fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Бізнес підтримує реформу з управління відходами

20/ 07/ 2020
  Як спільнота, що об’єднує відповідальні бізнеси, Європейська Бізнес Асоціація підтримує реформу управління відходами – прийняття відповідного рамкового законопроєкту та розробку спеціального законодавства про відходи (секторальні законопроекти для окремих видів продукції та її відходів). Це створить умови для переходу до моделі циркулярної економіки та сталого розвитку, а також посилення захисту здоров’я людей та навколишнього середовища.  Законопроєкт 2207-1д розроблено на виконання Національної стратегії управління відходами в Україні та міжнародних зобов’язань України згідно з Угодою про Асоціацію з ЄС та Директиви ЄС № 2008/98/ЄС. Згідно з Пояснювальною запискою, законопроэкт 2207-1-д спрямований на запровадження ієрархії управління відходами, чіткого розподілу повноважень між органами державної влади, запровадження інформаційної системи управління відходами, запровадження розширеної відповідальності виробника (відходи упаковки, електричного та електронного обладнання, батарейок і акумуляторів, транспортних засобів, знятих з експлуатації, мастил (олив), шин, текстилю), що, безумовно, підтримується бізнес-спільнотою.  На практиці реформа управління відходами означає:  Максимізацію повторного використання матеріалів і збереження природних ресурсів; Залучення ресурсоцінної вторинної сировини (продукти переробки) у виробничі процеси;  Мінімізацію накопичення відходів;     Запровадження роздільного збирання відходів; Формування екологічно-відповідальної поведінки у населення та підприємств.  При підготовці до повторного першого читання законопроєкт 2207-1д зазнав суттєвих змін, які, на думку Асоціації, загрожують засадам ринкової економіки та принципу розширеної відповідальності виробника. Асоціація вітає впровадження кращих європейських практик, які довели свою ефективність, таких як системи розширеної відповідальності виробника (РВВ), коли виробник відповідає не лише за якість і безпечність продукту, але і за відходи упаковки, в якій випускається на ринок цей продукт. Тому збереження такого підходу є вкрай важливим при подальшому доопрацюванні законопроекту 2207-1д.  Також у експертів Асоціації викликає велике занепокоєння стаття 10 законопроєкту 2207-1д, яка передбачає податковий підхід як альтернативу РВВ і спосіб для виробників продукції виконати свої зобов’язання щодо відходів. Цей підхід суперечить європейській практиці, зокрема Директиві 2008/98/ЄС, яка передбачає не лише відшкодування забруднювачем завданих довкіллю збитків, але також і формування у нього соціально-відповідальної поведінки, тобто взяття відповідальності за власні відходи аж до моменту їх переробки чи утилізації. При сплаті податку, зобов’язання забруднювача щодо відходів припиняються у момент сплати відповідного податку. Тому Асоціація наполягає на виключенні цієї норми при подальшій підготовці законопроєкту 2207-1д.     На додачу ми вбачаємо ризик у зобов’язанні суб’єктів господарювання укладати договори з оператором муніципальної системи управління побутовими відходами, який визначений виконавцем послуги з управління побутовими відходами безальтернативно та безконкурсно органом місцевого самоврядування на певній території, на якій знаходиться обєкт утворення відходів (стаття 32 і 33 законопроекту 2207-1д). Відтак, вважаємо, що ці положення законопроекту №2207-1-д потребують додаткового аналізу щодо їх відповідності законодавству України про захист економічної конкуренції. Окремо вважаємо за необхідне для металобрухту встановити деякі окремі норми, враховуючи регулювання, яке передбачене спеціальним Законом №619-XIV «Про металобрухт», а також прийнятий Верховною Радою 14 липня законопроект №2426 щодо детінізації ринку металургійної сировини, відповідно до яких металобрухт є не відходом, а цінною сировиною. Також пропонуємо передбачити дієві економічні та фінансові стимули для заохочення бізнесу та надання пріоритетності застосуванню відновлених відходів замість первинної сировини, зокрема завдяки оновленню державних галузевих стандартів та норм, розвитку «зелених» публічних закупівель, стимулюванню інвестиційної діяльності та наданню пільг підприємствам, що впроваджують новітні технології з використання вторсировини, тощо.  Європейська Бізнес Асоціація підтримує Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування і Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України у реформуванні системи управління відходами та звертається із проханням залучити експертів Асоціації до роботи з доопрацювання законопроєкту 2207-1д, з метою приведення його норм у відповідність із кращими європейськими практиками.     

Як спільнота, що об’єднує відповідальні бізнеси, Європейська Бізнес Асоціація підтримує реформу управління відходами – прийняття відповідного рамкового законопроєкту та розробку спеціального законодавства про відходи (секторальні законопроекти для окремих видів продукції та її відходів). Це створить умови для переходу до моделі циркулярної економіки та сталого розвитку, а також посилення захисту здоров’я людей та навколишнього середовища. 

Законопроєкт 2207-1д розроблено на виконання Національної стратегії управління відходами в Україні та міжнародних зобов’язань України згідно з Угодою про Асоціацію з ЄС та Директиви ЄС № 2008/98/ЄС. Згідно з Пояснювальною запискою, законопроэкт 2207-1-д спрямований на запровадження ієрархії управління відходами, чіткого розподілу повноважень між органами державної влади, запровадження інформаційної системи управління відходами, запровадження розширеної відповідальності виробника (відходи упаковки, електричного та електронного обладнання, батарейок і акумуляторів, транспортних засобів, знятих з експлуатації, мастил (олив), шин, текстилю), що, безумовно, підтримується бізнес-спільнотою. 

На практиці реформа управління відходами означає: 

  • Максимізацію повторного використання матеріалів і збереження природних ресурсів;
  • Залучення ресурсоцінної вторинної сировини (продукти переробки) у виробничі процеси; 
  • Мінімізацію накопичення відходів;    
  • Запровадження роздільного збирання відходів;
  • Формування екологічно-відповідальної поведінки у населення та підприємств. 

При підготовці до повторного першого читання законопроєкт 2207-1д зазнав суттєвих змін, які, на думку Асоціації, загрожують засадам ринкової економіки та принципу розширеної відповідальності виробника. Асоціація вітає впровадження кращих європейських практик, які довели свою ефективність, таких як системи розширеної відповідальності виробника (РВВ), коли виробник відповідає не лише за якість і безпечність продукту, але і за відходи упаковки, в якій випускається на ринок цей продукт. Тому збереження такого підходу є вкрай важливим при подальшому доопрацюванні законопроекту 2207-1д. 

Також у експертів Асоціації викликає велике занепокоєння стаття 10 законопроєкту 2207-1д, яка передбачає податковий підхід як альтернативу РВВ і спосіб для виробників продукції виконати свої зобов’язання щодо відходів. Цей підхід суперечить європейській практиці, зокрема Директиві 2008/98/ЄС, яка передбачає не лише відшкодування забруднювачем завданих довкіллю збитків, але також і формування у нього соціально-відповідальної поведінки, тобто взяття відповідальності за власні відходи аж до моменту їх переробки чи утилізації. При сплаті податку, зобов’язання забруднювача щодо відходів припиняються у момент сплати відповідного податку. Тому Асоціація наполягає на виключенні цієї норми при подальшій підготовці законопроєкту 2207-1д.    

На додачу ми вбачаємо ризик у зобов’язанні суб’єктів господарювання укладати договори з оператором муніципальної системи управління побутовими відходами, який визначений виконавцем послуги з управління побутовими відходами безальтернативно та безконкурсно органом місцевого самоврядування на певній території, на якій знаходиться об’єкт утворення відходів (стаття 32 і 33 законопроекту 2207-1д). Відтак, вважаємо, що ці положення законопроекту №2207-1-д потребують додаткового аналізу щодо їх відповідності законодавству України про захист економічної конкуренції.

Окремо вважаємо за необхідне для металобрухту встановити деякі окремі норми, враховуючи регулювання, яке передбачене спеціальним Законом №619-XIV «Про металобрухт», а також прийнятий Верховною Радою 14 липня законопроект №2426 щодо детінізації ринку металургійної сировини, відповідно до яких металобрухт є не відходом, а цінною сировиною.

Також пропонуємо передбачити дієві економічні та фінансові стимули для заохочення бізнесу та надання пріоритетності застосуванню відновлених відходів замість первинної сировини, зокрема завдяки оновленню державних галузевих стандартів та норм, розвитку «зелених» публічних закупівель, стимулюванню інвестиційної діяльності та наданню пільг підприємствам, що впроваджують новітні технології з використання вторсировини, тощо. 

Європейська Бізнес Асоціація підтримує Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування і Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України у реформуванні системи управління відходами та звертається із проханням залучити експертів Асоціації до роботи з доопрацювання законопроєкту 2207-1д, з метою приведення його норм у відповідність із кращими європейськими практиками.   

 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: