fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Два з 4 законопроєктів щодо надрокористування абсолютно не підтримуються бізнесом

02/ 12/ 2020
  Сьогодні, 2 грудня, Комітет ВРУ з питань екологічної політики та природокористування буде розглядати 4 законопроєкти у сфері надрокористування. Мова йде про ЗП №4187 та №4187-1, а також №4251 та №4252, основною метою яких є спрощення процедури користування надрами та стимулювання розвитку галузі. Так, законопроєкти №4187 та №4187-1 містять позитивні ініціативи, які вітаються бізнесом. Зокрема, створення засад для вільного продажу прав, наданих спецдозволом на користування надрами його власнику, скасування введення в дію Державною службою геології та надр України протоколів Державної комісії України по запасах корисних копалин, зменшення кількості погоджень у процесі отримання спецдозволів, встановлення виключно електронного подання документів, виключення необхідності відшкодування втрат сільськогосподарських угідь та звільнення від обов’язкової державної експертизи земельних ділянок для потреб надрокористування, припинення права користування надрами виключно за рішенням суду, скасування повноважень органів місцевого самоврядування по контролю та припиненню надрокористування тощо. Водночас, 6 положень цих двох законодавчих ініціатив мають суперечливий характер та викликають занепокоєння у представників бізнес-спільноти. введення додаткового виду плати за користування надрами – плати за користування ділянками надр, а також санкції за її несплату у вигляді анулювання спецдозволу на користування надрами. Це може посилити фіскальне навантаження на компанії, які наразі перебувають у складних економічних умовах. позбавлення права надрокористувача, що має спецдозвіл на видобування корисних копалин, на першочергове продовження строку дії такого дозволу (без аукціону). Такі зміни можуть мати негативний вплив на розвиток галузі, адже на відповідних ділянках надр, як правило, вже побудована певна інфраструктура, відведені земельні ділянки, налагоджена комунікація та соціально-економічне партнерство з місцевим населенням. Відповідні зміни можуть значно вплинути на окупність вже вкладених надрокористувачем інвестицій та прогнозування його діяльності. встановлення фіксованих початкових цін на спецдозволи на аукціоні для ділянок з відсутніми затвердженими запасами корисних копалин. Асоціація вітає таке нововведення, втім слід зауважити, що це може спричинити встановлення надвисоких стартових цін лотів на аукціонах, особливо це стосується видобутку газу та нафти, та може призвести до відтоку потенційних інвесторів. можливість розстрочення платежу з оплати спецдозволу на користування надрами, якщо вартість лоту перевищує 25 млн гривень. Це положення може містити значні корупційні ризики та потенційно не буде сприяти забезпеченню прозорості галузі. необхідність проведення процедури оцінки впливу на довкілля (ОВД), відповідно до особливих умов спецдозволу на користування надрами. Це може призвести до суттєвих (приблизно півроку) затримок у здійсненні планованої діяльності та відставання від програми робіт, що, у свою чергу, може призвести до значних фінансових та організаційних труднощів для компаній. На переконання експертів Асоціації, передбачений законопроектом №4187-1 механізм здійснення компанією узгоджених з відповідними органами державної влади додаткових заходів та дій цілком дозволить досягти поставленої мети щодо зменшення негативного впливу господарської діяльності на життя і здоров’я населення чи довкілля. необхідність отримання гірничого відводу користувачами надр для видобування підземних вод (крім мінеральних), а також нафтогазоносних та бурштиноносних надр. На думку бізнесу, це може призвести до ускладнення здійснення планованої діяльності гірничими підприємствами. Окремо експерти Асоціації звертають увагу на необхідність доопрацювання положення щодо продажу прав за спецдозволом на користування надрами його власником в частині розробки чіткого механізму реалізації такої норми та конкретизації обсягу прав та обов’язків, які переходять до покупця (податковий борг, приписи про усунення порушення тощо), а також розширення на всі види корисних копалин виключення сплати збору за продовження строку дії спецдозволу, як це зараз пропонується у сфері користування нафтогазоносними надрами. Законопроектами №4251 та №4252 запроваджуються нові загальнодержавний та місцевий збори – плата за користування ділянками надр корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення відповідно. Надходження від цього додаткового оподаткування планується спрямувати до загального фонду Державного бюджету України та до загального фонду бюджетів сіл, селищ та міст. Як зазначають законотворці, цей інструмент запроваджується з метою боротьби зі «сплячими ліцензіями». Втім, за оцінками бізнесу, таке нововведення значно обмежує права добросовісних надрокористувачів, які можуть мати об’єктивні причини для нездійснення видобування корисних копалин при наявності спецдозволу на користування надрами. Наприклад, аварійні випадки, відсутність газу у свердловині або корисних копалин у родовищі за результатами проведення геологорозвідувальних робіт, обставини непереборної сили тощо. До того ж, цей суто фіскальний підхід не враховує практичні аспекти видобувної діяльності та досвіду розробки нафтогазоносних свердловин: мінімально необхідні строки для проведення геологічної розвідки та облаштування свердловин на родовищах (мінімум 7 – 8 років), довготривалість строків проходження обов’язкових державних погоджувальних процедур для введення в експлуатацію свердловини, підвищені ризики у інвесторів, які вкладають значні суми власних коштів у пошук та розвідування нових газоносних родовищ (на практиці шанс знаходження перспективної свердловини не перевищує 25%). На думку Асоціації, такі законодавчі ініціативи потребують попереднього широкого обговорення з залученням профільних фахівців та представників бізнесу для підготовки ефективних запобіжників для зловживань у сфері надрокористування. Таким чином, Асоціація звертається з проханням відхилити законопроєкти №4251 та №4252, а також направити на доопрацювання законопроєкти №4187 та №4187-1 з урахуванням наведених пропозицій. Сподіваємось, голос бізнесу буде почуто!   Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.

Сьогодні, 2 грудня, Комітет ВРУ з питань екологічної політики та природокористування буде розглядати 4 законопроєкти у сфері надрокористування. Мова йде про ЗП №4187 та №4187-1, а також №4251 та №4252, основною метою яких є спрощення процедури користування надрами та стимулювання розвитку галузі.

Так, законопроєкти №4187 та №4187-1 містять позитивні ініціативи, які вітаються бізнесом. Зокрема, створення засад для вільного продажу прав, наданих спецдозволом на користування надрами його власнику, скасування введення в дію Державною службою геології та надр України протоколів Державної комісії України по запасах корисних копалин, зменшення кількості погоджень у процесі отримання спецдозволів, встановлення виключно електронного подання документів, виключення необхідності відшкодування втрат сільськогосподарських угідь та звільнення від обов’язкової державної експертизи земельних ділянок для потреб надрокористування, припинення права користування надрами виключно за рішенням суду, скасування повноважень органів місцевого самоврядування по контролю та припиненню надрокористування тощо.

Водночас, 6 положень цих двох законодавчих ініціатив мають суперечливий характер та викликають занепокоєння у представників бізнес-спільноти.

  1. введення додаткового виду плати за користування надрами – плати за користування ділянками надр, а також санкції за її несплату у вигляді анулювання спецдозволу на користування надрами. Це може посилити фіскальне навантаження на компанії, які наразі перебувають у складних економічних умовах.
  2. позбавлення права надрокористувача, що має спецдозвіл на видобування корисних копалин, на першочергове продовження строку дії такого дозволу (без аукціону). Такі зміни можуть мати негативний вплив на розвиток галузі, адже на відповідних ділянках надр, як правило, вже побудована певна інфраструктура, відведені земельні ділянки, налагоджена комунікація та соціально-економічне партнерство з місцевим населенням. Відповідні зміни можуть значно вплинути на окупність вже вкладених надрокористувачем інвестицій та прогнозування його діяльності.
  3. встановлення фіксованих початкових цін на спецдозволи на аукціоні для ділянок з відсутніми затвердженими запасами корисних копалин. Асоціація вітає таке нововведення, втім слід зауважити, що це може спричинити встановлення надвисоких стартових цін лотів на аукціонах, особливо це стосується видобутку газу та нафти, та може призвести до відтоку потенційних інвесторів.
  4. можливість розстрочення платежу з оплати спецдозволу на користування надрами, якщо вартість лоту перевищує 25 млн гривень. Це положення може містити значні корупційні ризики та потенційно не буде сприяти забезпеченню прозорості галузі.
  5. необхідність проведення процедури оцінки впливу на довкілля (ОВД), відповідно до особливих умов спецдозволу на користування надрами. Це може призвести до суттєвих (приблизно півроку) затримок у здійсненні планованої діяльності та відставання від програми робіт, що, у свою чергу, може призвести до значних фінансових та організаційних труднощів для компаній. На переконання експертів Асоціації, передбачений законопроектом №4187-1 механізм здійснення компанією узгоджених з відповідними органами державної влади додаткових заходів та дій цілком дозволить досягти поставленої мети щодо зменшення негативного впливу господарської діяльності на життя і здоров’я населення чи довкілля.
  6. необхідність отримання гірничого відводу користувачами надр для видобування підземних вод (крім мінеральних), а також нафтогазоносних та бурштиноносних надр. На думку бізнесу, це може призвести до ускладнення здійснення планованої діяльності гірничими підприємствами.

Окремо експерти Асоціації звертають увагу на необхідність доопрацювання положення щодо продажу прав за спецдозволом на користування надрами його власником в частині розробки чіткого механізму реалізації такої норми та конкретизації обсягу прав та обов’язків, які переходять до покупця (податковий борг, приписи про усунення порушення тощо), а також розширення на всі види корисних копалин виключення сплати збору за продовження строку дії спецдозволу, як це зараз пропонується у сфері користування нафтогазоносними надрами.

Законопроектами №4251 та №4252 запроваджуються нові загальнодержавний та місцевий збори – плата за користування ділянками надр корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення відповідно. Надходження від цього додаткового оподаткування планується спрямувати до загального фонду Державного бюджету України та до загального фонду бюджетів сіл, селищ та міст. Як зазначають законотворці, цей інструмент запроваджується з метою боротьби зі «сплячими ліцензіями». Втім, за оцінками бізнесу, таке нововведення значно обмежує права добросовісних надрокористувачів, які можуть мати об’єктивні причини для нездійснення видобування корисних копалин при наявності спецдозволу на користування надрами. Наприклад, аварійні випадки, відсутність газу у свердловині або корисних копалин у родовищі за результатами проведення геологорозвідувальних робіт, обставини непереборної сили тощо. До того ж, цей суто фіскальний підхід не враховує практичні аспекти видобувної діяльності та досвіду розробки нафтогазоносних свердловин: мінімально необхідні строки для проведення геологічної розвідки та облаштування свердловин на родовищах (мінімум 7 – 8 років), довготривалість строків проходження обов’язкових державних погоджувальних процедур для введення в експлуатацію свердловини, підвищені ризики у інвесторів, які вкладають значні суми власних коштів у пошук та розвідування нових газоносних родовищ (на практиці шанс знаходження перспективної свердловини не перевищує 25%).

На думку Асоціації, такі законодавчі ініціативи потребують попереднього широкого обговорення з залученням профільних фахівців та представників бізнесу для підготовки ефективних запобіжників для зловживань у сфері надрокористування.

Таким чином, Асоціація звертається з проханням відхилити законопроєкти №4251 та №4252, а також направити на доопрацювання законопроєкти №4187 та №4187-1 з урахуванням наведених пропозицій. Сподіваємось, голос бізнесу буде почуто!

 

Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: