fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Бізнес закликає доопрацювати законопроєкт про НКРТ

04/ 02/ 2020
  Всупереч вимог законодавства наразі в Україні відсутній незалежний державний орган, що мав би регулювати діяльність субєктів природних монополій на ринках транспортних послуг. Експерти Комітету з логістики Європейської Бізнес Асоціації протягом останніх п’яти років активно відстоювали позицію необхідності створення Національної комісії з питань регулювання транспорту (НКРТ) як незалежного регулятора, який мав би здійснювати об’єктивний, неупереджений аналіз тарифної політики суб’єктів природних монополій (таких як АМПУ, Укрзалізниця) на предмет їх економічної обґрунтованості, прозорості, співмірності та цільового характеру.  28 грудня 2019 року у Верховній Раді був зареєстрований проєкт Закону №2699 «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту». Після ґрунтовного аналізу документу експерти Асоціації дійшли до висновку, що даний законопроєкт не відповідає очікуванням бізнесу. По-перше, на переконання представників бізнес-спільноти, запропонована законопроєктом модель НКРТ не передбачає жодних гарантій незалежності цього органу. Неупередженість НКРТ має гарантуватися реальною наявністю спеціального статусу цього органу, особливим порядком добору, призначення та звільнення голови та членів НКРТ (а саме – конкурсною комісією, яка має формуватися за квотним принципом від різних гілок влади), особливим порядком фінансування органу та прийняття рішень.  По-друге, запропонована законопроєктом концепція, на переконання компаній-членів Асоціації, передбачає надання НКРТ надто широкого кола повноважень. Зокрема, встановлення цін та тарифів для суб’єктів господарювання, що провадять діяльність на суміжних ринках і здійснення державного нагляду за їх дотриманням. Потенційно державне регулювання НКРТ буде поширене на послуги з перевезення вантажів морським, річковим видом транспорту, навантаження/вивантаження вантажів, складування, агентування, експедирування тощо, ціни на які наразі є вільними. Відтак, на переконання експертів Комітету Асоціації, запропонований підхід йде у розріз із метою створення незалежних регуляторів, діяльність яких пов’язується з регулюванням монопольних, а не конкурентних ринків. По-третє, бізнес-спільнота не підтримує запропоновану модель фінансування діяльності НКРТ, яка, на думку експертів Асоціації, виключає незалежність новостворюваного регулятора. Оскільки розмір фінансування НКРТ напряму залежить від рівня чистого доходу суб’єктів природної монополії, відтак НКРТ може бути зацікавлена встановлювати більш високі тарифи, а не переглядати їх обґрунтованість та співмірність. До того ж, фінансування НКРТ передбачається за рахунок не тільки суб’єктів природних монополій, а й інших учасників ринку, коло яких залежатиме від рішень НКРТ. Отже, на думку компаній-членів Комітету Асоціації, законопроєкт передбачає фінансування діяльності НКРТ у непрозорий спосіб – за рахунок внесків на регулювання, розміри ставок яких чітко не регламентовано, а методику їх розрахунків визначатиме, власне,  НКРТ  у невизначений законопроєктом спосіб. Зважаючи на це, Асоціація не підтримує вказаний документ у запропонованій редакції та звертається з проханням до ініціаторів законопроєкту сприяти його поверненню на доопрацювання. Експерти Комітету з логістики готові надати експертну підтримку при доопрацюванні законопроєкту. 

Всупереч вимог законодавства наразі в Україні відсутній незалежний державний орган, що мав би регулювати діяльність суб’єктів природних монополій на ринках транспортних послуг.

Експерти Комітету з логістики Європейської Бізнес Асоціації протягом останніх п’яти років активно відстоювали позицію необхідності створення Національної комісії з питань регулювання транспорту (НКРТ) як незалежного регулятора, який мав би здійснювати об’єктивний, неупереджений аналіз тарифної політики суб’єктів природних монополій (таких як АМПУ, Укрзалізниця) на предмет їх економічної обґрунтованості, прозорості, співмірності та цільового характеру. 

28 грудня 2019 року у Верховній Раді був зареєстрований проєкт Закону №2699 «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту». Після ґрунтовного аналізу документу експерти Асоціації дійшли до висновку, що даний законопроєкт не відповідає очікуванням бізнесу.

По-перше, на переконання представників бізнес-спільноти, запропонована законопроєктом модель НКРТ не передбачає жодних гарантій незалежності цього органу. Неупередженість НКРТ має гарантуватися реальною наявністю спеціального статусу цього органу, особливим порядком добору, призначення та звільнення голови та членів НКРТ (а саме – конкурсною комісією, яка має формуватися за квотним принципом від різних гілок влади), особливим порядком фінансування органу та прийняття рішень. 

По-друге, запропонована законопроєктом концепція, на переконання компаній-членів Асоціації, передбачає надання НКРТ надто широкого кола повноважень. Зокрема, встановлення цін та тарифів для суб’єктів господарювання, що провадять діяльність на суміжних ринках і здійснення державного нагляду за їх дотриманням. Потенційно державне регулювання НКРТ буде поширене на послуги з перевезення вантажів морським, річковим видом транспорту, навантаження/вивантаження вантажів, складування, агентування, експедирування тощо, ціни на які наразі є вільними. Відтак, на переконання експертів Комітету Асоціації, запропонований підхід йде у розріз із метою створення незалежних регуляторів, діяльність яких пов’язується з регулюванням монопольних, а не конкурентних ринків.

По-третє, бізнес-спільнота не підтримує запропоновану модель фінансування діяльності НКРТ, яка, на думку експертів Асоціації, виключає незалежність новостворюваного регулятора. Оскільки розмір фінансування НКРТ напряму залежить від рівня чистого доходу суб’єктів природної монополії, відтак НКРТ може бути зацікавлена встановлювати більш високі тарифи, а не переглядати їх обґрунтованість та співмірність. До того ж, фінансування НКРТ передбачається за рахунок не тільки суб’єктів природних монополій, а й інших учасників ринку, коло яких залежатиме від рішень НКРТ.

Отже, на думку компаній-членів Комітету Асоціації, законопроєкт передбачає фінансування діяльності НКРТ у непрозорий спосіб – за рахунок внесків на регулювання, розміри ставок яких чітко не регламентовано, а методику їх розрахунків визначатиме, власне,  НКРТ  у невизначений законопроєктом спосіб.

Зважаючи на це, Асоціація не підтримує вказаний документ у запропонованій редакції та звертається з проханням до ініціаторів законопроєкту сприяти його поверненню на доопрацювання. Експерти Комітету з логістики готові надати експертну підтримку при доопрацюванні законопроєкту. 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: