fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Антимонопольний комітет України відзвітував за 2022 рік та визначив пріоритети на 2023 рік

05/ 06/ 2023
  Коротко Наприкінці березня Антимонопольний комітет України (АМКУ) опублікував Річний звіт за 2022 рік (Звіт). Через значні економічні збитки, завдані Україні у зв’язку з повномасштабним російським вторгненням, у 2022 році АМКУ зосередився на стратегічно важливих для країни ринках. Зокрема, на ринках: (i) електроенергії, (ii) природного газу, (iii) світлих нафтопродуктів, (iv) житлово-комунального господарства, (v) будівельних матеріалів (а саме, цементу), (vi) лікарських засобів, (vii) нерухомості, (viii) інформаційних технологій, (ix) роздрібної торгівлі та ряду  інших галузей промисловості. Основне Як завжди, Звіт включає приклади найбільш значних справ минулого року та звертає увагу на пріоритети АМКУ на наступний рік. Для цілей цього повідомлення, ми підсумували деякі тенденції та ключові моменти Звіту в таких категоріях: дозволи АМКУ на концентрацію; дозволи АМКУ на узгоджені дії; порушення законодавства про захист економічної конкуренції; штрафи та рекомендації; пріоритети на 2023 рік. Більш докладно. I. Дозволи АМКУ на концентрацію У 2022 році АМКУ отримав 530 заяв про надання дозволу на концентрацію, що на 349 заяв менше, ніж у 2021 році. До інших ключових моментів належать: Кількість наданих дозволів на концентрацію: У 379 випадках (71.5%), АМКУ надав дозвіл на концентрацію. Кількість дозволів на концентрацію, наданих без ініціювання справ про концентрацію: 93.7% дозволів на концентрацію  було надано без ініціювання розгляду справ про концентрацію. Кількість заяв, розглянутих за спрощеною процедурою: 6.3% заяв про надання дозволу на концентрацію були розглянути за спрощеною процедурою (це на 26.7% менше, порівняно з 2021 роком). Кількість справ про концентрацію: з-поміж девяти концентрацій, розглянутих АМКУ в 2022 році, щодо яких було ініційовано справи про концентрацію, стосовно шести заяв (67%) були надані дозволи на концентрацію із зобовязаннями. Розгляд інших трьох заяв закрито без прийняття рішення по суті. Найбільше дозволів на концентрацію було надано на ринках: (i) лісового господарства, оброблення та продажу деревини (39,6%), (ii) послуг землевпорядкування та послуг з нерухомим майном (14,5%), (iii) агропромислового комплексу (9,5%), (iv) промисловості (7,7%) та (v) паливно-енергетичного комплексу (6,9%). II. Дозволи АМКУ на узгоджені дії У 2022 році АМКУ отримав 41 заяву про надання дозволу на узгоджені дії (порівняно з 50 заявами у 2021 році) та надав дозвіл щодо 32 із них (78%).  Найбільше дозволів на узгоджені дії було надано на ринках: (i) послуг землевпорядкування та послуг з нерухомим майном (18.8%), (ii) промисловості (18.8%), (iii) охорони здоровя, лікарських засобів та медичних засобів (15.6%), (iv) агропромислового комплексу (12.5%), та (v) паливно-енергетичного комплексу (6.3%). III. Порушення законодавства про захист економічної конкуренції У 2022 році АМКУ прийняв рішення та рекомендації стосовно 611 порушень законодавства про захист економічної конкуренції. Антиконкурентні узгоджені дії становили 46,6% усіх порушень, які розглядались АМКУ у 2022 році; при цьому спотворення результатів торгів становили 96,7% від усіх антиконкурентних узгоджених дій. Найбільша кількість припинених порушень законодавства про захист економічної конкуренції стосувалася ринків: (i) житлово-комунального господарства (19%), (ii) будівництва та будівельних матеріалів (16,7%), (iii) агропромислового комплексу (11,5%), та (iv) паливно-енергетичного комплексу (10%). Переважна більшість рішень АМКУ щодо недобросовісної конкуренції стосувалася поширення інформації, що вводить в оману з метою досягнення переваги над конкурентом. В основному, це пояснюється тим, що (i) відповідний вид порушення охоплює інформацію, розміщену на маркуванні або рекламі продукції, та (ii) АМКУ має повноваження розпочати розгляд справи щодо такого порушення за власною ініціативою. IV. Штрафи та рекомендації У минулому році АМКУ прийняв значно меншу кількість рішень стосовно порушення законодавства про захист економічної конкуренції (517 рішень у 2022 році порівняно з 1344 рішеннями у 2021 році). Тож, загальна сума накладених штрафів склала лише 557,9 мільйонів гривень [1] (порівняно з 7 237 [2] мільйонів гривень у 2021 році). Штрафи, накладені у 2022 році, включали штрафи за: антиконкурентні узгоджені дії (66,7%), недобросовісну конкуренцію (15,3%), інформаційні порушення (13,6%), зловживання домінуючим становищем (2,4%), а також здійснення концентрації та узгоджених дій без отримання попереднього дозволу АМКУ (2%). У 2022 році АМКУ видав лише 10 рекомендацій, спрямованих на посилення конкуренції (на 97,9% менше, ніж у 2021 році). Варто зазначити, що погіршення безпекової ситуації, спричинене повномасштабним російським вторгненням в Україну, негативно вплинуло на роботу АМКУ, співпрацю з іншими органами влади та здатність взаємодіяти з постраждалими особами. Окрім того, значно знизилася проактивність бізнесу, що вплинуло на кількість звернень та рекомендацій. V. Пріоритети на 2023 рік У своєму Звіті АМКУ визначив наступні пріоритети на 2023 рік: адвокатування та/або виявлення й припинення порушень конкурентного законодавства на ринках банківських та фінансових послуг; адвокатування та/або виявлення й припинення порушень конкурентного законодавства на енергетичних ринках (електрична енергія та природний газ); адвокатування та/або виявлення й припинення порушень конкурентного законодавства на ринках світлих нафтопродуктів (пального); виявлення та припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції у сфері приватизації державного майна через конкурсні процедури; дослідження стану конкуренції на ринках будівельних матеріалів; нормативно-правове забезпечення та адвокатування системи моніторингу і контролю державної допомоги субєктам господарювання; посилення співпраці з конкурентними відомствами держав членів ЄС. [1] Еквівалент 15 млн. доларів США або 14 млн. євро відповідно до обмінного курсу Національного банку України (НБУ) станом на 31 грудня 2022 року. [2] Еквівалент 265 млн. доларів США або 234 млн. євро відповідно до обмінного курсу НБУ, станом на 31 грудня 2021 року. Контакти Оксана Сімонова Партнерка Baker McKenzie Ольга Міхеєва Радниця Baker McKenzie

Коротко

Наприкінці березня Антимонопольний комітет України (“АМКУ“) опублікував Річний звіт за 2022 рік (“Звіт“).

Через значні економічні збитки, завдані Україні у зв’язку з повномасштабним російським вторгненням, у 2022 році АМКУ зосередився на стратегічно важливих для країни ринках. Зокрема, на ринках: (i) електроенергії, (ii) природного газу, (iii) світлих нафтопродуктів, (iv) житлово-комунального господарства, (v) будівельних матеріалів (а саме, цементу), (vi) лікарських засобів, (vii) нерухомості, (viii) інформаційних технологій, (ix) роздрібної торгівлі та ряду  інших галузей промисловості.

Основне

Як завжди, Звіт включає приклади найбільш значних справ минулого року та звертає увагу на пріоритети АМКУ на наступний рік. Для цілей цього повідомлення, ми підсумували деякі тенденції та ключові моменти Звіту в таких категоріях:

  • дозволи АМКУ на концентрацію;
  • дозволи АМКУ на узгоджені дії;
  • порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
  • штрафи та рекомендації;
  • пріоритети на 2023 рік.

Більш докладно

I. Дозволи АМКУ на концентрацію

У 2022 році АМКУ отримав 530 заяв про надання дозволу на концентрацію, що на 349 заяв менше, ніж у 2021 році. До інших ключових моментів належать:

  • Кількість наданих дозволів на концентрацію: У 379 випадках (71.5%), АМКУ надав дозвіл на концентрацію.
  • Кількість дозволів на концентрацію, наданих без ініціювання справ про концентрацію: 93.7% дозволів на концентрацію  було надано без ініціювання розгляду справ про концентрацію.
  • Кількість заяв, розглянутих за спрощеною процедурою: 6.3% заяв про надання дозволу на концентрацію були розглянути за спрощеною процедурою (це на 26.7% менше, порівняно з 2021 роком).
  • Кількість справ про концентрацію: з-поміж дев’яти концентрацій, розглянутих АМКУ в 2022 році, щодо яких було ініційовано справи про концентрацію, стосовно шести заяв (67%) були надані дозволи на концентрацію із зобов’язаннями. Розгляд інших трьох заяв закрито без прийняття рішення по суті.

Найбільше дозволів на концентрацію було надано на ринках: (i) лісового господарства, оброблення та продажу деревини (39,6%), (ii) послуг землевпорядкування та послуг з нерухомим майном (14,5%), (iii) агропромислового комплексу (9,5%), (iv) промисловості (7,7%) та (v) паливно-енергетичного комплексу (6,9%).

II. Дозволи АМКУ на узгоджені дії

У 2022 році АМКУ отримав 41 заяву про надання дозволу на узгоджені дії (порівняно з 50 заявами у 2021 році) та надав дозвіл щодо 32 із них (78%). 

Найбільше дозволів на узгоджені дії було надано на ринках: (i) послуг землевпорядкування та послуг з нерухомим майном (18.8%), (ii) промисловості (18.8%), (iii) охорони здоров’я, лікарських засобів та медичних засобів (15.6%), (iv) агропромислового комплексу (12.5%), та (v) паливно-енергетичного комплексу (6.3%).

III. Порушення законодавства про захист економічної конкуренції

У 2022 році АМКУ прийняв рішення та рекомендації стосовно 611 порушень законодавства про захист економічної конкуренції. Антиконкурентні узгоджені дії становили 46,6% усіх порушень, які розглядались АМКУ у 2022 році; при цьому спотворення результатів торгів становили 96,7% від усіх антиконкурентних узгоджених дій.

Найбільша кількість припинених порушень законодавства про захист економічної конкуренції стосувалася ринків: (i) житлово-комунального господарства (19%), (ii) будівництва та будівельних матеріалів (16,7%), (iii) агропромислового комплексу (11,5%), та (iv) паливно-енергетичного комплексу (10%).

Переважна більшість рішень АМКУ щодо недобросовісної конкуренції стосувалася поширення інформації, що вводить в оману з метою досягнення переваги над конкурентом. В основному, це пояснюється тим, що (i) відповідний вид порушення охоплює інформацію, розміщену на маркуванні або рекламі продукції, та (ii) АМКУ має повноваження розпочати розгляд справи щодо такого порушення за власною ініціативою.

IV. Штрафи та рекомендації

У минулому році АМКУ прийняв значно меншу кількість рішень стосовно порушення законодавства про захист економічної конкуренції (517 рішень у 2022 році порівняно з 1344 рішеннями у 2021 році). Тож, загальна сума накладених штрафів склала лише 557,9 мільйонів гривень [1] (порівняно з 7 237 [2] мільйонів гривень у 2021 році).

Штрафи, накладені у 2022 році, включали штрафи за: антиконкурентні узгоджені дії (66,7%), недобросовісну конкуренцію (15,3%), інформаційні порушення (13,6%), зловживання домінуючим становищем (2,4%), а також здійснення концентрації та узгоджених дій без отримання попереднього дозволу АМКУ (2%).

У 2022 році АМКУ видав лише 10 рекомендацій, спрямованих на посилення конкуренції (на 97,9% менше, ніж у 2021 році). Варто зазначити, що погіршення безпекової ситуації, спричинене повномасштабним російським вторгненням в Україну, негативно вплинуло на роботу АМКУ, співпрацю з іншими органами влади та здатність взаємодіяти з постраждалими особами. Окрім того, значно знизилася проактивність бізнесу, що вплинуло на кількість звернень та рекомендацій.

V. Пріоритети на 2023 рік

У своєму Звіті АМКУ визначив наступні пріоритети на 2023 рік:

  1. адвокатування та/або виявлення й припинення порушень конкурентного законодавства на ринках банківських та фінансових послуг;
  2. адвокатування та/або виявлення й припинення порушень конкурентного законодавства на енергетичних ринках (електрична енергія та природний газ);
  3. адвокатування та/або виявлення й припинення порушень конкурентного законодавства на ринках світлих нафтопродуктів (пального);
  4. виявлення та припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції у сфері приватизації державного майна через конкурсні процедури;
  5. дослідження стану конкуренції на ринках будівельних матеріалів;
  6. нормативно-правове забезпечення та адвокатування системи моніторингу і контролю державної допомоги суб’єктам господарювання;
  7. посилення співпраці з конкурентними відомствами держав членів ЄС.

[1] Еквівалент 15 млн. доларів США або 14 млн. євро відповідно до обмінного курсу Національного банку України (“НБУ“) станом на 31 грудня 2022 року.

[2] Еквівалент 265 млн. доларів США або 234 млн. євро відповідно до обмінного курсу НБУ, станом на 31 грудня 2021 року.

Контакти

Оксана Сімонова

Партнерка Baker McKenzie

Ольга Міхеєва

Радниця Baker McKenzie

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: