fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Судовий індекс: Чи довіряє бізнес судам

27/ 03/ 2018
  Щороку ми запитуємо у юристів, які працюють у членських компаніях Асоціації, про ситуацію в адміністративних та господарських судах. На початку цього року це відбулося вже вп’яте і ми попросили респондентів оцінити систему правосуддя за увесь 2017 рік. Загалом участь в Судовому Індексі взяли 54 юриста. Окрім фахівців-правників ми також запитали топ-менеджерів (139 у 1-му півріччі та 78 у 2-му півріччі 2017 року) в рамках інвестиційного індексу про їхню загальну оцінку судової системи в Україні. Переглянути презентацію Інтегральний показник Судового Індексу Асоціації за підсумками 2017 року становить 2,4 за п’ятибальною шкалою. Результат попереднього дослідження не суттєво, але відрізнявся – 2,43 з 5 можливих. Вочевидь, така динаміка (а точніше її відсутність) вказує на відсутність видимих кроків у реформуванні судової системи країни. Цим дослідженням ми хочемо звернути увагу влади на поточний стан справ і разом подумати над тим, що ми можемо зробити для його покращення. Тетяна Бережна. Старший юрист «Василь Кисіль та Партнери». Вирішення спору в місцевому адміністративному суді дуже часто залежить від конкретного судді: одні є дуже ретельними, вивчають кожен доказ, з’ясовують всі обставини справи, інші – не вникають у справу та пояснення сторін, не проявляють ініціативи і часто виносять необґрунтовані рішення. Найбільш яскравим прикладом з практики є податковий спір, у якому суд першої інстанції погодився з фіскальним органом, що юридичні послуги, які надавалися платнику податків юридичною фірмою у іншому спорі, були нереальними. На щастя, суд касаційної інстанції спростував цей безпідставний висновок і підтвердив право платника на податковий кредит і витрати – що цікаво, юристи в обох процесах були одні й ті ж. Хоча новий Верховний Суд у 2017 році пропрацював лише декілька днів, ми покладаємо великі надії на компетенцію і експертизу цього органу у 2018 році. Уже у лютому постановою у справі №802/1853 Верховний Суд такі сподівання більш ніж виправдав, встановивши, що факт наявності вироків, ухвалених на підставі угод у кримінальному провадженні, не дає підстав для автоматичного висновку про нереальність господарських операцій.» Олег Кириєвський. Керівник практики вирішення спорів «Advice Group». Відсутність «прориву» в оцінюванні адміністративного судочинства у 2017 році свідчить про те, що бізнес розчарувався у своїх очікуваннях на швидку судову реформу. Оскільки нове процесуальне законодавство запрацювало тільки у кінці року, разом із початком діяльності нового Верховного Суду, зміни оцінки діяльності судів на краще можна очікувати найшвидше за результатами 2018 року. Можна також перелічити проблеми, які у судах першої та апеляційної інстанцій є досить вкоріненими та системними. Перш за все, це якість рішень. Їх недостатнє або вибіркове мотивування кожного дня позбавляє бізнес можливості бути почутим. При цьому вимога вмотивованості рішення містилась у процесуальному законодавстві й раніше. Тому важко стверджувати, що Верховний Суд зможе якось виправити проблему всього за один рік. Наступна стійка проблема – ставлення до процесу. Низка суддів сприймають положення про завдання адміністративного судочинства (захист від порушень з боку держави) як загальну декларацію. І з метою «з’ясування всіх обставин» фактично сприяють органу державної влади у доказуванні. Часто, це відбувається шляхом постійного «додаткового витребування» судом доказів. Хоча такі й без того мали бути поданні органом державної влади з огляду на тягар доказування. А він, у справах про визнання рішень та дій незаконними (це практично всі податкові та митні справи), покладений на державу.» Партнер дослідження

Щороку ми запитуємо у юристів, які працюють у членських компаніях Асоціації, про ситуацію в адміністративних та господарських судах. На початку цього року це відбулося вже вп’яте і ми попросили респондентів оцінити систему правосуддя за увесь 2017 рік.

Загалом участь в Судовому Індексі взяли 54 юриста. Окрім фахівців-правників ми також запитали топ-менеджерів (139 у 1-му півріччі та 78 у 2-му півріччі 2017 року) в рамках інвестиційного індексу про їхню загальну оцінку судової системи в Україні.

Переглянути презентацію

Інтегральний показник Судового Індексу Асоціації за підсумками 2017 року становить 2,4 за п’ятибальною шкалою. Результат попереднього дослідження не суттєво, але відрізнявся – 2,43 з 5 можливих. Вочевидь, така динаміка (а точніше її відсутність) вказує на відсутність видимих кроків у реформуванні судової системи країни. Цим дослідженням ми хочемо звернути увагу влади на поточний стан справ і разом подумати над тим, що ми можемо зробити для його покращення.

Тетяна Бережна Старший юрист «Василь Кисіль та Партнери»
Вирішення спору в місцевому адміністративному суді дуже часто залежить від конкретного судді: одні є дуже ретельними, вивчають кожен доказ, з’ясовують всі обставини справи, інші – не вникають у справу та пояснення сторін, не проявляють ініціативи і часто виносять необґрунтовані рішення.

Найбільш яскравим прикладом з практики є податковий спір, у якому суд першої інстанції погодився з фіскальним органом, що юридичні послуги, які надавалися платнику податків юридичною фірмою у іншому спорі, були нереальними. На щастя, суд касаційної інстанції спростував цей безпідставний висновок і підтвердив право платника на податковий кредит і витрати – що цікаво, юристи в обох процесах були одні й ті ж.

Хоча новий Верховний Суд у 2017 році пропрацював лише декілька днів, ми покладаємо великі надії на компетенцію і експертизу цього органу у 2018 році. Уже у лютому постановою у справі №802/1853 Верховний Суд такі сподівання більш ніж виправдав, встановивши, що факт наявності вироків, ухвалених на підставі угод у кримінальному провадженні, не дає підстав для автоматичного висновку про нереальність господарських операцій.»

Олег Кириєвський Керівник практики вирішення спорів «Advice Group»
Відсутність «прориву» в оцінюванні адміністративного судочинства у 2017 році свідчить про те, що бізнес розчарувався у своїх очікуваннях на швидку судову реформу.

Оскільки нове процесуальне законодавство запрацювало тільки у кінці року, разом із початком діяльності нового Верховного Суду, зміни оцінки діяльності судів на краще можна очікувати найшвидше за результатами 2018 року.

Можна також перелічити проблеми, які у судах першої та апеляційної інстанцій є досить вкоріненими та системними. Перш за все, це якість рішень. Їх недостатнє або вибіркове мотивування кожного дня позбавляє бізнес можливості бути почутим. При цьому вимога вмотивованості рішення містилась у процесуальному законодавстві й раніше. Тому важко стверджувати, що Верховний Суд зможе якось виправити проблему всього за один рік.

Наступна стійка проблема – ставлення до процесу. Низка суддів сприймають положення про завдання адміністративного судочинства (захист від порушень з боку держави) як загальну декларацію. І з метою «з’ясування всіх обставин» фактично сприяють органу державної влади у доказуванні. Часто, це відбувається шляхом постійного «додаткового витребування» судом доказів. Хоча такі й без того мали бути поданні органом державної влади з огляду на тягар доказування. А він, у справах про визнання рішень та дій незаконними (це практично всі податкові та митні справи), покладений на державу.»

Партнер дослідження

Презентації та документи

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: