fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Зустріч бізнесу з Максимом Нефьодовим, Головою Держмитслужби

16/ 04/ 2020
  Вчора, 15 квітня, бізнес-спільнота Асоціації зустрілася з Максимом Нефьодовим, Головою Державної митної служби України та експертами відомства. Зустріч зібрала близько трьохсот учасників, що свідчить про високу цінність для бізнесу прямого діалогу з керівництвом митниці. Наша розмова здебільшого була сфокусована на змінах у проведенні митних процедур у зв’язку з карантинними заходами, статусі важливих для бізнесу ініціатив та проєктів, планах щодо вдосконалення роботи Держмитслужби. Як повідомляють представники та очільник Держмитслужби, введення обмежувальних заходів на території України та сусідніх держав, безперечно, внесло свої корективи у роботу та плани митниці. Товарообіг за перший квартал 2020 року впав на 5% порівняно з відповідним показником минулого року, тоді як на цей період було заплановано 11,3% зростання. Відповідно, у квітні динаміка буде ще гіршою. Цьому є декілька причин – закриття кордонів, падіння цін на основні імпортні товари (бензин, дизель, тощо), падіння промислового та споживчого попиту. На переконання пана Нефьодова, нещодавнє внесення змін до бюджету, яке передбачає деяке скорочення фінансування Держмитслужби, не повинне зачепити плани щодо запланованої реформи, зокрема, підняття заробітних плат працівникам митниці, що пройдуть переатестацію. Такі програми переатестації почнуться після завершення карантину та мають оновити кадровий склад служби. Водночас видатки на розвиток будуть обмежені, частково перенесені в новий стабілізаційний фонд. Сподіваємося, глобально на хід реформи митниці цей перерозподіл не вплине. Представники Держмитслужби також запевнили бізнес, що впровадження карантину не має відчутно вплинути на терміни впровадження інституту авторизованого економічного оператора (АЕО) та режиму спільного транзиту. Концептуально митниця рухається по раніше затвердженому графіку. Для режиму спільного транзиту вже відбувається тестування програмного забезпечення, а проект Постанови щодо АЕО наразі винесений Міністерством фінансів на публічне обговорення. Пан Нефьодов висловив сподівання, що перші авторизовані економічні оператори з’являться в Україні вже до кінця року. Також представники служби прокоментували свою позицію щодо встановлення мінімального розміру загальної фінансової гарантії та обмеження кола потенційних гарантів – такі ініціативи не мають підтримки у експертів відомства. Ми вдячні за оновлення інформації щодо можливості застосування конвенції Пан-Євро-Мед з  Грузією та Ізраїлем. Наразі угоди ратифіковані, після деяких технічних процедур, а саме публікації в офіційному журналі Єврокомісії, Грузія та Ізраїль стануть першими країнами з якими для України буде доступна діагональна кумуляція з ЄС. Наступні на черзі країни ЄАВТ.   В контексті співпраці Держмитслужби та Служби безпеки України, пан Нефьодов повідомив, що відомства намагаються вибудувати конструктивну співпрацю в рамках законодавства. На переконання очільника митниці, СБУ не має здійснювати надлишкового тиску на бізнес. Водночас, поки не буде створений спеціальний орган фінансових розслідувань, СБУ частково займатиметься розслідуванням деяких справ пов’язаних з контрабандою.  На питання щодо криміналізації контрабанди підакцизних товарів, було повідомлено, що відповідний законопроєкт було направлено до Міністерства фінансів ще в лютому. Водночас через зміну міністрів його ще не було погоджено. Але з цього питання є консенсус органів влади, до того ж, ініціативу підтримує Делегація ЄС. Відкритим залишається тільки питання щодо масштабів порушень, за які наставатиме кримінальна відповідальність. В цілому, очільник митниці пропонує надати митним органам деякі правоохоронні функції. Також бізнес цікавила інформація щодо роботи пунктів пропуску – чи не буде закриття додаткових та коли планується відновлення роботи вже закритих. Хоча це питання знаходиться поза компетенцією митних органів, пан Нефьодов висловив сподівання, що подальшого закриття пунктів пропуску не буде, оскільки карантинні заходи не повинні обмежувати торгівлю та рух вантажного транспорту. Водночас 15 квітня стало відомо про закриття ще 10 пунктів пропуску автомобільного сполучення на кордоні України. З актуальним переліком відкритих та закритих пунктів пропуску можна ознайомитися на оперативній карті. Стосовно запровадження електронного документообігу та нових е-сервісів, голова Держмитслужби повідомив, що осучаснення ІТ процесів один з найважливіших компонентів реформи митниці. Наразі функціонує інтерактивний портал bi.customs.gov.ua про роботу митниці. Впровадження електронного документообороту вже фіналізоване для запровадження в центральному апараті та поступово розповсюджуватиметься на регіони. Для цього необхідно провести навчання співробітників та модернізувати технічну базу, що дещо уповільнюється через карантин. Хоча водночас надзвичайні умови, в яких ми зараз опинились, можуть стати поштовхом до діджиталізації для інертних державних органів. Зі свого боку, бізнес відзначив, що питання щодо коригування митної вартості у компаній виникають все рідше. Як повідомив пан Нефьодов, доля декларацій, по яких коригується митна вартість складає близько 4-5%, тоді як 80-85% митних декларацій проходить по першому методу. Водночас митниця поки не збирається відмовлятися від цього інструменту та пропонує усі спірні моменти оперативно вирішувати в індивідуальному порядку за підтримки Асоціації. Також бізнес повідомив щодо проблеми по деклараціях типу ЕА, а саме досить часте спрацювання автоматизованої  системи ризиків, зокрема ризику 117 контролю митної вартості з обов’язковим доставлення вантажу в зону митного контролю (терміналу). Це в свою чергу призводить до додаткових часових та фінансових витрат компаній. Особливо в період карантину, коли бажано обмежити особисті контакти водія, декларанта та інспектора митниці. Ми сподіваємось на підтримку нашої пропозиції щодо зміни підходу до підтвердження митної вартості без обов’язку відправлення вантажівки на митний термінал. Розмитнення медичних виробів для боротьби з коронавірусом наразі є пріоритетним у роботі митниці. Під час зустрічі, представники служби повідомили, що оновлений лист-роз’яснення вже підготовано та розіслано на територіальні органи щодо застосування змін до податкового та митного законодавства та постанов Уряду в частині звільнення від ПДВ та ввізного мита медичних виробів. Стосовно можливості оформлення векселем платежу з ПДВ на імпорт на період карантину, представники Держмитслужби повідомили, що не вважають за доцільне повертатися до такої практики та наразі не розглядають таку можливість, адже розраховують, що карантин – це справа декількох тижнів чи максимум місяця. Усі питання, які бізнес не встиг озвучити під час зустрічі, будуть передані у письмовому вигляді на опрацювання до Держмитслужби. Ми щиро дякуємо Максиму Нефьодову та усім експертам Держмитслужби за оперативне реагування на звернення Асоціації та приділений час. Сподіваємося на регулярність таких зустрічей!

Вчора, 15 квітня, бізнес-спільнота Асоціації зустрілася з Максимом Нефьодовим, Головою Державної митної служби України та експертами відомства. Зустріч зібрала близько трьохсот учасників, що свідчить про високу цінність для бізнесу прямого діалогу з керівництвом митниці.

Наша розмова здебільшого була сфокусована на змінах у проведенні митних процедур у зв’язку з карантинними заходами, статусі важливих для бізнесу ініціатив та проєктів, планах щодо вдосконалення роботи Держмитслужби.

Як повідомляють представники та очільник Держмитслужби, введення обмежувальних заходів на території України та сусідніх держав, безперечно, внесло свої корективи у роботу та плани митниці. Товарообіг за перший квартал 2020 року впав на 5% порівняно з відповідним показником минулого року, тоді як на цей період було заплановано 11,3% зростання. Відповідно, у квітні динаміка буде ще гіршою. Цьому є декілька причин – закриття кордонів, падіння цін на основні імпортні товари (бензин, дизель, тощо), падіння промислового та споживчого попиту.

На переконання пана Нефьодова, нещодавнє внесення змін до бюджету, яке передбачає деяке скорочення фінансування Держмитслужби, не повинне зачепити плани щодо запланованої реформи, зокрема, підняття заробітних плат працівникам митниці, що пройдуть переатестацію. Такі програми переатестації почнуться після завершення карантину та мають оновити кадровий склад служби. Водночас видатки на розвиток будуть обмежені, частково перенесені в новий стабілізаційний фонд. Сподіваємося, глобально на хід реформи митниці цей перерозподіл не вплине.

Представники Держмитслужби також запевнили бізнес, що впровадження карантину не має відчутно вплинути на терміни впровадження інституту авторизованого економічного оператора (АЕО) та режиму спільного транзиту. Концептуально митниця рухається по раніше затвердженому графіку. Для режиму спільного транзиту вже відбувається тестування програмного забезпечення, а проект Постанови щодо АЕО наразі винесений Міністерством фінансів на публічне обговорення. Пан Нефьодов висловив сподівання, що перші авторизовані економічні оператори з’являться в Україні вже до кінця року. Також представники служби прокоментували свою позицію щодо встановлення мінімального розміру загальної фінансової гарантії та обмеження кола потенційних гарантів – такі ініціативи не мають підтримки у експертів відомства.

Ми вдячні за оновлення інформації щодо можливості застосування конвенції Пан-Євро-Мед з  Грузією та Ізраїлем. Наразі угоди ратифіковані, після деяких технічних процедур, а саме публікації в офіційному журналі Єврокомісії, Грузія та Ізраїль стануть першими країнами з якими для України буде доступна діагональна кумуляція з ЄС. Наступні на черзі країни ЄАВТ.  

В контексті співпраці Держмитслужби та Служби безпеки України, пан Нефьодов повідомив, що відомства намагаються вибудувати конструктивну співпрацю в рамках законодавства. На переконання очільника митниці, СБУ не має здійснювати надлишкового тиску на бізнес. Водночас, поки не буде створений спеціальний орган фінансових розслідувань, СБУ частково займатиметься розслідуванням деяких справ пов’язаних з контрабандою. 

На питання щодо криміналізації контрабанди підакцизних товарів, було повідомлено, що відповідний законопроєкт було направлено до Міністерства фінансів ще в лютому. Водночас через зміну міністрів його ще не було погоджено. Але з цього питання є консенсус органів влади, до того ж, ініціативу підтримує Делегація ЄС. Відкритим залишається тільки питання щодо масштабів порушень, за які наставатиме кримінальна відповідальність. В цілому, очільник митниці пропонує надати митним органам деякі правоохоронні функції.

Також бізнес цікавила інформація щодо роботи пунктів пропуску – чи не буде закриття додаткових та коли планується відновлення роботи вже закритих. Хоча це питання знаходиться поза компетенцією митних органів, пан Нефьодов висловив сподівання, що подальшого закриття пунктів пропуску не буде, оскільки карантинні заходи не повинні обмежувати торгівлю та рух вантажного транспорту.

Водночас 15 квітня стало відомо про закриття ще 10 пунктів пропуску автомобільного сполучення на кордоні України. З актуальним переліком відкритих та закритих пунктів пропуску можна ознайомитися на оперативній карті.

Стосовно запровадження електронного документообігу та нових е-сервісів, голова Держмитслужби повідомив, що осучаснення ІТ процесів один з найважливіших компонентів реформи митниці. Наразі функціонує інтерактивний портал bi.customs.gov.ua про роботу митниці. Впровадження електронного документообороту вже фіналізоване для запровадження в центральному апараті та поступово розповсюджуватиметься на регіони. Для цього необхідно провести навчання співробітників та модернізувати технічну базу, що дещо уповільнюється через карантин. Хоча водночас надзвичайні умови, в яких ми зараз опинились, можуть стати поштовхом до діджиталізації для інертних державних органів.

Зі свого боку, бізнес відзначив, що питання щодо коригування митної вартості у компаній виникають все рідше. Як повідомив пан Нефьодов, доля декларацій, по яких коригується митна вартість складає близько 4-5%, тоді як 80-85% митних декларацій проходить по першому методу. Водночас митниця поки не збирається відмовлятися від цього інструменту та пропонує усі спірні моменти оперативно вирішувати в індивідуальному порядку за підтримки Асоціації.

Також бізнес повідомив щодо проблеми по деклараціях типу ЕА, а саме досить часте спрацювання автоматизованої  системи ризиків, зокрема ризику 117 контролю митної вартості з обов’язковим доставлення вантажу в зону митного контролю (терміналу). Це в свою чергу призводить до додаткових часових та фінансових витрат компаній. Особливо в період карантину, коли бажано обмежити особисті контакти водія, декларанта та інспектора митниці. Ми сподіваємось на підтримку нашої пропозиції щодо зміни підходу до підтвердження митної вартості без обов’язку відправлення вантажівки на митний термінал.

Розмитнення медичних виробів для боротьби з коронавірусом наразі є пріоритетним у роботі митниці. Під час зустрічі, представники служби повідомили, що оновлений лист-роз’яснення вже підготовано та розіслано на територіальні органи щодо застосування змін до податкового та митного законодавства та постанов Уряду в частині звільнення від ПДВ та ввізного мита медичних виробів.

Стосовно можливості оформлення векселем платежу з ПДВ на імпорт на період карантину, представники Держмитслужби повідомили, що не вважають за доцільне повертатися до такої практики та наразі не розглядають таку можливість, адже розраховують, що карантин – це справа декількох тижнів чи максимум місяця.

Усі питання, які бізнес не встиг озвучити під час зустрічі, будуть передані у письмовому вигляді на опрацювання до Держмитслужби. Ми щиро дякуємо Максиму Нефьодову та усім експертам Держмитслужби за оперативне реагування на звернення Асоціації та приділений час. Сподіваємося на регулярність таких зустрічей!

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: