fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Мінінфраструктури планує підвищити тарифи на залізничні перевезення вантажів

29/ 07/ 2021
  5 липня 2021 року на сайті Міністерства інфраструктури України було опубліковано проєкт наказу Міністерства «Про внесення змін до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов’язані з ними послуги», починаючи з першого вересня цього року. Європейська Бізнес Асоціація не підтримує проєкт наказу. Так, експерти Асоціації зазначають, що система тарифів Укрзалізниці потребує комплексного перегляду, а не точкового підвищення. Для цього необхідно здійснити реорганізацію Укрзалізниці, що вже передбачено у проєкті Закону «Про залізничний транспорт» №1196-1 від 6 вересня 2019 року та який потребує щонайшвидшого прийняття. Крім цього, Проєкт Закону №1196-1 передбачає повноваження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту (НКРТ) щодо регулювання цін на залізничному транспорті в межах визначених повноважень та контроль за їх дотриманням. Заплановане підвищення тарифів призведе до зростання тарифного навантаження на бізнес в цілому на 10,1 млрд грн щорічно. Витрати ж підприємств, наприклад, паливно-енергетичного комплексу потенційно зростуть на більш ніж 30% або 2 млрд грн щорічно. Таке підвищення собівартості матиме катастрофічні наслідки для вугільної та енергетичної галузей, в яких значна кількість підприємств на даний момент збиткові або дотаційні і знаходяться у скрутному фінансовому становищі. Окрім цього, суттєво постраждає і будівельна галузь. Для розуміння, при доставці гранітного щебню з кар’єрів в Житомирській області на порівняно велику відстань, наприклад, на будівництво дороги в Сумській області, з урахуванням необхідності оплати порожнього пробігу назад, подорожчання вартості перевезення однієї тонни щебню складе близько 30% (приблизно з 148 грн/т з ПДВ до 194 грн/т з ПДВ). Також, підвищення тарифів на вантажні перевезення для цементної галузі означатиме збільшення вартості сировини і, як наслідок, призведе до зростання цін на кінцеву продукцію і обєкти будівництва. Так, зростання тарифів на вантажоперевезення залізницею призведе до переходу будівельних вантажів на автотранспорт. Варто зауважити, що зростання не було передбачено Консолідованим фінансовим планом Укрзалізниці на 2021 рік та не є обґрунтованим. Відповідно до Пояснювальної записки до проєкту Наказу необхідність перегляду Коефіцієнтів обумовлена зростанням кількості перевезень «збиткових» вантажів та перевезень порожніх вагонів, проте розрахунок собівартості перевезень по видам вантажів, який би дозволив встановити факт їх збитковості, у супровідних документах до проєкту Наказу не надається, а також не надано даних щодо визначення собівартості перевезень у розрізі видів вантажів. Більше того, при розробці документу не в повній мірі проведено оцінку впливу підвищення тарифів на різні галузі, в тому числі, на зростання частки транспортних витрат у кінцевій ціні продукції, а отже повноцінно не проведена оцінка ризиків скорочення виробництва окремої продукції. При цьому така оцінка критично необхідна. Більше того, розрахунковий ефект підвищення доходів Укрзалізниці у випадку впровадження проєкту Наказу у розмірі близько 10-12 млрд грн сукупно за 2021 та 2022 роки, який визначено у Пояснювальній записці, є, на переконання представників бізнесу, суттєво завищеним. Так, частина вантажів, для яких планується індексація (зокрема щебінь, пісок, шлаки, будівельні вантажі, зерно) є гнучкими та при підвищенні вартості залізничних послуг будуть переорієнтовані на автотранспорт, що, з одного боку, не дозволить Укрзалізниці отримати очікуваний рівень надходжень, а з іншого, істотно збільшить навантаження на автодороги, що в свою чергу потенційно призведе до погіршення якість дорожнього покриття. Однією з ключових проблем Укрзалізниці зазначається збитковість пасажирських перевезень, що, за підрахунками представників бізнесу, в 2020 році склала – 13 млрд грн. За даними бізнесу, у 2020 році 100% прибутку Укрзалізниці від вантажних перевезень було використано на покриття зростаючих збитків від пасажирських перевезень. Тож важливим завданням все ж має бути вирішення проблеми значної збитковості пасажирських перевезень. Зазначається, що збільшення надходжень через підвищення тарифів  дозволить збільшити фінансову можливість для забезпечення ремонту основних засобів, що використовуються в реалізації послуг з вантажних перевезень, та інфраструктури відповідно до потреб галузевих департаментів та направити кошти на освоєння капітальних інвестицій для забезпечення безпеки руху поїздів. Однак, як зазначають представники бізнесу, попередні підвищення тарифів теж обґрунтовувались необхідністю проведення ремонтів та реконструкцій, у звязку із чим, на їх переконання доцільним є зазначення інформації про використання коштів від попередніх підвищень вартості перевезень та здійснені капітальні інвестиції. А плани щодо здійснення у 2021-2022 роках реконструкції залізничної інфраструктури та модернізації тягового рухомого складу вже були передбачені у Консолідованому плані без врахування підвищення вартості вантажних перевезень. Тому, Європейська Бізнес Асоціація вкотре наголошує на важливості прогнозованості та прозорості в країні. Будь-які підвищення тарифі бізнес закладає в бюджет заздалегідь, тож заслуговує на те, щоб розуміти, що буде мати місце через рік, два, три та більше. Крім того, потрібно розуміння, куди планується спрямовувати кошти від підвищення та чому саме прозорий бізнес намагаються постійно притискати до стіни, враховуючи той факт, що наразі існує висока рентабельність вантажних перевезень. Тому, ЕВА звертається до Керівника офісу Президента України Андрія Єрмака, Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля та Міністра інфраструктури України Олександра Кубракова із закликом сприяти відкликанню даного проєкту наказу. Важливо створити Робочу групу, яка б розробила комплексну, прозору систему формування тарифів Укрзалізниці, опрацювала альтернативні способи покращення фінансового результату Укрзалізниці, окрім підвищення тарифів, зокрема, шляхом оптимізації витрат, зменшення непрофільного оподаткування (відміна податку на землю для УЗ), скорочення збитковості пасажирських перевезень.   Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.

5 липня 2021 року на сайті Міністерства інфраструктури України було опубліковано проєкт наказу Міністерства «Про внесення змін до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов’язані з ними послуги», починаючи з першого вересня цього року.

Європейська Бізнес Асоціація не підтримує проєкт наказу. Так, експерти Асоціації зазначають, що система тарифів Укрзалізниці потребує комплексного перегляду, а не точкового підвищення. Для цього необхідно здійснити реорганізацію Укрзалізниці, що вже передбачено у проєкті Закону «Про залізничний транспорт» №1196-1 від 6 вересня 2019 року та який потребує щонайшвидшого прийняття. Крім цього, Проєкт Закону №1196-1 передбачає повноваження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту (НКРТ) щодо регулювання цін на залізничному транспорті в межах визначених повноважень та контроль за їх дотриманням.

Заплановане підвищення тарифів призведе до зростання тарифного навантаження на бізнес в цілому на 10,1 млрд грн щорічно. Витрати ж підприємств, наприклад, паливно-енергетичного комплексу потенційно зростуть на більш ніж 30% або 2 млрд грн щорічно. Таке підвищення собівартості матиме катастрофічні наслідки для вугільної та енергетичної галузей, в яких значна кількість підприємств на даний момент збиткові або дотаційні і знаходяться у скрутному фінансовому становищі.

Окрім цього, суттєво постраждає і будівельна галузь. Для розуміння, при доставці гранітного щебню з кар’єрів в Житомирській області на порівняно велику відстань, наприклад, на будівництво дороги в Сумській області, з урахуванням необхідності оплати порожнього пробігу назад, подорожчання вартості перевезення однієї тонни щебню складе близько 30% (приблизно з 148 грн/т з ПДВ до 194 грн/т з ПДВ). Також, підвищення тарифів на вантажні перевезення для цементної галузі означатиме збільшення вартості сировини і, як наслідок, призведе до зростання цін на кінцеву продукцію і об’єкти будівництва. Так, зростання тарифів на вантажоперевезення залізницею призведе до переходу будівельних вантажів на автотранспорт.

Варто зауважити, що зростання не було передбачено Консолідованим фінансовим планом Укрзалізниці на 2021 рік та не є обґрунтованим. Відповідно до Пояснювальної записки до проєкту Наказу необхідність перегляду Коефіцієнтів обумовлена зростанням кількості перевезень «збиткових» вантажів та перевезень порожніх вагонів, проте розрахунок собівартості перевезень по видам вантажів, який би дозволив встановити факт їх збитковості, у супровідних документах до проєкту Наказу не надається, а також не надано даних щодо визначення собівартості перевезень у розрізі видів вантажів. Більше того, при розробці документу не в повній мірі проведено оцінку впливу підвищення тарифів на різні галузі, в тому числі, на зростання частки транспортних витрат у кінцевій ціні продукції, а отже повноцінно не проведена оцінка ризиків скорочення виробництва окремої продукції. При цьому така оцінка критично необхідна.

Більше того, розрахунковий ефект підвищення доходів Укрзалізниці у випадку впровадження проєкту Наказу у розмірі близько 10-12 млрд грн сукупно за 2021 та 2022 роки, який визначено у Пояснювальній записці, є, на переконання представників бізнесу, суттєво завищеним. Так, частина вантажів, для яких планується індексація (зокрема щебінь, пісок, шлаки, будівельні вантажі, зерно) є гнучкими та при підвищенні вартості залізничних послуг будуть переорієнтовані на автотранспорт, що, з одного боку, не дозволить Укрзалізниці отримати очікуваний рівень надходжень, а з іншого, істотно збільшить навантаження на автодороги, що в свою чергу потенційно призведе до погіршення якість дорожнього покриття.

Однією з ключових проблем Укрзалізниці зазначається збитковість пасажирських перевезень, що, за підрахунками представників бізнесу, в 2020 році склала – 13 млрд грн. За даними бізнесу, у 2020 році 100% прибутку Укрзалізниці від вантажних перевезень було використано на покриття зростаючих збитків від пасажирських перевезень. Тож важливим завданням все ж має бути вирішення проблеми значної збитковості пасажирських перевезень.

Зазначається, що збільшення надходжень через підвищення тарифів  дозволить збільшити фінансову можливість для забезпечення ремонту основних засобів, що використовуються в реалізації послуг з вантажних перевезень, та інфраструктури відповідно до потреб галузевих департаментів та направити кошти на освоєння капітальних інвестицій для забезпечення безпеки руху поїздів. Однак, як зазначають представники бізнесу, попередні підвищення тарифів теж обґрунтовувались необхідністю проведення ремонтів та реконструкцій, у зв’язку із чим, на їх переконання доцільним є зазначення інформації про використання коштів від попередніх підвищень вартості перевезень та здійснені капітальні інвестиції. А плани щодо здійснення у 2021-2022 роках реконструкції залізничної інфраструктури та модернізації тягового рухомого складу вже були передбачені у Консолідованому плані без врахування підвищення вартості вантажних перевезень.

Тому, Європейська Бізнес Асоціація вкотре наголошує на важливості прогнозованості та прозорості в країні. Будь-які підвищення тарифі бізнес закладає в бюджет заздалегідь, тож заслуговує на те, щоб розуміти, що буде мати місце через рік, два, три та більше. Крім того, потрібно розуміння, куди планується спрямовувати кошти від підвищення та чому саме прозорий бізнес намагаються постійно притискати до стіни, враховуючи той факт, що наразі існує висока рентабельність вантажних перевезень.

Тому, ЕВА звертається до Керівника офісу Президента України Андрія Єрмака, Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля та Міністра інфраструктури України Олександра Кубракова із закликом сприяти відкликанню даного проєкту наказу. Важливо створити Робочу групу, яка б розробила комплексну, прозору систему формування тарифів Укрзалізниці, опрацювала альтернативні способи покращення фінансового результату Укрзалізниці, окрім підвищення тарифів, зокрема, шляхом оптимізації витрат, зменшення непрофільного оподаткування (відміна податку на землю для УЗ), скорочення збитковості пасажирських перевезень.

 

Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: