищується відповідальність керівника компанії за якість фінансової і податкової звітності, та достовірність цієї інформації. Вважати, що основну відповідальність несе головний бухгалтер або аудитор — наївно. Однак саме правильно вибраний аудитор може вказати на проблемні місця, можливі помилки, «дивні моменти», які не властиві звітності компанії. Якщо мова йде не про навмисне викривлення інформації, а дійсно про помилки, то їх можна буде оперативно виправити, уникнувши, таким чином, питань або стягнень з боку регулятора. Резюме: правильний вибір аудитора, який буде розуміти вас, ваші завдання, специфіку бізнесу, зможе застрахувати особисто вас і вашу компанію від претензій з боку третіх осіб і регулятора, та правоохоронних органів. Фактор репутації аудитора Поняття «репутація», особливо «репутація аудиторської компанії», є поки що досить нечітке. Насправді, основним показником репутації є відсутність будь-яких стягнень з боку регуляторів — Комісії із цінних паперів, НБУ, АПУ, і найголовніше — Органу громадського нагляду за аудиторською діяльністю. Також важливі позитивні пункти — це (зрозуміло) наявність його в реєстрі, останні дані щодо перевірок Аудиторською палатою, міжнародними фондами, наприклад, Світовим банком. Резюме: відсутність претензій, скандалів, та останні перевірки з позитивними висновками — це маркер так званої бездоганною діяльності, яка і є основною складовою репутації. Фактор сили компанії Хороша аудиторська компанія надає широкий спектр послуг: бухгалтерський аутсорсинг, податкове консультування, оцінку активів, корпоративні фінанси, проведення злиттів і поглинань, юридичний супровід аудиту. Потрібно дивитись, які саме з цих послуг важливі для вас і наскільки в них сильна аудиторська компанія. Адже у будь-якого аудитора — унікальний профіль послуг, свої розцінки щодо кожної послуги, в кожному департаменті працюють фахівці різного рівня. Важливо, щоб компанія працювала хоча б три роки за напрямками, які важливі для вас. І хоча послуги всередині аудиторської фірми надаються різніми людьми, але вони мають можливість спілкуватися між собою, консультувати та підтримувати один одного. Резюме: різноманітність послуг і фахівців у складі аудиторської фірми сприяє кооперації, спрощує комунікацію, перешкоджає «витоку» інформації для більш широкого кола компаній, дозволяє заощадити час і гроші при взаємному консультуванні різними фахівцями. Фактор представленості на міжнародному рівні Зрозуміло, якщо компанія працює на іноземному ринку, якщо її холдинг або розрахункові центри знаходяться за кордоном, то вона повинна вибирати мережевого аудитора. Це також стосується великих фінансово-промислових груп, які ведуть звітність згідно з міжнародними вимогами, отримують зовнішнє фінансування. Тоді оцінка сили компанії має бути не тільки в Україні, але і у світі. Але не варто керуватися принципом «чим більше, тим краще»; він теж невірний. Якщо у вас компанія середнього рівня, якщо ви працюєте переважно в Україні, і тільки відкриваєте для себе міжнародний ринок — навіщо вам платити більше, зокрема за підтримку гігантської мережі за кордоном? Вам потрібен аудит вашої компанії. Резюме: для IPO або залучення фінансування необовязково вибирати найбільші мережі — досить реалістично оцінити свої можливості, вибравши локальний офіс однієї з 10-15 міжнародних аудиторських фірм, яка підходить саме вам. «Заповіді» для прийняття рішення: цифри, факти, причини і наслідки. Наявність досвіду роботи в галузі В аудиторської компанії має бути портфель, куди входять компанії, подібні вашій. Йдеться про подібність за сегментом ринку, розміром, структурою, системою управління, географічним положенням, асортиментом продукції, профілем ризиків. Зрозуміло що мова йде не про інформацію, яка є комерційною таємницею. Усі важливі дані є відкритими, такими, які можуть бути легко встановлені з легальних джерел. Таких схожих компаній в портфелі компанії має бути дві-пять. Строк і період роботи в галузі Не менш важливим є строк співпраці з компаніями, подібними вашій. Він має становити не менше трьох років, причому, останніх. Мова йде не тільки про вміння аудитора встановлювати і підтримувати тривалі бізнес-відносини. Важливим, найімовірніше, є показник наявності досвіду в аудитора і його розуміння специфіки роботи компанії. Розуміння нюансів бізнесу — це економія зусиль, часу, грошей, отримання обєктивного і якісного результату аудиту. Кількість сертифікованих аудиторів Компанія, де працюють 2-3 аудитора, які сертифіковані регулятором — це «компанія зірок». Проблема в тому, що жоден фахівець, нехай навіть дуже досвідчений, не може знати всього. Як правило, «зірка» має свою чітку спеціалізацію. У бізнесі ж, навіть якщо працює, як годинник, виникають різні ситуації. Та й аудитори — теж люди, у них трапляються форс-мажори. Тому вам потрібна команда різних фахівців, здатних підтримати, замінити, допомогти один одному. В аудиторської компанії мають працювати різні аудитори з обовязковим сертифікатом — хоча б дві команди, які складаються з чоловік 8-10. Наявність декількох команд фахівців, що здатні замінити один одного, дозволить вам мінімізувати ризики несвоєчасного виконання зобовязань. Наявність внутрішньої системи перевірки якості аудитів Усередині аудиторської компанії має бути вибудувана система, яка перевіряє результати будь-якого аудиту. Ця вимога відповідає Положенню про створення служби контролю і складу команди. Йдеться як про цілу низку автоматичних фільтрів, так і про інтелектуальну, «ручний» повторний огляд висновків колегами, до яких прийшов один аудитор на підставі оброблених даних. Для цього повинні бути ресурси: частина команди, яка не бере участі в аудиті й, відповідно, є дійсно незалежною. Таким чином, цей пункт безпосередньо повязаний з попереднім: потрібна команда, де є фахівці, здатні оцінити роботу з боку, тобто з погляду представника регулятора. Усередині аудиторської фірми має працювати система перевірки кожного, незалежно від його досвіду. Тільки такий підхід вбереже аудитора від більшості помилок, а вас — від зайвих претензій з боку перевіряючих органів. Наявність внутрішньої щорічної програми підвищення кваліфікації співробітників Постійне підвищення кваліфікації, постійне навчання від початку й до завершення карєри — це сучасна вимога до більшості професій. Фраза «світ змінюється» — знайома всім. Але саме для аудиторів і інших фінансових фахівців вона особливо актуальна — адже регулярно зявляється щось нове в законодавстві, в технологіях. І саме від своєчасного навчання залежить, чи будуть ці нововведення допомагати роботі аудитора або створювати додаткові складності. Щорічна оцінка персоналу і наявність кандидатів на заміщення ключових партнерів Система оцінки досягнень — теж не унікальна особливість аудиторських компаній. Вона важлива для фірми, яка на підставі висновків системи приймає кадрові рішення, оптимізує бюджет, виділяє лідерів, здійснює горизонтальні переміщення. Але не менш важлива вона і для клієнтів, яким необхідно мати справу саме з фахівцями потрібного рівня та потрібного профілю, отримуючи послуги необхідної якості, не переплачуючи за них. Завчасна підготовка змін, особливо за ключовими партнерами, система «вирощування кадрів» доводить, що якщо ключовий партнер піде, захворіє, вийде на пенсію, то клієнт не залишиться один на один з незнайомими людьми, яких доведеться знову посвячувати в особливості бізнесу. Це показник як наявності команди, так і свідчення адекватності менеджменту аудиторської фірми, його здатності передбачати та планувати. Наявність системи контролю ефективності виконуваних робіт Оцінка роботи в категорії «подобається — не подобається» допустима хіба що для дуже творчих професій, до яких професія аудитора не відноситься. Водночас, оцінка аудитора за якомось одним показником, наприклад, число виявлених помилок у звітності, сума претензій від регулятора, кількість залучених клієнтів або швидкість проведення аудиту — не дає обєктивної картини. Тільки розробка і впровадження системи скорингу, яка аналізує різні чинники і враховує «питому вагу» кожного з них, дозволяє зробити висновки щодо ефективності  виконуваних робіт, як всією компанією, так і кожним співробітником. Ця система не захищає клієнта від «людського фактора» і помилок, якими цей фактор загрожує. Однак це означає, що прорахунки персоналу і менеджменту не будуть покладені на клієнта; швидше за все, вони будуть вчасно відслідковані й усунені. Технічне і програмне забезпечення аудиту Застосування інноваційних програмних продуктів дозволяють виконувати аудит швидко й ефективно. Йдеться про такі рішення як APT Next Gen, Idea, Advance, CaseWare. Вони можуть повністю поглинути дані, провести їх повний аналіз, виявити проблемні місця, залишаючи професіоналам тільки найбільш інтелектуальну задачу — формування аудиторської думки. Отже, компанія, що впроваджує такі програми, заощаджує на «ручній обробці», яку зазвичай виконують співробітники нижньої ланки. Це скорочує ризики, які можуть бути викликані помилками некваліфікованих кадрів і/або у звязку з перевантаженням високопрофесійних аудиторів. Якщо перед вами дві компанії з однаковими цінами, але перша застосовує ці рішення, а друга ні, то друга буде проводити аудит або довше, або не настільки якісно. А якщо в першій компанії ціни вищі, а в другій нижчі, то це також має викликати питання: яким чином, в рази збільшивши питому вагу «ручної обробки», у неї виходить скорочувати витрати й утримати низькі ціни. Чи не за рахунок кваліфікації персоналу? Баланс «ціна-якість» і питання демпінгу Буває, що компанія виставляє низькі ціни. Зазвичай вона це робить з метою захоплення певного сегмента ринку або отримання конкретного клієнта. Але якщо компанія виставляє ціни, які відповідають собівартості або навіть нижчі вартості робіт, якщо вона демпінгує тотально і тривало, то до неї мають виникнути питання, і що найнеприємніше, ці питання можуть виникнути у регулятора. Це непрямим чином приверне увагу й до вас, оскільки регулятор може визнати, що ви звязалися із сумнівним аудитором, щоб він «закрив очі» на якісь порушення. Та й у кредиторів виникнуть сумніви у кваліфікації менеджменту, — для всього світу аудит — не той аспект бізнесу, на якому слід тотально заощаджувати. Водночас, компанія, яка застосовує інноваційні рішення, які дозволяють скоротити час роботи й автоматизувати процеси, не може бути визнана демпінгуючою — адже вона формує ціни з урахуванням інноваційних рішень, яка заощаджує на «ручній праці». Демпінг — ще не порушення. Але надмірний інтерес регулятора до аудиторської фірми може привести до того, що проведені нею аудити можуть бути визнані як ті, що не відбулися. І тоді вам доведеться переробляти аудит - за свій рахунок, з іншою компанією. Навіть якщо у вас все добре. Розмір страхування і висока репутація страхової компанії Тут керуються принципом «розмір має значення». Страхове покриття має бути досить великим, щоб зводити до мінімуму вплив людського фактора й усувати помилки, мінімізувати ризики, зокрема, ризики, які несе клієнт. Аудиторська компанія має пояснити і довести, яким чином і в якому обсязі буде отримана компенсація, якщо буде помилка, в залежності від її наслідків. Однак має значення не тільки саме страхування і її особливості, які зафіксовані в договорі. Не менш важлива  і репутація страхової компанії. Зрозуміло що її популярність, представленість за кордоном, її портфель, строк діяльності на ринку, ділова репутація, зокрема, її готовність виплачувати компенсації — все це важливі фактории. Наявність у команді ІТ-аудитора Оскільки сучасний аудит є високотехнологічним, важливо переконатися, що цей аспект не виявиться «слабким місцем» компанії. Технологічний аудит передбачає тестування ІТ-системи клієнта на предмет її стійкості, невразливості перед зовнішніми атаками, відсутності збоїв у системі внутрішнього контролю, перевірки культури зберігання інформації, рівня конфіденційності. Все це необхідна частина загального аудиту, що дозволяє переконатися в правильності й обєктивності його висновків. Тому важливо, щоб також ІТ-аудитори входили до складу аудиторської компанії, зокрема ті, що мають відповідний сертифікат. І, безумовно, необхідно наполягати на тому, щоб ці фахівці були включені в команду, яка працює над аудитом вашої компанії. Наявність у команді оцінювача Якщо ваш бізнес проходив оцінку, дуже важливо, щоб до процесу аудиту був залучений і професійний, і незалежний оцінювач. Звичайно, аудитор не проводить оцінку, але трапляється що йому необхідно переконатися, що оцінка, надана йому компанією, є правильною, що були адекватні підходи, зроблені вірні висновки. Для цього важливо почути незалежну думку. Тому наявність команди оцінювачів, які входять до складу аудиторської компанії, є одним з ознак її сили. Для клієнта наявність оцінювача означає, що аудитор не витрачатиме часу на зясування важливих даних, що впливають на його висновки, час і сили, а значить, і ваші гроші. Він просто поставить низку питань колезі, який здатний поглянути на питання незалежно, як дивився би регулятор. А значить, ви отримаєте якісний аудит. Це стаття не означає, що ви зможете точно вибрати аудитора, зробивши пару дзвінків. Однак наведені рекомендації дозволять вам відсіяти тих, хто точно не задовольняє вашим вимогам. Підсумком попередньої роботи має стати шорт-лист, діючи за яким можна зробити остаточний вибір. P.S. або Як не переплатити Зрозуміло, проходячи аудит, ви не хочете витрачати зайвого, наприклад, оплачуючи роботу «зайвих людей». Ви можете попросити аудитора зробити для вас калькуляцію — погодинну або за днями. Запропонуйте вказати часові розцінки, градацію по кожному члену команди, який бере участь саме у вашому аудиті, з привязкою за часом від початку і до закінчення робіт. Ви також можете запросити розбивку за стадіями аудиту, зясувавши, коли і які роботи будуть проведені, в якій послідовності вони будуть виконуватися. Зіставивши ці два кошториси, ви зможете приблизно зрозуміти, за що ви платите і переконатися в адекватності цін аудитора. А як можна переконатися в тому, що роботи будуть виконані якісно — ми розповіли. Вдалого вибору! Завантажити статтю у pdf

Сергій Балченко

Керуючий партнер BDO в Україні

У багатьох країнах державний регулятор складає рейтинги аудиторських компаній, поділяючи їх за рівнями. Однак у нас, згідно з новим законом про аудит, це явно заборонено. З одного боку, це добре, оскільки, наприклад, банк не може виставити непомірні вимоги до клієнта щодо вибору аудитора з топ-сегмента. З іншого — через це перед бізнесом постає складний вибір, який потребує спеціальних знань і великого досвіду.

Так, є фактор присутності аудиторської компанії в офіційному списку регулятора. Зараз аудиторських фірм, які представлені на ринку України і які задовольняють мінімальний набір формальних вимог до них — кілька десятків. Як же бути?

Якщо в пошуковій системі набрати фразу «як знайти аудитора» або «принципи відбору аудиторської фірми», ви знайдете не так багато інформації. І швидше за все, виявлені посилання будуть вас вести безпосередньо на сайт якоїсь компанії. При цьому «промацати» якість послуг, для здійснення хоча б первинної вибірки, ви не зможете. Внаслідок ви будете змушені вести численні переговори, значна частина яких може виявитися безрезультатною.

Ось і виходить, що вибір аудитора носить, в значній мірі, спорадичний характер і залежить, найімовірніше, від особистих контактів, змістовного сайту, звички, наявності часу, вміння аудитора вести переговори, й інших випадкових факторів. Питання в тому, чи є вони важливими для здійснення усвідомленого вибору, корисного для бізнесу?

Насправді основа відбору аудитора і консультанта має базуватися на професіоналізмі, знаннях, досвіді, репутації, використанні сучасних технологій в процесі роботи та наявності цілої команди фахівців. У цьому випадку аудиторські процедури будуть проведені відповідно до стандартів МСА і МСФЗ, і ця робота буде виконана якісно.

Важливо засвоїти одну просту істину: немає універсальних бізнесів, як і універсальних аудиторських фірм. Однак існує універсальний алгоритм їх відбору, враховуючи реальні потреби конкретного керівника. Я пропоную ознайомитися, зважити чотири найважливіші чинники вибору, а потім поставити 12 питань, відповіді на які допоможуть прийняти остаточне рішення.

Найважливіші фактори вибору

Фактор вашої відповідальності

З 2018 року в Україні набув чинності новий Закон про аудиторську діяльність. У зв’язку з цим підвищується відповідальність керівника компанії за якість фінансової і податкової звітності, та достовірність цієї інформації. Вважати, що основну відповідальність несе головний бухгалтер або аудитор — наївно. Однак саме правильно вибраний аудитор може вказати на проблемні місця, можливі помилки, «дивні моменти», які не властиві звітності компанії. Якщо мова йде не про навмисне викривлення інформації, а дійсно про помилки, то їх можна буде оперативно виправити, уникнувши, таким чином, питань або стягнень з боку регулятора.

Резюме: правильний вибір аудитора, який буде розуміти вас, ваші завдання, специфіку бізнесу, зможе застрахувати особисто вас і вашу компанію від претензій з боку третіх осіб і регулятора, та правоохоронних органів.

Фактор репутації аудитора

Поняття «репутація», особливо «репутація аудиторської компанії», є поки що досить нечітке. Насправді, основним показником репутації є відсутність будь-яких стягнень з боку регуляторів — Комісії із цінних паперів, НБУ, АПУ, і найголовніше — Органу громадського нагляду за аудиторською діяльністю.

Також важливі позитивні пункти — це (зрозуміло) наявність його в реєстрі, останні дані щодо перевірок Аудиторською палатою, міжнародними фондами, наприклад, Світовим банком.

Резюме: відсутність претензій, скандалів, та останні перевірки з позитивними висновками — це маркер так званої бездоганною діяльності, яка і є основною складовою репутації.

Фактор сили компанії

Хороша аудиторська компанія надає широкий спектр послуг: бухгалтерський аутсорсинг, податкове консультування, оцінку активів, корпоративні фінанси, проведення злиттів і поглинань, юридичний супровід аудиту. Потрібно дивитись, які саме з цих послуг важливі для вас і наскільки в них сильна аудиторська компанія. Адже у будь-якого аудитора — унікальний профіль послуг, свої розцінки щодо кожної послуги, в кожному департаменті працюють фахівці різного рівня. Важливо, щоб компанія працювала хоча б три роки за напрямками, які важливі для вас. І хоча послуги всередині аудиторської фірми надаються різніми людьми, але вони мають можливість спілкуватися між собою, консультувати та підтримувати один одного.

Резюме: різноманітність послуг і фахівців у складі аудиторської фірми сприяє кооперації, спрощує комунікацію, перешкоджає «витоку» інформації для більш широкого кола компаній, дозволяє заощадити час і гроші при взаємному консультуванні різними фахівцями.

Фактор представленості на міжнародному рівні

Зрозуміло, якщо компанія працює на іноземному ринку, якщо її холдинг або розрахункові центри знаходяться за кордоном, то вона повинна вибирати мережевого аудитора. Це також стосується великих фінансово-промислових груп, які ведуть звітність згідно з міжнародними вимогами, отримують зовнішнє фінансування. Тоді оцінка сили компанії має бути не тільки в Україні, але і у світі. Але не варто керуватися принципом «чим більше, тим краще»; він теж невірний. Якщо у вас компанія середнього рівня, якщо ви працюєте переважно в Україні, і тільки відкриваєте для себе міжнародний ринок — навіщо вам платити більше, зокрема за підтримку гігантської мережі за кордоном? Вам потрібен аудит вашої компанії.

Резюме: для IPO або залучення фінансування необов’язково вибирати найбільші мережі — досить реалістично оцінити свої можливості, вибравши локальний офіс однієї з 10-15 міжнародних аудиторських фірм, яка підходить саме вам.

«Заповіді» для прийняття рішення: цифри, факти, причини і наслідки

Наявність досвіду роботи в галузі

В аудиторської компанії має бути портфель, куди входять компанії, подібні вашій. Йдеться про подібність за сегментом ринку, розміром, структурою, системою управління, географічним положенням, асортиментом продукції, профілем ризиків. Зрозуміло що мова йде не про інформацію, яка є комерційною таємницею. Усі важливі дані є відкритими, такими, які можуть бути легко встановлені з легальних джерел. Таких схожих компаній в портфелі компанії має бути дві-п’ять.

Строк і період роботи в галузі

Не менш важливим є строк співпраці з компаніями, подібними вашій. Він має становити не менше трьох років, причому, останніх. Мова йде не тільки про вміння аудитора встановлювати і підтримувати тривалі бізнес-відносини. Важливим, найімовірніше, є показник наявності досвіду в аудитора і його розуміння специфіки роботи компанії.

Розуміння нюансів бізнесу — це економія зусиль, часу, грошей, отримання об’єктивного і якісного результату аудиту.

Кількість сертифікованих аудиторів

Компанія, де працюють 2-3 аудитора, які сертифіковані регулятором — це «компанія зірок». Проблема в тому, що жоден фахівець, нехай навіть дуже досвідчений, не може знати всього. Як правило, «зірка» має свою чітку спеціалізацію. У бізнесі ж, навіть якщо працює, як годинник, виникають різні ситуації. Та й аудитори — теж люди, у них трапляються форс-мажори. Тому вам потрібна команда різних фахівців, здатних підтримати, замінити, допомогти один одному.

В аудиторської компанії мають працювати різні аудитори з обов’язковим сертифікатом — хоча б дві команди, які складаються з чоловік 8-10. Наявність декількох команд фахівців, що здатні замінити один одного, дозволить вам мінімізувати ризики несвоєчасного виконання зобов’язань.

Наявність внутрішньої системи перевірки якості аудитів

Усередині аудиторської компанії має бути вибудувана система, яка перевіряє результати будь-якого аудиту. Ця вимога відповідає Положенню про створення служби контролю і складу команди. Йдеться як про цілу низку автоматичних фільтрів, так і про інтелектуальну, «ручний» повторний огляд висновків колегами, до яких прийшов один аудитор на підставі оброблених даних. Для цього повинні бути ресурси: частина команди, яка не бере участі в аудиті й, відповідно, є дійсно незалежною. Таким чином, цей пункт безпосередньо пов’язаний з попереднім: потрібна команда, де є фахівці, здатні оцінити роботу з боку, тобто з погляду представника регулятора.

Усередині аудиторської фірми має працювати система перевірки кожного, незалежно від його досвіду. Тільки такий підхід вбереже аудитора від більшості помилок, а вас — від зайвих претензій з боку перевіряючих органів.

Наявність внутрішньої щорічної програми підвищення кваліфікації співробітників

Постійне підвищення кваліфікації, постійне навчання від початку й до завершення кар’єри — це сучасна вимога до більшості професій. Фраза «світ змінюється» — знайома всім. Але саме для аудиторів і інших фінансових фахівців вона особливо актуальна — адже регулярно з’являється щось нове в законодавстві, в технологіях. І саме від своєчасного навчання залежить, чи будуть ці нововведення допомагати роботі аудитора або створювати додаткові складності.

Щорічна оцінка персоналу і наявність кандидатів на заміщення ключових партнерів

Система оцінки досягнень — теж не унікальна особливість аудиторських компаній. Вона важлива для фірми, яка на підставі висновків системи приймає кадрові рішення, оптимізує бюджет, виділяє лідерів, здійснює горизонтальні переміщення. Але не менш важлива вона і для клієнтів, яким необхідно мати справу саме з фахівцями потрібного рівня та потрібного профілю, отримуючи послуги необхідної якості, не переплачуючи за них. Завчасна підготовка змін, особливо за ключовими партнерами, система «вирощування кадрів» доводить, що якщо ключовий партнер піде, захворіє, вийде на пенсію, то клієнт не залишиться один на один з незнайомими людьми, яких доведеться знову посвячувати в особливості бізнесу.

Це показник як наявності команди, так і свідчення адекватності менеджменту аудиторської фірми, його здатності передбачати та планувати.

Наявність системи контролю ефективності виконуваних робіт

Оцінка роботи в категорії «подобається — не подобається» допустима хіба що для дуже творчих професій, до яких професія аудитора не відноситься. Водночас, оцінка аудитора за якомось одним показником, наприклад, число виявлених помилок у звітності, сума претензій від регулятора, кількість залучених клієнтів або швидкість проведення аудиту — не дає об’єктивної картини. Тільки розробка і впровадження системи скорингу, яка аналізує різні чинники і враховує «питому вагу» кожного з них, дозволяє зробити висновки щодо ефективності  виконуваних робіт, як всією компанією, так і кожним співробітником.

Ця система не захищає клієнта від «людського фактора» і помилок, якими цей фактор загрожує. Однак це означає, що прорахунки персоналу і менеджменту не будуть покладені на клієнта; швидше за все, вони будуть вчасно відслідковані й усунені.

Технічне і програмне забезпечення аудиту

Застосування інноваційних програмних продуктів дозволяють виконувати аудит швидко й ефективно. Йдеться про такі рішення як APT Next Gen, Idea, Advance, CaseWare. Вони можуть повністю поглинути дані, провести їх повний аналіз, виявити проблемні місця, залишаючи професіоналам тільки найбільш інтелектуальну задачу — формування аудиторської думки. Отже, компанія, що впроваджує такі програми, заощаджує на «ручній обробці», яку зазвичай виконують співробітники нижньої ланки. Це скорочує ризики, які можуть бути викликані помилками некваліфікованих кадрів і/або у зв’язку з перевантаженням високопрофесійних аудиторів.

Якщо перед вами дві компанії з однаковими цінами, але перша застосовує ці рішення, а друга ні, то друга буде проводити аудит або довше, або не настільки якісно. А якщо в першій компанії ціни вищі, а в другій нижчі, то це також має викликати питання: яким чином, в рази збільшивши питому вагу «ручної обробки», у неї виходить скорочувати витрати й утримати низькі ціни. Чи не за рахунок кваліфікації персоналу?

Баланс «ціна-якість» і питання демпінгу

Буває, що компанія виставляє низькі ціни. Зазвичай вона це робить з метою захоплення певного сегмента ринку або отримання конкретного клієнта. Але якщо компанія виставляє ціни, які відповідають собівартості або навіть нижчі вартості робіт, якщо вона демпінгує тотально і тривало, то до неї мають виникнути питання, і що найнеприємніше, ці питання можуть виникнути у регулятора.

Це непрямим чином приверне увагу й до вас, оскільки регулятор може визнати, що ви зв’язалися із сумнівним аудитором, щоб він «закрив очі» на якісь порушення. Та й у кредиторів виникнуть сумніви у кваліфікації менеджменту, — для всього світу аудит — не той аспект бізнесу, на якому слід тотально заощаджувати. Водночас, компанія, яка застосовує інноваційні рішення, які дозволяють скоротити час роботи й автоматизувати процеси, не може бути визнана демпінгуючою — адже вона формує ціни з урахуванням інноваційних рішень, яка заощаджує на «ручній праці».

Демпінг — ще не порушення. Але надмірний інтерес регулятора до аудиторської фірми може привести до того, що проведені нею аудити можуть бути визнані як ті, що не відбулися. І тоді вам доведеться переробляти аудит – за свій рахунок, з іншою компанією. Навіть якщо у вас все добре.

Розмір страхування і висока репутація страхової компанії

Тут керуються принципом «розмір має значення». Страхове покриття має бути досить великим, щоб зводити до мінімуму вплив людського фактора й усувати помилки, мінімізувати ризики, зокрема, ризики, які несе клієнт. Аудиторська компанія має пояснити і довести, яким чином і в якому обсязі буде отримана компенсація, якщо буде помилка, в залежності від її наслідків.

Однак має значення не тільки саме страхування і її особливості, які зафіксовані в договорі. Не менш важлива  і репутація страхової компанії. Зрозуміло що її популярність, представленість за кордоном, її портфель, строк діяльності на ринку, ділова репутація, зокрема, її готовність виплачувати компенсації — все це важливі фактории.

Наявність у команді ІТ-аудитора

Оскільки сучасний аудит є високотехнологічним, важливо переконатися, що цей аспект не виявиться «слабким місцем» компанії. Технологічний аудит передбачає тестування ІТ-системи клієнта на предмет її стійкості, невразливості перед зовнішніми атаками, відсутності збоїв у системі внутрішнього контролю, перевірки культури зберігання інформації, рівня конфіденційності. Все це необхідна частина загального аудиту, що дозволяє переконатися в правильності й об’єктивності його висновків.

Тому важливо, щоб також ІТ-аудитори входили до складу аудиторської компанії, зокрема ті, що мають відповідний сертифікат. І, безумовно, необхідно наполягати на тому, щоб ці фахівці були включені в команду, яка працює над аудитом вашої компанії.

Наявність у команді оцінювача

Якщо ваш бізнес проходив оцінку, дуже важливо, щоб до процесу аудиту був залучений і професійний, і незалежний оцінювач. Звичайно, аудитор не проводить оцінку, але трапляється що йому необхідно переконатися, що оцінка, надана йому компанією, є правильною, що були адекватні підходи, зроблені вірні висновки. Для цього важливо почути незалежну думку. Тому наявність команди оцінювачів, які входять до складу аудиторської компанії, є одним з ознак її сили.

Для клієнта наявність оцінювача означає, що аудитор не витрачатиме часу на з’ясування важливих даних, що впливають на його висновки, час і сили, а значить, і ваші гроші. Він просто поставить низку питань колезі, який здатний поглянути на питання незалежно, як дивився би регулятор. А значить, ви отримаєте якісний аудит.

Це стаття не означає, що ви зможете точно вибрати аудитора, зробивши пару дзвінків. Однак наведені рекомендації дозволять вам відсіяти тих, хто точно не задовольняє вашим вимогам. Підсумком попередньої роботи має стати шорт-лист, діючи за яким можна зробити остаточний вибір.

P.S. або Як не переплатити

Зрозуміло, проходячи аудит, ви не хочете витрачати зайвого, наприклад, оплачуючи роботу «зайвих людей». Ви можете попросити аудитора зробити для вас калькуляцію — погодинну або за днями. Запропонуйте вказати часові розцінки, градацію по кожному члену команди, який бере участь саме у вашому аудиті, з прив’язкою за часом від початку і до закінчення робіт. Ви також можете запросити розбивку за стадіями аудиту, з’ясувавши, коли і які роботи будуть проведені, в якій послідовності вони будуть виконуватися. Зіставивши ці два кошториси, ви зможете приблизно зрозуміти, за що ви платите і переконатися в адекватності цін аудитора. А як можна переконатися в тому, що роботи будуть виконані якісно — ми розповіли.

Вдалого вибору!

Завантажити статтю у pdf

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: