fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Оподатковуватись мають доходи від нерухомості, а не саме майно – опитування ЕВА

07/ 05/ 2020
  В експертному середовищі давно точаться дискусії щодо доречності оподаткування нерухомості взагалі та, зокрема, ефективності чинної моделі податку на нерухомість. Так, наразі ставка податку встановлюється відповідно до рішення місцевої влади у розмірі, що не перевищує загальнодержавне обмеження – не більше 1,5% від мінімальної зарплати за 1 квадратний метр. Отже, у 2020 році максимальна ставка податку складатиме 70,84 грн за кв. м. (мінімальна заробітна плата – 4 723 грн).  Проте в Україні, фактично, відсутня якісна система нарахування та контролю за сплатою цього податку вчасно та у повному обсязі. Відтак, витрати на адміністрування цього податку можуть, подекуди, бути вищими, ніж сума податку. У зв’язку з цим Європейська Бізнес Асоціація вирішила провести опитування серед податкових та фінансових експертів компаній, чи вважають вони чинну модель оподаткування нерухомого майна ефективною та яких змін вона потребує. Існування податку на нерухомість Результати опитування демонструють, що більше половини (51%) респондентів виступають проти оподаткування власне нерухомості. Значна частина респондентів (близько 28%), хоча й не заперечує проти існування податку в принципі, однак має низку суттєвих пропозицій щодо його модифікації (як-от запровадження диференційованих ставок, спрощення системи обчислення та сплати, збільшення звільнень від оподаткування, тощо). Підтримують існування податку близько 21% респондентів, посилаючись, зокрема, на світовий досвід та на існування аналогічного податку в інших країнах. Обчислення податку, виходячи з ринкової вартості на нерухомість Переважна більшість опитаних, а саме майже 71% не підтримують обчислення податку на нерухоме майно виходячи з його ринкової вартості. Проте близько 15% респондентів підтримують таку модель. Ще 14% опитаних, хоча й підтримують таку модель в принципі, визнають існування суттєвих проблем із її застосуванням. Зокрема, було висловлено застереження щодо труднощів з оцінкою ринкової вартості нерухомого майна (її об’єктивності, здатності врахувати суттєві фактори впливу, тощо), вказано на можливу волатильність ринкової вартості, на потребу у прозорому та ефективному ринку оціночної діяльності для функціонування такої системи, та ін. Модифікація чинної моделі оподаткування У разі збереження чинної моделі оподаткування нерухомого майна (виходячи із загальної площі), топ-3 пропозиції з вдосконалення моделі виглядають наступним чином: не повинне оподатковуватись майно, яке використовується як місце проживання; неоподатковувана площа має бути збільшена; має бути право на зменшення ПДФО та військового збору на суму податку з нерухомого майна. Необхідні зміни Переважна більшість опитаних експертів Асоціації вважають*, що оподатковуватись повинен тільки дохід від використання та прибуток від відчуження майна, а не саме майно – так вважає 71% опитаних. 63% респондентів вважають, що для фізичних осіб має бути встановлено спрощений режим оподаткування доходів від використання нерухомого майна, а саме зменшена ставка ПДФО та спрощена звітність. Майже половина опитаних (48%) переконані, що фізичні особи повинні мати право амортизувати об’єкти нерухомості, які використовуються для отримання доходу. Ще 47% респондентів вважають, що придбання нерухомого майна не повинно оподатковуватись спеціальними трансакційними податками (окрім ПДВ у випадках, передбачених законом). Наталія Артемчук. Координатор Податкового комітету Асоціації. У поточній ситуації, коли через два місяці вимушеного карантину велика частина населення та підприємств відчуває суттєві фінансові труднощі, керівництву країни варто подовжити податкові звільнення по податку на нерухоме майно, як один із заходів спрямованих на соціально-економічну підтримку населення та малого і середнього бізнесу. Асоціація неодноразово зверталась до керівництва країни (Уряду, ВРУ, Президента) щодо підтримки законодавчих ініціатив з впровадження антикризових заходів, у тому числі звільнення від податку на нерухомість на період карантину. В рамках Податкового комітету Асоціації ми не тільки аналізуємо та реагуємо на нові законодавчі ініціативи, але й працюємо над розробкою комплексних змін до податкового законодавства для покращення бізнес середовища в Україні. *множинний вибір

В експертному середовищі давно точаться дискусії щодо доречності оподаткування нерухомості взагалі та, зокрема, ефективності чинної моделі податку на нерухомість.

Так, наразі ставка податку встановлюється відповідно до рішення місцевої влади у розмірі, що не перевищує загальнодержавне обмеження – не більше 1,5% від мінімальної зарплати за 1 квадратний метр. Отже, у 2020 році максимальна ставка податку складатиме 70,84 грн за кв. м. (мінімальна заробітна плата – 4 723 грн). 

Проте в Україні, фактично, відсутня якісна система нарахування та контролю за сплатою цього податку вчасно та у повному обсязі. Відтак, витрати на адміністрування цього податку можуть, подекуди, бути вищими, ніж сума податку.

У зв’язку з цим Європейська Бізнес Асоціація вирішила провести опитування серед податкових та фінансових експертів компаній, чи вважають вони чинну модель оподаткування нерухомого майна ефективною та яких змін вона потребує.

Існування податку на нерухомість

Результати опитування демонструють, що більше половини (51%) респондентів виступають проти оподаткування власне нерухомості. Значна частина респондентів (близько 28%), хоча й не заперечує проти існування податку в принципі, однак має низку суттєвих пропозицій щодо його модифікації (як-от запровадження диференційованих ставок, спрощення системи обчислення та сплати, збільшення звільнень від оподаткування, тощо). Підтримують існування податку близько 21% респондентів, посилаючись, зокрема, на світовий досвід та на існування аналогічного податку в інших країнах.

Обчислення податку, виходячи з ринкової вартості на нерухомість

Переважна більшість опитаних, а саме майже 71% не підтримують обчислення податку на нерухоме майно виходячи з його ринкової вартості.

Проте близько 15% респондентів підтримують таку модель.

Ще 14% опитаних, хоча й підтримують таку модель в принципі, визнають існування суттєвих проблем із її застосуванням. Зокрема, було висловлено застереження щодо труднощів з оцінкою ринкової вартості нерухомого майна (її об’єктивності, здатності врахувати суттєві фактори впливу, тощо), вказано на можливу волатильність ринкової вартості, на потребу у прозорому та ефективному ринку оціночної діяльності для функціонування такої системи, та ін.

Модифікація чинної моделі оподаткування

У разі збереження чинної моделі оподаткування нерухомого майна (виходячи із загальної площі), топ-3 пропозиції з вдосконалення моделі виглядають наступним чином:

  • не повинне оподатковуватись майно, яке використовується як місце проживання;
  • неоподатковувана площа має бути збільшена;
  • має бути право на зменшення ПДФО та військового збору на суму податку з нерухомого майна.

Необхідні зміни

Переважна більшість опитаних експертів Асоціації вважають*, що оподатковуватись повинен тільки дохід від використання та прибуток від відчуження майна, а не саме майно – так вважає 71% опитаних.

63% респондентів вважають, що для фізичних осіб має бути встановлено спрощений режим оподаткування доходів від використання нерухомого майна, а саме зменшена ставка ПДФО та спрощена звітність.

Майже половина опитаних (48%) переконані, що фізичні особи повинні мати право амортизувати об’єкти нерухомості, які використовуються для отримання доходу.

Ще 47% респондентів вважають, що придбання нерухомого майна не повинно оподатковуватись спеціальними трансакційними податками (окрім ПДВ у випадках, передбачених законом).

Наталія Артемчук Координатор Податкового комітету Асоціації
У поточній ситуації, коли через два місяці вимушеного карантину велика частина населення та підприємств відчуває суттєві фінансові труднощі, керівництву країни варто подовжити податкові звільнення по податку на нерухоме майно, як один із заходів спрямованих на соціально-економічну підтримку населення та малого і середнього бізнесу. Асоціація неодноразово зверталась до керівництва країни (Уряду, ВРУ, Президента) щодо підтримки законодавчих ініціатив з впровадження антикризових заходів, у тому числі звільнення від податку на нерухомість на період карантину. В рамках Податкового комітету Асоціації ми не тільки аналізуємо та реагуємо на нові законодавчі ініціативи, але й працюємо над розробкою комплексних змін до податкового законодавства для покращення бізнес середовища в Україні.

*множинний вибір

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: