fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Викривачі. За і проти

21/ 09/ 2021
  Автор: Марія Петренко, адвокат Dynasty Law & Investment Законодавцями, реалізовуючи європейську політику в напрямку боротьби з корупцією, прийнято закон щодо упорядкування окремих питань захисту викривачів, які разом із змінами до ЗУ «Про запобігання корупції» зайняли важливе місце і імплементації антикорупційного законодавства. Цікаво, що тема викривачів в різних правових системах, які пропагують різні цінності, однаково успішно реалізовується. Різниця лише в меті їх застосування, і влучно тут звучить фраза: «Ціль- виправдовує засоби». В ряданській системі права таким методом виявляли «ворогів народу», в сучасній демократичній системі виявляємо по суті вже інших ворогів народу – «корупціонерів». Що ж це за система? По-перше, впроваджено такі поняття як внутрішні канали повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень та регулярні канали повідомлення. Як запропоновано законодавцем, такі канали повинні бути анонімними для повідомлення інформації викривачем керівнику або уповноваженому органу, юридичної особи, у яких викривач працює, проходить службу чи навчання або на замовлення яких виконує роботу. Звідси випливає обовязок таких органів та осіб, забезпечити функціонування таких каналів. Такий самий обовязок закон покладає й на правоохоронні органи - Органи прокуратури, Національної поліції, Національне антикорупційне бюро України, Державне бюро розслідувань та Національне агентство. Але на цьому законодавець не зупиняється та пропонує сформувати Єдиний портал повідомлень викривачів та спеціальні телефонні лінії , для цілодобового доступу. Єдиний портал повідомлень викривачів гарантує особам дотримання умов конфіденційності та анонімності, а також забезпечує доступ викривачів до інформації про стан та результати розгляду їх повідомлень і є офіційним внутрішнім джерелом інформації про осіб, які мають статус викривачів. Передбачувано, що за таких обставин, викривачу необхідний належний захист його прав: це і анонімність, конфіденційність, право на всі види правової допомоги (в тому числі і безоплатну), психологічну допомогу, на звільнення від будь-якої юридичної відповідальності за наявності умов, на інформацію щодо розслідування за фактом повідомленої інформації та інші визначені законом права. Цікаво, що і звільнити роботодавець таку особу не може, її трудові права також захищені та повинні бути відновлені. Однак, перейдемо до порядку чисел, а саме до винагороди на яку викривач згідно закону заслуговує, так право на винагороду має викривач, який повідомив про корупційний злочин, грошовий розмір предмета якого або завдані державі збитки від якого становлять приблизно 11 млн гривень. При цьому, розмір винагороди становить 10 відсотків від грошового розміру предмета корупційного злочину , тобто приблизно 1 млн. грн., після ухвалення обвинувального вироку суду. Розмір винагороди не може перевищувати 7 млн. грн. При цьому, слід зауважити про конкурентність такої винагороди, адже виплата гарантується порівну, якщо про один й той самий злочин заявило декілька викривачів. Однозначно така ініціатива призведе до змін у розкритті корупційних злочинів, однак чи матимуть довіру в суспільстві передбачені законом гарантії та винагороди – залишається відкритим питанням.

Автор: Марія Петренко, адвокат Dynasty Law & Investment

Законодавцями, реалізовуючи європейську політику в напрямку боротьби з корупцією, прийнято закон щодо упорядкування окремих питань захисту викривачів, які разом із змінами до ЗУ «Про запобігання корупції» зайняли важливе місце і імплементації антикорупційного законодавства.

Цікаво, що тема викривачів в різних правових системах, які пропагують різні цінності, однаково успішно реалізовується. Різниця лише в меті їх застосування, і влучно тут звучить фраза: «Ціль- виправдовує засоби». В ряданській системі права таким методом виявляли «ворогів народу», в сучасній демократичній системі виявляємо по суті вже інших ворогів народу – «корупціонерів».

Що ж це за система? По-перше, впроваджено такі поняття як внутрішні канали повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень та регулярні канали повідомлення. Як запропоновано законодавцем, такі канали повинні бути анонімними для повідомлення інформації викривачем керівнику або уповноваженому органу, юридичної особи, у яких викривач працює, проходить службу чи навчання або на замовлення яких виконує роботу.

Звідси випливає обов’язок таких органів та осіб, забезпечити функціонування таких каналів. Такий самий обов’язок закон покладає й на правоохоронні органи – Органи прокуратури, Національної поліції, Національне антикорупційне бюро України, Державне бюро розслідувань та Національне агентство.

Але на цьому законодавець не зупиняється та пропонує сформувати Єдиний портал повідомлень викривачів та спеціальні телефонні лінії , для цілодобового доступу.

Єдиний портал повідомлень викривачів гарантує особам дотримання умов конфіденційності та анонімності, а також забезпечує доступ викривачів до інформації про стан та результати розгляду їх повідомлень і є офіційним внутрішнім джерелом інформації про осіб, які мають статус викривачів.

Передбачувано, що за таких обставин, викривачу необхідний належний захист його прав: це і анонімність, конфіденційність, право на всі види правової допомоги (в тому числі і безоплатну), психологічну допомогу, на звільнення від будь-якої юридичної відповідальності за наявності умов, на інформацію щодо розслідування за фактом повідомленої інформації та інші визначені законом права. Цікаво, що і звільнити роботодавець таку особу не може, її трудові права також захищені та повинні бути відновлені.

Однак, перейдемо до порядку чисел, а саме до винагороди на яку викривач згідно закону заслуговує, так право на винагороду має викривач, який повідомив про корупційний злочин, грошовий розмір предмета якого або завдані державі збитки від якого становлять приблизно 11 млн гривень. При цьому, розмір винагороди становить 10 відсотків від грошового розміру предмета корупційного злочину , тобто приблизно 1 млн. грн., після ухвалення обвинувального вироку суду. Розмір винагороди не може перевищувати 7 млн. грн. При цьому, слід зауважити про конкурентність такої винагороди, адже виплата гарантується порівну, якщо про один й той самий злочин заявило декілька викривачів.

Однозначно така ініціатива призведе до змін у розкритті корупційних злочинів, однак чи матимуть довіру в суспільстві передбачені законом гарантії та винагороди – залишається відкритим питанням.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: