fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Європейський Зелений Курс та важливі аспекти реалізації «водневих» проектів

01/ 02/ 2021
  Оксана ЧеринькоДиректор з консалтингу Оксана РоманКерівник з управлінського консалтингу та розвитку бізнесу Європейський Зелений Курс - це дорожня карта задля створення сталої та кліматично нейтральної економіки ЄС до 2050 року. Оксана Черинько  та Оксана Роман із Білфінгер Тебодін розповідають про специфіку реалізації водневих проектів в контексті Європейського Зеленого Курсу. Динаміка ринку у 2020 році Протягом 2020 року спостерігалась вражаюча динаміка стратегічних дій щодо досягнення кліматичних цілей Європейського Союзу. На цьому зеленому шляху, водневі технології займали провідну позицію. У 2020 році політичні зобовязання разом із декларованою значною фінансовою підтримкою вивели зелені водневі проекти на новий рівень. Після початкових стадій досліджень та пілотних проектів ринок розпочав активне планування інвестицій майже у всіх країнах Європи зі зростаючим трендом опрацювання інвестиційних сценаріїв. На підтримку власних амбіцій європейського лідерства у впровадженні водневих технологій, у червні 2020 року Німеччина оприлюднила національну водневу стратегію. Взагалі, в країні розробляється більше половини всіх водневих проектів, що реалізуються в Європі. Так у 2020 році більш ніж 60 таких проектів були на стадії впровадження. В рамках антикризового пакету для підтримки економічного відновлення від пандемії коронавірусу, Німеччина має намір посилити роль зеленого водню на шляху відмови від використанні вугілля. Уряд оголосив цільовим показником розбудову 5 ГВт потужностей з виробництва водню до 2030 року, та додатково ще 5 ГВт протягом декади потому. Польща, як ще один приклад країн, що підтримують водень, оголосила про свої плани до 2030 року забезпечити 2 ГВт потужностей виробництва водню за допомогою технології електролізу. Також в рамках національної водневої стратегії, що очікує на затвердження в першому кварталі 2021 року, країна планує запуск 2000 автобусів з використанням водневих паливних елементів. Україна опинилася в центрі уваги ЄС в рамках ініціативи Зелений водень для Європейського Зеленого Курсу 2x40 ГВт.  Згідно з цією ініціативою європейської промислової асоціації «Водень Європи», на 2030 рік стоїть завдання забезпечення 80 ГВт потужностей виробництва водню за технологією електролізу. При цьому, 40 ГВт має бути розроблено в Європейському Союзі та додатково 40 ГВт в інших країнах, зокрема в Україні та в Північній Африці. Хоча вирівнюванні витрати на виробництво «зеленого» водню (LCOH) все ще набагато вищі, ніж витрати на виробництво традиційного, так званого «сірого» водню, очікується, що він стане конкурентоспроможним у майбутньому. Згідно з висновками експертів, до 2030 року витрати на виробництво зеленого водню можуть скоротитись більш ніж на 50 відсотків через прогнозоване зниження ціни на відновлювану енергію, зменшення капітальних витрат на електролізне обладнання та збільшення коефіцієнту використання виробничих потужностей. Поки зелений водень не досягне комерційної привабливості , передбачається, що розбудова цього сектору буде стимулюватися на європейському та національному рівнях. Поряд із позитивною динамікою зменшення витрат на виробництво зеленого водню, його транспортування та зберігання  ще залишаються головним пазлом, який потрібно скласти. Європейський Зелений Курс та стратегічні дії Європейської Комісії у  2020 році Європейський Зелений Курс, запроваджений Європейською комісією в грудні 2019 року, служить дорожньою картою для розвитку сталої економіки ЄС. Він наголошує мету Європейської Комісії зробити Європу першою кліматично нейтральною частиною світу до 2050 року. Зелений Курс ЄС надає план дій для підвищення ефективного використання ресурсів шляхом переходу до чистої циркулярної економіки, відновлення біологічного різноманіття та зменшення забруднення повітря. Досягнення цієї мети вимагає комплексного підходу, включаючи інвестиції в екологічно чисті технології, підтримку інновацій, впровадження чистіших, дешевших та більш здорових типів приватного та громадського транспорту, декарбонізацію енергетичного сектору, забезпечення енергоефективності та співпрацю з міжнародними партнерами щодо вдосконалення глобальних екологічних стандартів. Урсула фон дер Лейен презентувала Європейський Зелений Курс лише рік тому, але за цей період було впроваджено дивовижну кількість стратегічних заходів. Для підтримки зеленого переходу та надання фінансової і технічної підтримки, Європейська Комісія розробила та представила «Інвестиційний план Зеленого Курсу» і «Механізм справедливого переходу». Комісія також адаптувала «Європейську промислову стратегію» та визначила нові стратегічні шляхи для різних секторів економіки, представивши «Стратегію інтеграції енергетичної системи ЄС», «Водневу стратегію», «Метанову стратегію», «Стратегію сталого розвитку для хімічної промисловості» та інші. Задля підтримки розвитку водневої галузі і на виконання прийнятої водневої стратегії, в липні 2020 Європейська Комісія утворила «Європейський альянс з чистого водню». Задля перетворення політичної волі на юридичні зобов’язання, у березні 2020 року Європейська Комісія оприлюднила законодавчу пропозицію щодо «Європейського Закону про Клімат», встановлюючи за мету для Європейського Союзу стати кліматично нейтральним до 2050 року та, створюючи законодавчі основи задля досягнення цієї мети. Основні пріоритети нової індустріальної стратегії та водневої стратегії Декарбонізація промисловості, як значного забруднювача атмосфери, є однією з головних цілей Зеленого Курсу ЄС і водневі технології вважаються одними з ключових факторів, що сприятимуть декарбонізації. План Європейської Комісії з відновлення економіки «Наступне покоління» позначає розвиток водневого сектору як інвестиційний пріоритет для підвищення економічного зростання та стійкості. Нова європейська індустріальна стратегія формує новий промисловий шлях, що відповідає амбіціям сьогоднішнього дня та вимогам  майбутнього. Для досягнення нових цілей європейської промисловості, стратегія встановлює такі пріоритети: Досягнення кліматичної нейтральності промисловості за підтримки Зеленого Курсу ЄС Формування цифрового майбутнього Європи за підтримки цифрової стратегії ЄС Конкурентоспроможність на світовій арені Серед основних факторів, що сприяють європейській промисловій трансформації, є впровадження інноваційних підходів, побудова циркулярної економіки, прагнення до кліматичної нейтральності, створення єдиного промислового цифрового ринку, посилене фінансування зеленого переходу. Європейська воднева стратегія відображає пріоритет ЄС щодо розробки «чистого» водню, що виробляється з використанням переважно енергії вітру та сонячної енергії, як найбільш сталого варіанту досягнення мети кліматичної нейтральності ЄС у довгостроковій перспективі. Розвиток ланцюжка виробництва та транспортування зеленого водню, та його використання у якості сировини, палива, енергоносія, засобу зберігання енергії, а також в якості безлічі інших можливих застосувань призведе до зменшення викидів парникових газів у промисловості, транспорті, енергетиці та будівництві. Задля досягнення цієї мети Воднева стратегія пропонує такі дії: Розбудова сталого промислового ланцюжка створення вартості Стимулювання попиту на «чистий» водень для застосування у промисловому та транспортному секторах Впровадження законодавчих ініціатив та чітких ринкових правил Сприяння створенню спеціалізованої інфраструктури та логістичної мережі Сприяння дослідженням та інноваціям в частині розвитку технологій «чистого» водню Забезпечення можливостей співпраці з сусідніми країнами та регіонами ЄС для створення глобального ринку водню Серед країн ЄС, які вже оприлюднили свої водневі стратегії, є Австрія, Франція, Німеччина, Італія, Португалія та Іспанія. Оголошене державне фінансування з боку Франції, Німеччини та Португалії становить 17,2 мільярди євро. Окрім цього, 25,9 мільярдів євро інвестицій оголошено до мобілізації в Італії, Португалії та Іспанії. Стратегічні дії ринкових гравців та деякі приклади водневих проектів Для того, щоб відповідати вимогам та темпу енергетичного переходу, учасники промислового ринку стикаються з необхідністю включення цілей ЄС у свої стратегії, операційні процеси та бізнес-моделі. Стратегічні дії нафтогазових та енергетичних компаній, а також операторів хімічних, нафтохімічних, цементних, металургійних заводів та інших промислових виробництв включають: Перегляд стратегії та трансформацію бізнес-моделі з переоцінкою інвестиційних пріоритетів Створення цільових підрозділів для здійснення енергетичного переходу Диверсифікацію інвестиційного портфелю з фокусом на інвестиції у відновлювані та альтернативні джерела енергії, перехід до зеленої корпоративної енергетики Інвестиції у дослідження та інноваційні технології та співпраця з виробниками технологій та науково-дослідними організаціями для планування та реалізації інноваційних проектів, зміна призначення газової інфраструктури У 2020 році було ініційовано велику кількість проектів, спрямованих на демонстрацію та масштабування водневих технологій до промислових масштабів в ЄС та сусідніх країнах. Обрані приклади водневих проектів включають: Важливі проекти спільного європейського інтересу (IPCEI). Проект Блакитний Дунай в рамках ініціативи Водень для кліматичних дій має обєднати учасників ринку з 9 країн. Метою проекту є створення ланцюжка виробництва, транспортування та використання водню вздовж річки Дунай, поєднуючи її з Рейном і Чорним морем, а також з’єднуючи європейські газові трубопровідні мережі з морськими портами. Таким чином, проект сприятиме використанню зеленого водню для зміцнення та декарбонізації як традиційних, так і нових галузей промисловості в Європі. Westküste 100 - як приклад міжгалузевого партнерства в Німеччині. Метою проекту є розбудова водневої економіки в промислових масштабах, включаючи виробництво зеленого водню з використанням енергії  морського вітру. Перелік учасників проекту включає представників різних промислових секторів: Raffinerie Heide, EDF, Holcim, OGE, Ørsted, Stadtwerke Heide, thyssenkrupp Industrial Solutions та Thüga. Проект передбачає будівництво водневої мережі, підключеної до нафтопереробного заводу, муніципальних електромереж, системи підземних сховищ та існуючої мережі природного газу. В рамках проекту також досліджується використання кисню, отриманого в результаті електролізу, в процесі виробництва на регіональному цементному заводі. Утворений на заводі СО2 у поєднані із зеленим воднем використовуватиметься для виробництва синтетичних палив, таких, як авіаційне паливо та метанол. Програма п’яти водневих проектів компанії PGNiG як польський приклад розвитку водневого сектору. PGNiG - одне з найбільших та найстаріших нафтогазових підприємств у Польщі - впроваджує водневу програму, згідно з якою протягом п’яти років має бути реалізовано п’ять водневих проектів. Так, наприклад, проект Hydra Tank, спрямований на будівництво експериментальної водневої заправної станції у Варшаві у співпраці з Toyota. Проект In Grid Power-to-Gas має на меті виробництво водню з відновлюваних джерел, з подальшим зберіганням, транспортуванням та потенційним закачуванням в газотранспортну мережу. New Fuel Lab - перша лабораторія в Польщі, що вивчає використання водню та його сумішей в якості палива. Інші проекти повязані з використанням водню в транспортному секторі та виробництвом блакитного водню. Фінансування водневих проектів Європейський перехід до кліматично нейтральної економіки вимагає значної підтримки та інвестицій, як на рівні ЄС та міжнародних фінансових організацій, так і з боку національного державного та приватного секторів. З метою забезпечення ефективного переходу та помякшення небажаних соціально-економічних наслідків у найбільш чутливих регіонах, Європейська Комісія створила «Механізм справедливого переходу». Даний механізм повинен мобілізувати фінансову підтримку в обсязі щонайменше 150 мільярдів євро протягом періоду 2021–2027 років за допомогою нового «Фонду справедливого переходу», програми «Invest EU» та кредитної системи Європейського Інвестиційного Банку. Інші фінансові можливості на рівні Європейського Союзу включають «Інноваційний фонд», фонд «Нове покоління ЄС», програму фінансування «Горизонт 2020, фінансування Зеленого Курсу» та «Водень для кліматичних дій», якщо назвати лише декілька. Інші засоби підтримки, що вже впроваджено або розробляються зараз в ЄС, включають національні механізми стимулювання у вигляді субсидій, податкових пільг або компенсації плати за використання мереж та / або транспортних витрат; підтримку Міжнародних Фінансових Організацій у формі зелених облігацій, різних видів грантів та позик; фінансування проектів спільного європейського інтересу тощо. Фінансові установи, що надають підтримку для водневих проектів, роблять акцент на демонстраційні та інноваційні проекти, спрямовані на декарбонізацію промисловості та/ або транспортного сектору, масштабування виробництва водню з використанням відновлюваних джерел енергії, будівництво електролізних заводів потужністю понад 100 МВт, тощо. Оскільки промислова трансформація вимагає значних зусиль, для реалізації масштабних проектів і отримання фінансування та державної підтримки спостерігається тенденція об’єднання учасників ринку вздовж всього ланцюжка створення вартості. Водночас простежується тенденція спільних дій міжнародних фінансових організацій та інвестиційних фондів щодо фінансування  та технічної підтримки масштабних ініціатив. Важливі аспекти реалізації водневих проектів. Побудова інвестиційного сценарію для проектів нового типу потребує врахування комплексу факторів. Розробка та реалізація проектів відбувається в умовах ринків, що тільки формуються та не мають усталених показників і практик. Через інноваційний характер проектів може виникати необхідність залучення незалежних зовнішніх експертів для верифікації інвестиційного сценарію та подальшої реалізації проекту. За нашим досвідом, окремі аспекти, які слід враховувати при розробці інвестиційного сценарію, плануванні проекту та підготовки до отримання фінансової допомоги, включають: Планування проекту Фінансування проекту Бізнес-модель має враховувати сукупність ринкових, фінансових, технологічних, екологічних та соціальних вимог, а також вимог щодо безпеки. Модель також має включати стратегії закупівель та реалізації проекту. Деякі аспекти для урахування: §  При розробці інвестиційного сценарію необхідно враховувати не тільки ключові технології, як, наприклад, виробництво водню, а ще й супутні. Це може бути виробництво відновлюваної енергії, зберігання та транспортування водню, виробництво таких продуктів, як аміак або метанол, уловлювання, технологія LOHC* та використання СО2(CCUS) тощо. §  Враховуючи поточні вирівнюванні витрати на виробництво зеленого водню, до початку реалізації проекту може виникати необхідність підписання попередніх угод купівлі-продажу із покупцями водню, включаючи тих, що користуються державною підтримкою щодо компенсації високої вартості продукту. §  Окрім урахування фінансових та технологічних термінів, графік реалізації проекту повинен враховувати інші потреби проекту, такі як пошук та аудит будівельного майданчику, дозвільні умови та процедури, стратегії закупівель з урахуванням термінів виробництва та доставки обладнання і компонентів. Так, наприклад, для виготовлення та постачання електролізного обладнання може знадобитись більше ніж півтора року через обмежені виробничі потужності на ринку. §  Інноваційні проекти можуть не відповідати встановленим рамкам та вимагають державної підтримки  щодо забезпечення готовності та доступу до інфраструктури, надання дозволів, фінансування та технічної підтримки. §  Оскільки регламенти ЄС визначають максимальне фінансування на проект для певної держави-члена окремо, може виникнути потреба у попередньому узгодженні фінансування проекту органами влади Європейського Союзу. Фінансові програми мають певну специфіку в залежності від окремої країни та відрізняються між собою за типами механізмів підтримки та критеріями оцінки проектів. Тому, умови фінансування проекту, а також термін надання фінансової допомоги важливо враховувати на ранніх етапах проекту. Деякі аспекти для урахування: §  Обсяг фінансування залежить від розміру компанії. Малі та середні підприємства  з менше ніж 250 працівників та максимум 50 мільйонів євро доходу - можуть отримувати більше фінансової підтримки, ніж великі корпорації. При цьому великі гравці мають більше шансів отримати масштабне фінансування пілотних та демонстраційних проектів (таких, як проекти IPCEI). §  Більшість програм фінансування відкрито для подання заявок протягом обмеженої кількості тижнів, тому проектні документи мають бути добре підготовлені заздалегідь. Типовий час отримання підтвердження фінансування становить від 3 до 9 місяців, або навіть більше. Бувають випадки, коли фінансова підтримка узгоджується до реалізації проекту, але надається постфактум. §  Різноманітність технологічних варіантів має різноманітні можливості фінансування. Тому на етапі розробки фінансової стратегії проекту може виникнути потреба в коригуванні проекту, щоб отримати максимум фінансової допомоги. §  Якщо проект впроваджується та фінансується кількома сторонами, фінансова модель та проектна документація мають відповідати специфічним вимогам одночасно всіх фінансових установ, різних учасників проекту та всіх зацікавлених сторін. §  Відповідно до усталених практик, рівень непередбачуваних витрат повинен відповідати певному етапу реалізації проекту. Наприклад, до 50 % може бути враховано для етапу попереднього техніко-економічного обґрунтування, 25-40 % для першого етапу проектування. *LCOH – levelized cost of hydrogen; CCUS – carbon capture, utilization and storage; LOHC - liquid organic hydrogen carriers.  Хоча реалізація інноваційних водневих проектів все ще вимагає значних зусиль та залучення багатьох сторін, 2020 рік дав нам надію щодо досягнення глобальних кліматичних цілей. Зелений перехід стає можливим завдячуючи  політичній волі, підтримці бізнесу, підвищенню обізнаності громадськості та зміні моделей енергетичного споживання і поведінки. Ми в «Білфінгер Тебодін» вважаємо ці зміни нестримними та незворотними і готові всіляко підтримати їх знаннями та досвідом наших експертів і партнерів. Наші наступні публікації висвітлять тему водневих технологій, які отримали поштовх у розвитку завдяки інтересу до водню як важливої ​​основи енергетичного переходу.
Оксана ЧеринькоДиректор з консалтингу
Оксана РоманКерівник з управлінського консалтингу та розвитку бізнесу

Європейський Зелений Курс – це дорожня карта задля створення сталої та кліматично нейтральної економіки ЄС до 2050 року. Оксана Черинько  та Оксана Роман із “Білфінгер Тебодін” розповідають про специфіку реалізації водневих проектів в контексті Європейського Зеленого Курсу.

Динаміка ринку у 2020 році

Протягом 2020 року спостерігалась вражаюча динаміка стратегічних дій щодо досягнення кліматичних цілей Європейського Союзу. На цьому зеленому шляху, водневі технології займали провідну позицію. У 2020 році політичні зобов’язання разом із декларованою значною фінансовою підтримкою вивели зелені водневі проекти на новий рівень. Після початкових стадій досліджень та пілотних проектів ринок розпочав активне планування інвестицій майже у всіх країнах Європи зі зростаючим трендом опрацювання інвестиційних сценаріїв.

На підтримку власних амбіцій європейського лідерства у впровадженні водневих технологій, у червні 2020 року Німеччина оприлюднила національну водневу стратегію. Взагалі, в країні розробляється більше половини всіх водневих проектів, що реалізуються в Європі. Так у 2020 році більш ніж 60 таких проектів були на стадії впровадження. В рамках антикризового пакету для підтримки економічного відновлення від пандемії коронавірусу, Німеччина має намір посилити роль зеленого водню на шляху відмови від використанні вугілля. Уряд оголосив цільовим показником розбудову 5 ГВт потужностей з виробництва водню до 2030 року, та додатково ще 5 ГВт протягом декади потому.

Польща, як ще один приклад країн, що підтримують водень, оголосила про свої плани до 2030 року забезпечити 2 ГВт потужностей виробництва водню за допомогою технології електролізу. Також в рамках національної водневої стратегії, що очікує на затвердження в першому кварталі 2021 року, країна планує запуск 2000 автобусів з використанням водневих паливних елементів.

Україна опинилася в центрі уваги ЄС в рамках ініціативи “Зелений водень для Європейського Зеленого Курсу 2×40 ГВт”.  Згідно з цією ініціативою європейської промислової асоціації «Водень Європи», на 2030 рік стоїть завдання забезпечення 80 ГВт потужностей виробництва водню за технологією електролізу. При цьому, 40 ГВт має бути розроблено в Європейському Союзі та додатково 40 ГВт в інших країнах, зокрема в Україні та в Північній Африці.

Хоча вирівнюванні витрати на виробництво «зеленого» водню (LCOH) все ще набагато вищі, ніж витрати на виробництво традиційного, так званого «сірого» водню, очікується, що він стане конкурентоспроможним у майбутньому. Згідно з висновками експертів, до 2030 року витрати на виробництво зеленого водню можуть скоротитись більш ніж на 50 відсотків через прогнозоване зниження ціни на відновлювану енергію, зменшення капітальних витрат на електролізне обладнання та збільшення коефіцієнту використання виробничих потужностей. Поки зелений водень не досягне комерційної привабливості , передбачається, що розбудова цього сектору буде стимулюватися на європейському та національному рівнях. Поряд із позитивною динамікою зменшення витрат на виробництво зеленого водню, його транспортування та зберігання  ще залишаються головним пазлом, який потрібно скласти.

Європейський Зелений Курс та стратегічні дії Європейської Комісії у  2020 році

Європейський Зелений Курс, запроваджений Європейською комісією в грудні 2019 року, служить дорожньою картою для розвитку сталої економіки ЄС. Він наголошує мету Європейської Комісії зробити Європу першою кліматично нейтральною частиною світу до 2050 року. Зелений Курс ЄС надає план дій для підвищення ефективного використання ресурсів шляхом переходу до чистої циркулярної економіки, відновлення біологічного різноманіття та зменшення забруднення повітря. Досягнення цієї мети вимагає комплексного підходу, включаючи інвестиції в екологічно чисті технології, підтримку інновацій, впровадження чистіших, дешевших та більш здорових типів приватного та громадського транспорту, декарбонізацію енергетичного сектору, забезпечення енергоефективності та співпрацю з міжнародними партнерами щодо вдосконалення глобальних екологічних стандартів.

Урсула фон дер Лейен презентувала Європейський Зелений Курс лише рік тому, але за цей період було впроваджено дивовижну кількість стратегічних заходів. Для підтримки зеленого переходу та надання фінансової і технічної підтримки, Європейська Комісія розробила та представила «Інвестиційний план Зеленого Курсу» і «Механізм справедливого переходу». Комісія також адаптувала «Європейську промислову стратегію» та визначила нові стратегічні шляхи для різних секторів економіки, представивши «Стратегію інтеграції енергетичної системи ЄС», «Водневу стратегію», «Метанову стратегію», «Стратегію сталого розвитку для хімічної промисловості» та інші. Задля підтримки розвитку водневої галузі і на виконання прийнятої водневої стратегії, в липні 2020 Європейська Комісія утворила «Європейський альянс з чистого водню».

Задля перетворення політичної волі на юридичні зобов’язання, у березні 2020 року Європейська Комісія оприлюднила законодавчу пропозицію щодо «Європейського Закону про Клімат», встановлюючи за мету для Європейського Союзу стати кліматично нейтральним до 2050 року та, створюючи законодавчі основи задля досягнення цієї мети.

Основні пріоритети нової індустріальної стратегії та водневої стратегії

Декарбонізація промисловості, як значного забруднювача атмосфери, є однією з головних цілей Зеленого Курсу ЄС і водневі технології вважаються одними з ключових факторів, що сприятимуть декарбонізації. План Європейської Комісії з відновлення економіки «Наступне покоління» позначає розвиток водневого сектору як інвестиційний пріоритет для підвищення економічного зростання та стійкості.

Нова європейська індустріальна стратегія формує новий промисловий шлях, що відповідає амбіціям сьогоднішнього дня та вимогам  майбутнього. Для досягнення нових цілей європейської промисловості, стратегія встановлює такі пріоритети:

  • Досягнення кліматичної нейтральності промисловості за підтримки Зеленого Курсу ЄС
  • Формування цифрового майбутнього Європи за підтримки цифрової стратегії ЄС
  • Конкурентоспроможність на світовій арені

Серед основних факторів, що сприяють європейській промисловій трансформації, є впровадження інноваційних підходів, побудова циркулярної економіки, прагнення до кліматичної нейтральності, створення єдиного промислового цифрового ринку, посилене фінансування зеленого переходу.

Європейська воднева стратегія відображає пріоритет ЄС щодо розробки «чистого» водню, що виробляється з використанням переважно енергії вітру та сонячної енергії, як найбільш сталого варіанту досягнення мети кліматичної нейтральності ЄС у довгостроковій перспективі. Розвиток ланцюжка виробництва та транспортування зеленого водню, та його використання у якості сировини, палива, енергоносія, засобу зберігання енергії, а також в якості безлічі інших можливих застосувань призведе до зменшення викидів парникових газів у промисловості, транспорті, енергетиці та будівництві. Задля досягнення цієї мети Воднева стратегія пропонує такі дії:

  • Розбудова сталого промислового ланцюжка створення вартості
  • Стимулювання попиту на «чистий» водень для застосування у промисловому та транспортному секторах
  • Впровадження законодавчих ініціатив та чітких ринкових правил
  • Сприяння створенню спеціалізованої інфраструктури та логістичної мережі
  • Сприяння дослідженням та інноваціям в частині розвитку технологій «чистого» водню
  • Забезпечення можливостей співпраці з сусідніми країнами та регіонами ЄС для створення глобального ринку водню

Серед країн ЄС, які вже оприлюднили свої водневі стратегії, є Австрія, Франція, Німеччина, Італія, Португалія та Іспанія. Оголошене державне фінансування з боку Франції, Німеччини та Португалії становить 17,2 мільярди євро. Окрім цього, 25,9 мільярдів євро інвестицій оголошено до мобілізації в Італії, Португалії та Іспанії.

Стратегічні дії ринкових гравців та деякі приклади водневих проектів

Для того, щоб відповідати вимогам та темпу енергетичного переходу, учасники промислового ринку стикаються з необхідністю включення цілей ЄС у свої стратегії, операційні процеси та бізнес-моделі. Стратегічні дії нафтогазових та енергетичних компаній, а також операторів хімічних, нафтохімічних, цементних, металургійних заводів та інших промислових виробництв включають:

  • Перегляд стратегії та трансформацію бізнес-моделі з переоцінкою інвестиційних пріоритетів
  • Створення цільових підрозділів для здійснення енергетичного переходу
  • Диверсифікацію інвестиційного портфелю з фокусом на інвестиції у відновлювані та альтернативні джерела енергії, перехід до “зеленої” корпоративної енергетики
  • Інвестиції у дослідження та інноваційні технології та співпраця з виробниками технологій та науково-дослідними організаціями для планування та реалізації інноваційних проектів, зміна призначення газової інфраструктури

У 2020 році було ініційовано велику кількість проектів, спрямованих на демонстрацію та масштабування водневих технологій до промислових масштабів в ЄС та сусідніх країнах. Обрані приклади водневих проектів включають:

  • Важливі проекти спільного європейського інтересу (IPCEI). Проект “Блакитний Дунай” в рамках ініціативи “Водень для кліматичних дій” має об’єднати учасників ринку з 9 країн. Метою проекту є створення ланцюжка виробництва, транспортування та використання водню вздовж річки Дунай, поєднуючи її з Рейном і Чорним морем, а також з’єднуючи європейські газові трубопровідні мережі з морськими портами. Таким чином, проект сприятиме використанню зеленого водню для зміцнення та декарбонізації як традиційних, так і нових галузей промисловості в Європі.
  • Westküste 100 – як приклад міжгалузевого партнерства в Німеччині. Метою проекту є розбудова водневої економіки в промислових масштабах, включаючи виробництво зеленого водню з використанням енергії  морського вітру. Перелік учасників проекту включає представників різних промислових секторів: Raffinerie Heide, EDF, Holcim, OGE, Ørsted, Stadtwerke Heide, thyssenkrupp Industrial Solutions та Thüga. Проект передбачає будівництво водневої мережі, підключеної до нафтопереробного заводу, муніципальних електромереж, системи підземних сховищ та існуючої мережі природного газу. В рамках проекту також досліджується використання кисню, отриманого в результаті електролізу, в процесі виробництва на регіональному цементному заводі. Утворений на заводі СО2 у поєднані із зеленим воднем використовуватиметься для виробництва синтетичних палив, таких, як авіаційне паливо та метанол.
  • Програма п’яти водневих проектів компанії PGNiG як польський приклад розвитку водневого сектору. PGNiG – одне з найбільших та найстаріших нафтогазових підприємств у Польщі – впроваджує водневу програму, згідно з якою протягом п’яти років має бути реалізовано п’ять водневих проектів. Так, наприклад, проект Hydra Tank, спрямований на будівництво експериментальної водневої заправної станції у Варшаві у співпраці з Toyota. Проект In Grid Power-to-Gas має на меті виробництво водню з відновлюваних джерел, з подальшим зберіганням, транспортуванням та потенційним закачуванням в газотранспортну мережу. New Fuel Lab – перша лабораторія в Польщі, що вивчає використання водню та його сумішей в якості палива. Інші проекти пов’язані з використанням водню в транспортному секторі та виробництвом “блакитного водню”.

Фінансування водневих проектів

Європейський перехід до кліматично нейтральної економіки вимагає значної підтримки та інвестицій, як на рівні ЄС та міжнародних фінансових організацій, так і з боку національного державного та приватного секторів. З метою забезпечення ефективного переходу та пом’якшення небажаних соціально-економічних наслідків у найбільш чутливих регіонах, Європейська Комісія створила «Механізм справедливого переходу». Даний механізм повинен мобілізувати фінансову підтримку в обсязі щонайменше 150 мільярдів євро протягом періоду 2021–2027 років за допомогою нового «Фонду справедливого переходу», програми «Invest EU» та кредитної системи Європейського Інвестиційного Банку. Інші фінансові можливості на рівні Європейського Союзу включають «Інноваційний фонд», фонд «Нове покоління ЄС», програму фінансування «Горизонт 2020, фінансування Зеленого Курсу» та «Водень для кліматичних дій», якщо назвати лише декілька.

Інші засоби підтримки, що вже впроваджено або розробляються зараз в ЄС, включають національні механізми стимулювання у вигляді субсидій, податкових пільг або компенсації плати за використання мереж та / або транспортних витрат; підтримку Міжнародних Фінансових Організацій у формі зелених облігацій, різних видів грантів та позик; фінансування проектів спільного європейського інтересу тощо.

Фінансові установи, що надають підтримку для водневих проектів, роблять акцент на демонстраційні та інноваційні проекти, спрямовані на декарбонізацію промисловості та/ або транспортного сектору, масштабування виробництва водню з використанням відновлюваних джерел енергії, будівництво електролізних заводів потужністю понад 100 МВт, тощо.

Оскільки промислова трансформація вимагає значних зусиль, для реалізації масштабних проектів і отримання фінансування та державної підтримки спостерігається тенденція об’єднання учасників ринку вздовж всього ланцюжка створення вартості. Водночас простежується тенденція спільних дій міжнародних фінансових організацій та інвестиційних фондів щодо фінансування  та технічної підтримки масштабних ініціатив.

Важливі аспекти реалізації водневих проектів

Побудова інвестиційного сценарію для проектів нового типу потребує врахування комплексу факторів. Розробка та реалізація проектів відбувається в умовах ринків, що тільки формуються та не мають усталених показників і практик. Через інноваційний характер проектів може виникати необхідність залучення незалежних зовнішніх експертів для верифікації інвестиційного сценарію та подальшої реалізації проекту.

За нашим досвідом, окремі аспекти, які слід враховувати при розробці інвестиційного сценарію, плануванні проекту та підготовки до отримання фінансової допомоги, включають:

Планування проекту

Фінансування проекту

Бізнес-модель має враховувати сукупність ринкових, фінансових, технологічних, екологічних та соціальних вимог, а також вимог щодо безпеки. Модель також має включати стратегії закупівель та реалізації проекту. Деякі аспекти для урахування:

§  При розробці інвестиційного сценарію необхідно враховувати не тільки ключові технології, як, наприклад, виробництво водню, а ще й супутні. Це може бути виробництво відновлюваної енергії, зберігання та транспортування водню, виробництво таких продуктів, як аміак або метанол, уловлювання, технологія LOHC* та використання СО2(CCUS) тощо.

§  Враховуючи поточні вирівнюванні витрати на виробництво зеленого водню, до початку реалізації проекту може виникати необхідність підписання попередніх угод купівлі-продажу із покупцями водню, включаючи тих, що користуються державною підтримкою щодо компенсації високої вартості продукту.

§  Окрім урахування фінансових та технологічних термінів, графік реалізації проекту повинен враховувати інші потреби проекту, такі як пошук та аудит будівельного майданчику, дозвільні умови та процедури, стратегії закупівель з урахуванням термінів виробництва та доставки обладнання і компонентів. Так, наприклад, для виготовлення та постачання електролізного обладнання може знадобитись більше ніж півтора року через обмежені виробничі потужності на ринку.

§  Інноваційні проекти можуть не відповідати встановленим рамкам та вимагають державної підтримки  щодо забезпечення готовності та доступу до інфраструктури, надання дозволів, фінансування та технічної підтримки.

§  Оскільки регламенти ЄС визначають максимальне фінансування на проект для певної держави-члена окремо, може виникнути потреба у попередньому узгодженні фінансування проекту органами влади Європейського Союзу.

Фінансові програми мають певну специфіку в залежності від окремої країни та відрізняються між собою за типами механізмів підтримки та критеріями оцінки проектів. Тому, умови фінансування проекту, а також термін надання фінансової допомоги важливо враховувати на ранніх етапах проекту. Деякі аспекти для урахування:

§  Обсяг фінансування залежить від розміру компанії. Малі та середні підприємства  з менше ніж 250 працівників та максимум 50 мільйонів євро доходу – можуть отримувати більше фінансової підтримки, ніж великі корпорації. При цьому великі гравці мають більше шансів отримати масштабне фінансування пілотних та демонстраційних проектів (таких, як проекти IPCEI).

§  Більшість програм фінансування відкрито для подання заявок протягом обмеженої кількості тижнів, тому проектні документи мають бути добре підготовлені заздалегідь. Типовий час отримання підтвердження фінансування становить від 3 до 9 місяців, або навіть більше. Бувають випадки, коли фінансова підтримка узгоджується до реалізації проекту, але надається постфактум.

§  Різноманітність технологічних варіантів має різноманітні можливості фінансування. Тому на етапі розробки фінансової стратегії проекту може виникнути потреба в коригуванні проекту, щоб отримати максимум фінансової допомоги.

§  Якщо проект впроваджується та фінансується кількома сторонами, фінансова модель та проектна документація мають відповідати специфічним вимогам одночасно всіх фінансових установ, різних учасників проекту та всіх зацікавлених сторін.

§  Відповідно до усталених практик, рівень непередбачуваних витрат повинен відповідати певному етапу реалізації проекту. Наприклад, до 50 % може бути враховано для етапу попереднього техніко-економічного обґрунтування, 25-40 % для першого етапу проектування.

*LCOH – levelized cost of hydrogen; CCUS – carbon capture, utilization and storage; LOHC – liquid organic hydrogen carriers. 

Хоча реалізація інноваційних водневих проектів все ще вимагає значних зусиль та залучення багатьох сторін, 2020 рік дав нам надію щодо досягнення глобальних кліматичних цілей. Зелений перехід стає можливим завдячуючи  політичній волі, підтримці бізнесу, підвищенню обізнаності громадськості та зміні моделей енергетичного споживання і поведінки.

Ми в «Білфінгер Тебодін» вважаємо ці зміни нестримними та незворотними і готові всіляко підтримати їх знаннями та досвідом наших експертів і партнерів. Наші наступні публікації висвітлять тему водневих технологій, які отримали поштовх у розвитку завдяки інтересу до водню як важливої ​​основи енергетичного переходу.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: