fbpx

Податкові питання, Агрохімія, Харчові питання

23/ 01/ 2013

19 грудня 2012 року Кабінет Міністрів України (надалі – КМУ) Розпорядженням № 1074-р затвердив План заходів щодо сприяння діяльності іноземних інвесторів, який має втілити в життя ряд ініціатив та пропозицій, наданих Європейською Бізнес Асоціацією з метою врегулювання питань, які довгий час цікавили та турбували бізнес спільноту України.

Серед найбільш гострих та актуальних проблем, які має розв’язати даний План заходів, є створення правил та процедури трансфертного ціноутворення, вдосконалення механізму державної реєстрації іноземних інвестицій, законодавства у сфері валютного регулювання та валютного контролю, питань авторського права, безпеки харчових продуктів та багато іншого.

Європейська Бізнес Асоціація схвально оцінює факт затвердження Плану заходів щодо сприяння діяльності іноземних інвесторів та сподівається, що це стане реальним кроком на шляху оптимізації ведення бізнесу в Україні, адже цей документ наочно демонструє готовність Уряду всіляко сприяти впровадженню раціональних та прозорих правил і процедур регуляторного середовища.

Зокрема, хочемо відмітити зрушення щодо:

  • Трансфертне ціноутворення

Проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо трансфертного ціноутворення)», оновлена редакція якого була опублікована на сайті Державної податкової служби України 11 січня 2013 року, вже був схвалена на засіданні Уряду 16 січня 2013 року. Асоціація зверталась до вищих посадовців країни з пропозиціями до проекту Закону, окрім того, в рамках Податкового Комітету Асоціації було створено  робочу групу з метою обговорення питань практичного застосування положень щодо трансфертного ціноутворення та удосконалення законодавства у цій сфері. Це пов’язано з ключовими моментами, що закріплені у цьому проекті Закону, і з якими будуть стикатись представники бізнес спільноти, зокрема щодо:

  • переліку контрольованих операцій, визначення терміну «пов’язані особи»;
  • введення 5 методів контролю за трансферним ціноутворенням;
  • запровадження звітування платниками податків про проведення ними протягом року контрольованих операцій, тощо.
  • Захист прав інтелектуальної власності і поводження з порожньою тарою з-під  засобів захисту рослин в агрохімічному секторі

Після п’яти років переконань Агрохімічним Комітетом Асоціації Уряд України нарешті визнав необхідність удосконалення системи захисту прав інтелектуальної власності в агрохімічному секторі, а також покращення механізмів та практики поводження з порожньою тарою з-під засобів захисту рослин в Україні. Зокрема, вищезазначеним Розпорядженням КМУ доручає Міністерству екології та природніх ресурсів України разом з Державною службою інтелектуальної власності України розробити пропозиції щодо удосконалення законодавства в частині забезпечення захисту прав інтелектуальної власності розробників (власників) пестицидів і агрохімікатів, їх реєстрації, обігу та поводження з тарою від пестицидів і агрохімікатів. Відповідні пропозиції мають бути подані на розгляд Кабінету Міністрів України не пізніше лютого 2013 року. Агрохімічний комітет Асоціації неодноразово подавав на розгляд Уряду України всі свої ідеї та пропозиції як стосовно питання захисту прав інтелектуальної власності, так і стосовно системи поводження з порожньою тарою. Деякі з цих пропозицій вже були прийняті до уваги Міністерством екології та природніх ресурсів України. До них відносяться проект Наказу Міністерства екології та природніх ресурсів України щодо внесення змін до зразків заявок, які подаються суб’єктами господарювання на випробування та державну реєстрацію пестицидів та агрохімікатів, з положеннями, спрямованими на забезпечення захисту прав інтелектуальної власності власників патентів в агрохімічному секторі, а також проект Наказу Міністерства екології та природніх ресурсів України щодо регулярної публікації Плану державних випробувань засобів захисту рослин.

  • Створення умов для функціонування ефективної системи захисту авторських прав в Україні

Розпорядженням закріплено вимогу відповідним державним органам розробити та подати до 1 травня 2013 року на розгляд КМУ проект Постанови КМУ щодо внесення змін до  постанови КМУ від 27 червня 2003 р. № 992 та супроводжувати в Верховній Раді проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо врегулювання питань авторського права і суміжних прав» № 6523 від 15 червня 2010 року.

Компанії-члени Комітету побутової електротехніки вже тривалий час наголошували на необхідності встановити обґрунтовану ставку відрахувань та конкретний перелік обладнання і чистих носіїв, що є об’єктом відрахувань. Також Асоціація в свої пропозиціях до відповідного проекту Закону пропонує для уникнення затримок із митним оформленням запровадити сплату авторських відрахувань із відстроченим платежем після завершення митного оформлення товарів.

Комітетом побутової електротехніки Асоціації була висловлена позиція щодо проекту Постанови, зокрема, з приводу внесення змін до переліку обладнання та матеріальних носіїв, які повинні бути об’єктам авторських відрахувань та до процедури сплати авторських відрахувань імпортерами, що встановлена статтею 42 Закону України «Про авторське право і суміжні права». Асоціація виступає категорично проти запровадження довідки про сплату авторських відрахувань для митного оформлення відповідних товарів, а отже ускладнення митних процедур. Запровадження додаткового документу, необхідного для митного оформлення, стане відступом від задекларованої державою дерегуляції підприємництва в Україні.

Ще у травні 2012 року Асоціація та Державна служба з інтелектуальної власності України погодили пропозиції щодо внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України № 992 від 27 червня 2003 року, тому ми сподіваємось, що завдяки рішенню Уряду Державна служба з інтелектуальної власності України прискорить розробку проекту змін до відповідної постанови КМУ для подальшого погодження та  затвердження.

  • Безпечність та якість харчових продуктів

21 травня 2012 року в Парламенті України було зареєстровано Проект Закону  «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо безпечності харчових продуктів» № 10495. Цей законопроект   передбачає зосередження повноважень щодо державного контролю за безпечністю харчових продуктів в одному органі виконавчої влади (Державній ветеринарній та фітосанітарній службі України), скорочення  переліку дозвільної документації для обігу харчових продуктів, при цьому вводить поняття «простежуваність» для усього ланцюжка від вирощування до споживання. Відповідно до Регламенту Верховної Ради України законопроект було відкликано після закінчення каденції Верховної Ради України 6-го скликання. Разом з тим, оновлений документ вже опубліковано 4 січня 2013 року на сайті Державної ветеринарної та фітосанітарної служби України для громадського обговорення. Асоціація загалом підтримує дану редакцію, хоча існують деякі положення ,які  мають бути вдосконалені під час відповідного обговорення.

  • Звільнення від сплати податку на додану вартість операцій з постачання продуктів дитячого харчування

Відповідний проект Закону України “Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо стимулювання розвитку виробництва продуктів дитячого харчування) розміщено на сайті Міністерства аграрної політики та продовольства України. Законопроект передбачає підтримку дитячого харчування національного виробництва.  Разом з тим, 16 січня ц.р. представники Асоціації взяли участь у нараді під керівництвом Міністерства аграрної політики та продовольства України і внесли пропозиції про звільнення від ПДВ дитяче харчування імпортного походження.

  • Вміст генетично-модифікованих організмів у харчовій продукції

12 грудня 2012 року у Верховній Раді України був зареєстрований проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо інформування населення про вміст у харчовій продукції генетично модифікованих організмів» № 0912. У законопроекті пропонується внести зміни до деяких законодавчих актів, відповідно до яких на етикетці харчового продукту має вказуватися інформація про наявність у харчових продуктах генетично модифікованих організмів (ГМО) у тому разі, якщо частка ГМО в харчовому продукті перевищує 0,9%, якщо така наявність є невипадковою чи такою, яку технічно можна було уникнути. Разом з тим, не визначено порядок підтвердження невипадковості, що може призвести до додаткового навантаження з боку державних контролюючих органів. Під час розгляду законопроекту у Верховній Раді України Головою Комітету з питань охорони здоров’я  пані Бахтєєвою було підтримано позицію Асоціації та запропоновано виключити частину про «невипадковість». Тому ми сподіваємось, що розпорядження № 1074-р мають бути внесені запропоновані Асоціацією зміни.

  • Державний нагляд та контроль у сфері господарської діяльності

Асоціація тісно співпрацює з Державною службою з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва щодо питань усунення дублювання функцій органів державного нагляду (контролю). Ми повністю підтримуємо ініціативу Держпідприємництва щодо встановлення адміністративної відповідальності посадових осіб органів державного нагляду (контролю), зменшення адміністративного тиску на підприємців шляхом координації комплексних планових заходів державного нагляду (контролю) та  визначення вичерпного переліку органів державного нагляду (контролю). Ми вдячні компаніям-членам Асоціації за надання інформації з метою виявлення випадків дублювання або приховування функцій державного нагляду  та контролю. Крім того, Асоціація наголошує на необхідності вдосконалення процедури отримання дозвільних документів з метою спрощення порядку видачі документів дозвільного характеру, а саме щодо:

  • скорочення строку видачі документів;
  • перегляду розкладу роботи дозвільних центрів;
  • створення більшої кількості дозвільних центрів, тощо.
  • Реформування дозвільної системи у сфері охорони навколишнього природного середовища

Асоціація наголошувала на недосконалості системи отримання документів дозвільного характеру на видобування підземних вод, адже фактично від водокористувачів вимагається отримання двох дозволів: дозволу на спеціальне водокористування та спеціального дозволу на користування надрами. Окрім того, несприятливими для введення та розвитку бізнесу є обтяжливий перелік документів, які подаються для отримання відповідних дозволів, порушення строків  їх видачі, недотримання принципу мовчазної згоди, встановленого законодавством в окресленій сфері, з боку відповідних державних органів. На нашу думку необхідно:  спростити процедуру отримання спеціального дозволу на користування надрами шляхом скорочення переліку органів, у яких необхідно отримати відповідні погодження, а також переглянути та скоротити список обов’язкових для подачі документів; врегулювати строки, що відводяться на розгляд відповідного пакету документів як для їх погодження, так і для розгляду; запровадити на правовому рівні механізм застосування санкцій до посадових осіб уповноважених органів, які не дотримуються встановлених законом строків розгляду документів під час процедури погодження останніх; не застосовувати штрафні санкції до тих суб’єктів господарювання, які подали документи на отримання спеціального дозволу на користування надрами вчасно, однак, не отримали необхідні погодження від уповноважених органів через бездіяльність останніх, а також внести зміни до чинних нормативно-правових актів щодо узгодження терміну дії дозволу на користування надрами (тільки підземними водами) з терміном дії наявного дозволу на спеціальне водокористування. Ми сподіваємось, що Розпорядження КМУ буде поштовхом на шляху реформування та вдосконалення дозвільної системи у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального і невиснажливого використання природних ресурсів та екологічної безпеки, зменшення регуляторного тиску на суб’єктів господарювання.

  • Впровадження Директиви 2001/80/ЄС стосовно встановлення граничного рівня викидів певних забруднювачів до атмосфери великими спалювальними установками.

На думку Асоціації, проблеми імплементації в Україні даної Директиви пов’язані в основному зі строками та величезними витрати на її виконання в нашій країні. На наш погляд, на державному рівні має бути розроблено майстер-план для впровадження цієї Директиви, пропозиції щодо якого вже були напрацьовані компаніями-членами Асоціації.

  • Вдосконалення законодавства у сфері валютного регулювання та валютного контролю в частині провадження зовнішньоекономічної діяльності суб’єктами господарювання.

Асоціація неодноразово звертала увагу, що на сьогоднішній день в Україні немає єдиного закону для врегулювання валютних відносин, які в свою чергу,  наразі регулюються постановами НБУ і рядом підзаконних актів. Законодавче врегулювання, шляхом встановлення більш м’яких та гнучких правил контролю за рухом капіталу відносно іноземних інвесторів, дозволило б місцевим фізичним та юридичним особам ефективно працювати на міжнародних ринках. Тому, ми наголошуємо на необхідності прийняти окремий Закон «Про валютне регулювання і валютний контроль». Окрім того, важливим для бізнесу є також застосування взаєморозрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності в рамках дії валютного законодавства України, а саме питання хеджування валютних ризиків досі залишається не врегульованим українським законодавством, тому ми пропонували Національному банку України розглянути схему хеджування валютних ризиків, яка є прийнятною та ефективно діючою в країнах Європейського Союзу для подальшої імплементації в українське законодавство.

  • Впровадження системи електронного документообігу та електронного декларування

На сьогоднішній день центральні органи влади мають передбачити використання електронних митних декларацій одночасно з митними деклараціями на паперовому носів (Постанова КМУ № 450 від 21 травня 2012 року).

Проблемні моменти, з якими стикаються компанії-члени Податкового та Митного Комітетів Асоціації:

  • забезпечення злагодженої роботи інформаційно-телекомунікаційних систем ДМС України з передачі до ДПС України електронних митних декларацій, засвідчених електронних цифрових;
  • накладання електронного цифрового підпису, якщо декларування здійснювала уповноважена особа (представник, напр., «митний брокер»);
  • надання органам ДПС України при проведенні податкового контролю паперових ВМД (засвідчених підписом та штампом співробітника митного органу, що здійснював митне оформлення), що були оформленні в електронній формі тощо.

Ці питання є важливими для платників податків через те, що стосуються віднесення до складу податкового кредиту сум за ВМД та права на врахування у складі витрат (під час продажу/амортизації імпортованих товарів/основних засобів тощо).

Європейська Бізнес Асоціація висловлює вдячність Уряду України за відкритість та готовність до співпраці, а також сподівання, що всі корисні та раціональні ініціативи, висвітлені в Плані заходів, будуть належним чином прописані, врегульовані з дотриманням європейських стандартів та практик, та, що найголовніше, належним чином втілені в життя.

Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: