fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Парламент України прийняв закон про відкриття ринку землі з 1 липня 2021 року

07/ 04/ 2020
  31 березня 2020 року Верховна Рада України нарешті прийняла гаряче обговорюваний Закон Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільськогосподарського призначення (Закон). Передбачається, що Закон набере чинності після його підписання Президентом України та офіційного оприлюднення. Проте, деякі народні депутати вже виступили з ініціативами скасувати рішення Верховної Ради України про прийняття Закону, тим самим блокуючи завершення законодавчої процедури. Виключно після відхилення зазначеної ініціативи шляхом проведення відповідного голосування Закон буде розблоковано для його підписання Президентом України та його подальшого офіційного опублікування. Починаючи з 1 липня 2021 року, Законом впроваджується ринок земель сільськогосподарського призначення (Ринок) та знімається вісімнадцятирічний мораторій на продаж та іншим способом відчуження земель сільськогосподарського призначення. Разом з тим, Закон встановлює низку певних обмежень щодо свободи майбутнього Ринку. Звертаємо Вашу увагу на те, що остаточний текст прийнятого Закону наразі не доступний. Це Повідомлення про зміни в законодавстві базується на тексті проєкту Закону,підготовленого для голосування в другому читанні. Ми не виключаємо можливість певних розбіжностей між проєктом Закону до другого читання та остаточним текстом Закону, прийнятим Верховною Радою України 31 березня 2020 року. Хто має право на придбання земель сільськогосподарського призначення? громадяни України; юридичні особи України (не враховуючи банки) [1] - починаючи з 1 січня 2024 року; територіальні громади та держава; банки - лише у разі набуття права власності на землі сільськогосподарського призначення в порядку звернення стягнення, за умови їх обовязково відчуження на земельних торгах протягом двох років з дня набуття права власності. Чи матимуть іноземці [2] право на придбання земель сільськогосподарського призначення? Іноземці не матимуть права придбавати землі сільськогосподарського призначення ані безпосередньо, ані шляхом придбання часток у статутному капіталі юридичних осіб України (за винятком банків), які є власниками земель сільськогосподарського призначення. Закон допускає скасування цього обмеження на всеукраїнському референдумі. Однак, навіть у такому випадку іноземцям буде заборонено придбавати землі сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, а також землі сільськогосподарського призначення, виділені в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв), і які розташовані ближче 50 кілометрів від державного кордону України (крім державного кордону України, який проходить по морю). Хто за жодних умов не матиме права придбати землі сільськогосподарського призначення? юридичні особи, учасниками або кінцевими бенефіціарними власниками яких є громадяни держави, визнаної Україною державою-агресором або державою-окупантом; особи, які належать або належали до терористичних організацій; юридичні особи, учасниками або кінцевими бенефіціарними власниками яких є іноземні держави; юридичні особи, у яких неможливо встановити бенефіціарного власника (контролера); юридичні особи, бенефіціарні власники (контролери) яких зареєстровані в офшорних зонах, віднесених до переліку офшорних зон Кабінетом Міністрів України; фізичні та юридичні особи, стосовно яких застосовано санкції у вигляді заборони на укладення правочинів з набуття у власність земельних ділянок, а також повязані з ними особи; юридичні особи, створені за законодавством України, що перебувають під контролем фізичних та юридичних осіб, зареєстрованих у державах, включених Міжнародною групою з протидії відмиванню брудних грошей (FATF) до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом. Які категорії земель сільськогосподарського призначення не можуть бути відчужені за жодних обставин? землі сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності; землі сільськогосподарського призначення, що розташовані на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономної Республіки Крим та міста Севастополя. Чи встановлює Закон обмеження щодо граничної площі концентрації земель сільськогосподарського призначення? для фізичних осіб: починаючи з 1 липня 2021 року та до 1 січня 2024 року - не більше 100 га [3], враховуючи землі, якими фізична особа володіє безпосередньо, та землі, які контролюються фізичною особою шляхом участі у статутному капіталі юридичних осіб, що володіють такими землями; починаючи з 1 січня 2024 року - не більше 10 000 га, враховуючи землі, якими фізична особа володіє безпосередньо, та землі, які контролюються фізичною особою шляхом участі у статутному капіталі юридичних осіб, що володіють такими землями; для юридичних осіб (за винятком банків) - не більше 10 000 га, враховуючи землі, якими володіє юридична особа, та землі, власниками яких є її учасники. Інші важливі нововведення До 1 січня 2030 року ціна продажу землі сільськогосподарського призначення не може бути меншою за її нормативну грошову оцінку; Придбання землі сільськогосподарського призначення з порушенням встановлених обмежень щодо граничної площі вважатиметься підставою для визнання правочину з придбання такої землі недійсним та її конфіскації; У разі переходу права власності на землі сільськогосподарського призначення до особи, яка в силу закону не може бути власником такої землі, ця особа зобовязана відчужити землю сільськогосподарського призначення протягом року зі дня набуття права власності на неї. Невиконання цієї вимоги є підставою для конфіскації землі сільськогосподарського призначення. [1] Тобто юридичні особи, що створені та існують за законодавством України, учасниками яких є громадяни України та/або держава, та/або територіальні громади; [2] Тобто громадяни іноземних держав, особи без громадянства та іноземні юридичні особи, а також юридичні особи України, кінцевий бенефіціарний власник яких є іноземцем; [3] Це обмеження не поширюється на землі сільськогосподарського призначення, право власності на які було набуто до 1 липня 2021 року.   Додаткова інформація   Такі ПОВІДОМЛЕННЯ видаються для інформування клієнтів Baker McKenzie та інших зацікавлених осіб про зміни в законодавстві, які можуть мати для них наслідки або представляти для них інтерес. Викладені вище коментарі не є юридичною або іншою порадою та не повинні вважатися такими, що замінюють консультації у конкретній справі. За додатковою інформацією, будь ласка, звертайтеся до: Сергія Піонтковського Керуючого партнера Baker McKenzie Ліни Немченко Партнера Baker McKenzie Ельмаз Абхаїрової Юриста Baker McKenzie

31 березня 2020 року Верховна Рада України нарешті прийняла гаряче обговорюваний Закон “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільськогосподарського призначення” (“Закон“).

Передбачається, що Закон набере чинності після його підписання Президентом України та офіційного оприлюднення. Проте, деякі народні депутати вже виступили з ініціативами скасувати рішення Верховної Ради України про прийняття Закону, тим самим блокуючи завершення законодавчої процедури. Виключно після відхилення зазначеної ініціативи шляхом проведення відповідного голосування Закон буде розблоковано для його підписання Президентом України та його подальшого офіційного опублікування.

Починаючи з 1 липня 2021 року, Законом впроваджується ринок земель сільськогосподарського призначення (“Ринок“) та знімається вісімнадцятирічний мораторій на продаж та іншим способом відчуження земель сільськогосподарського призначення. Разом з тим, Закон встановлює низку певних обмежень щодо свободи майбутнього Ринку.

Звертаємо Вашу увагу на те, що остаточний текст прийнятого Закону наразі не доступний. Це Повідомлення про зміни в законодавстві базується на тексті проєкту Закону,підготовленого для голосування в другому читанні. Ми не виключаємо можливість певних розбіжностей між проєктом Закону до другого читання та остаточним текстом Закону, прийнятим Верховною Радою України 31 березня 2020 року.

Хто має право на придбання земель сільськогосподарського призначення?

  • громадяни України;
  • юридичні особи України (не враховуючи банки) [1] – починаючи з 1 січня 2024 року;
  • територіальні громади та держава;
  • банки – лише у разі набуття права власності на землі сільськогосподарського призначення в порядку звернення стягнення, за умови їх обов’язково відчуження на земельних торгах протягом двох років з дня набуття права власності.

Чи матимуть іноземці [2] право на придбання земель сільськогосподарського призначення?

Іноземці не матимуть права придбавати землі сільськогосподарського призначення ані безпосередньо, ані шляхом придбання часток у статутному капіталі юридичних осіб України (за винятком банків), які є власниками земель сільськогосподарського призначення.

Закон допускає скасування цього обмеження на всеукраїнському референдумі. Однак, навіть у такому випадку іноземцям буде заборонено придбавати землі сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, а також землі сільськогосподарського призначення, виділені в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв), і які розташовані ближче 50 кілометрів від державного кордону України (крім державного кордону України, який проходить по морю).

Хто за жодних умов не матиме права придбати землі сільськогосподарського призначення?

  • юридичні особи, учасниками або кінцевими бенефіціарними власниками яких є громадяни держави, визнаної Україною державою-агресором або державою-окупантом;
  • особи, які належать або належали до терористичних організацій;
  • юридичні особи, учасниками або кінцевими бенефіціарними власниками яких є іноземні держави;
  • юридичні особи, у яких неможливо встановити бенефіціарного власника (контролера);
  • юридичні особи, бенефіціарні власники (контролери) яких зареєстровані в офшорних зонах, віднесених до переліку офшорних зон Кабінетом Міністрів України;
  • фізичні та юридичні особи, стосовно яких застосовано санкції у вигляді заборони на укладення правочинів з набуття у власність земельних ділянок, а також пов’язані з ними особи;
  • юридичні особи, створені за законодавством України, що перебувають під контролем фізичних та юридичних осіб, зареєстрованих у державах, включених Міжнародною групою з протидії відмиванню брудних грошей (FATF) до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом.

Які категорії земель сільськогосподарського призначення не можуть бути відчужені за жодних обставин?

  • землі сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності;
  • землі сільськогосподарського призначення, що розташовані на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономної Республіки Крим та міста Севастополя.

Чи встановлює Закон обмеження щодо граничної площі концентрації земель сільськогосподарського призначення?

для фізичних осіб:

  • починаючи з 1 липня 2021 року та до 1 січня 2024 року – не більше 100 га [3], враховуючи землі, якими фізична особа володіє безпосередньо, та землі, які контролюються фізичною особою шляхом участі у статутному капіталі юридичних осіб, що володіють такими землями;
  • починаючи з 1 січня 2024 року – не більше 10 000 га, враховуючи землі, якими фізична особа володіє безпосередньо, та землі, які контролюються фізичною особою шляхом участі у статутному капіталі юридичних осіб, що володіють такими землями;

для юридичних осіб (за винятком банків) – не більше 10 000 га, враховуючи землі, якими володіє юридична особа, та землі, власниками яких є її учасники.

Інші важливі нововведення

  • До 1 січня 2030 року ціна продажу землі сільськогосподарського призначення не може бути меншою за її нормативну грошову оцінку;
  • Придбання землі сільськогосподарського призначення з порушенням встановлених обмежень щодо граничної площі вважатиметься підставою для визнання правочину з придбання такої землі недійсним та її конфіскації;
  • У разі переходу права власності на землі сільськогосподарського призначення до особи, яка в силу закону не може бути власником такої землі, ця особа зобов’язана відчужити землю сільськогосподарського призначення протягом року зі дня набуття права власності на неї. Невиконання цієї вимоги є підставою для конфіскації землі сільськогосподарського призначення.

[1] Тобто юридичні особи, що створені та існують за законодавством України, учасниками яких є громадяни України та/або держава, та/або територіальні громади;
[2] Тобто громадяни іноземних держав, особи без громадянства та іноземні юридичні особи, а також юридичні особи України, кінцевий бенефіціарний власник яких є іноземцем;
[3] Це обмеження не поширюється на землі сільськогосподарського призначення, право власності на які було набуто до 1 липня 2021 року.
 
Додаткова інформація
 
Такі ПОВІДОМЛЕННЯ видаються для інформування клієнтів Baker McKenzie та інших зацікавлених осіб про зміни в законодавстві, які можуть мати для них наслідки або представляти для них інтерес. Викладені вище коментарі не є юридичною або іншою порадою та не повинні вважатися такими, що замінюють консультації у конкретній справі.

За додатковою інформацією, будь ласка, звертайтеся до:

Сергія Піонтковського
Керуючого партнера Baker McKenzie

Ліни Немченко
Партнера Baker McKenzie

Ельмаз Абхаїрової
Юриста Baker McKenzie

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: