fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Як правильно збирати кошти для ЗСУ на особисту картку

20/ 06/ 2022
  Автор: Анатолій Пашинський, радник ЮФ Василь Кісіль і Партнери Напевно, за останні 3 місяці не залишилось жодного українця, який би не збирав чи не переводив гроші на потреби наших військових. У більшості випадків подібний збір коштів ведеться на номер карти Привату в першому коментарі до посту. Разом з тим, збираючи гроші на особисту картку, волонтери ризикують отримати величезні податкові нарахування. У цій статті ми поговоримо, як правильно організувати збір коштів на власну картку і при цьому не втрапити в юридичну халепу. Що поганого у зборі коштів на особисту картку?. Кошти, які надходять волонтеру на його банківську картку, з точки зору Податкового кодексу вважаються оподатковуваним доходом. Це означає, що волонтер повинен буде наступного року відобразити усі отримані кошти за 2022 рік у податковій декларації та сплатити з них 18% податку на доходи фізичних осіб і 1,5% військового збору. У разі виявлення факту несплати податкова служба може також додатково нарахувати штраф і пеню. Навіть якщо волонтер доведе, що витрачав усі зібрані кошти на броніки і коптери для наших бійців, це не врятує його від юридичних претензій податкової.    Проте збирати кошти на волонтерські цілі без подальшої сплати податків все-таки можна. І для цього навіть не треба створювати благодійний фонд. Достатньо просто внести себе і свій особистий рахунок до спеціального Реєстру волонтерів. Що таке Реєстр волонтерів?. Ще у 2014 році після початку першої фази російсько-української війни держава створила спеціальний Реєстр волонтерів АТО. Включені до цього Реєстру люди могли не платити 19,5% податку із зібраних коштів, якщо такі кошти далі витрачались на допомогу воїнам в районі проведення АТО (ООС), жертвам подій Революції Гідності та вимушеним переселенцям із зони АТО і Криму. Перелік зареєстрованих волонтерів та їх рахунків для збору коштів можна було знайти у відкритому доступі на сайті Державної податкової служби. У 2022 році після широкомасштабного вторгнення росії назву Реєстру змінили. Сьогодні він називається Реєстр волонтерів АТО та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації. Щоб захистити наших волонтерів від рашистів, публічну частину Реєстру приховали на період дії воєнного стану. Проте включитись до Реєстру все одно можна. Які переваги включення до Реєстру волонтерів?. Внесений до Реєстру волонтер має право не платити 19,5% податку із зібраних на особистий рахунок коштів, якщо ці кошти були надалі використані для благодійної допомоги учасникам бойових дій та деяким іншим категоріям осіб (повний перелік – у пп. а п. 165.1.54 Податкового кодексу). Під звільнення від оподаткування також потрапляють документально підтверджені витрати волонтера, пов’язані із наданням такої благодійної допомоги (наприклад витрати на паливо при доставці допомоги на позиції). Від оподаткування звільняються лише кошти, що були використані на вищевказані цілі та надійшли на конкретний банківський рахунок, який волонтер вказав під час реєстрації. Бажано, щоб усі пожертви на цей рахунок мали призначення платежу благодійна допомога. Слід також пам’ятати, що у разі перевірки податкової волонтеру доведеться підтвердити цільове використання зібраних коштів. Саме тому краще зберігати докази закупівлі товарів (наприклад чеки з воєнторгу) та підтвердження їх подальшої безкоштовної передачі ЗСУ (договори пожертви, акти приймання-передачі тощо). Цікавим моментом є те, що подібне звільнення від оподаткування діє не тільки на майбутнє. Закон також дозволяє не платити податки з коштів, що отримані волонтером у податковому році, що передує року внесення до Реєстру волонтерів (пп б п. 165.1.54 Податкового кодексу). Зокрема, якщо особа внесеться до Реєстру у 2023 році, вона зможе претендувати на звільнення від оподаткування усіх надходжень за попередній 2022 рік (звісно, за умови їх цільового використання). Як потрапити до Реєстру волонтерів?. Подати заявку на включення до Реєстру може будь-яка особа, яка досягла 18 років. Це можуть бути не лише громадяни України, а й іноземці, що перебувають в Україні на законних підставах. Процедура включення до Реєстру волонтерів є нескладною та регулюється спеціальним Порядком (наказ Мінфіну від 30.10.2014 №1089). Особа має подати заяву за формою №1-РВ, копію ідентифікаційного коду та довідку з банку за формою №4-РВ про відкриття рахунку, який особа планує використовувати для волонтерської діяльності. Зразки заяви і банківської довідки можна знайти у самому Порядку. Волонтер може особисто подати пакет документів до будь-якої місцевої податкової на території Україні. Включення до Реєстру проводиться протягом 1 робочого дня з моменту прийому документів. Ложка дьогтю в бочці меду. На жаль, законодавство про Реєстр волонтерів все ще містить значні прогалини. По-перше, після зміни назви з Реєстру волонтерів АТО (ООС) на Реєстр волонтерів АТО та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у квітні 2022 року законодавець чомусь забув доопрацювати перелік напрямків, на які дозволено витрачати зібрані кошти. Перелік дозволених напрямків все ще містить вказівку про благодійну допомогу на користь лише тих учасників бойових дій, що територіально брали (беруть) участь в антитерористичній операції … відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях (абз. 1 пп. а п. 165.1.54 Податкового кодексу). Слід також відзначити, що серед переліку дозволених напрямків витрат немає вимушених переселенців з гарячих точок 2022 року (Херсонська, Запорізька, Харківська область тощо) – лише переселенці з зони АТО та Криму. Звісно, можна апелювати до розширеного тлумачення у зв’язку зі зміною назви Реєстру та загальної фрази про можливість допомоги учасникам бойових дій, які які захищають (захищали) незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України (абз. 1 пп. а п. 165.1.54 Податкового кодексу). Але в будь-якому випадку, зміни до Податкового кодексу України в частині усунення територіального обмеження Донецькою і Луганською областю все одно залишаються актуальними. Другою прогалиною є строк, на який поширюється податкова пільга. На даний момент можливість не платити 19,5% податку поширюється лише на надходження, отримані після внесення особи до Реєстру волонтерів та у звітному податковому році, що передує року внесення до Реєстру волонтерів (пп б п. 165.1.54 Податкового кодексу). Норма про застосування пільги на старі надходження є дуже логічною, адже на початку війни мало хто думав про офіційне оформлення свого волонтерства. Разом з тим, поточне формулювання норми залишає дірку в часі, яка не покривається пільгою. Наприклад, якщо особа внеслась до Реєстру 05.06.2022, вона отримує пільгу на майбутнє та за попередній 2021 рік. Але пряме тлумачення норми не дозволяє їй претендувати на пільгу в період 01.01.2022 – 05.06.2022: тобто частину 2022 року, коли вона не була внесена до Реєстру. Ця неоднозначність має бути усунута Верховною Радою України або принаймні врегульована роз’ясненням Державної податкової служби. * * * Незважаючи на усі законодавчі огріхи, внесення до Реєстру волонтерів дозволяє особі законно збирати кошти для ЗСУ на свою особисту картку і претендувати на звільнення від оподаткування. Запис в Реєстрі також надає волонтеру офіційний юридичний статус, що збільшує довіру людей до його роботи і полегшує спілкування з державними органами. Тому закликаю усіх наших волонтерів якомога швидше включатись до Реєстру і продовжувати разом наближати нашу перемогу над загарбниками.  

Автор: Анатолій Пашинський, радник ЮФ Василь Кісіль і Партнери

Напевно, за останні 3 місяці не залишилось жодного українця, який би не збирав чи не переводив гроші на потреби наших військових. У більшості випадків подібний збір коштів ведеться на “номер карти Привату в першому коментарі до посту”. Разом з тим, збираючи гроші на особисту картку, волонтери ризикують отримати величезні податкові нарахування. У цій статті ми поговоримо, як правильно організувати збір коштів на власну картку і при цьому не втрапити в юридичну халепу.

Що поганого у зборі коштів на особисту картку?

Кошти, які надходять волонтеру на його банківську картку, з точки зору Податкового кодексу вважаються “оподатковуваним доходом”. Це означає, що волонтер повинен буде наступного року відобразити усі отримані кошти за 2022 рік у податковій декларації та сплатити з них 18% податку на доходи фізичних осіб і 1,5% військового збору. У разі виявлення факту несплати податкова служба може також додатково нарахувати штраф і пеню. Навіть якщо волонтер доведе, що витрачав усі зібрані кошти на броніки і коптери для наших бійців, це не врятує його від юридичних претензій податкової.   

Проте збирати кошти на волонтерські цілі без подальшої сплати податків все-таки можна. І для цього навіть не треба створювати благодійний фонд. Достатньо просто внести себе і свій особистий рахунок до спеціального Реєстру волонтерів.

Що таке Реєстр волонтерів?

Ще у 2014 році після початку першої фази російсько-української війни держава створила спеціальний Реєстр волонтерів АТО. Включені до цього Реєстру люди могли не платити 19,5% податку із зібраних коштів, якщо такі кошти далі витрачались на допомогу воїнам в районі проведення АТО (ООС), жертвам подій Революції Гідності та вимушеним переселенцям із зони АТО і Криму. Перелік зареєстрованих волонтерів та їх рахунків для збору коштів можна було знайти у відкритому доступі на сайті Державної податкової служби.

У 2022 році після широкомасштабного вторгнення росії назву Реєстру змінили. Сьогодні він називається “Реєстр волонтерів АТО та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації“. Щоб захистити наших волонтерів від рашистів, публічну частину Реєстру приховали на період дії воєнного стану. Проте включитись до Реєстру все одно можна.

Які переваги включення до Реєстру волонтерів?

Внесений до Реєстру волонтер має право не платити 19,5% податку із зібраних на особистий рахунок коштів, якщо ці кошти були надалі використані для благодійної допомоги учасникам бойових дій та деяким іншим категоріям осіб (повний перелік – у пп. “а” п. 165.1.54 Податкового кодексу). Під звільнення від оподаткування також потрапляють документально підтверджені витрати волонтера, пов’язані із наданням такої благодійної допомоги (наприклад витрати на паливо при доставці допомоги на позиції).

Від оподаткування звільняються лише кошти, що були використані на вищевказані цілі та надійшли на конкретний банківський рахунок, який волонтер вказав під час реєстрації. Бажано, щоб усі пожертви на цей рахунок мали призначення платежу “благодійна допомога”. Слід також пам’ятати, що у разі перевірки податкової волонтеру доведеться підтвердити цільове використання зібраних коштів. Саме тому краще зберігати докази закупівлі товарів (наприклад чеки з воєнторгу) та підтвердження їх подальшої безкоштовної передачі ЗСУ (договори пожертви, акти приймання-передачі тощо).

Цікавим моментом є те, що подібне звільнення від оподаткування діє не тільки на майбутнє. Закон також дозволяє не платити податки з коштів, що отримані волонтером “у податковому році, що передує року внесення до Реєстру волонтерів” (пп “б” п. 165.1.54 Податкового кодексу). Зокрема, якщо особа внесеться до Реєстру у 2023 році, вона зможе претендувати на звільнення від оподаткування усіх надходжень за попередній 2022 рік (звісно, за умови їх цільового використання).

Як потрапити до Реєстру волонтерів?

Подати заявку на включення до Реєстру може будь-яка особа, яка досягла 18 років. Це можуть бути не лише громадяни України, а й іноземці, що перебувають в Україні на законних підставах.

Процедура включення до Реєстру волонтерів є нескладною та регулюється спеціальним Порядком (наказ Мінфіну від 30.10.2014 №1089). Особа має подати заяву за формою №1-РВ, копію ідентифікаційного коду та довідку з банку за формою №4-РВ про відкриття рахунку, який особа планує використовувати для волонтерської діяльності. Зразки заяви і банківської довідки можна знайти у самому Порядку.

Волонтер може особисто подати пакет документів до будь-якої місцевої податкової на території Україні. Включення до Реєстру проводиться протягом 1 робочого дня з моменту прийому документів.

Ложка дьогтю в бочці меду

На жаль, законодавство про Реєстр волонтерів все ще містить значні прогалини.

По-перше, після зміни назви з “Реєстру волонтерів АТО (ООС)” на “Реєстр волонтерів АТО та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації” у квітні 2022 року законодавець чомусь забув доопрацювати перелік напрямків, на які дозволено витрачати зібрані кошти. Перелік дозволених напрямків все ще містить вказівку про благодійну допомогу на користь лише тих учасників бойових дій, що територіально брали (беруть) участь “в антитерористичній операції … відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях” (абз. 1 пп. “а” п. 165.1.54 Податкового кодексу). Слід також відзначити, що серед переліку дозволених напрямків витрат немає вимушених переселенців з гарячих точок 2022 року (Херсонська, Запорізька, Харківська область тощо) – лише переселенці з зони АТО та Криму. Звісно, можна апелювати до розширеного тлумачення у зв’язку зі зміною назви Реєстру та загальної фрази про можливість допомоги учасникам бойових дій, які “які захищають (захищали) незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України” (абз. 1 пп. “а” п. 165.1.54 Податкового кодексу). Але в будь-якому випадку, зміни до Податкового кодексу України в частині усунення територіального обмеження Донецькою і Луганською областю все одно залишаються актуальними.

Другою прогалиною є строк, на який поширюється податкова пільга. На даний момент можливість не платити 19,5% податку поширюється лише на надходження, отримані після внесення особи до Реєстру волонтерів та “у звітному податковому році, що передує року внесення до Реєстру волонтерів” (пп “б” п. 165.1.54 Податкового кодексу). Норма про застосування пільги на старі надходження є дуже логічною, адже на початку війни мало хто думав про офіційне оформлення свого волонтерства. Разом з тим, поточне формулювання норми залишає дірку в часі, яка не покривається пільгою. Наприклад, якщо особа внеслась до Реєстру 05.06.2022, вона отримує пільгу на майбутнє та за попередній 2021 рік. Але пряме тлумачення норми не дозволяє їй претендувати на пільгу в період 01.01.2022 – 05.06.2022: тобто частину 2022 року, коли вона не була внесена до Реєстру. Ця неоднозначність має бути усунута Верховною Радою України або принаймні врегульована роз’ясненням Державної податкової служби.

* * *

Незважаючи на усі законодавчі огріхи, внесення до Реєстру волонтерів дозволяє особі законно збирати кошти для ЗСУ на свою особисту картку і претендувати на звільнення від оподаткування. Запис в Реєстрі також надає волонтеру офіційний юридичний статус, що збільшує довіру людей до його роботи і полегшує спілкування з державними органами. Тому закликаю усіх наших волонтерів якомога швидше включатись до Реєстру і продовжувати разом наближати нашу перемогу над загарбниками.  

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: