fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Інсайди від СЕО: як пандемія вплинула на економіку та бізнес в Україні

23/ 09/ 2020
  Вчора, 22 вересня, відбулася зустріч Європейської Бізнес Асоціації «Глобальний огляд економіки України», якою ми традиційно розпочинаємо новий бізнес-сезон. Під час заходу бізнес-лідери з різних галузей поділилися своїми прогнозами та очікуваннями щодо економічної ситуації на наступний рік, а також розповіли, як їхні компанії пристосовувалися до викликів пандемії. Переглянути трансляцію зустрічі Ми зібрали ключові тези та найцікавіші інсайди від СЕО українських та міжнародних компаній з різних галузей економіки. Отже, про що говорять директори? Томаш Фіала, СЕО Dragon Capital Лідери економічної думки в Україні та за кордоном змінюють свої прогнози на більш оптимістичні як щодо падіння ВВП у поточному році, так і щодо зростання у наступному. Так, нещодавно ОЕСР знизили свої прогнози щодо падіння світової економіки з 6% до 4,5%. Міжнародні банки також покращують свої прогнози та встановлюють зростання на наступний рік на рівні 5%, а то й 7% за найоптимістичнішим сценарієм. Це означає, що світова економіка зможе повернутися на докризовий рівень кінця 2019 року значно швидше – цього можна очікувати вже у 3-4 кварталах 2020 року. Dragon Capital змінили також власний прогноз на поточний рік у бік покращення та прогнозують зниження ВВП на рівні 5,5% замість 7,2% раніше. За словами пана Фіали, економіка наразі переживає V-подібне відновлення, чому сприяє як позитивний зовнішній фон, пом’якшення світовими центробанками монетарних політик, відновлення світових цін на метал, руду, зернові, так і швидке відновлення внутрішнього попиту та споживчої впевненості. Головні ризики, які можуть зупинити чи пригальмувати це відновлення – це друга хвиля COVID-19, якщо рівень захворюваності буде надто масштабним, що змусить державу вдатися до жорсткого локдауну. А також внутрішнє політичне середовище, яке не дозволятиме бізнесу та ринкам зростати – нереформовані суди, незрозуміла кадрова політика, відкат реформ. Денис Голубчиков, Country Manager «Johnson & Johnson Україна» До поточної макроекономічної ситуації в Україні пан Голубчиков ставиться з обережним оптимізмом та зазначає, що реальний стан справ буде чіткіше проявлятися після проведення місцевих виборів. До того ж, ситуація з другою хвилею  COVID-19, особливо в період загострення респіраторних захворювань восени, вносить невизначеність у плани та прогнози компаній щодо ситуації до кінця року. За більш ніж 100-літню історію роботи компанія «Johnson & Johnson» стикалася з низкою криз та викликів, завдяки чому компанія має плани дій у різних форс-мажорних обставинах. До того ж, зміни, які проводила компанія протягом останніх років допомогли зустріти цю кризу з технологічною та ментальною готовністю до нових викликів.  Що стосується ринків, на яких працює компанія «Johnson & Johnson Україна» – фармацевтичний та FMCG – то вони повели себе по-різному у період кризи. Після різкого зростання фармринку у березні, коли спостерігався посилений споживчий попит, відбувся драматичний спад у квітні-травні, після чого ринок повільно відновлюється. Падіння ж на FMCG ринку відбулося на початку літа, проте не таке відчутне, крім того, внаслідок пандемії, сформувалася окрема категорія, яка демонструє постійне зростання – дезінфікуючих та мийних засобів, засобів особистої гігієни. Ще один характерний тренд споживчого ринку – люди стали робити покупки рідше, але у більших об’ємах. «Майже дев’ять місяців 2020 року вже позаду, і сім з них ми живемо у новій, так званій, «нормальності». Та разом з тим не можу сказати, що для нас як для компанії пріоритети змінилися докорінно. Навпаки, саме тому, що безпека співробітників та безумовна якість продукції завжди були нашими першочерговими пріоритетами, нам не довелось регрупувати значно наші активності. А співробітники нарешті змогли осягнути всю значущість і смисл тих заходів, які раніше вважались надмірними та обов’язковими», - зазначив Генеральний директор Данон в Україні Адріан-Валентін Паску. Вищезазначені пріоритети, а також турбота про доступність продукції для споживачів, дозволили компанії Данон в Україні не лише швидко адаптуватися до нових реалій ведення бізнесу в умовах карантину, а й реалізувати нові можливості для розвитку. Компанія активно продовжувала запускати інновації, щоб представити українцям новий позитивний досвід зі своєю продукцією під час карантину: нові формати, нові категорії, нові смаки. Адріан-Валентін Паску, представляючи найбільш поширені тренди в харчовій індустрії, звернув увагу присутніх на 3 найбільш очевидні для бізнесу. Один з них – це потужний тренд до приготування їжі вдома. Другий тренд – це розуміння ролі здоров’я (new health), поняття якого набуло абсолютно нового потужного звучання у суспільстві. Для нас це транслюється в запит споживачів на функціональність та додаткову цінність продуктів і готовність виробника відповідати своїми інноваційними рішеннями. Наприклад, пропонуючи продукти, збагачені вітамінами, пробіотиками або продуктами без доданого цукру. І на останок, не можна оминути увагою особливо сильний тренд до натуральності та природності. У епоху інновацій та різноманітних технологій люди повертаються до витоків природи і криза лише стимулювала цей процес. «Тож ми продовжуємо пропонувати нашим споживачам високоякісні натуральні продукти, які виробляються завдяки природним процесам ферментації. А успіх бренду Danone, який ми вивели на ринок наприкінці минулого року, є доказом цього потужного тренду» - підкреслив Паску. Іван Примаченко, СЕО Prometheus Онлайн освіта, без перебільшення, пережила цього року справжній бум. Школи, університети, бізнес-коли –  усі перейшли в онлайн. Кількість активних користувачів таких онлайн-платформ як Prometheus на старті карантину зросла в 3-7 разі. Кількісно онлайн навчання стрибнуло вгору, однак якісні зміни навіть більш важливі.  У свідомості споживачів навчання онлайн стало нормою, адже раніше онлайн-навчання сприймали як екзотику, а зараз це не просто норма, це – тренд. Через зміну свідомості змінилася пропозиція і умови ринку. Багато з вчителів та репетиторів перейшли в онлайн та вже навряд чи повернуться до викладання офлайн. Західні університети перейшли на онлайн освіту і видають дипломи традиційного зразку, тож швидше за все, така практика залишиться й надалі й розвиватиметься, що відкриває більше можливостей і для студентів, і для педагогів. А отже, індустрія освіти суттєво зміниться. Тіберіу Діма, СЕО BASF Україна Для BASF Україна також на часи пандемії головними завданнями стали не тільки бізнес-результати, а й збереження здоров’я  та добробуту співробітників, клієнтів та партнерів, а також продовження бізнес-діяльності на фоні невизначеності. Хоча ми не можемо спрогнозувати майбутній розвиток захворюваності та ситуації у світі, це не привід до песимізму. Це привід до змін, адаптації, перевлаштування процесів. Зокрема, внаслідок пандемії ми дещо змінили підходи до організації роботи наших співробітників. Більшість із них зараз працюють у дистанційному режимі, але це в жодному разі не вплинуло на продуктивність їхньої роботи та результати діяльності нашої компанії.  Головні мегатренди у світі залишаються незмінними – це урбанізація, енергоефективність та діджиталізація. Крім того, компанії мають дотримуватися збалансованого підходу для сталого розвитку та ефективної роботи бізнес-середовища. Євгеній Гайдуков, Генеральний директор AstraZeneca Україна та Євразія. За словами пана Гайдукова, ключовим викликом стала зміна споживчої поведінки та суттєве зниження кількості пацієнтів у клініках протягом квітня-червня, до чого фармринок загалом виявився не готовим, враховуючи практичну відсутність телемедицини в країні чи інших способів дистанційної комунікації між лікарем та пацієнтом. Якщо раніше, на думку експертів, прогноз зростання на цей рік був на рівні 14%, то зараз він знизився до 5-6% у гривні. Відповідно, був скоригований і прогноз на наступний рік – зростання на рівні 10-11%. Незважаючи на кризу, компанія продовжує зростати більше за рівень ринку та виводить нові інноваційні продукти на ринок України. Щодня AstraZeneca інвестує у науково-дослідну роботу 16,6 млн доларів для створення рецептурних лікарських засобів, що якісно змінюють і подовжують життя пацієнтів. В Україні компанія працює за напрямками кардіологія, пульмонологія, ендокринологія та онкологія. Наразі проводить 25 клінічних досліджень в понад 100 містах України. Водночас, розвиток як компанії, так і фармбізнесу загалом залежатиме від подальшого реформування системи охорони здоров’я, яке дещо уповільнилось цього року через об’єктивні зміни у пріоритетах держави у звязку з COVID-19. Компанія бачить потенціал у вдосконаленні та розширенні програми «Доступні ліки», в розширенні і оновленні Національного переліку основних лікарських засобів і очікує на більші можливості у застосуванні інновацій в Україні, зокрема, для забезпечення онкологічних та орфанних пацієнтів необхідними ефективними ліками. Також AstraZeneca у співпраці з Оксфордським університетом розробляють вакцину від коронавірусу. Наразі вакцина пройшла 1-2 фази клінічних досліджень та перебуває на 3 фазі досліджень, результати яких мають бути отримані до кінця року. За результатами 1-2 фази вакцина продемонструвала стабільні показники імуногенності.  Наразі компанія підписала низку партнерських і ліцензійних угод з метою забезпечення своєчасного, широкого та рівного доступу до вакцини. АстраЗенека взяла на себе зобов’язання щодо виробництва та постачання вакцини в період пандемії на безприбутковій основі, по собівартості. Ми дуже дякуємо нашим друзям та партнерам заходу – Данон Україна, Kernel, Fondy, Ader Haber, Граве Україна – а також усім спікерам та учасникам. Сподіваємося, надалі у нас буде ще більше можливостей зустрічатися офлайн для обміну думками та змістовної дискусії! Партнери                  Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.

Вчора, 22 вересня, відбулася зустріч Європейської Бізнес Асоціації «Глобальний огляд економіки України», якою ми традиційно розпочинаємо новий бізнес-сезон. Під час заходу бізнес-лідери з різних галузей поділилися своїми прогнозами та очікуваннями щодо економічної ситуації на наступний рік, а також розповіли, як їхні компанії пристосовувалися до викликів пандемії.

Переглянути трансляцію зустрічі

Ми зібрали ключові тези та найцікавіші інсайди від СЕО українських та міжнародних компаній з різних галузей економіки. Отже, про що говорять директори?

Томаш Фіала, СЕО Dragon Capital

Лідери економічної думки в Україні та за кордоном змінюють свої прогнози на більш оптимістичні як щодо падіння ВВП у поточному році, так і щодо зростання у наступному. Так, нещодавно ОЕСР знизили свої прогнози щодо падіння світової економіки з 6% до 4,5%. Міжнародні банки також покращують свої прогнози та встановлюють зростання на наступний рік на рівні 5%, а то й 7% за найоптимістичнішим сценарієм. Це означає, що світова економіка зможе повернутися на докризовий рівень кінця 2019 року значно швидше – цього можна очікувати вже у 3-4 кварталах 2020 року.

Dragon Capital змінили також власний прогноз на поточний рік у бік покращення та прогнозують зниження ВВП на рівні 5,5% замість 7,2% раніше. За словами пана Фіали, економіка наразі переживає V-подібне відновлення, чому сприяє як позитивний зовнішній фон, пом’якшення світовими центробанками монетарних політик, відновлення світових цін на метал, руду, зернові, так і швидке відновлення внутрішнього попиту та споживчої впевненості. Головні ризики, які можуть зупинити чи пригальмувати це відновлення – це друга хвиля COVID-19, якщо рівень захворюваності буде надто масштабним, що змусить державу вдатися до жорсткого локдауну. А також внутрішнє політичне середовище, яке не дозволятиме бізнесу та ринкам зростати – нереформовані суди, незрозуміла кадрова політика, відкат реформ.

Денис Голубчиков, Country Manager «Johnson & Johnson Україна»

До поточної макроекономічної ситуації в Україні пан Голубчиков ставиться з обережним оптимізмом та зазначає, що реальний стан справ буде чіткіше проявлятися після проведення місцевих виборів. До того ж, ситуація з другою хвилею  COVID-19, особливо в період загострення респіраторних захворювань восени, вносить невизначеність у плани та прогнози компаній щодо ситуації до кінця року.

За більш ніж 100-літню історію роботи компанія «Johnson & Johnson» стикалася з низкою криз та викликів, завдяки чому компанія має плани дій у різних форс-мажорних обставинах. До того ж, зміни, які проводила компанія протягом останніх років допомогли зустріти цю кризу з технологічною та ментальною готовністю до нових викликів. 

Що стосується ринків, на яких працює компанія «Johnson & Johnson Україна» – фармацевтичний та FMCG – то вони повели себе по-різному у період кризи. Після різкого зростання фармринку у березні, коли спостерігався посилений споживчий попит, відбувся драматичний спад у квітні-травні, після чого ринок повільно відновлюється. Падіння ж на FMCG ринку відбулося на початку літа, проте не таке відчутне, крім того, внаслідок пандемії, сформувалася окрема категорія, яка демонструє постійне зростання – дезінфікуючих та мийних засобів, засобів особистої гігієни. Ще один характерний тренд споживчого ринку – люди стали робити покупки рідше, але у більших об’ємах.

«Майже дев’ять місяців 2020 року вже позаду, і сім з них ми живемо у новій, так званій, «нормальності». Та разом з тим не можу сказати, що для нас як для компанії пріоритети змінилися докорінно. Навпаки, саме тому, що безпека співробітників та безумовна якість продукції завжди були нашими першочерговими пріоритетами, нам не довелось регрупувати значно наші активності. А співробітники нарешті змогли осягнути всю значущість і смисл тих заходів, які раніше вважались надмірними та обов’язковими», – зазначив Генеральний директор Данон в Україні Адріан-Валентін Паску.

Вищезазначені пріоритети, а також турбота про доступність продукції для споживачів, дозволили компанії Данон в Україні не лише швидко адаптуватися до нових реалій ведення бізнесу в умовах карантину, а й реалізувати нові можливості для розвитку. Компанія активно продовжувала запускати інновації, щоб представити українцям новий позитивний досвід зі своєю продукцією під час карантину: нові формати, нові категорії, нові смаки.

Адріан-Валентін Паску, представляючи найбільш поширені тренди в харчовій індустрії, звернув увагу присутніх на 3 найбільш очевидні для бізнесу. Один з них – це потужний тренд до приготування їжі вдома. Другий тренд – це розуміння ролі здоров’я (new health), поняття якого набуло абсолютно нового потужного звучання у суспільстві. Для нас це транслюється в запит споживачів на функціональність та додаткову цінність продуктів і готовність виробника відповідати своїми інноваційними рішеннями. Наприклад, пропонуючи продукти, збагачені вітамінами, пробіотиками або продуктами без доданого цукру. І на останок, не можна оминути увагою особливо сильний тренд до натуральності та природності. У епоху інновацій та різноманітних технологій люди повертаються до витоків природи і криза лише стимулювала цей процес. «Тож ми продовжуємо пропонувати нашим споживачам високоякісні натуральні продукти, які виробляються завдяки природним процесам ферментації. А успіх бренду Danone, який ми вивели на ринок наприкінці минулого року, є доказом цього потужного тренду» – підкреслив Паску.

Іван Примаченко, СЕО Prometheus

Онлайн освіта, без перебільшення, пережила цього року справжній бум. Школи, університети, бізнес-коли –  усі перейшли в онлайн. Кількість активних користувачів таких онлайн-платформ як Prometheus на старті карантину зросла в 3-7 разі. Кількісно онлайн навчання стрибнуло вгору, однак якісні зміни навіть більш важливі.  У свідомості споживачів навчання онлайн стало нормою, адже раніше онлайн-навчання сприймали як екзотику, а зараз це не просто норма, це – тренд.

Через зміну свідомості змінилася пропозиція і умови ринку. Багато з вчителів та репетиторів перейшли в онлайн та вже навряд чи повернуться до викладання офлайн. Західні університети перейшли на онлайн освіту і видають дипломи традиційного зразку, тож швидше за все, така практика залишиться й надалі й розвиватиметься, що відкриває більше можливостей і для студентів, і для педагогів. А отже, індустрія освіти суттєво зміниться.

Тіберіу Діма, СЕО BASF Україна

Для BASF Україна також на часи пандемії головними завданнями стали не тільки бізнес-результати, а й збереження здоров’я  та добробуту співробітників, клієнтів та партнерів, а також продовження бізнес-діяльності на фоні невизначеності. Хоча ми не можемо спрогнозувати майбутній розвиток захворюваності та ситуації у світі, це не привід до песимізму. Це привід до змін, адаптації, перевлаштування процесів. Зокрема, внаслідок пандемії ми дещо змінили підходи до організації роботи наших співробітників. Більшість із них зараз працюють у дистанційному режимі, але це в жодному разі не вплинуло на продуктивність їхньої роботи та результати діяльності нашої компанії.  Головні мегатренди у світі залишаються незмінними – це урбанізація, енергоефективність та діджиталізація. Крім того, компанії мають дотримуватися збалансованого підходу для сталого розвитку та ефективної роботи бізнес-середовища.

Євгеній Гайдуков, Генеральний директор AstraZeneca Україна та Євразія.

За словами пана Гайдукова, ключовим викликом стала зміна споживчої поведінки та суттєве зниження кількості пацієнтів у клініках протягом квітня-червня, до чого фармринок загалом виявився не готовим, враховуючи практичну відсутність телемедицини в країні чи інших способів дистанційної комунікації між лікарем та пацієнтом. Якщо раніше, на думку експертів, прогноз зростання на цей рік був на рівні 14%, то зараз він знизився до 5-6% у гривні. Відповідно, був скоригований і прогноз на наступний рік – зростання на рівні 10-11%. Незважаючи на кризу, компанія продовжує зростати більше за рівень ринку та виводить нові інноваційні продукти на ринок України.

Щодня AstraZeneca інвестує у науково-дослідну роботу 16,6 млн доларів для створення рецептурних лікарських засобів, що якісно змінюють і подовжують життя пацієнтів. В Україні компанія працює за напрямками кардіологія, пульмонологія, ендокринологія та онкологія. Наразі проводить 25 клінічних досліджень в понад 100 містах України.

Водночас, розвиток як компанії, так і фармбізнесу загалом залежатиме від подальшого реформування системи охорони здоров’я, яке дещо уповільнилось цього року через об’єктивні зміни у пріоритетах держави у зв’язку з COVID-19. Компанія бачить потенціал у вдосконаленні та розширенні програми «Доступні ліки», в розширенні і оновленні Національного переліку основних лікарських засобів і очікує на більші можливості у застосуванні інновацій в Україні, зокрема, для забезпечення онкологічних та орфанних пацієнтів необхідними ефективними ліками.

Також AstraZeneca у співпраці з Оксфордським університетом розробляють вакцину від коронавірусу. Наразі вакцина пройшла 1-2 фази клінічних досліджень та перебуває на 3 фазі досліджень, результати яких мають бути отримані до кінця року. За результатами 1-2 фази вакцина продемонструвала стабільні показники імуногенності.  Наразі компанія підписала низку партнерських і ліцензійних угод з метою забезпечення своєчасного, широкого та рівного доступу до вакцини. АстраЗенека взяла на себе зобов’язання щодо виробництва та постачання вакцини в період пандемії на безприбутковій основі, по собівартості.

Ми дуже дякуємо нашим друзям та партнерам заходу – Данон Україна, Kernel, Fondy, Ader Haber, Граве Україна – а також усім спікерам та учасникам. Сподіваємося, надалі у нас буде ще більше можливостей зустрічатися офлайн для обміну думками та змістовної дискусії!

Партнери

          

   

 

Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.

Звіти та фотогалереї

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: