fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Мальта – острів блокчейну

30/ 10/ 2018
  Автори: Віталія Каргова, адвокат, радник ADER HABER та Гайк Айвазян, корпоративний юрист, Республіка Мальта Цього року Мальта стала першою країною світу з найбільш ґрунтовним законодавством, що регулює технології блокчейну. У правовому полі мальтійського регулювання відтепер перебувають наступні явища: проведення первинного розміщення монет (ICO), створення бірж криптовалют (Crypto Exchange platform) і ліцензування блокчейн-технологій. Така ініціатива є чудовою ілюстрацією оперативності реагування мальтійської влади. У найкоротші строки спільно з місцевими та міжнародними експертами була створена комісія, яка сформувала законодавчу базу й нові інститути влади, покликані здійснювати контроль над ліцензіями, що видаватимуться для відповідної діяльності. Як результат, у липні парламент Мальти схвалив три законопроекти, що регулюють діяльність на ринку криптовалют. З 1 листопада 2018 року всі три Закони набудуть чинності. Їхня унікальність – у деталізації. Скажімо, Закон про віртуальні фінансові активи (VFA Act) вводить такі поняття, як «агент віртуальних фінансових активів» (VFA Agent) і «сервіс-провайдер віртуальних фінансових активів» (VFA service provider), задіяний у платформі обміну криптовалют. У цілому подібних послуг налічується вісім і вони прописані в другому додатку Закону про віртуальні фінансові активи. При цьому зазначена діяльність не провадиться без отримання відповідної ліцензії та містить вимогу до обсягу власних коштів компанії, що залежить від послуг, які надаються клієнтові провайдером. Яка ж роль «агента віртуальних фінансових активів»? Він є своєрідним посередником між потенціальними клієнтами й «компетентним органом» (у цьому випадку – це Мальтійське управління фінансових послуг (MSFA) і Мальтійське цифрове інноваційне агентство (MDIA)). Варто відзначити, що всі платформи обміну криповалют і процес реєстрації первинного розміщення монет вимагають обовязкового посередництва «агента». Відповідно до Закону, Мальтійське управління фінансових послуг очолює голова правління, а також члени правління (не менше чотирьох, але не більше восьми), що мають відповідну кваліфікацію й досвід. Разом з тим, установлені також й обмеження до переліку осіб, які не можуть бути членами правління MSFA: судді; особи, які мають фінансову або іншу зацікавленість у діяльності, що може вплинути на відповідне виконання їхніх функцій у якості члена правління через конфлікт інтересів; міністр, парламентський секретар або член палати представників. При цьому необхідно акцентувати, що і стати «агентом віртуальних фінансових активів» може НЕ кожен, оскільки Законом передбачено суворі вимоги до цієї діяльності. Згідно з другою статтею Закону про віртуальні фінансові активи, «агент» повинен бути зареєстрованим у компетентних органах і мати безпосереднє відношення до наступних видів діяльності: адвокат, бухгалтер або аудитор; адвокатські, бухгалтерські або аудиторські контори чи компанії-постачальники корпоративних послуг; юридичні організації (юридичні особи), що повністю належать і контрольовані особами, зазначеними в перерахованих вище пунктах. При цьому, крім осіб, що згадуються в цьому переліку, юридична організація також може контролюватися й іншою категорією субєктів із необхідними кваліфікацією та досвідом, що, у свою чергу, забезпечує певний ступінь гнучкості. Крім вимог до «агента», є перелік вимог і до компаній: розмір статутного капіталу, кількість директорів та їхня кваліфікація, наявність технічного обладнання та офісу на Мальті тощо. «Сервіс-провайдером віртуальних фінансових активів» є особа, яка надає послуги, що включають віртуальні фінансові активи у відповідності до другого додатку Закону про віртуальні фінансові активи. Нижче ми стисло розглянемо ключові положення прийнятих законопроектів. Законом про діяльність у сфері цифрових інновацій - Malta Digital Innovation Authority Act (MDIA Act) створюється новий контролюючий орган у сфері інформаційних інновацій, а також цим законом регулюється його діяльність. Законом про інноваційні технології і послуги - Innovative Technology Arrangement and Services Act (ITAS Act) на орган у сфері цифрових інновацій покладаються повноваження контролю за всіма видами діяльності в межах інноваційних технологій і послуг. За суттю, цей Закон поширюється на всі технології на основі блокчейну, наприклад, на програмне забезпечення, що ґрунтується на технології блокчейну або технологіях, використовуваних на платформах з обміну криптовалютами. У рамках цього Закону країна прагне створити схвалені державними органами методику або програму. Закон про віртуальні фінансові активи - Virtual Financial Assets Act (VFA Act) Як зазначалося раніше, цей Закон встановлює вісім видів діяльності, повязаної з технологіями розподілу баз даних або блокчейну, що підлягає ліцензуванню; серед іншого – розміщення віртуальних фінансових активів, управління портфелем активів, консультації з питань інвестування коштів, концепція ICO – первинного розміщення монет (криптовалют) – і платформ з обміну криптовалютами, а також впроваджує поняття «агент віртуальних фінансових активів». Тобто Законом про віртуальні фінансові активи чітко врегульовано, що будь-яка платформа з обміну криптовалют повинна пройти певний шлях ліцензування. Крім того, в цьому Законі детально прописаний порядок ліцензування ICO, визначаються три основні типи монет, які можуть бути використані під час проведення їхнього первинного розміщення: корисний токен (utility token) (не вимагає ліцензування), інвестиційний токен (security token) (потребує ліцензування згідно з MIFID II) і віртуальний фінансовий актив (потребує ліцензування на підставі Закону про віртуальні фінансові активи). Аби визначити, який вид монет підходить для їхнього первинного розміщення, ліцензований «агент віртуальних фінансових активів» повинен провести спеціальний тест і відправити його результати до компетентних органів. Мальтійське управління фінансових послуг створить публічний реєстр усіх зареєстрованих «агентів віртуальних фінансових активів», що буде загальнодоступним також і в режимі онлайн, а ще оновлюватиметься на регулярній основі. Важливо, що процес проведення первинного розміщення монет (ICO) передбачає зобовязання емітента ICO/TGE призначити «агента віртуальних фінансових активів» (юридичні фірми, юристи, бухгалтери або аудитори), який відповідатиме за процедуру ліцензування первинного розміщення монет, а також контролюватиме період її проведення. Відповідно до Закону, «агент віртуальних фінансових активів» несе відповідальність за відправку підписаного white paper – стислого опису розміщення монет нетехнічними термінами – до Мальтійського управління фінансових послуг у строк, що становить не менше 10 робочих днів до моменту публікації документа. Також «агент» не повинен бути зацікавленим в емітенті (відсутність конфлікту інтересів), про що зобовязаний письмово повідомити компетентний орган, а в подальшому виступати як сполучна ланка між емітентом і Мальтійським управлінням фінансових послуг з усіх питань, що виникають у звязку з реєстрацією white paper. У липні-серпні Мальтійське управління фінансових послуг опублікувало кілька консультативних документів, в яких міститься ряд ключових вимог для компаній при організації первинного розміщення монет, а також для оформлення ліцензії для платформи з обміну криптовалютами. Попри те, що ці документи носять рекомендаційний характер, вони формують основні напрямки до вимог, з якими можуть стикнутися потенційні гравці цього ринку, і вони, швидше за все, набудуть чинності саме в цьому форматі. При цьому варто відзначити, що на сьогодні в Україні, як і в багатьох інших державах, діяльність із криптовалютами, а також технологією блокчейну не повністю врегульована, внаслідок чого існує ризик неоднозначного трактування відповідних операцій як контролюючими органами, так і банками. Наразі в Україні зареєстровано кілька законопроектів із регулювання обігу криптовалют, а також з оподаткування операцій з криптовалютами. З липня 2018 року Мальта є тим самим «островом надії», де ринок криптовалют абсолютно легальний і налагоджений, а законодавчі норми привабливі для інвесторів. Ще однією позитивною рисою є те, що з боку мальтійських банків така ліцензована діяльність відтепер не представлятиме певного «стоп-крану», і тому вести її в цьому сегменті ринку стане набагато простіше, без утруднень на кшталт нерозуміння банками транзакцій з криптовалютою, як відбувалося на практиці раніше. Таким чином, можна відзначити, що зацікавленість українських інвесторів і бізнесменів у Мальті як альтернативній юрисдикції для створення і ведення бізнесу з використанням криптовалют буде зростати й надалі.

Автори: Віталія Каргова, адвокат, радник ADER HABER та Гайк Айвазян, корпоративний юрист, Республіка Мальта

Цього року Мальта стала першою країною світу з найбільш ґрунтовним законодавством, що регулює технології блокчейну. У правовому полі мальтійського регулювання відтепер перебувають наступні явища: проведення первинного розміщення монет (ICO), створення бірж криптовалют (Crypto Exchange platform) і ліцензування блокчейн-технологій. Така ініціатива є чудовою ілюстрацією оперативності реагування мальтійської влади. У найкоротші строки спільно з місцевими та міжнародними експертами була створена комісія, яка сформувала законодавчу базу й нові інститути влади, покликані здійснювати контроль над ліцензіями, що видаватимуться для відповідної діяльності.

Як результат, у липні парламент Мальти схвалив три законопроекти, що регулюють діяльність на ринку криптовалют. З 1 листопада 2018 року всі три Закони набудуть чинності.

Їхня унікальність – у деталізації. Скажімо, Закон про віртуальні фінансові активи (VFA Act) вводить такі поняття, як «агент віртуальних фінансових активів» (VFA Agent) і «сервіс-провайдер віртуальних фінансових активів» (VFA service provider), задіяний у платформі обміну криптовалют. У цілому подібних послуг налічується вісім і вони прописані в другому додатку Закону про віртуальні фінансові активи. При цьому зазначена діяльність не провадиться без отримання відповідної ліцензії та містить вимогу до обсягу власних коштів компанії, що залежить від послуг, які надаються клієнтові провайдером.

Яка ж роль «агента віртуальних фінансових активів»? Він є своєрідним посередником між потенціальними клієнтами й «компетентним органом» (у цьому випадку – це Мальтійське управління фінансових послуг (MSFA) і Мальтійське цифрове інноваційне агентство (MDIA)). Варто відзначити, що всі платформи обміну криповалют і процес реєстрації первинного розміщення монет вимагають обов’язкового посередництва «агента».

Відповідно до Закону, Мальтійське управління фінансових послуг очолює голова правління, а також члени правління (не менше чотирьох, але не більше восьми), що мають відповідну кваліфікацію й досвід.

Разом з тим, установлені також й обмеження до переліку осіб, які не можуть бути членами правління MSFA:

  • судді;
  • особи, які мають фінансову або іншу зацікавленість у діяльності, що може вплинути на відповідне виконання їхніх функцій у якості члена правління через конфлікт інтересів;
  • міністр, парламентський секретар або член палати представників.

При цьому необхідно акцентувати, що і стати «агентом віртуальних фінансових активів» може НЕ кожен, оскільки Законом передбачено суворі вимоги до цієї діяльності. Згідно з другою статтею Закону про віртуальні фінансові активи, «агент» повинен бути зареєстрованим у компетентних органах і мати безпосереднє відношення до наступних видів діяльності:

  • адвокат, бухгалтер або аудитор;
  • адвокатські, бухгалтерські або аудиторські контори чи компанії-постачальники корпоративних послуг;
  • юридичні організації (юридичні особи), що повністю належать і контрольовані особами, зазначеними в перерахованих вище пунктах.

При цьому, крім осіб, що згадуються в цьому переліку, юридична організація також може контролюватися й іншою категорією суб’єктів із необхідними кваліфікацією та досвідом, що, у свою чергу, забезпечує певний ступінь гнучкості.

Крім вимог до «агента», є перелік вимог і до компаній: розмір статутного капіталу, кількість директорів та їхня кваліфікація, наявність технічного обладнання та офісу на Мальті тощо.

«Сервіс-провайдером віртуальних фінансових активів» є особа, яка надає послуги, що включають віртуальні фінансові активи у відповідності до другого додатку Закону про віртуальні фінансові активи.

Нижче ми стисло розглянемо ключові положення прийнятих законопроектів.

Законом про діяльність у сфері цифрових інновацій – Malta Digital Innovation Authority Act (MDIA Act) створюється новий контролюючий орган у сфері інформаційних інновацій, а також цим законом регулюється його діяльність.

Законом про інноваційні технології і послуги – Innovative Technology Arrangement and Services Act (ITAS Act) на орган у сфері цифрових інновацій покладаються повноваження контролю за всіма видами діяльності в межах інноваційних технологій і послуг. За суттю, цей Закон поширюється на всі технології на основі блокчейну, наприклад, на програмне забезпечення, що ґрунтується на технології блокчейну або технологіях, використовуваних на платформах з обміну криптовалютами.

У рамках цього Закону країна прагне створити схвалені державними органами методику або програму.

Закон про віртуальні фінансові активи – Virtual Financial Assets Act (VFA Act)

Як зазначалося раніше, цей Закон встановлює вісім видів діяльності, пов’язаної з технологіями розподілу баз даних або блокчейну, що підлягає ліцензуванню; серед іншого – розміщення віртуальних фінансових активів, управління портфелем активів, консультації з питань інвестування коштів, концепція ICO – первинного розміщення монет (криптовалют) – і платформ з обміну криптовалютами, а також впроваджує поняття «агент віртуальних фінансових активів». Тобто Законом про віртуальні фінансові активи чітко врегульовано, що будь-яка платформа з обміну криптовалют повинна пройти певний шлях ліцензування.

Крім того, в цьому Законі детально прописаний порядок ліцензування ICO, визначаються три основні типи монет, які можуть бути використані під час проведення їхнього первинного розміщення: корисний токен (utility token) (не вимагає ліцензування), інвестиційний токен (security token) (потребує ліцензування згідно з MIFID II) і віртуальний фінансовий актив (потребує ліцензування на підставі Закону про віртуальні фінансові активи). Аби визначити, який вид монет підходить для їхнього первинного розміщення, ліцензований «агент віртуальних фінансових активів» повинен провести спеціальний тест і відправити його результати до компетентних органів.

Мальтійське управління фінансових послуг створить публічний реєстр усіх зареєстрованих «агентів віртуальних фінансових активів», що буде загальнодоступним також і в режимі онлайн, а ще оновлюватиметься на регулярній основі.

Важливо, що процес проведення первинного розміщення монет (ICO) передбачає зобов’язання емітента ICO/TGE призначити «агента віртуальних фінансових активів» (юридичні фірми, юристи, бухгалтери або аудитори), який відповідатиме за процедуру ліцензування первинного розміщення монет, а також контролюватиме період її проведення.

Відповідно до Закону, «агент віртуальних фінансових активів» несе відповідальність за відправку підписаного white paper – стислого опису розміщення монет нетехнічними термінами – до Мальтійського управління фінансових послуг у строк, що становить не менше 10 робочих днів до моменту публікації документа.

Також «агент» не повинен бути зацікавленим в емітенті (відсутність конфлікту інтересів), про що зобов’язаний письмово повідомити компетентний орган, а в подальшому виступати як сполучна ланка між емітентом і Мальтійським управлінням фінансових послуг з усіх питань, що виникають у зв’язку з реєстрацією white paper.

У липні-серпні Мальтійське управління фінансових послуг опублікувало кілька консультативних документів, в яких міститься ряд ключових вимог для компаній при організації первинного розміщення монет, а також для оформлення ліцензії для платформи з обміну криптовалютами.

Попри те, що ці документи носять рекомендаційний характер, вони формують основні напрямки до вимог, з якими можуть стикнутися потенційні гравці цього ринку, і вони, швидше за все, набудуть чинності саме в цьому форматі.

При цьому варто відзначити, що на сьогодні в Україні, як і в багатьох інших державах, діяльність із криптовалютами, а також технологією блокчейну не повністю врегульована, внаслідок чого існує ризик неоднозначного трактування відповідних операцій як контролюючими органами, так і банками.

Наразі в Україні зареєстровано кілька законопроектів із регулювання обігу криптовалют, а також з оподаткування операцій з криптовалютами.

З липня 2018 року Мальта є тим самим «островом надії», де ринок криптовалют абсолютно легальний і налагоджений, а законодавчі норми привабливі для інвесторів.

Ще однією позитивною рисою є те, що з боку мальтійських банків така ліцензована діяльність відтепер не представлятиме певного «стоп-крану», і тому вести її в цьому сегменті ринку стане набагато простіше, без утруднень на кшталт нерозуміння банками транзакцій з криптовалютою, як відбувалося на практиці раніше.

Таким чином, можна відзначити, що зацікавленість українських інвесторів і бізнесменів у Мальті як альтернативній юрисдикції для створення і ведення бізнесу з використанням криптовалют буде зростати й надалі.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: