Європейський ринок кондиціювання повітря в 2024 році: поточний стан та основні тенденції
ЄВРОПА: Через несприятливу літню погоду в Європі в 2024 році увесь ринок побутових кондиціонерів залишався млявим, але попит у Південній Європі зріс. З відносно низьким рівнем ринкового проникнення кондиціонерів, Європа представляє значний потенціал попиту, і всі виробники зберігають оптимізм щодо майбутнього розвитку ринку.
Швидкий розвиток галузі туризму в Південній Європі стимулював інвестиції в харчовий, готельний і роздрібний сектори, стимулюючи ринки напівпромислових кондиціонерів і систем VRF. Ринок напівпромислових систем зберіг стабільне зростання, однак інфляція, підвищення процентних ставок і проблеми з грошовими потоками зменшили інвестиції в напівпромислові проекти, що призвело до зниження імпульсу зростання.
У 2024 році європейський ринок кондиціонерів повітря зріс на 7,4%, однак, за винятком росії та Туреччини, ринок решти Європи зазнав падіння на 2%.
Очікується, що у 2025 році, коли інфляція буде опанована, кількість будівельних проектів збільшиться. Прогнозується, що побутові і напівпромислові ринки в Європі досягнуть двозначного зростання порівняно з попереднім роком. Однак на ринку існує багато невизначеностей. Слід зазначити, що 3-річна агресія росії проти України суттєво впливає на ринковий розвиток, і усі важливі галузеві гравці уважно стежать за подальшими подіями.
Угоди злиття і поглинання
Великі злиття та поглинання відбулися в сегментах кондиціювання повітря та опалення в Європі, США та Японії. Компанії здійснюють ці угоди для досягнення зростання та конкурентних переваг шляхом розширення ринків, збільшення доходів, удосконалення технологій та формування стратегічних альянсів.
Завдяки поглинанням компанії можуть швидко виходити на нові ринкові регіони. Bosch використовував придбання для виходу на ринки США та Азії, тоді як Carrier укладав ці угоди для зміцнення своїх позицій на ринку Європи.
Придбання можуть значно збільшити доходи компанії та частку ринку. Очікується, що придбання Bosch практично подвоять доходи від бізнесу побутового комфортного напрямку, а Carrier розширила свій портфоліо продукції і охоплення ринку шляхом придбання Viessmann Climate Solutions.
В цих умовах компанії можуть ділитися ресурсами та технологіями, створюючи капітальні та ділові альянси, такі як співпраця між Innova та Panasonic, підвищуючи тим самим свою конкурентоспроможність.
Bosch готується до найбільшого в своїй історії придбання побутового і комерційного кліматичного бізнесу компаній JCI і Hitachi за $8 млрд., що майже вдвічі збільшить доходи від бізнесу побутового комфортного напрямку, довівши його до позначки €9 млрд. або приблизно $9,77 млрд.
Bosch готується до придбання побутового і легкого комерційного кліматичного бізнесу JCI і Hitachi
Тенденції
У 2024 році ринок теплових насосів типу повітря-вода в Європі значно скоротився через відсутність субсидій і падіння цін на газ, причому в деяких країнах ринки скоротилися на 50%. Відповідно, попит на опалення перемістився від теплових насосів типу повітря-вода до теплових насосів типу повітря-повітря, які мають вирішальне значення для заміни радіаторного опалення в північних регіонах пізньої осені та ранньої зими.
Раніше побутові кондиціонери не використовувалися для опалення в Південній Європі. Однак провідні японські виробники наразі рекламують переваги теплових насосів типу повітря-повітря. Країни з потужним сектором туризму, такі як Франція, Італія та Іспанія, спостерігають підвищений попит на кондиціонери в секторі готелів, ресторацій і кав’ярень.
Зростаючі ціни на електроенергію стимулюють попит на високоефективні кондиціонери. Японські бренди при просуванні своєї продукції в Європі акцентують увагу на передових технологіях. Однак вартість кондиціонерів зростає через подорожчання сировини, що змушує багатьох виробників багаторазово підвищувати ціни.
Конкурентний ландшафт розвивається, китайські виробники підвищують експорт продукції до Європи, особливо Південної Європи, загострюючи цінову конкуренцію. Зростання витрат на матеріали та робочу силу змушує ринок переглянути свою цінову стратегію. Крім того, падіння купівельної спроможності призвело до скорочення європейського побутового ринку, тоді як на ринки Південної Європи та Великої Британії вийшли дешевші побутові системи.
Особливості ринку
Традиційно Європа мала низький попит на кондиціонери, за винятком середземноморських країн, де кондиціонерні системи доволі поширені. Однак нещодавня сильна спека побила температурні рекорди по всій Європі, збільшивши потребу в кондиціонерах. Регіони середніх широт, які раніше не були знайомі з побутовими системами, відтепер переживають спекотніше літо через зміни клімату, що ще більше підвищує попит.
Незважаючи на цю ситуацію, ринкове проникнення побутових кондиціонерів залишається нижче 20%, і лише близько 1% домогосподарств у Сполученому Королівстві оснащені побутовими системами. Такий низький рівень ринкового проникнення створює ризики для здоров’я вразливих груп підчас раптових хвиль спеки, що збільшує попит на побутові кондиціонери як профілактичний захід.
Кліматичні виробники, особливо з Азії, стикаються з проблемами в управлінні запасами побутових систем з метою відповідності непередбачуваним стрибкам попиту. Європейський ринок різноманітний: Західна Європа надає перевагу моделям високого класу, тоді як преференції Східної Європи – рентабельні варіанти. Загалом Європа потребує меншої потужності охолодження через м’яке літо, а покращена ізоляція будівель дозволяє використовувати побутові кондиціонери малої потужності з продуктивністю 7000 BTU/год (приблизно 2,0 кВт).
Виробники також зосереджені на оригінальному та стильному дизайні побутових кліматичних рішень для залучення нових замовників, що віддзеркалює економічне відновлення та зростання доходів. Крім того, концепція інтелектуальної побутового системи smart RAC, що популярна наразі в Японії та Китаї, також почала набирати обертів у Європі.
Виробники
На ринку побутових кліматичних рішень в Європі домінують японські бренди. Daikin лідирує як у житловому, так і в комерційному сегментах, на другому місці йде Mitsubishi Electric. Інші конкуренти включають Fujitsu General, MHI Thermal Systems, Panasonic і Toshiba.
Провідний європейський виробник Daikin Europe (DENV) має заводи в Бельгії, Чехії та Туреччині. Перше виробниче підприємство Daikin за межами Японії було відкрито в бельгійському Oostende у 1973 році.
Штаб-квартира Mitsubishi Electric Europe розташована у Великій Британії, філії у Франції, Німеччині, Італії та Іспанії, а також дистриб’ютори в невеликих країнах. Компанія має заводи з виробництва кондиціонерів у Великій Британії та Туреччині.
MHI Thermal Systems доставляє кондиціонери з Таїланду до Європи та добре працює у Франції, Німеччині та Нідерландах.
Fujitsu General має потужну присутність у Франції, Греції та Іспанії, здебільшого продаючи через роздрібні мережі.
Carrier імпортує більшу частину своєї продукції з Таїланду, а деякі – з Японії.
LG і Samsung зосереджені на розширенні асортименту своєї побутової продукції з метою отримання більшого прибутку, використовуючи для цього свій усталений ринок мобільних телефонів і побутової техніки.
Китайські виробники стають сильнішими конкурентами і пропонують доступну продукцію. Їх продажі зростають на ринках, чутливих до цін, таких як Греція, Італія, Іспанія та Центральна та Східна Європа. Східна Європа незабаром може стати виробничим центром для виробників кондиціонерів, оскільки буде здійснено більше інвестицій.
Холодильні агенти
Положення Регламенту про флюоровмісні (F) холодоагенти встановлюють терміни для поступової відмови від флюоровмісних холодоагентів, створюючи підвищений тиск на галузь для адаптації.
За експертними оцінками, у 2024 році ринкове проникнення моделей кондиціонерів на холодоагенті R32 з низьким показником Потенціалу Глобального Потепління GWP досягло понад 90% в сегменті побутових спліт-систем, та більш ніж 80% в сегменті напівпромислових кондиціонерів на ринку країн Європейської Унії. Продажі спліт-систем на базі R32 зростають, особливо в Південній Європі, включаючи Францію, Італію та Іспанію.
Низка брендів активно рекламує холодоагент R290 на виставках, і очікується, що розгортання продукції на R290 набиратиме обертів у Європі.
Китай експортує до Європи велику кількість мобільних кондиціонерів, багато з яких використовують холодоагент R290. Згідно з опитуванням, з Китаю до Європи щорічно експортується лише кілька тисяч побутових спліт-систем на R290. Ці моделі в основному використовуються в інженерних проектах і не продаються через загальні комерційні канали.
Перфторалкільні і поліфторалкільні сполуки PFAS
Данія, Німеччина, Нідерланди, Норвегія та Швеція подали спільну пропозицію до Європейської Хімічної Агенції ECHA, спрямовану на обмеження речовин PFAS, включаючи певні гідрофторіуглецеві та гідрофторолефінові холодоагенти, на основі законодавства REACH.
Питання речовин PFAS привернуло широку увагу в усьому світі та все ще обговорюється.
На Міжнародному симпозіумі з нових холодоагентів та екологічних технологій 2023, який відбувся в японському Kobe в листопаді 2023 року, виявилося, що Європа та Сполучені Штати мають різко протилежні погляди на речовини PFAS, причому Європа прагне регулювати всі речовини PFAS, тоді як Сполучені Штати мають намір регулювати певні речовини PFAS, які вважаються шкідливими.
Директива EcoDesign
Європейські норми Директиви EcoDesign для кондиціонерів спрямовані на підвищення енергоефективності та зменшення впливу цих продуктів на навколишнє середовище.
- Енергоефективність: Норми встановлюють мінімальні стандарти енергоефективності для кондиціонерів. Сюди входять вимоги щодо специфічного мінімального сезонного коефіцієнту енергоефективності SEER для охолодження та сезонного коефіцієнту енергоефективності SCOP для опалення.
- Рівні робочого шуму: Існують максимально допустимі рівні звукової потужності для кондиціонерів повітря для забезпечення їх тихої роботи.
- Інформація про продукт: Виробники повинні надавати детальну інформацію про продукт, зокрема енергоспоживання, показники ефективності та рівні робочого шуму. Ця інформація часто відображається на енергетичних етикетках.