fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Перший пішов: Канада створила нормативно-правову базу для переказу доходів від реалізації підсанкційних російських активів в Україну

15/ 07/ 2022
  Автори: Олександр Друг, партнер Sayenko Kharenko, Аліна Данилейко, старший юрист Sayenko Kharenko Канада є першою державою-учасницею «Великої сімки», яка запровадила правовий режим арешту, конфіскації та передачі для потреб України активів, що перебувають у власності іноземної держави, фізичних та юридичних осіб, щодо яких Канада ввела санкції у відповідь на військову агресію росії проти України. Зокрема, 23 червня 2022 року канадський Закон C-19, Закон щодо реалізації деяких положень бюджету, поданий до парламенту Канади 7 квітня 2022 року, отримав королівське схвалення (Royal Assent) та набув чинності. Закон C-19, серед іншого, вносить зміни до двох канадських законів, Закону про спеціальні економічні заходи (SEMA) та Закону про правосуддя для жертв корупції (Закон Сергія Магнітського). У результаті цих поправок як SEMA, так і Закон Магнітського створюють правову основу для вжиття заходів, які: передбачають можливість арешту та обмеження щодо активів осіб, які підпадають під санкції; встановлюють правовий режим, що дозволяє конфіскацію активів, на які накладено арешт або обмеження; дозволяють канадському уряду продавати конфісковане майно та використовувати надходження для конкретно визначених цілей з метою допомоги іноземній державі; та забезпечують обмін інформацією між відповідними органами щодо можливих активів, які можуть бути арештовані та конфісковані відповідно до вищезазначених законів. Вказані зміни можуть бути застосовані без прив’язки до конкретної країни і не згадують саме Україну, і тому уряд Канади може застосувати їх для допомоги будь-якій іншій іноземній державі в майбутньому. Майно, яке може бути арештовано та конфісковано відповідно до зміненого SEMA Нові заходи застосовуються до будь-якого майна, що знаходиться в Канаді, яке належить, утримується або контролюється прямо чи опосередковано будь-якою іноземною державою або будь-якою особою чи громадянином будь-якої іноземної держави. Змінений SEMA передбачає розширене визначення терміну «майно», який тепер включає «будь-який тип майна, незалежно від того, чи воно є нерухомим або рухомим, матеріальним чи нематеріальним, речовим чи неречовим, і включає гроші, кошти, валюту, цифрові активи і віртуальну валюту». Важливо, що згідно зі зміненим визначенням терміну «майно» вищевказані заходи можуть також застосовуватися до цифрових активів та віртуальної валюти. Порядок передачі в Україну доходів від конфіскованих підсанкційних активів Змінений SEMA та Закон Магнітського разом запроваджують нову модель арешту та передачі підсанкційних активів (точніше, доходів від продажу таких активів) в Україну. Заходи, запроваджені відповідно до SEMA та Закону Магнітського, можуть бути запроваджені проти певних осіб у випадках, коли: міжнародна організація держав або об’єднання держав, членом яких є Канада, закликає своїх членів вчинити такі дії; сталося грубе порушення міжнародного миру та безпеки; в іноземній державі вчинено грубі та систематичні порушення прав людини або вчинено значні корупційні дії за участю громадянина іноземної держави. Така нова модель передбачає п’ять основних етапів: Етап 1. Генерал-губернатор (до складу якого входять Прем’єр-міністр і Кабінет міністрів) видає розпорядження про арешт або обмеження конкретного майна. Це розпорядження може бути видано лише щодо майна, яке (i) знаходиться в Канаді та (ii) належить, контролюється або утримується, прямо чи опосередковано, (iii) іноземною державою, будь-якою особою в цій державі або будь-яким громадянином цієї держави, які не проживають в Канаді (згідно з SEMA) або іноземним громадянином (згідно з Законом Магнітського). Особи, яких стосується такий наказ, можуть звернутися до відповідного міністра, відповідального за виконання такого наказу, з проханням припинити дію такого наказу щодо майна. Етап 2. Міністр, відповідальний за виконання наказу про конфіскацію або обмеження щодо майна звертається до вищого суду провінції, в якій знаходиться таке майно, і подає заяву про конфіскацію цього майна на користь федерального уряду. Етап 3. Суд повідомляє осіб, яких потенційно може стосуватися конфіскація майна, і може заслухати їхню позицію. Нова процедура конфіскації також дозволяє таким особам подавати заяву про отримання судового наказу, в якому передбачалося б, що конфіскація не зачіпає їхніх інтересів або прав, оголошувався б характер і обсяг інтересів або прав і вказувалося б, щоб міністр виплатив особі суму, рівну вартості їхнього інтересу чи права. Етап 4. Суд видає наказ про конфіскацію, за умови, що до майна застосовується наказ про арешт або утримання (див. Етап 1), і відповідне майно знаходиться у власності, утриманні або під контролем прямо чи опосередковано відповідними особами (як зазначено вище). Зважаючи на це, для уряду встановлено дуже низький поріг для отримання наказу про конфіскацію. Етап 5. Після конфіскації майна та перерахування доходів на так званий «рахунок доходів» призначений міністр консультується з міністром фінансів та міністром закордонних справ і виплачує з «рахунку доходів» суми, що не перевищують чистих доходів від конфіскованого майна, на відповідні цілі. Використання доходів від конфіскованих підсанкційних активів Оновлений SEMA визначає виключні цілі, для яких можуть бути використані доходи від конфіскованих підсанкційних активів. До них належать: відновлення іноземної держави, яка постраждала внаслідок грубого порушення міжнародного миру та безпеки; відновлення міжнародного миру та безпеки; та виплата компенсації жертвам грубого порушення міжнародного миру та безпеки, грубих і систематичних порушень прав людини або значних корупційних дій. Логістика переказу в Україну доходів від конфіскованих підсанкційних активів Нові поправки не передбачають як саме потерпілим, які можуть бути як фізичними особам так і компаніями чи безпосередньо іноземною державою, можна отримати компенсацію чи отримати вигоду від будь-яких доходів від конфіскованого майна. Проте змінений SEMA спеціально уповноважує міністра закордонних справ Канади, за погодженням з Генерал-губернатором, укладати угоду з урядом відповідної держави щодо використання сум, які можуть бути виплачені з «рахунку доходів». Укладення такої міжурядової угоди має контролювати розподіл надходжень на конкретні цілі, які визначені SEMA та перераховані вище. Таким чином, цілком вірогідно, що будь-які доходи від конфіскованих підсанкційних російських активів будуть переказані з Канади в Україну на підставі двосторонньої угоди між Канадою та Україною, яка, в свою чергу, окреслить загальні рамки, конкретні суми таких доходів та цілі, для яких вони використовуватимуться в Україні. Але в цьому разі малоймовірно, що Канада дозволить використати суми, які можуть бути виплачені з «рахунку доходів», безпосередньо для задоволення позовів про відшкодування збитків українських приватних компаній та громадян, які постраждали від російської агресії.

Автори: Олександр Друг, партнер Sayenko Kharenko, Аліна Данилейко, старший юрист Sayenko Kharenko

Канада є першою державою-учасницею «Великої сімки», яка запровадила правовий режим арешту, конфіскації та передачі для потреб України активів, що перебувають у власності іноземної держави, фізичних та юридичних осіб, щодо яких Канада ввела санкції у відповідь на військову агресію росії проти України.

Зокрема, 23 червня 2022 року канадський Закон C-19, Закон щодо реалізації деяких положень бюджету, поданий до парламенту Канади 7 квітня 2022 року, отримав королівське схвалення (Royal Assent) та набув чинності. Закон C-19, серед іншого, вносить зміни до двох канадських законів, Закону про спеціальні економічні заходи (SEMA) та Закону про правосуддя для жертв корупції (Закон Сергія Магнітського).

У результаті цих поправок як SEMA, так і Закон Магнітського створюють правову основу для вжиття заходів, які:

  • передбачають можливість арешту та обмеження щодо активів осіб, які підпадають під санкції;
  • встановлюють правовий режим, що дозволяє конфіскацію активів, на які накладено арешт або обмеження;
  • дозволяють канадському уряду продавати конфісковане майно та використовувати надходження для конкретно визначених цілей з метою допомоги іноземній державі; та
  • забезпечують обмін інформацією між відповідними органами щодо можливих активів, які можуть бути арештовані та конфісковані відповідно до вищезазначених законів.

Вказані зміни можуть бути застосовані без прив’язки до конкретної країни і не згадують саме Україну, і тому уряд Канади може застосувати їх для допомоги будь-якій іншій іноземній державі в майбутньому.

Майно, яке може бути арештовано та конфісковано відповідно до зміненого SEMA

Нові заходи застосовуються до будь-якого майна, що знаходиться в Канаді, яке належить, утримується або контролюється прямо чи опосередковано будь-якою іноземною державою або будь-якою особою чи громадянином будь-якої іноземної держави.

Змінений SEMA передбачає розширене визначення терміну «майно», який тепер включає «будь-який тип майна, незалежно від того, чи воно є нерухомим або рухомим, матеріальним чи нематеріальним, речовим чи неречовим, і включає гроші, кошти, валюту, цифрові активи і віртуальну валюту».

Важливо, що згідно зі зміненим визначенням терміну «майно» вищевказані заходи можуть також застосовуватися до цифрових активів та віртуальної валюти.

Порядок передачі в Україну доходів від конфіскованих підсанкційних активів

Змінений SEMA та Закон Магнітського разом запроваджують нову модель арешту та передачі підсанкційних активів (точніше, доходів від продажу таких активів) в Україну.

Заходи, запроваджені відповідно до SEMA та Закону Магнітського, можуть бути запроваджені проти певних осіб у випадках, коли:

  • міжнародна організація держав або об’єднання держав, членом яких є Канада, закликає своїх членів вчинити такі дії;
  • сталося грубе порушення міжнародного миру та безпеки;
  • в іноземній державі вчинено грубі та систематичні порушення прав людини або вчинено значні корупційні дії за участю громадянина іноземної держави.

Така нова модель передбачає п’ять основних етапів:

Етап 1. Генерал-губернатор (до складу якого входять Прем’єр-міністр і Кабінет міністрів) видає розпорядження про арешт або обмеження конкретного майна.

Це розпорядження може бути видано лише щодо майна, яке (i) знаходиться в Канаді та (ii) належить, контролюється або утримується, прямо чи опосередковано, (iii) іноземною державою, будь-якою особою в цій державі або будь-яким громадянином цієї держави, які не проживають в Канаді (згідно з SEMA) або іноземним громадянином (згідно з Законом Магнітського).

Особи, яких стосується такий наказ, можуть звернутися до відповідного міністра, відповідального за виконання такого наказу, з проханням припинити дію такого наказу щодо майна.

Етап 2. Міністр, відповідальний за виконання наказу про конфіскацію або обмеження щодо майна звертається до вищого суду провінції, в якій знаходиться таке майно, і подає заяву про конфіскацію цього майна на користь федерального уряду.

Етап 3. Суд повідомляє осіб, яких потенційно може стосуватися конфіскація майна, і може заслухати їхню позицію.

Нова процедура конфіскації також дозволяє таким особам подавати заяву про отримання судового наказу, в якому передбачалося б, що конфіскація не зачіпає їхніх інтересів або прав, оголошувався б характер і обсяг інтересів або прав і вказувалося б, щоб міністр виплатив особі суму, рівну вартості їхнього інтересу чи права.

Етап 4. Суд видає наказ про конфіскацію, за умови, що до майна застосовується наказ про арешт або утримання (див. Етап 1), і відповідне майно знаходиться у власності, утриманні або під контролем прямо чи опосередковано відповідними особами (як зазначено вище). Зважаючи на це, для уряду встановлено дуже низький поріг для отримання наказу про конфіскацію.

Етап 5. Після конфіскації майна та перерахування доходів на так званий «рахунок доходів» призначений міністр консультується з міністром фінансів та міністром закордонних справ і виплачує з «рахунку доходів» суми, що не перевищують чистих доходів від конфіскованого майна, на відповідні цілі.

Використання доходів від конфіскованих підсанкційних активів

Оновлений SEMA визначає виключні цілі, для яких можуть бути використані доходи від конфіскованих підсанкційних активів. До них належать:

  • відновлення іноземної держави, яка постраждала внаслідок грубого порушення міжнародного миру та безпеки;
  • відновлення міжнародного миру та безпеки; та
  • виплата компенсації жертвам грубого порушення міжнародного миру та безпеки, грубих і систематичних порушень прав людини або значних корупційних дій.

Логістика переказу в Україну доходів від конфіскованих підсанкційних активів

Нові поправки не передбачають як саме потерпілим, які можуть бути як фізичними особам так і компаніями чи безпосередньо іноземною державою, можна отримати компенсацію чи отримати вигоду від будь-яких доходів від конфіскованого майна. Проте змінений SEMA спеціально уповноважує міністра закордонних справ Канади, за погодженням з Генерал-губернатором, укладати угоду з урядом відповідної держави щодо використання сум, які можуть бути виплачені з «рахунку доходів». Укладення такої міжурядової угоди має контролювати розподіл надходжень на конкретні цілі, які визначені SEMA та перераховані вище.

Таким чином, цілком вірогідно, що будь-які доходи від конфіскованих підсанкційних російських активів будуть переказані з Канади в Україну на підставі двосторонньої угоди між Канадою та Україною, яка, в свою чергу, окреслить загальні рамки, конкретні суми таких доходів та цілі, для яких вони використовуватимуться в Україні.

Але в цьому разі малоймовірно, що Канада дозволить використати суми, які можуть бути виплачені з «рахунку доходів», безпосередньо для задоволення позовів про відшкодування збитків українських приватних компаній та громадян, які постраждали від російської агресії.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: