fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

У 2021 році може бути зупинено закупівлю ліків за програмою медичних гарантій

04/ 12/ 2020
  Наявність законодавчої колізії і відсутність вчасно внесених змін до законодавства може призвести до недоступності у 2021 році низки ліків, які мали б бути гарантовані державою в розрізі медичної допомоги за програмою медичних гарантій (ПМГ).    3 грудня 2020 року Європейська Бізнес Асоціація звернулася до очільників МОЗ України, НСЗУ та Комітету ВРУ з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування з проханням упередити проблему.    На жаль, на сьогодні не існує чіткого розуміння порядку закупівель ліків поза Нацпереліком серед закладів охорони здоров’я. Проте, такі ліки необхідні в межах ПМГ як на 2020 рік, так і на 2021 рік. А через нерозуміння перспектив деяких змін у законодавстві на 2021 рік виникають сумніви щодо можливостей вчасного забезпечення ліками населення. Ця  ситуація стає причиною також певної невизначеності серед фармкомпаній, адже планувати діяльність з постачання ліків за ПМГ складніше із наближенням 2021 року. Загальній ситуації існування ризиків сприяє декілька факторів.  По-перше, 1 січня 2021 року припиняється перенесене раніше положення Закону щодо ПМГ, яке забезпечує можливість здійснення централізованих закупівель ліків поза Нацпереліком. Певні ліки використовувались в межах ПМГ. Саме з метою доступності таких ліків відповідне положення Закону (частина 10 статті 10) було перенесене. Чи продовжиться його перенесення також і після 1.01.2021 року? Питання ще не розглядалось публічно та не реалізоване у законодавстві.   По-друге, проєкт Номенклатури-2021, що виносився МОЗ України на громадське обговорення, не містив низки ліків, які раніше закуповувались централізовано (у тому числі у 2020 році). Так само ці ліки відсутні нині і в Нацпереліку. Тобто, якщо у Номенклатуру-2021 певні ліки, які необхідні в межах ПМГ, включені не будуть – їх закупівля буде можлива лише з боку самих закладів охорони здоров’я або за регіональними програмами.  Проте, і в контексті другого фактору – закупівлі ліків закладів охорони здоров’я - наявна колізія. Це і є третя причина – відсутність положення у законодавстві, яке б чітко забезпечувало можливість закупівлі ліків закладами охорони здоров’я поза Нацпереліком для цілей виконання послуг за ПМГ.   Таким чином, загальна ситуація, що склалась, не дозволяє нині ані виробникам ефективно планувати свою діяльність в Україні у 2021 році за різними терапевтичними напрямами, ані закладам охорони здоров’я – проактивно готуватись до надання медичної допомоги за різними пакетами послуг в межах ПМГ. Якщо до неврегульованих питань у законодавстві додати ще й четвертий фактор – неясність щодо бюджету, який буде остаточно затверджений у 2021 році на ПМГ, - ситуація виглядає ще більш непередбачувано для усіх сторін.    Враховуючи цю ситуацію, Комітетом з охорони здоров’я Європейської Бізнес Асоціації запропоновано комплексне рішення зазначених проблем – до 1 січня 2021 року ініціювати та внести до законодавства України дві наступні зміни. Продовжити відтермінування набрання чинності частиною 10 статті 10 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» на період до розробки та впровадження нового позитивного переліку лікарських засобів, що має замінити чинний Нацперелік (аби весь необхідний обсяг препаратів було включено до переліку). Крім того, доповнити постанову КМУ №333 від 25 березня 2009 року додатковим випадком, на який не поширюється дія цієї Постанови, а саме щодо ліків, які закуповуються за ПМГ (аби закупівлю могли робити не лише в рамках Нацпереліку до його оновлення).  Європейська Бізнес Асоціація закликає Комітет ВР, Міністерство охорони здоров’я України та Національну службу здоров’я України якнайшвидше розглянути дану ситуацію. Необхідно не допустити проблем із забезпеченням населення у 2021 році медичною допомогою, яку гарантуватиме держава відповідно до пакетів медичних гарантій.

Наявність законодавчої колізії і відсутність вчасно внесених змін до законодавства може призвести до недоступності у 2021 році низки ліків, які мали б бути гарантовані державою в розрізі медичної допомоги за програмою медичних гарантій (ПМГ).   

3 грудня 2020 року Європейська Бізнес Асоціація звернулася до очільників МОЗ України, НСЗУ та Комітету ВРУ з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування з проханням упередити проблему.   

На жаль, на сьогодні не існує чіткого розуміння порядку закупівель ліків поза Нацпереліком серед закладів охорони здоров’я. Проте, такі ліки необхідні в межах ПМГ як на 2020 рік, так і на 2021 рік. А через нерозуміння перспектив деяких змін у законодавстві на 2021 рік виникають сумніви щодо можливостей вчасного забезпечення ліками населення. Ця  ситуація стає причиною також певної невизначеності серед фармкомпаній, адже планувати діяльність з постачання ліків за ПМГ складніше із наближенням 2021 року. Загальній ситуації існування ризиків сприяє декілька факторів. 

По-перше, 1 січня 2021 року припиняється перенесене раніше положення Закону щодо ПМГ, яке забезпечує можливість здійснення централізованих закупівель ліків поза Нацпереліком. Певні ліки використовувались в межах ПМГ. Саме з метою доступності таких ліків відповідне положення Закону (частина 10 статті 10) було перенесене. Чи продовжиться його перенесення також і після 1.01.2021 року? Питання ще не розглядалось публічно та не реалізоване у законодавстві.  

По-друге, проєкт Номенклатури-2021, що виносився МОЗ України на громадське обговорення, не містив низки ліків, які раніше закуповувались централізовано (у тому числі у 2020 році). Так само ці ліки відсутні нині і в Нацпереліку. Тобто, якщо у Номенклатуру-2021 певні ліки, які необхідні в межах ПМГ, включені не будуть – їх закупівля буде можлива лише з боку самих закладів охорони здоров’я або за регіональними програмами. 

Проте, і в контексті другого фактору – закупівлі ліків закладів охорони здоров’я – наявна колізія. Це і є третя причина – відсутність положення у законодавстві, яке б чітко забезпечувало можливість закупівлі ліків закладами охорони здоров’я поза Нацпереліком для цілей виконання послуг за ПМГ.  

Таким чином, загальна ситуація, що склалась, не дозволяє нині ані виробникам ефективно планувати свою діяльність в Україні у 2021 році за різними терапевтичними напрямами, ані закладам охорони здоров’я – проактивно готуватись до надання медичної допомоги за різними пакетами послуг в межах ПМГ. Якщо до неврегульованих питань у законодавстві додати ще й четвертий фактор – неясність щодо бюджету, який буде остаточно затверджений у 2021 році на ПМГ, – ситуація виглядає ще більш непередбачувано для усіх сторін.   

Враховуючи цю ситуацію, Комітетом з охорони здоров’я Європейської Бізнес Асоціації запропоновано комплексне рішення зазначених проблем – до 1 січня 2021 року ініціювати та внести до законодавства України дві наступні зміни. Продовжити відтермінування набрання чинності частиною 10 статті 10 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» на період до розробки та впровадження нового позитивного переліку лікарських засобів, що має замінити чинний Нацперелік (аби весь необхідний обсяг препаратів було включено до переліку). Крім того, доповнити постанову КМУ №333 від 25 березня 2009 року додатковим випадком, на який не поширюється дія цієї Постанови, а саме щодо ліків, які закуповуються за ПМГ (аби закупівлю могли робити не лише в рамках Нацпереліку до його оновлення). 

Європейська Бізнес Асоціація закликає Комітет ВР, Міністерство охорони здоров’я України та Національну службу здоров’я України якнайшвидше розглянути дану ситуацію. Необхідно не допустити проблем із забезпеченням населення у 2021 році медичною допомогою, яку гарантуватиме держава відповідно до пакетів медичних гарантій.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: