fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Як компенсувати вартість туристичних послуг?

15/ 05/ 2020
  Автор: Маряна Зелінська, молодший юрист Advice Group Спалах коронавірусу вніс значні корективи в роботу туристичного бізнесу і, як наслідок, вплинув на плани туристів, які збиралися подорожувати за кордон. Що ж робити у випадку, якщо ви вже придбали тур завчасно або скористалися пропозицією раннього бронювання? Пояснюємо, у яких випадках та як можна компенсувати вартість туристичних послуг. Які варіанти розвитку подій?. Фактично є 3 варіанти - скасувати тур; погодитися на умови туроператора з можливістю перенесення туру; або просто сподіватися, що карантин завершиться до подорожі. Варіант 1 - відмовитись від туру. Скориставшись таким правом, туристу необхідно сплатити турагенту/оператору суму фактично понесених витрат на організацію поїздки, що передбачено ЗУ «Про туризм». Це означає, що турагент/оператор має право утримати суму витрат, здійснених на бронювання туру, а також застосувати штрафні санкції, про що розповімо далі. Варіант 2 - погодитися на умови туроператора. Останні пропонують можливість отримання альтернативи придбаним турам, які були заплановані на час карантину. Мова йде про зміну дати поїздки чи туру, або ж можна залишити гроші на рахунку з можливість їх подальшого використання в цього оператора. При цьому умови застосування таких альтернатив у операторів різняться. Надання альтернативи не означає, що туристові не доведеться доплачувати за аналогічний тур зі зміненими датами, у зв’язку зі зміною курсу валют, що часто прив’язується до оплати туристичних послуг. Окрім цього, погодження на умову «залишення коштів на рахунку оператора» може стати підставою для застосування норм ЦК України про сплату на користь туриста процентів за користування його грошовими коштами, що за своєю суттю фактично прирівнюються до відносин вкладу. Варіант 3 - чекати закінчення карантину, що є найбільш ризиковим варіантом в силу невпевненості у завтрашньому дні, епідеміологічній ситуації у світі, даті зняття карантинних обмежень/ відкриття кордонів. Тому вважаємо такий варіант не найкращим і пропонуємо дізнатись, що ж варто робити. Чи має турагент або туроператор право відмовитися від виконання договору?. Варто розпочати з того, хто ж взагалі такі агент та оператор. Агент є посередником в реалізації туристичного продукту туроператора, який в свою чергу надає туристичні послуги. Законом агенту/оператору надано право відмовитися від виконання договору лише за умови повного відшкодування замовникові (туристу) збитків, підтверджених у встановленому порядку та заподіяних внаслідок розірвання договору, крім випадку, якщо це відбулося з вини туриста. Туроператори/агенти відмовляються від виконання туру лише за наявності вини, яку виключає наявність форс-мажорних обставин. Так, 17 березня 2020 року Верховна Рада України на державному рівні визначила, що введення карантину належить до форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили). Разом з тим, наявність форс-мажору не звільняє оператора/агента від виконання своїх зобов’язань за договором перед туристом, але звільняє від будь-якої матеріальної відповідальності за невиконання чи неналежного виконання такого договору. Це означає, що оператор/агент зобов’язаний виконати свої зобов’язання за договором, коли обставини непереборної сили минуть. Яка сума коштів буде повернена туристові у разі скасування поїздки?. Для з’ясування відповіді на це питання варто звернутись до умов договору та порядку повернення коштів при відмові від туру, що ним передбачена та ЗУ «Про туризм». Більшість агентів/операторів зазначають в умовах договору строки для відмови та відсоткове співвідношення суми, яка буде повернена до строку відмови. Сумою фактично здійснених витрат є загальна вартість послуг турагента та витрати оператора на організацію договору: бронювання готелю/авіаперевезення, а також сума штрафних санкцій, застосованих авіаперевізниками/готелями за відмову від послуг. Разом з тим, важливим є те, що чим ближче до настання дати відпустки турист відмовиться від туру, тим менше коштів він  отримає. Або ж і не отримає взагалі! Для того, щоб дізнатись, скільки коштів можна повернути на конкретну дату відмови від туру, потрібно звернутись до турагента/оператора з вимогою про надання довідок/актів для підтвердження суми фактично понесених витрат та повернення суми, що становить різницю між сплаченою сумою та фактично понесеними витратами (ФВП). Як дізнатися суму ФПВ безвідносно до відмови від туру?. Знову ж таки, насамперед варто звернутись до договору. Якщо останній не передбачає можливості отримання інформації про ФВП чи не містить вказаних вище строків для відмови та суми до повернення, тоді туристу потрібно звернутися з запитом про розкриття необхідної інформації в порядку ЗУ «Про доступ до публічної інформації». Тут варто пам’ятати про те, що строк для надання відповіді становить 30 днів, а також врахувати строки надсилання/отримання запиту/відповіді. Не менш важливим є й те, що запитувана інформація може становити комерційну таємницю в розумінні оператора/агента, тому в порядку ЗУ «Про інформацію» останні не зобов’язані її розголошувати. Чи можна отримати відповідь раніше? Так, подавши адвокатський запит, відповідь на який має бути надана у строк до 4 днів. Проте, це геть не означає, що оператор/агент повідомлять адвокату всю інформацію з огляду на її «належність» до комерційної таємниці. Чи є сенс звертатися до суду?. Так, якщо сума збитків є значною або ж оператор/агент відмовляється від надання інформації щодо ФПВ. Зокрема, в останньому випадку, за умови попереднього подання адвокатського запиту, імовірність отримання всієї інформації значно зростає. Проте, варто пам’ятати про обов’язковість сплати судового збору, що може бути значним, враховуючи суму позову, а також інших судових витрат, наприклад, на правову допомогу. Тому вигідніше проводити переговори з оператором/агентом, пропонуючи власні умови щодо повернення коштів/відшкодування вартості витрат, тощо. Такий спосіб зчаста є менш часо- та ресурсозатратним у порівнянні з судовим процесом. Тож звертаємо вашу увагу на те, що в кожному випадку варто перечитувати умови договору, навіть, якщо останній є «стандартним». Ви завжди маєте право не погодитись на окремі умови договору або запросити їх обґрунтування. Звертайте увагу на відповідальність агента/оператора за договором загалом, та в умовах відмови від туру з боку туриста зокрема. Перевіряйте репутацію обраних агента та оператора або довірте цю роботу своєму адвокату. Якщо ви не зробили цього раніше – зараз саме час проглянути свій договір та окреслити можливі ризики та шляхи їх подолання. Якщо у вас залишилися  питання або вам потрібна детальніша інформація - звертайтеся. Ми завжди відкриті до діалогу та обміну досвідом!

Автор: Мар’яна Зелінська, молодший юрист Advice Group

Спалах коронавірусу вніс значні корективи в роботу туристичного бізнесу і, як наслідок, вплинув на плани туристів, які збиралися подорожувати за кордон. Що ж робити у випадку, якщо ви вже придбали тур завчасно або скористалися пропозицією раннього бронювання? Пояснюємо, у яких випадках та як можна компенсувати вартість туристичних послуг.

Які варіанти розвитку подій?

Фактично є 3 варіанти – скасувати тур; погодитися на умови туроператора з можливістю перенесення туру; або просто сподіватися, що карантин завершиться до подорожі.

Варіант 1 – відмовитись від туру. Скориставшись таким правом, туристу необхідно сплатити турагенту/оператору суму фактично понесених витрат на організацію поїздки, що передбачено ЗУ «Про туризм». Це означає, що турагент/оператор має право утримати суму витрат, здійснених на бронювання туру, а також застосувати штрафні санкції, про що розповімо далі.

Варіант 2 – погодитися на умови туроператора. Останні пропонують можливість отримання альтернативи придбаним турам, які були заплановані на час карантину. Мова йде про зміну дати поїздки чи туру, або ж можна залишити гроші на рахунку з можливість їх подальшого використання в цього оператора. При цьому умови застосування таких альтернатив у операторів різняться. Надання альтернативи не означає, що туристові не доведеться доплачувати за аналогічний тур зі зміненими датами, у зв’язку зі зміною курсу валют, що часто прив’язується до оплати туристичних послуг. Окрім цього, погодження на умову «залишення коштів на рахунку оператора» може стати підставою для застосування норм ЦК України про сплату на користь туриста процентів за користування його грошовими коштами, що за своєю суттю фактично прирівнюються до відносин вкладу.

Варіант 3 – чекати закінчення карантину, що є найбільш ризиковим варіантом в силу невпевненості у завтрашньому дні, епідеміологічній ситуації у світі, даті зняття карантинних обмежень/ відкриття кордонів. Тому вважаємо такий варіант не найкращим і пропонуємо дізнатись, що ж варто робити.

Чи має турагент або туроператор право відмовитися від виконання договору?

Варто розпочати з того, хто ж взагалі такі агент та оператор.

Агент є посередником в реалізації туристичного продукту туроператора, який в свою чергу надає туристичні послуги.

Законом агенту/оператору надано право відмовитися від виконання договору лише за умови повного відшкодування замовникові (туристу) збитків, підтверджених у встановленому порядку та заподіяних внаслідок розірвання договору, крім випадку, якщо це відбулося з вини туриста.

Туроператори/агенти відмовляються від виконання туру лише за наявності вини, яку виключає наявність форс-мажорних обставин. Так, 17 березня 2020 року Верховна Рада України на державному рівні визначила, що введення карантину належить до форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Разом з тим, наявність форс-мажору не звільняє оператора/агента від виконання своїх зобов’язань за договором перед туристом, але звільняє від будь-якої матеріальної відповідальності за невиконання чи неналежного виконання такого договору.

Це означає, що оператор/агент зобов’язаний виконати свої зобов’язання за договором, коли обставини непереборної сили минуть.

Яка сума коштів буде повернена туристові у разі скасування поїздки?

Для з’ясування відповіді на це питання варто звернутись до умов договору та порядку повернення коштів при відмові від туру, що ним передбачена та ЗУ «Про туризм». Більшість агентів/операторів зазначають в умовах договору строки для відмови та відсоткове співвідношення суми, яка буде повернена до строку відмови.

Сумою фактично здійснених витрат є загальна вартість послуг турагента та витрати оператора на організацію договору: бронювання готелю/авіаперевезення, а також сума штрафних санкцій, застосованих авіаперевізниками/готелями за відмову від послуг. Разом з тим, важливим є те, що чим ближче до настання дати відпустки турист відмовиться від туру, тим менше коштів він  отримає. Або ж і не отримає взагалі!

Для того, щоб дізнатись, скільки коштів можна повернути на конкретну дату відмови від туру, потрібно звернутись до турагента/оператора з вимогою про надання довідок/актів для підтвердження суми фактично понесених витрат та повернення суми, що становить різницю між сплаченою сумою та фактично понесеними витратами (ФВП).

Як дізнатися суму ФПВ безвідносно до відмови від туру?

Знову ж таки, насамперед варто звернутись до договору. Якщо останній не передбачає можливості отримання інформації про ФВП чи не містить вказаних вище строків для відмови та суми до повернення, тоді туристу потрібно звернутися з запитом про розкриття необхідної інформації в порядку ЗУ «Про доступ до публічної інформації». Тут варто пам’ятати про те, що строк для надання відповіді становить 30 днів, а також врахувати строки надсилання/отримання запиту/відповіді. Не менш важливим є й те, що запитувана інформація може становити комерційну таємницю в розумінні оператора/агента, тому в порядку ЗУ «Про інформацію» останні не зобов’язані її розголошувати.

Чи можна отримати відповідь раніше? Так, подавши адвокатський запит, відповідь на який має бути надана у строк до 4 днів. Проте, це геть не означає, що оператор/агент повідомлять адвокату всю інформацію з огляду на її «належність» до комерційної таємниці.

Чи є сенс звертатися до суду?

Так, якщо сума збитків є значною або ж оператор/агент відмовляється від надання інформації щодо ФПВ. Зокрема, в останньому випадку, за умови попереднього подання адвокатського запиту, імовірність отримання всієї інформації значно зростає.

Проте, варто пам’ятати про обов’язковість сплати судового збору, що може бути значним, враховуючи суму позову, а також інших судових витрат, наприклад, на правову допомогу.

Тому вигідніше проводити переговори з оператором/агентом, пропонуючи власні умови щодо повернення коштів/відшкодування вартості витрат, тощо. Такий спосіб зчаста є менш часо- та ресурсозатратним у порівнянні з судовим процесом.

Тож звертаємо вашу увагу на те, що в кожному випадку варто перечитувати умови договору, навіть, якщо останній є «стандартним». Ви завжди маєте право не погодитись на окремі умови договору або запросити їх обґрунтування. Звертайте увагу на відповідальність агента/оператора за договором загалом, та в умовах відмови від туру з боку туриста зокрема.

Перевіряйте репутацію обраних агента та оператора або довірте цю роботу своєму адвокату. Якщо ви не зробили цього раніше – зараз саме час проглянути свій договір та окреслити можливі ризики та шляхи їх подолання.

Якщо у вас залишилися  питання або вам потрібна детальніша інформація – звертайтеся. Ми завжди відкриті до діалогу та обміну досвідом!

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: