fbpx
Size of letters 1x
Site color
Image
Additionally
Line height
Letter spacing
Font
Embedded items (videos, maps, etc.)
 

Скорочення орендних площ та часткова віддалена робота: якою буде робота компаній в Україні після закінчення карантину

07/ 05/ 2020
  Київ, 5 травня, 2020 - CBRE Ukraine, консалтингова компанія в сфері комерційної нерухомості провела дослідження впливу поширення вірусу Covid-19 на умови оренди офісних приміщень після карантину та можливу зміну формату офісної роботи у бік віддаленої. За допомогою даного опитування, ми проаналізували як зміниться ринок офісної нерухомості в Києві, які є переваги та недоліки у «роботі з дому» та яким буде попит на офісні приміщення після карантину.  Дослідження проводилось наприкінці березня 2020 року, в якому взяли участь 50 компаній з 14 сфер бізнесу, як міжнародні, так і українські.  Переважна кількість респондентів орендують офіси площею до 500 кв.м, а саме 42% респондентів. На другому місці за площею, офіси понад 3 000 кв.м з часткою в 40%. У зв’язку з введенням карантину, компанії були змушені перейти на віддалений режим роботи. Такий різкий та примусовий перехід став для багатьох випробуванням, а обов’язкова самоізоляція вплинула на психологічний стан співробітників, тому що раніше досвіду «роботи з дому» не було. Незважаючи на те, що компанії в терміновому режимі випускали інструкції - як необхідно організувати процес і як взаємодіяти з колегами, підрядниками та клієнтами дистанційно, деякі працівники виявилися не готові в організаційному та емоційному плані. Що, в результаті, призвело до певного спаду продуктивності та ефективності роботи. Більшість респондентів зазначили, що відчули деякий спад продуктивності роботи та, в цілому, працівники справляються з поставленими задачами (39,6%). Інша ж частина опитаних (39,6%) не помітили суттєвих змін, порівняно з роботою в офісі. Приблизно 19% респондентів, зазначили, що під час карантину ефективність роботи значно знизилась, деякі навіть відмітили, що гостро відчувається погіршення результативності праці, через ускладнення комунікації на відстані, особливо, що стосується командних проектів. Згідно з результатами опитування, трохи більше половини опитаних (51,1%) розглядають можливість частково або повністю змінити формат роботи на віддалений у майбутньому. При тому, 47,9% респондентів не готові та не планують переходити на дистанційний режим. Серед компаній, які все ж таки готові перейти на віддалений режим роботи, юридичний (50%), бухгалтерія та фінанси (42%), аналітика (40%), маркетинг(42%) та HR (31%) відділи набрали найбільше голосів, як такі, що можуть працювати віддалено на постійній основі. Даний результат демонструє, що робота у віддаленому режимі не для всіх, і багато хто захоче повернутися в офіс.  Оскільки криза пов’язана з Covid-19 продовжується, можливо, доведеться змінити умови перебування в офісі. Це передусім передбачає посилений режим клінінгу та дезінфекції приміщення, модифікації вентиляційних систем, введення нових протоколів безпеки (скринінг температури), безконтактні технології та багато іншого. Пандемія Covid-19 безумовно вплине на умови оренди, та загалом, на тенденції в сфері офісної нерухомості, в першу чергу на тип простору, який шукають орендарі. Орендодавці будуть змушені відповідати побажанням і острахам клієнта та підлаштовуватись - це стане спільною задачею всього ринку офісної нерухомості по закінченню карантину. Станом на кінець березня, переважна більшість респондентів (43,8%) заявили про наміри змінити орендні умови офісів та домовитись з орендодавцем про зменшення орендної ставки. Дещо менща частина респондентів (18,8%) не зазнає змін в умовах оренди, так як є власниками офісного приміщення. Відтак, 14,6% респондентів планують скоротити орендну площу, а 12,5% респондентів зазначили,що орендні умови змінювати не будуть та продовжать співпрацю в рамках договору підписаного раніше.   Після попередньої економічної кризи компанії почали слідувати тренду розміщення більше людей на меншій площі, в першу чергу через оптимізацію витрат на оренду. Саме так формат open space став всесвітньо популярним і така практика відома як «ущільнення». Після пандемії очікується зворотний тренд, що може означати більше приватних просторів та більшу відстань між робочими столами. Ймовірно, в майбутньому, формат open space зазнає змін дистанціювання. Після карантину, міжнародні компанії будуть вводити нові інструкції по облаштуванню офісного простору з дотриманням усіх безпечних відстаней між співробітниками. Також, прогнозується посилення тренду на хот-дескінг, що передбачає не закріплені за співробітниками робочі місця. Що стосується орендних ставок, переважна більшість респондентів (62,5%) зазначили, що поточний рівень орендної ставки, який зафіксований в договорі буде допустимим після карантину та стабілізації ситуації. Проте, характер традиційної оренди офісів, швидше за все, зміниться. Про що свідчить частка в 37,5 % респондентів, які мають бажання знизити рівень орендної ставки, враховуючи вплив негативних чинників карантину на бізнес. В цілому, обвалу не очікується, але прогнозується пом’якшення прайм орендних ставок, де рівень в $30 кв.м/місяць та вище, на певний час знизиться. Враховуючи готовність компаній переводити частину працівників на віддалений режим, більшість респондентів (35,4%) хотіли б зменшити площу офісу на 10%-20%. Дещо менша частина (25%) не мають намірів зменшувати площу. Та всього 6,3% хотіли б зменшити площу більш ніж на 50%, ймовірно, це компанії які вже скоротили або планують скорочення працівників, задля економії на оренді. Альтернативою традиційній оренді офісів є сегмент гнучких офісів, а саме коворкінги та офіси з повним обслуговуванням. Окрім функціональної інфраструктури і гнучкості робочого дня, що лежать в основі концепції гнучких офісів, модель колективного робочого простору приваблює користувачів нетрадиційною формою оренди, яка є  більш ефективною, оскільки пропонує гнучкий підхід до строку оренди і розміру орендованих площ та дозволяє швидко змінювати формат роботи. Згідно з результатами опитування, більшість респондентів, а саме, 81,3% відповіли, що не планують релокацію в коворкінг після карантину, по причині високої вартості послуг. Та 16,7% опитаних розглядають коворкінги, так як умови більш гнучкі та компанія не буде обтяжена довгостроковим договором оренди. Тому, ймовірно, ринок гнучких офісів відчує відновлення попиту найшвидше на офісному ринку. Для залучення великих чи корпоративних компаній, коворкінг операторам потрібно буде змінювати формат в сторону сервісних офісів. Тренд на гібридну модель коворкінгів та офісів із повним обслуговуванням буде зростати. Очевидно, що масового переходу компаній на віддалений режим роботи не очікується. Ймовірно, відбудеться часткове дистанціювання деяких відділів чи проектів, а компанії, які практикували таку форму праці продовжуватимуть розвивати цей сегмент. Відповідно до специфіки бізнесу різних сфер, віддалений режим роботи не ж панацеєю для всіх, і він потребуватиме додаткових інвестицій та витрат. Про компанію CBRE: CBRE є найбільшою в світі консалтинговою компанією у сфері нерухомості (за підсумками 2019 року) і входить до списку 500 найбільших компаній світу згідно рейтингу  Fortune 500. Сьогодні CBRE - це світовий лідер в області комерційної нерухомості, що має більше 500 офісів в світі і штат співробітників близько 100 000 чоловік (не враховуючи  афілійовані компанії). Акції компанії CBRE Group Inc., штаб-квартира якої знаходиться в Лос-Анджелесі (США), торгуються на Нью-Йоркській фондовій біржі. Український офіс CBRE був відкритий в січні 2008 року і є частиною афілійованої мережі компанії. Штат співробітників CBRE в Україні налічує близько 300 фахівців, включаючи персонал на обєктах нерухомості, переданих компанії в управління та експлуатацію. CBRE в Україні надає повний спектр послуг в області комерційної нерухомості, серед яких: агентські послуги, ринки капіталу, управління та експлуатація об’єктів комерційної нерухомості, оцінка та консалтинг, управління проектами та технічний консалтинг, управління інфраструктурою об’єктів нерухомості. Більш детальну інформацію Ви можете отримати, відвідавши наші сайти: www.cbre-expandia.com  і www.kievoffice.com.ua. Контактна інформація: Старунчак  Діана Керівник департаменту маркетингу та досліджень CBRE Ukraine Tел. +38 044 390 0000 [email protected]

Sorry, this entry is only available in Ukrainian.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Start
in the Telegram bot
Read articles. Share in social networks

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: