fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Україна запровадила довгоочікувані зміни щодо підтримки відновлювальної енергетики

12/ 08/ 2020
  Серпень 2020 року – 1 серпня 2020 року набули чинності ключові зміни до законодавства України про підтримку відновлювальної енергетики (Закон про ВДЕ). Закон про ВДЕ імплементує Меморандум про взаєморозуміння, підписаний 10 червня 2020 року між урядом та асоціаціями відновлювальної енергетики для стабілізації ринку електроенергії (про що писали раніше). Нижче ми пропонуємо огляд положень Закону про ВДЕ. Зменшення «зеленого» тарифу Основним елементом Закону про ВДЕ є зменшення «зеленого» тарифу. Зниження стосується сонячних електростанцій (СЕС) та вітрових електростанцій (ВЕС), які вже експлуатуються та які перебувають на стадії будівництва. Ступінь зниження «зеленого» тарифу залежить від типу технології (сонце або вітер), потужності виробництва та дати введення в експлуатацію. Закон про ВДЕ не продовжує дію договорів купівлі-продажу електроенергії за «зеленим» тарифом (PPA) понад чинну кінцеву дату, 1 січня 2030 року. Введені в експлуатацію після 1 січня 2020 р. §  ВЕС                                                                                     2.5%[1] §  СЕС нижче 1 МВт 2.5% §  СЕС 1-75 МВт   -      введені в експлуатацію до 1 листопада 2020 р. 2.5% -      введені в експлуатацію протягом 1 листопада 2020 р. – 31 березня 2021 р. 30% -      введені в експлуатацію після 31 березня 2021 р. 60% §  СЕС 75 МВт та більше   -      введені в експлуатацію до 1 листопада 2020 р. 2.5% -      введені в експлуатацію після 1 листопада 2020 р. 60% Введені в експлуатацію після 1 липня 2015 р. §  ВЕС 7.5% §  СЕС нижче 1 МВт 7.5% §  СЕС 1 МВт та вище 15% Введені в експлуатацію до 1 липня 2015 р. §  ВЕС без зменшення §  СЕС прайс-кеп (22 євроценти за кВт) Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) знизила ставки «зеленого» тарифу для всіх діючих ВДЕ проектів 1 серпня 2020 року. Переглянуті ставки «зеленого» тарифу застосовуються від цієї ж дати. Кінцева дата для введення проектів в експлуатацію (cut-off date) Закон про ВДЕ не встановлює кінцеву дату для введення в експлуатацію ВДЕ проектів. Як і раніше, для отримання «зеленого» тарифу СЕС повинні бути введені в експлуатацію протягом двох років після дати укладення pre-PPA, а ВЕС – протягом трьох років. Натомість, Закон про ВДЕ обмежує нову сонячну генерацію шляхом радикального зниження «зеленого» тарифу. Як зазначено вище, СЕС потужністю понад 1 МВт, уведені в експлуатацію після  1 листопада 2020 року, зазнають зниження тарифу від 30%  до 60%. «Стабілізаційне» положення Закон про ВДЕ запроваджує так зване «стабілізаційне» положення, згідно з яким ставки «зеленого» тарифу не будуть зменшуватися в майбутньому. ВДЕ проекти будуть захищені від змін в українському законодавстві, які можуть мати місце після набрання чинності Закону про ВДЕ. Однак «стабілізаційне» положення не поширюється на зміни законодавства у сферах оборони, національної безпеки, забезпечення громадського порядку, охорони навколишнього природного середовища. Наразі неоднозначно, чи захищатиме «стабілізаційне» положення іноземних інвесторів від податкових змін. Закон України «Про альтернативні джерела енергії» вказує, що «стабілізаційне» положення поширюється на податкове законодавство, позаяк Закон України «Про режим іноземного інвестування» вказує оподаткування як виняток з дії цього положення. Така невизначеність обумовлена поправкою до Закону про ВДЕ, що була внесена в останні хвилини. Надбавка за місцеву складову Закон про ВДЕ збільшує розмір надбавки для ВДЕ проектів, введених в експлуатацію між 1 липня 2015 року та 31 грудня 2024 року, за використання обладнання українського виробництва при будівництві електростанції. Надбавка виплачується додатково до «зеленого» тарифу і обчислюється шляхом множення ставки «зеленого» тарифу на коефіцієнт, як показано нижче. НКРЕКП встановлює надбавку на підставі наданих розрахунків та документів. Надбавка за місцеву складову Коефіцієнт 30-50% 5% 50-70% 10% > 70% 20% Фінансова відповідальність за небаланси Відповідно до Закону про ВДЕ, фінансова відповідальність за небаланси не змінюватиметься лише для ВДЕ проектів потужністю менше 1 МВт. Для них продовжує діяти перехідний період для поступового запровадження відповідальності за небаланси. Починаючи з 2021 року, ці ВДЕ проекти будуть платити лише 10% витрат на врегулювання небалансів. Ця частка щороку збільшуватиметься на 10% до 2030 року. Натомість, для ВДЕ проектів понад 1 МВт частка фінансової відповідальності становитиме 50% вже у 2021 році та 100% з 2022 року. Окрім того, Закон про ВДЕ вдвічі зменшує допустимі похибки при прогнозуванні відпуску електроенергії для всіх ВДЕ проектів. За попереднього регулювання, відповідальність за небаланси не застосовувалася у разі відхилення фактичних погодинних обсягів відпуску електроенергії від погодинного графіка відпуску менш ніж на 10% для СЕС та 20% для ВЕС. Закон про ВДЕ знижує допустимі відхилення до 5% для СЕС та 10% для ВЕС. Підвищення ліквідності Гарантованого Покупця Закон про ВДЕ запроваджує декілька заходів, щоб забезпечити погашення зростаючої заборгованості за «зеленим» тарифом та забезпечити своєчасні виплати у майбутньому. По-перше, оператор системи передачі, НЕК «Укренерго» (ОСП), повинен передати 35% доходу, отриманого від розподілу пропускної спроможності міждержавного перетину, Гарантованому Покупцю для погашення боргу. По-друге, уряд повинен подати законопроект до 1 листопада 2020 року про випуск облігацій внутрішньої державної позики з терміном обігу 5 років з тією ж метою. По-третє, уряд може передбачити видатки на фінансову підтримку Гарантованого Покупця для виплати «зеленого» тарифу у розмірі не менше 20% прогнозованого виробництва електроенергії з ВДЕ. По-четверте, Гарантований Покупець може продавати електроенергією за двосторонніми договорами. Також тариф ОСП на передачу електроенергії повинен включати фінансування, яке ОСП надає Гарантованому Покупцеві для забезпечення платежів за «зеленим» тарифом. Компенсація за невироблену електроенергію Починаючи з 2021 року, ОСП повинен сплачувати ВДЕ проектам компенсацію за електроенергію, не вироблену в результаті виконання команд ОСП щодо зменшення навантаження для забезпечення надійної роботи мережі. Ці витрати покриватимуться за рахунок тарифу ОСП на передачу електроенергії. До 1 вересня 2020 року НКРЕКП має запровадити механізм компенсації за майбутні та минулі скорочення виробництва. «Зелені» аукціони Як ми повідомляли раніше, ВДЕ проекти, які не отримають «зелений» тариф, будуть, вочевидь, зацікавлені в участі в «зелених» аукціонах. В якості лота на цих аукціонах буде пропонуватися право на гарантований продаж електроенергії Гарантованому Покупцеві за аукціонною ціною протягом 20 років. Закон про ВДЕ також вносить зміни про законодавства про аукціони. По-перше, він встановлює прайс-кепи, тобто максимальну аукціонну ціну: Тип технології Прайс-кепи §  ВEC та CEC 9 євроцентів за кВт/год – протягом 2020-2024 рр. 8 євроцентів за кВт/год – в наступні періоди §  Інші ВДЕ проекти 12 євроцентів за кВт/год По-друге, ВЕС потужністю понад 5 МВт з трьома турбінами тепер теж зобовязані брати участь в «зелених» аукціонах, позаяк раніше вони були звільнені від цього обовязку. По-третє, уряд повинен затвердити річну квоту підтримки (розмір потужності, що пропонується на «зелених» аукціонах) на наступний рік та індикативні прогнозні показники річних квот на наступні чотири роки. По-четверте, уряд може визначити окремі області України (наприклад, області з дефіцитом електроенергії) для будівництва нових ВДЕ проектів в межах річної квоти підтримки. Інші положення До 1 листопада 2020 року уряд повинен подати законопроект, який дозволить ВДЕ проектам: §  вийти з балансуючої групи Гарантованого Покупця, створювати власні балансуючі групи, стати або вибрати сторону, відповідальну за баланс; та §  продавати електроенергію на ринку та отримувати від Гарантованого Покупця різницю між «зеленим» тарифом (або аукціонною ціною) та ринковою ціною на електроенергію. ______________________ [1] Відсоток виражає зниження «зеленого» тарифу порівняно з чинними ставками. У разі виникнення будь-яких додаткових питань звертайтесь до: Олени Кучинської, керуючого партнера, за адресою [email protected], Олександра Плачинти, юриста, за адресою [email protected], або відвідайте наш сайт.

Серпень 2020 року – 1 серпня 2020 року набули чинності ключові зміни до законодавства України про підтримку відновлювальної енергетики (Закон про ВДЕ). Закон про ВДЕ імплементує Меморандум про взаєморозуміння, підписаний 10 червня 2020 року між урядом та асоціаціями відновлювальної енергетики для стабілізації ринку електроенергії (про що писали раніше).

Нижче ми пропонуємо огляд положень Закону про ВДЕ.

Зменшення «зеленого» тарифу

Основним елементом Закону про ВДЕ є зменшення «зеленого» тарифу. Зниження стосується сонячних електростанцій (СЕС) та вітрових електростанцій (ВЕС), які вже експлуатуються та які перебувають на стадії будівництва. Ступінь зниження «зеленого» тарифу залежить від типу технології (сонце або вітер), потужності виробництва та дати введення в експлуатацію. Закон про ВДЕ не продовжує дію договорів купівлі-продажу електроенергії за «зеленим» тарифом (PPA) понад чинну кінцеву дату, 1 січня 2030 року.

Введені в експлуатацію після 1 січня 2020 р.

§  ВЕС                                                                                    

2.5%[1]

§  СЕС нижче 1 МВт

2.5%

§  СЕС 1-75 МВт

 

–      введені в експлуатацію до 1 листопада 2020 р.

2.5%

–      введені в експлуатацію протягом

1 листопада 2020 р. – 31 березня 2021 р.

30%

–      введені в експлуатацію після 31 березня 2021 р.

60%

§  СЕС 75 МВт та більше

 

–      введені в експлуатацію до 1 листопада 2020 р.

2.5%

–      введені в експлуатацію після 1 листопада 2020 р.

60%

Введені в експлуатацію після 1 липня 2015 р.

§  ВЕС

7.5%

§  СЕС нижче 1 МВт

7.5%

§  СЕС 1 МВт та вище

15%

Введені в експлуатацію до 1 липня 2015 р.

§  ВЕС

без зменшення

§  СЕС

прайс-кеп (22 євроценти за кВт)

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) знизила ставки «зеленого» тарифу для всіх діючих ВДЕ проектів 1 серпня 2020 року. Переглянуті ставки «зеленого» тарифу застосовуються від цієї ж дати.

Кінцева дата для введення проектів в експлуатацію (cut-off date)

Закон про ВДЕ не встановлює кінцеву дату для введення в експлуатацію ВДЕ проектів. Як і раніше, для отримання «зеленого» тарифу СЕС повинні бути введені в експлуатацію протягом двох років після дати укладення pre-PPA, а ВЕС – протягом трьох років. Натомість, Закон про ВДЕ обмежує нову сонячну генерацію шляхом радикального зниження «зеленого» тарифу. Як зазначено вище, СЕС потужністю понад 1 МВт, уведені в експлуатацію після  1 листопада 2020 року, зазнають зниження тарифу від 30%  до 60%.

«Стабілізаційне» положення

Закон про ВДЕ запроваджує так зване «стабілізаційне» положення, згідно з яким ставки «зеленого» тарифу не будуть зменшуватися в майбутньому. ВДЕ проекти будуть захищені від змін в українському законодавстві, які можуть мати місце після набрання чинності Закону про ВДЕ. Однак «стабілізаційне» положення не поширюється на зміни законодавства у сферах оборони, національної безпеки, забезпечення громадського порядку, охорони навколишнього природного середовища.

Наразі неоднозначно, чи захищатиме «стабілізаційне» положення іноземних інвесторів від податкових змін. Закон України «Про альтернативні джерела енергії» вказує, що «стабілізаційне» положення поширюється на податкове законодавство, позаяк Закон України «Про режим іноземного інвестування» вказує оподаткування як виняток з дії цього положення. Така невизначеність обумовлена поправкою до Закону про ВДЕ, що була внесена в останні хвилини.

Надбавка за місцеву складову

Закон про ВДЕ збільшує розмір надбавки для ВДЕ проектів, введених в експлуатацію між 1 липня 2015 року та 31 грудня 2024 року, за використання обладнання українського виробництва при будівництві електростанції. Надбавка виплачується додатково до «зеленого» тарифу і обчислюється шляхом множення ставки «зеленого» тарифу на коефіцієнт, як показано нижче. НКРЕКП встановлює надбавку на підставі наданих розрахунків та документів.

Надбавка за місцеву складову

Коефіцієнт

30-50%

5%

50-70%

10%

> 70%

20%

Фінансова відповідальність за небаланси

Відповідно до Закону про ВДЕ, фінансова відповідальність за небаланси не змінюватиметься лише для ВДЕ проектів потужністю менше 1 МВт. Для них продовжує діяти перехідний період для поступового запровадження відповідальності за небаланси. Починаючи з 2021 року, ці ВДЕ проекти будуть платити лише 10% витрат на врегулювання небалансів. Ця частка щороку збільшуватиметься на 10% до 2030 року. Натомість, для ВДЕ проектів понад 1 МВт частка фінансової відповідальності становитиме 50% вже у 2021 році та 100% з 2022 року.

Окрім того, Закон про ВДЕ вдвічі зменшує допустимі похибки при прогнозуванні відпуску електроенергії для всіх ВДЕ проектів. За попереднього регулювання, відповідальність за небаланси не застосовувалася у разі відхилення фактичних погодинних обсягів відпуску електроенергії від погодинного графіка відпуску менш ніж на 10% для СЕС та 20% для ВЕС. Закон про ВДЕ знижує допустимі відхилення до 5% для СЕС та 10% для ВЕС.

Підвищення ліквідності Гарантованого Покупця

Закон про ВДЕ запроваджує декілька заходів, щоб забезпечити погашення зростаючої заборгованості за «зеленим» тарифом та забезпечити своєчасні виплати у майбутньому.

По-перше, оператор системи передачі, НЕК «Укренерго» (ОСП), повинен передати 35% доходу, отриманого від розподілу пропускної спроможності міждержавного перетину, Гарантованому Покупцю для погашення боргу. По-друге, уряд повинен подати законопроект до 1 листопада 2020 року про випуск облігацій внутрішньої державної позики з терміном обігу 5 років з тією ж метою.

По-третє, уряд може передбачити видатки на фінансову підтримку Гарантованого Покупця для виплати «зеленого» тарифу у розмірі не менше 20% прогнозованого виробництва електроенергії з ВДЕ. По-четверте, Гарантований Покупець може продавати електроенергією за двосторонніми договорами. Також тариф ОСП на передачу електроенергії повинен включати фінансування, яке ОСП надає Гарантованому Покупцеві для забезпечення платежів за «зеленим» тарифом.

Компенсація за невироблену електроенергію

Починаючи з 2021 року, ОСП повинен сплачувати ВДЕ проектам компенсацію за електроенергію, не вироблену в результаті виконання команд ОСП щодо зменшення навантаження для забезпечення надійної роботи мережі. Ці витрати покриватимуться за рахунок тарифу ОСП на передачу електроенергії. До 1 вересня 2020 року НКРЕКП має запровадити механізм компенсації за майбутні та минулі скорочення виробництва.

«Зелені» аукціони

Як ми повідомляли раніше, ВДЕ проекти, які не отримають «зелений» тариф, будуть, вочевидь, зацікавлені в участі в «зелених» аукціонах. В якості лота на цих аукціонах буде пропонуватися право на гарантований продаж електроенергії Гарантованому Покупцеві за аукціонною ціною протягом 20 років. Закон про ВДЕ також вносить зміни про законодавства про аукціони.

По-перше, він встановлює прайс-кепи, тобто максимальну аукціонну ціну:

Тип технології

Прайс-кепи

§  ВEC та CEC

9 євроцентів за кВт/год – протягом 2020-2024 рр.

8 євроцентів за кВт/год – в наступні періоди

§  Інші ВДЕ проекти

12 євроцентів за кВт/год

По-друге, ВЕС потужністю понад 5 МВт з трьома турбінами тепер теж зобов’язані брати участь в «зелених» аукціонах, позаяк раніше вони були звільнені від цього обов’язку. По-третє, уряд повинен затвердити річну квоту підтримки (розмір потужності, що пропонується на «зелених» аукціонах) на наступний рік та індикативні прогнозні показники річних квот на наступні чотири роки. По-четверте, уряд може визначити окремі області України (наприклад, області з дефіцитом електроенергії) для будівництва нових ВДЕ проектів в межах річної квоти підтримки.

Інші положення

До 1 листопада 2020 року уряд повинен подати законопроект, який дозволить ВДЕ проектам:

§  вийти з балансуючої групи Гарантованого Покупця, створювати власні балансуючі групи, стати або вибрати сторону, відповідальну за баланс; та

§  продавати електроенергію на ринку та отримувати від Гарантованого Покупця різницю між «зеленим» тарифом (або аукціонною ціною) та ринковою ціною на електроенергію.

______________________

[1] Відсоток виражає зниження «зеленого» тарифу порівняно з чинними ставками.

У разі виникнення будь-яких додаткових питань звертайтесь до:

Олени Кучинської, керуючого партнера, за адресою olena.kuchynska@kinstellar.com,

Олександра Плачинти, юриста, за адресою olekandr.plachynta@kinstellar.com,

або відвідайте наш сайт.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: