fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Надання правоохоронного статусу інспекторам не сприятиме реформі Держекоінспекції

11/ 01/ 2021
  3 грудня 2020 року у Верховній Раді було зареєстровано законопроєкт №4459 «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення відповідальності за вчинення опору та втручання в діяльність державного інспектора України з охорони навколишнього природного середовища, працівника служби державної охорони природно-заповідного фонду України під час виконання ними службових обов’язків». Запропоновані документом зміни передбачають, що, зокрема, інспектори Державної екологічної інспекції за ступенем захисту, фактично, будуть прирівняні до працівників правоохоронних органів, в тому числі, щодо захисту від втручання в їхню діяльність. При цьому, відсутні будь-які аргументи на підтвердження позитивного впливу від такого нововведення на захист та покращення стану довкілля, життя та здоров’я людини, гарантування екологічної безпеки, тощо. Водночас, законопроєктом чітко не визначається, які дії можуть бути кваліфіковані як опір або вплив на інспекторів. Відтак, у підприємств є перестороги, що, фактично, будь-які дії з боку бізнесу можуть бути без достатніх на те підстав розцінені екоінспекцією як втручання в її діяльність. Наприклад, супровід інспекторів під час здійснення заходу державного екологічного контролю представниками підприємства, який дозволяє слідкувати за законністю дій інспекторів, правильністю встановлення вимірювальних приладів, проведення замірів, відбирання проб та відповідністю таких дій керівним документам та нормативно-правовим актам можуть кваліфікуватись як такі. Так, наразі непоодинокими є випадки здійснення планових та позапланових перевірок із порушенням вимог чинного законодавства, коли здійснювані інспекторами заходи можуть виходити за межі основного предмету перевірки. Таким чином, на переконання бізнесу, законопроєкт, у разі його прийняття, потенційно може порушити рівновагу між повноваженнями представників державних органів та правами представників бізнесу. Це, на думку експертів Європейської Бізнес Асоціації, створює загрозу тиску під час здійснення заходів державного екологічного контролю та поле для зловживання посадовими повноваженнями. Водночас, бізнес наголошує, що посилення відповідальності має бути двостороннім і супроводжуватися, зокрема, посиленням відповідальності щодо контролюючих осіб, які не дотримуються вимог чинного законодавства. Тому питання порядку допуску інспектора на підприємство, в тому числі права, обов’язки та відповідальність усіх сторін – повинні бути комплексно розглянуті у рамках реформи державного екологічного контролю, що наразі пропонується проєктом Закону «Про державний екологічний контроль» №3091. Асоціація вже надавала свої пропозиції та зауваження щодо цього законопроєкту та готова й надалі сприяти реалізації реформи. Тому, бізнес-спільнота звертається до Верховної Ради з проханням відхилити законопроєкт №4459 та зосередитись над комплексними змінами щодо державного екологічного контролю. Адже точкові зміни навряд принесуть очікувані системні зміни та встановлення рівних правил гри в країні.

3 грудня 2020 року у Верховній Раді було зареєстровано законопроєкт №4459 «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення відповідальності за вчинення опору та втручання в діяльність державного інспектора України з охорони навколишнього природного середовища, працівника служби державної охорони природно-заповідного фонду України під час виконання ними службових обов’язків».

Запропоновані документом зміни передбачають, що, зокрема, інспектори Державної екологічної інспекції за ступенем захисту, фактично, будуть прирівняні до працівників правоохоронних органів, в тому числі, щодо захисту від втручання в їхню діяльність. При цьому, відсутні будь-які аргументи на підтвердження позитивного впливу від такого нововведення на захист та покращення стану довкілля, життя та здоров’я людини, гарантування екологічної безпеки, тощо.

Водночас, законопроєктом чітко не визначається, які дії можуть бути кваліфіковані як опір або вплив на інспекторів. Відтак, у підприємств є перестороги, що, фактично, будь-які дії з боку бізнесу можуть бути без достатніх на те підстав розцінені екоінспекцією як втручання в її діяльність. Наприклад, супровід інспекторів під час здійснення заходу державного екологічного контролю представниками підприємства, який дозволяє слідкувати за законністю дій інспекторів, правильністю встановлення вимірювальних приладів, проведення замірів, відбирання проб та відповідністю таких дій керівним документам та нормативно-правовим актам можуть кваліфікуватись як такі. Так, наразі непоодинокими є випадки здійснення планових та позапланових перевірок із порушенням вимог чинного законодавства, коли здійснювані інспекторами заходи можуть виходити за межі основного предмету перевірки.

Таким чином, на переконання бізнесу, законопроєкт, у разі його прийняття, потенційно може порушити рівновагу між повноваженнями представників державних органів та правами представників бізнесу. Це, на думку експертів Європейської Бізнес Асоціації, створює загрозу тиску під час здійснення заходів державного екологічного контролю та поле для зловживання посадовими повноваженнями.

Водночас, бізнес наголошує, що посилення відповідальності має бути двостороннім і супроводжуватися, зокрема, посиленням відповідальності щодо контролюючих осіб, які не дотримуються вимог чинного законодавства. Тому питання порядку допуску інспектора на підприємство, в тому числі права, обов’язки та відповідальність усіх сторін – повинні бути комплексно розглянуті у рамках реформи державного екологічного контролю, що наразі пропонується проєктом Закону «Про державний екологічний контроль» №3091.

Асоціація вже надавала свої пропозиції та зауваження щодо цього законопроєкту та готова й надалі сприяти реалізації реформи.

Тому, бізнес-спільнота звертається до Верховної Ради з проханням відхилити законопроєкт №4459 та зосередитись над комплексними змінами щодо державного екологічного контролю. Адже точкові зміни навряд принесуть очікувані системні зміни та встановлення рівних правил гри в країні.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: