fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Бухгалтери оцінили податкове навантаження на бізнес під час війни – результати дослідження LIGA ZAKON

26/ 07/ 2022
  Пятий рік поспіль LIGA ZAKON проводить Всеукраїнське дослідження Індекс легкості роботи бухгалтерів, яке допомагає відстежити зміни в настроях бухгалтерів, адже саме ці фінансові фахівці, як ніхто, можуть продемонструвати стан здоровя бізнесу та держави. Цьогоріч дослідження набуло особливого значення, оскільки від початку повномасштабної війни бухгалтерам довелося постати перед низкою викликів: зміна податкового законодавства й умов оподаткування, перевірки в умовах воєнного стану, а також багато інших змін, які зявлялися одна за одною. Цього разу, в умовах війни, організаторам дослідження було важливо виміряти індекс, який демонструє те, як бухгалтери оцінюють вплив податкової системи України на легкість ведення бізнесу. ДО РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ Індекс легкості роботи бухгалтера у 2022 році проти показника 2021-го не змінився. Значення Індексу – 2,4 – означає помірний вплив податкової системи на ведення бізнесу. Зокрема, дослідження засвідчило, що в середньому вплив податкової системи України на легкість ведення бізнесу в умовах воєнного стану є помірним. Утім, оцінки українських бухгалтерів не за всіма пунктами є середніми. У чому ж фахівці вбачають полегшення, а де відчувають тиск – розгляньмо детальніше. Упродовж року зменшилася негативна оцінка податкових змін: у 2021 році цей пункт негативно оцінили 62 % респондентів, сьогодні ж зміни в податковому законодавстві за останній рік половина (50 %) опитаних оцінила позитивно. Також результати дослідження підтверджують, що з перших днів повномасштабного вторгнення зміни в податковому законодавстві не просто відбулися, а їх було дуже багато. Для абсолютної більшості (83 %) бухгалтерів податкові зміни на сьогодні є частими або дуже частими. Але поступово податкові послаблення, які були вимушеними через уведення воєнного стану у країні, почали скасовувати. З 5 квітня відновлено проведення камеральних перевірок податкових декларацій платників єдиного податку 4-ї групи. Згодом відновили й інші перевірки, зокрема й щодо своєчасності подання звітності. Про терміни, визначені законодавством, для камеральних перевірок розповіла Еліна Дьоміна, в.о. заступника директора департаменту оподаткування юридичних осіб. Визначені Кодексом терміни проведення камеральних перевірок даних податкової декларації та уточнюючих розрахунків за звітним періодом розпочалися 21 липня. Це був перший день камеральної перевірки податкової звітності. Для цього відведено 30 календарних днів. Що стосується своєчасності реєстрації податкових накладних, своєчасного подання звітності та своєчасної сплати – це інший вид камеральної перевірки, термін якої становить 1095 днів. Обовязком контролюючих органів при винесенні податкових повідомлень-рішень є застосовувати статті й кодекси, які розглядають наявність вини платника або наявність форс-мажорних обставин, – Еліна Дьоміна, в.о. заступника директора департаменту оподаткування юридичних осіб. Однією з найбільш тривожних тем для бухгалтерів сьогодні є блокування податкових накладних і зміни, повязані з їх реєстрацією. Так відповіли 51 % респондентів. До прикладу, якщо українська компанія є отримувачем іноземних послуг, то такі податкові накладні взагалі не реєструються. Також, як ми знаємо, розгляд скарг відбувається досить формально. Зазвичай центральна комісія не звертає уваги на зауваження, висловлені регіональним рівнем. І якщо представники бізнесу телефонують на гарячі лінії регіональних комісій, щоб дізнатися причину блокування, то їм аргументують відмову відсутністю виписки з банку. А коли приходять результати розгляду комісії центрального рівня, то ми бачимо, що річ в інших документах. Я розумію, що багато компаній, у яких були заблоковані накладні, будуть вимушені йти до суду. А в умовах війни йти до суду... я б це назвала паралельним податковим фронтом, – Наталія Артемчук, менеджерка Податкового комітету Європейської Бізнес Асоціації. За останній рік у бухгалтерів зросла невпевненість у можливості захистити свої права – так вважають 45 % опитаних бухгалтерів. Відсоток у 2022-му більший за торішній на 8 %. Під час дії воєнного стану зміни до Податкового кодексу приймали в оперативному режимі й не завжди норми було виписано так, як це потрібно. Наприклад, у нас є норма, прописана в Законі про РРО, про те, що під час воєнного стану штрафи за РРО не застосовуються (крім ситуацій, коли йдеться про торгівлю з акцизними порушеннями). Але водночас ми отримали розяснення ДПС, де чітко сказано, що під час воєнного стану штрафи дійсно не застосовуватимуть, але після війни штрафні санкції буде застосовано. І ми розуміємо, що йдеться не про якийсь низький %. Якщо брати за приклад порушення одного дня, то перша операція йде під 100 %, решта – під 150 %. Зважаючи на те, як складно сьогодні бізнесу, це розяснення викликає тривогу, – Галина Зубар, керівниця експертної групи бухгалтерського напряму LIGA ZAKON. Також, за результатами дослідження, в абсолютної більшості бухгалтерів (81 %) ускладнилася робота внаслідок виникнення форс-мажорних обставин у відносинах із контрагентами під час війни. У 48 % опитаних бухгалтерів під час дії воєнного стану скоротилися доходи або ж обсяг роботи. 7 % узагалі втратили роботу. Без змін працює лише 31 % бухгалтерів. Вплинула війна й на переміщення бухгалтерів. Зокрема, 26 % були вимушені переїхати в інші регіони країни або за кордон. Водночас 72 % залишаються на тому самому місці, що й до повномасштабного вторгнення. Президент ФПБАУ Петро Кричун стверджує, що роботу бухгалтерів сьогодні знецінюють. Є кілька факторів, за якими бізнес оцінює роботу бухгалтерів: по-перше, це обсяг роботи. Багато процесів наразі автоматизовано, утім це не позбавляє бухгалтера ручної роботи, а керівники бізнесу часто цього не розуміють. По-друге, відкритим залишається питання професійності бухгалтерів. Багато навичок такі фахівці набувають із практичного досвіду, тому не мають вищої освіти. Але якщо мова про головних бухгалтерів, то тут без вищої освіти ніяк, утім тоді на людину покладається чимало різнопланових обовязків. І по-третє, є питання відповідальності, адже робота бухгалтера передбачає юридичну та кримінальну відповідальність, – Петро Кричун, Президент ФПБАУ. За даними Всеукраїнського дослідження від LIGA ZAKON, частка тих, хто негативно оцінює податкове навантаження, сьогодні становить 58 %, хоч розбіжності з податковими органами – це рідкість (зокрема, рідко мали розбіжності 49 % респондентів). Робота бухгалтера потребує постійного досвіду, адже, окрім швидких змін законодавства, відбувається й диджиталізація суспільства, що має істотний вплив на роботу фінансових фахівців. І цифровізація лише набирає обертів – це підтвердив Мстислав Банік, керівник із розвитку електронних послуг Міністерства цифрової трансформації. Мінцифри розвиває та впроваджує чимало сервісів, які мають стосунок до фінансового сектору. Ми робимо все для того, щоб була можливість інтегруватися з Дія (для роботи із цифровими документами) усього за тиждень. Ми отримали фантастичні результати, коли запускали АвтоФоп: реальний час відкриття – від 1,4 до 2,5 секунди. Таким самим принципом йдемо зараз до того, щоб автоматизувати реєстрацію ТОВ. Нагадаю, що із 16 липня ТОВ можна зареєструвати на підставі модельного статуту, а також обрати систему оподаткування – загальну або спрощену, – Мстислав Банік, керівник із розвитку електронних послуг Міністерства цифрової трансформації. І хоч Індекс роботи легкості бухгалтера у 2022-му залишився на рівні минулого року, сьогодні бухгалтерам доводиться працювати в надскладних умовах. Однак, попри швидкі податкові зміни та інші виклики, які принесла війна, бухгалтери продовжили працювати. Вони нараховують заробітні плати, допомоги та інші виплати. Продовжують тримати під контролем бюджети підприємств й організацій, забезпечуючи прозорість та ефективність розподілу і так обмежених ресурсів в умовах кризи. Компанія LIGA ZAKON розуміє, як важливо мати під рукою надійного помічника. Саме такою є ІТ-платформа LIGA360. Тут зібрано все найважливіше для роботи бухгалтера: аналітика, щоденні новини й розяснення для бухгалтерів, а також чимало інструментів і можливостей для спрощення їхньої роботи. Спробувати LIGA360 для бухгалтера можна за посиланням.

П’ятий рік поспіль LIGA ZAKON проводить Всеукраїнське дослідження “Індекс легкості роботи бухгалтерів”, яке допомагає відстежити зміни в настроях бухгалтерів, адже саме ці фінансові фахівці, як ніхто, можуть продемонструвати стан здоров’я бізнесу та держави.

Цьогоріч дослідження набуло особливого значення, оскільки від початку повномасштабної війни бухгалтерам довелося постати перед низкою викликів: зміна податкового законодавства й умов оподаткування, перевірки в умовах воєнного стану, а також багато інших змін, які з’являлися одна за одною.

Цього разу, в умовах війни, організаторам дослідження було важливо виміряти індекс, який демонструє те, як бухгалтери оцінюють вплив податкової системи України на легкість ведення бізнесу.

ДО РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ

Індекс легкості роботи бухгалтера у 2022 році проти показника 2021-го не змінився. Значення Індексу – 2,4 – означає помірний вплив податкової системи на ведення бізнесу. Зокрема, дослідження засвідчило, що в середньому вплив податкової системи України на легкість ведення бізнесу в умовах воєнного стану є помірним.

Утім, оцінки українських бухгалтерів не за всіма пунктами є середніми. У чому ж фахівці вбачають полегшення, а де відчувають тиск – розгляньмо детальніше.

Упродовж року зменшилася негативна оцінка податкових змін: у 2021 році цей пункт негативно оцінили 62 % респондентів, сьогодні ж зміни в податковому законодавстві за останній рік половина (50 %) опитаних оцінила позитивно.

Також результати дослідження підтверджують, що з перших днів повномасштабного вторгнення зміни в податковому законодавстві не просто відбулися, а їх було дуже багато. Для абсолютної більшості (83 %) бухгалтерів податкові зміни на сьогодні є частими або дуже частими.

Але поступово податкові послаблення, які були вимушеними через уведення воєнного стану у країні, почали скасовувати. З 5 квітня відновлено проведення камеральних перевірок податкових декларацій платників єдиного податку 4-ї групи. Згодом відновили й інші перевірки, зокрема й щодо своєчасності подання звітності. Про терміни, визначені законодавством, для камеральних перевірок розповіла Еліна Дьоміна, в.о. заступника директора департаменту оподаткування юридичних осіб.

“Визначені Кодексом терміни проведення камеральних перевірок даних податкової декларації та уточнюючих розрахунків за звітним періодом розпочалися 21 липня. Це був перший день камеральної перевірки податкової звітності. Для цього відведено 30 календарних днів. Що стосується своєчасності реєстрації податкових накладних, своєчасного подання звітності та своєчасної сплати – це інший вид камеральної перевірки, термін якої становить 1095 днів. Обов’язком контролюючих органів при винесенні податкових повідомлень-рішень є застосовувати статті й кодекси, які розглядають наявність вини платника або наявність форс-мажорних обставин”,Еліна Дьоміна, в.о. заступника директора департаменту оподаткування юридичних осіб.

Однією з найбільш тривожних тем для бухгалтерів сьогодні є блокування податкових накладних і зміни, пов’язані з їх реєстрацією. Так відповіли 51 % респондентів.

“До прикладу, якщо українська компанія є отримувачем іноземних послуг, то такі податкові накладні взагалі не реєструються. Також, як ми знаємо, розгляд скарг відбувається досить формально. Зазвичай центральна комісія не звертає уваги на зауваження, висловлені регіональним рівнем. І якщо представники бізнесу телефонують на гарячі лінії регіональних комісій, щоб дізнатися причину блокування, то їм аргументують відмову відсутністю виписки з банку. А коли приходять результати розгляду комісії центрального рівня, то ми бачимо, що річ в інших документах. Я розумію, що багато компаній, у яких були заблоковані накладні, будуть вимушені йти до суду. А в умовах війни йти до суду… я б це назвала паралельним податковим фронтом”, Наталія Артемчук, менеджерка Податкового комітету Європейської Бізнес Асоціації.

За останній рік у бухгалтерів зросла невпевненість у можливості захистити свої права – так вважають 45 % опитаних бухгалтерів. Відсоток у 2022-му більший за торішній на 8 %.

“Під час дії воєнного стану зміни до Податкового кодексу приймали в оперативному режимі й не завжди норми було виписано так, як це потрібно. Наприклад, у нас є норма, прописана в Законі про РРО, про те, що під час воєнного стану штрафи за РРО не застосовуються (крім ситуацій, коли йдеться про торгівлю з акцизними порушеннями). Але водночас ми отримали роз’яснення ДПС, де чітко сказано, що під час воєнного стану штрафи дійсно не застосовуватимуть, але після війни штрафні санкції буде застосовано. І ми розуміємо, що йдеться не про якийсь низький %. Якщо брати за приклад порушення одного дня, то перша операція йде під 100 %, решта – під 150 %. Зважаючи на те, як складно сьогодні бізнесу, це роз’яснення викликає тривогу”, – Галина Зубар, керівниця експертної групи бухгалтерського напряму LIGA ZAKON.

Також, за результатами дослідження, в абсолютної більшості бухгалтерів (81 %) ускладнилася робота внаслідок виникнення форс-мажорних обставин у відносинах із контрагентами під час війни.

У 48 % опитаних бухгалтерів під час дії воєнного стану скоротилися доходи або ж обсяг роботи. 7 % узагалі втратили роботу. Без змін працює лише 31 % бухгалтерів.

Вплинула війна й на переміщення бухгалтерів. Зокрема, 26 % були вимушені переїхати в інші регіони країни або за кордон. Водночас 72 % залишаються на тому самому місці, що й до повномасштабного вторгнення.

Президент ФПБАУ Петро Кричун стверджує, що роботу бухгалтерів сьогодні знецінюють.

“Є кілька факторів, за якими бізнес оцінює роботу бухгалтерів: по-перше, це обсяг роботи. Багато процесів наразі автоматизовано, утім це не позбавляє бухгалтера “ручної роботи”, а керівники бізнесу часто цього не розуміють. По-друге, відкритим залишається питання професійності бухгалтерів. Багато навичок такі фахівці набувають із практичного досвіду, тому не мають вищої освіти. Але якщо мова про головних бухгалтерів, то тут без вищої освіти ніяк, утім тоді на людину покладається чимало різнопланових обов’язків. І по-третє, є питання відповідальності, адже робота бухгалтера передбачає юридичну та кримінальну відповідальність”, – Петро Кричун, Президент ФПБАУ.

За даними Всеукраїнського дослідження від LIGA ZAKON, частка тих, хто негативно оцінює податкове навантаження, сьогодні становить 58 %, хоч розбіжності з податковими органами – це рідкість (зокрема, рідко мали розбіжності 49 % респондентів).

Робота бухгалтера потребує постійного досвіду, адже, окрім швидких змін законодавства, відбувається й диджиталізація суспільства, що має істотний вплив на роботу фінансових фахівців. І цифровізація лише набирає обертів – це підтвердив Мстислав Банік, керівник із розвитку електронних послуг Міністерства цифрової трансформації.

“Мінцифри розвиває та впроваджує чимало сервісів, які мають стосунок до фінансового сектору. Ми робимо все для того, щоб була можливість інтегруватися з Дія (для роботи із цифровими документами) усього за тиждень. Ми отримали фантастичні результати, коли запускали АвтоФоп: реальний час відкриття – від 1,4 до 2,5 секунди. Таким самим принципом йдемо зараз до того, щоб автоматизувати реєстрацію ТОВ. Нагадаю, що із 16 липня ТОВ можна зареєструвати на підставі модельного статуту, а також обрати систему оподаткування – загальну або спрощену, – Мстислав Банік, керівник із розвитку електронних послуг Міністерства цифрової трансформації.

І хоч Індекс роботи легкості бухгалтера у 2022-му залишився на рівні минулого року, сьогодні бухгалтерам доводиться працювати в надскладних умовах. Однак, попри швидкі податкові зміни та інші виклики, які принесла війна, бухгалтери продовжили працювати. Вони нараховують заробітні плати, допомоги та інші виплати. Продовжують тримати під контролем бюджети підприємств й організацій, забезпечуючи прозорість та ефективність розподілу і так обмежених ресурсів в умовах кризи.

Компанія LIGA ZAKON розуміє, як важливо мати під рукою надійного помічника. Саме такою є ІТ-платформа LIGA360. Тут зібрано все найважливіше для роботи бухгалтера: аналітика, щоденні новини й роз’яснення для бухгалтерів, а також чимало інструментів і можливостей для спрощення їхньої роботи.

Спробувати LIGA360 для бухгалтера можна за посиланням.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: