fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Ти, я і сталий розвиток. З чого почати, як зацікавити інших і не втратити мотивацію: на прикладі соціального підприємства Beetroot

30/ 06/ 2021
  Автор: Юлія Грицай, координаторка sustainability-напрямку у Beetroot Ініціативи щодо сталого розвитку викликають більше запитань, аніж дають відповідей. Наразі в українському суспільстві немає чіткого уявлення, що криється за формулюванням «сталий розвиток», тому часто до цієї категорії зараховують лише екологічні акції і проєкти. Але і серед тих, хто ближче знайомий з темою, склалося упередження, ніби сталі ініціативі можуть впроваджувати «лише великі»: мільярдні корпорації чи держави. Нерідко компанії, підприємці та просто небайдужі люди не розуміють, з чого почати. А подекуди взагалі не можуть знайти відповіді на банальні питання «навіщо?» і «чому саме я?». Насправді все не так складно. Найголовніше: ви — у компанії чи поодинці — можете зробити вагомий внесок у досягнення цілей сталого розвитку. Для цього не потрібні масштабні проєкти — достатньо маленьких, але усвідомлених кроків. Сталий розвиток: що воно таке і для чого потрібне. Сталий розвиток (з англійського «sustainability») — концепція, спрямована на досягнення балансу між тим, що відбувається у світі, і як це впливає на майбутнє. Іншими словами, ми можемо жити і працювати так, щоб наша діяльність приносила більше користі, ніж завдавала шкоди. І ось вже маємо відповідь, чому важливо про це думати. Але є також інша, більш прагматична відповідь, чому варто дбати про сталий розвиток. Справа в тому, що в умовах ринкової конкуренції сталість — не просто можливість, а необхідність. Це ключовий двигун операційної ефективності та інновацій, і більш сталі конкуренти завжди будуть на крок попереду. Основними сферами сталого розвитку є суспільство, економіка і довкілля. Власне, всі сталі ініціативи і проєкти мають на меті покращення цих складових. Щоб розуміти, у якому напрямку рухатись, Генеральна Асамблея ООН зібрала і узгодила основні 17 цілей сталого розвитку, що їх треба досягти до 2030 року. Серед цих цілей, наприклад, зазначені подолання бідності та голоду, скорочення нерівності і боротьба зі зміною клімату. Об’єктивно, на більшість з обраних напрямків сталості важко впливати на локальному або індивідуальному рівні. Тут має бути синергія держави, міжнародних організацій, компаній і кожного з нас. У деяких країнах це суспільна норма, тоді як в Україні поки що більшість ініціатив йдуть із суспільства до влади, а не навпаки. Як ми можемо вплинути на ситуацію? Почати цікавитись темою, робити маленькі кроки, говорити і піднімати питання сталого розвитку, показувати власний приклад. Показово, що двигуном змін в Україні стала IT-сфера. Поки що ми не маємо жорстких вимог до звітуванні зі сталості ІТ-індустрії, адже ця галузь утворює лише 2% загального вуглецевого сліду. Проте в Україні ІТ посідає друге місце з експорту і є ключовим гравцем у питаннях розвитку державної економіки. Понад 190 тисяч фахівців працюють у цій сфері. Тому ІТ може бути інструментом для вирішення глобальних соціальних, економічних і екологічних проблем. Зміни не відбудуться, якщо не почати щось змінювати. Ми можемо очікувати від когось ініціативи, але це ніяк не вплине на процес. Набагато ефективніше намагатись, наскільки це можливо, своєю діяльністю змінювати суспільство на краще і захищати середовище навколо нас. Саме з такою думкою 9 років тому з’явився Beetroot: як соціальне підприємство, діяльність якого має позитивно впливати на економіку, суспільство і довкілля. Щоб системно рухатись до сталого розвитку і бачити результат, ми обрали для себе пріоритетні напрямки, та синхронізували їх з глобальними цілями ООН, а саме:  Гідна праця і економічне зростання. Гендерна рівність. Якісна освіта. Міцне здоров’я. Відповідальне споживання і виробництво. Боротьба зі зміною клімату. З чого почати: як долучитись до сталого розвитку. Наведемо приклади з власного досвіду — з практики Beetroot. Багато проєктів компанії, спрямованих на сталий розвиток, ініціюються людьми зсередини чи sustainability-групою: фахівцями з різних команд, які об’єднались, щоб системно реалізовувати сталий підхід. Ніхто не каже «зверху»: ось, ми тут вирішили, давайте робити. Але засновники компанії і стратегічна група підтримують різні ідеї та ініціативи, адже сталий розвиток — невідємна частина всіх процесів і задач всередині екосистеми. Це не паралельні завдання, які можна винести за дужки, але основа діяльності Beetroot. Так, ми впевнені, що це — найкращий шлях. Адже коли саме керівний відділ проштовхує ініціативи, працівники не відчувають себе фактично причетними до них, і сталий розвиток набуває статусу обтяжливої формальності. А от коли ініціатива йде з будь-якої точки організації, усе більше та більше людей навколо починають цікавитись темою і хочуть бути причетними до сталого розвитку. І це дуже круто! Якщо ви прагнете реалізувати принципи сталого розвитку, але не знаєте, з чого почати, ми би запропонували такий покроковий план:  Оберіть напрямок і мікротему, цікаву саме вам: щось, що знаходить відгук. Можете переглянути ще раз основні напрямки, про які ми згадали вище, і сімнадцять глобальних цілей сталого розвитку — і вибрати одну чи дві теми, де компанія має найбільший вплив. Робіть маленькі комфортні для себе кроки. Іноді складно почати зміни на краще, тому що здається: маленьке не має значення. Це зовсім не так! Не женіться за кількістю, робіть щось у задоволення, заради інтересу і власного розвитку. А далі можна переглянути стратегії компанії, пов’язавши їх зі сталістю для більш системних і рішучих дій. Відслідковуйте діяльність ПРООН в Україні. Тут можна дивитись, які є проєкти на всеукраїнському рівні, в які напрямки Україна і спільнота інвестує найбільше часу, — і долучатись: до ініціатив, конференцій і подій. Як заговорити про сталий розвиток у своїй компанії. Готуючи цей матеріал та річний sustainability-звіт, ми виявили, з якими випробуваннями і труднощами можна зіштовхнутись на практиці. Одне з таких випробувань — це долучення до сталого розвитку компанії та колег. Кожен бізнес проходить різний шлях у цьому напрямку. Хтось вже давно впроваджує сталі ініціативи на різних рівнях, а деякі, особливо маленькі компанії, поки лише вирішують, з чого почати. І це також нормально. Я б могла запропонувати таку стратегію: Діліться кейсами інших компаній: українських і міжнародних. Можна спочатку серед колег, щоб знайти однодумців, потім серед різних команд.  Використовуйте мистецтво «маленьких кроків» — воно також працюватиме. Запропонуйте невеликі зміни, які б вам було цікаво зробити з компанією разом. Наприклад, розпочати сортування сміття або організувати менторську програму для школярів, щоб колеги змогли взяти участь і побачити на власні очі, як воно працює. Це може надихнути їх. Говоріть із CEO або засновником (засновницею), показуйте, як пов’язана прибутковість компанії із впровадженням змін згідно цілям сталого розвитку. Сама лише ідея сталого розвитку дозволяє кожного дня прокидатись з думкою, як можна сьогодні зробити світ став кращим. Тобто ми поступово відходимо від бездумного використання навколишніх ресурсів і беремо відповідальність за наші дії, робимо бодай невеликий, але вагомий внесок у розвиток суспільства і збереження планети. Чим більше людей будуть мати в пріоритеті власного вибору сталість, тим швидше відбуватимуться зміни і зростатиме здорова конкуренція. Йдеться про вибір на різних рівнях: від товарів повсякденного вжитку до постачальників. Здається, маленькі ініціативи невагомі, але на практиці вони необхідні і невідкладні. Адже щоб ситуація змінилась на краще за 10 чи 20 років, ми маємо діяти задля збереження планети вже зараз. У нас немає десятиліть на роздуми: у багатьох аспектах людство вже пройшло точку неповернення. Ось тут за посиланням можна подивитись річний sustainability-репорт від Beetroot-команд, де ми надали більше прикладів того, що вдалось реалізувати в різних напрямках, який був результат. Сподіваємось, що зможемо надихнути вас на власні ідеї та думки. Пишіть нам у Facebook, якщо матимете ідеї для спільної реалізації та партнерства. Ми завжди готові об’єднуватись і робити гарні справи разом. * * * Beetroot — затишна шведська IT-компанія із 500+ спеціалістів у 8 містах України і Швеції, що займаються розробкою під ключ, створюють виділені команди для клієнтів з різних куточків світу. У 2020 році Beetroot увійшла до рейтингу 10-ти найкращих IT-компаній України за версією DOU, а до 2030-го прагне стати компанією з найбільш позитивним соціальним впливом в Україні. Для досягнення цієї мети Beetroot сприяє розвитку IT у малих і середніх містах, створює технічні спільноти, популяризує тему ментального здоров’я на роботі, допомагає різним соціальним і екологічним ініціативам. Більше інформації про Beetroot — за посиланням.

Автор: Юлія Грицай, координаторка sustainability-напрямку у Beetroot

Ініціативи щодо сталого розвитку викликають більше запитань, аніж дають відповідей. Наразі в українському суспільстві немає чіткого уявлення, що криється за формулюванням «сталий розвиток», тому часто до цієї категорії зараховують лише екологічні акції і проєкти.

Але і серед тих, хто ближче знайомий з темою, склалося упередження, ніби сталі ініціативі можуть впроваджувати «лише великі»: мільярдні корпорації чи держави. Нерідко компанії, підприємці та просто небайдужі люди не розуміють, з чого почати. А подекуди взагалі не можуть знайти відповіді на банальні питання «навіщо?» і «чому саме я?».

Насправді все не так складно. Найголовніше: ви — у компанії чи поодинці — можете зробити вагомий внесок у досягнення цілей сталого розвитку. Для цього не потрібні масштабні проєкти — достатньо маленьких, але усвідомлених кроків.

Сталий розвиток: що воно таке і для чого потрібне

Сталий розвиток (з англійського «sustainability») — концепція, спрямована на досягнення балансу між тим, що відбувається у світі, і як це впливає на майбутнє. Іншими словами, ми можемо жити і працювати так, щоб наша діяльність приносила більше користі, ніж завдавала шкоди. І ось вже маємо відповідь, чому важливо про це думати.

Але є також інша, більш прагматична відповідь, чому варто дбати про сталий розвиток. Справа в тому, що в умовах ринкової конкуренції сталість — не просто можливість, а необхідність. Це ключовий двигун операційної ефективності та інновацій, і більш сталі конкуренти завжди будуть на крок попереду.

Основними сферами сталого розвитку є суспільство, економіка і довкілля. Власне, всі сталі ініціативи і проєкти мають на меті покращення цих складових. Щоб розуміти, у якому напрямку рухатись, Генеральна Асамблея ООН зібрала і узгодила основні 17 цілей сталого розвитку, що їх треба досягти до 2030 року. Серед цих цілей, наприклад, зазначені подолання бідності та голоду, скорочення нерівності і боротьба зі зміною клімату.

Об’єктивно, на більшість з обраних напрямків сталості важко впливати на локальному або індивідуальному рівні. Тут має бути синергія держави, міжнародних організацій, компаній і кожного з нас. У деяких країнах це суспільна норма, тоді як в Україні поки що більшість ініціатив йдуть із суспільства до влади, а не навпаки.

Як ми можемо вплинути на ситуацію? Почати цікавитись темою, робити маленькі кроки, говорити і піднімати питання сталого розвитку, показувати власний приклад.

Показово, що двигуном змін в Україні стала IT-сфера. Поки що ми не маємо жорстких вимог до звітуванні зі сталості ІТ-індустрії, адже ця галузь утворює лише 2% загального вуглецевого сліду. Проте в Україні ІТ посідає друге місце з експорту і є ключовим гравцем у питаннях розвитку державної економіки. Понад 190 тисяч фахівців працюють у цій сфері. Тому ІТ може бути інструментом для вирішення глобальних соціальних, економічних і екологічних проблем.

Зміни не відбудуться, якщо не почати щось змінювати. Ми можемо очікувати від когось ініціативи, але це ніяк не вплине на процес. Набагато ефективніше намагатись, наскільки це можливо, своєю діяльністю змінювати суспільство на краще і захищати середовище навколо нас.

Саме з такою думкою 9 років тому з’явився Beetroot: як соціальне підприємство, діяльність якого має позитивно впливати на економіку, суспільство і довкілля. Щоб системно рухатись до сталого розвитку і бачити результат, ми обрали для себе пріоритетні напрямки, та синхронізували їх з глобальними цілями ООН, а саме: 

  • Гідна праця і економічне зростання.
  • Гендерна рівність.
  • Якісна освіта.
  • Міцне здоров’я.
  • Відповідальне споживання і виробництво.
  • Боротьба зі зміною клімату.

З чого почати: як долучитись до сталого розвитку

Наведемо приклади з власного досвіду — з практики Beetroot. Багато проєктів компанії, спрямованих на сталий розвиток, ініціюються людьми зсередини чи sustainability-групою: фахівцями з різних команд, які об’єднались, щоб системно реалізовувати сталий підхід. Ніхто не каже «зверху»: ось, ми тут вирішили, давайте робити. Але засновники компанії і стратегічна група підтримують різні ідеї та ініціативи, адже сталий розвиток — невід’ємна частина всіх процесів і задач всередині екосистеми. Це не паралельні завдання, які можна винести за дужки, але основа діяльності Beetroot.

Так, ми впевнені, що це — найкращий шлях. Адже коли саме керівний відділ проштовхує ініціативи, працівники не відчувають себе фактично причетними до них, і сталий розвиток набуває статусу обтяжливої формальності. А от коли ініціатива йде з будь-якої точки організації, усе більше та більше людей навколо починають цікавитись темою і хочуть бути причетними до сталого розвитку. І це дуже круто!

Якщо ви прагнете реалізувати принципи сталого розвитку, але не знаєте, з чого почати, ми би запропонували такий покроковий план: 

  1. Оберіть напрямок і мікротему, цікаву саме вам: щось, що знаходить відгук. Можете переглянути ще раз основні напрямки, про які ми згадали вище, і сімнадцять глобальних цілей сталого розвитку — і вибрати одну чи дві теми, де компанія має найбільший вплив.
  2. Робіть маленькі комфортні для себе кроки. Іноді складно почати зміни на краще, тому що здається: маленьке не має значення. Це зовсім не так! Не женіться за кількістю, робіть щось у задоволення, заради інтересу і власного розвитку. А далі можна переглянути стратегії компанії, пов’язавши їх зі сталістю для більш системних і рішучих дій.
  3. Відслідковуйте діяльність ПРООН в Україні. Тут можна дивитись, які є проєкти на всеукраїнському рівні, в які напрямки Україна і спільнота інвестує найбільше часу, — і долучатись: до ініціатив, конференцій і подій.

Як заговорити про сталий розвиток у своїй компанії

Готуючи цей матеріал та річний sustainability-звіт, ми виявили, з якими випробуваннями і труднощами можна зіштовхнутись на практиці. Одне з таких випробувань — це долучення до сталого розвитку компанії та колег.

Кожен бізнес проходить різний шлях у цьому напрямку. Хтось вже давно впроваджує сталі ініціативи на різних рівнях, а деякі, особливо маленькі компанії, поки лише вирішують, з чого почати. І це також нормально.

Я б могла запропонувати таку стратегію:

  • Діліться кейсами інших компаній: українських і міжнародних. Можна спочатку серед колег, щоб знайти однодумців, потім серед різних команд. 
  • Використовуйте мистецтво «маленьких кроків» — воно також працюватиме. Запропонуйте невеликі зміни, які б вам було цікаво зробити з компанією разом. Наприклад, розпочати сортування сміття або організувати менторську програму для школярів, щоб колеги змогли взяти участь і побачити на власні очі, як воно працює. Це може надихнути їх.
  • Говоріть із CEO або засновником (засновницею), показуйте, як пов’язана прибутковість компанії із впровадженням змін згідно цілям сталого розвитку.

Сама лише ідея сталого розвитку дозволяє кожного дня прокидатись з думкою, як можна сьогодні зробити світ став кращим. Тобто ми поступово відходимо від бездумного використання навколишніх ресурсів і беремо відповідальність за наші дії, робимо бодай невеликий, але вагомий внесок у розвиток суспільства і збереження планети.

Чим більше людей будуть мати в пріоритеті власного вибору сталість, тим швидше відбуватимуться зміни і зростатиме здорова конкуренція. Йдеться про вибір на різних рівнях: від товарів повсякденного вжитку до постачальників.

Здається, маленькі ініціативи невагомі, але на практиці вони необхідні і невідкладні. Адже щоб ситуація змінилась на краще за 10 чи 20 років, ми маємо діяти задля збереження планети вже зараз. У нас немає десятиліть на роздуми: у багатьох аспектах людство вже пройшло точку неповернення.

Ось тут за посиланням можна подивитись річний sustainability-репорт від Beetroot-команд, де ми надали більше прикладів того, що вдалось реалізувати в різних напрямках, який був результат. Сподіваємось, що зможемо надихнути вас на власні ідеї та думки.

Пишіть нам у Facebook, якщо матимете ідеї для спільної реалізації та партнерства. Ми завжди готові об’єднуватись і робити гарні справи разом.

* * *

Beetroot — затишна шведська IT-компанія із 500+ спеціалістів у 8 містах України і Швеції, що займаються розробкою під ключ, створюють виділені команди для клієнтів з різних куточків світу. У 2020 році Beetroot увійшла до рейтингу 10-ти найкращих IT-компаній України за версією DOU, а до 2030-го прагне стати компанією з найбільш позитивним соціальним впливом в Україні. Для досягнення цієї мети Beetroot сприяє розвитку IT у малих і середніх містах, створює технічні спільноти, популяризує тему ментального здоров’я на роботі, допомагає різним соціальним і екологічним ініціативам.

Більше інформації про Beetroot — за посиланням.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: