fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Бізнес оцінив стан розвитку транспортної інфраструктури в Україні

04/ 12/ 2020
  Цьогоріч Європейська Бізнес Асоціація вперше провела експертне дослідження загального стану розвитку транспортної інфраструктури в Україні – Інфраструктурний індекс – у партнерстві з юридичними фірмами Agreca та Sayenko Kharenko. Так, інтегральний показник індексу склав 2,58 балів з 5-ти можливих. Переглянути презентацію Фахівці членських компаній Асоціації доволі стримано оцінюють рівень розвитку інфраструктурної галузі. Більшість, а саме 54% опитаних вважають загальний стан інфраструктури в Україні задовільним, 35% стверджують, що він є негативним, і ще 11% оцінюють його позитивно. Дещо гіршою виявилася оцінка рівня інвестиційної привабливості України для реалізації інфраструктурних проєктів. Тільки 8% експертів вважають його високим, тоді як, на думку 47%, він є задовільним, і ще 45% вважають його низьким. До трійки головних викликів інфраструктурного ринку респонденти віднесли: Недостатньо прозорий процес прийняття рішень щодо інфраструктурних проєктів; Відсутність незалежного транспортного регулятора; Дефіцит кваліфікованих кадрів в органах влади. Найгіршу оцінку серед складових індексу отримав рівень виконання державою стратегій розвитку транспортної галузі. Переважна більшість, а саме 53% переконані, що він є низьким, ще 40%  вважають його задовільним, і тільки 7% схвально оцінили рівень виконання державою транспортних стратегій. Андрій Підгайний. Керуючий партнер, Agreca. Важливість стратегічних документів переоцінити неможливо. Заявлені державою галузеві політики уособлюють фундаментальні підходи, напрямки розвитку та є основою для планування і подальшого впровадження реформ. Моніторинг дотримання відповідних стратегій виконує роль лакмусового папірця, який сигналізує суспільству про здатність влади діяти ефективно і досягати поставлених цілей. Проаналізуємо рівень розвитку інфраструктури у розрізі окремих транспортних галузей – залізничного, автомобільного, морського, річкового, авіаційного транспорту. Найбільше компанії Асоціації користуються у своїй діяльності залізничним транспортом, на другому місці – автомобільний, на третьому – морський. Найгіршу оцінку отримав рівень розвитку залізничної інфраструктури, найкращу – авіаційний транспорт. Залізничний транспорт Більшість респондентів оцінили загальний стан розвитку залізничного транспорту негативно – такої думки дотримується 51% експертів, ще 45% вважають, що він є задовільним і тільки 4% дали позитивну оцінку стану залізничної галузі. Серед пріоритетних реформ, необхідних для розвитку залізниці, бізнес виділив реорганізацію Укрзалізниці, відкриття ринку приватної тяги, зміну тарифної політики та запровадження законодавчої можливості для залучення приватних інвестицій в залізничну інфраструктуру загального користування. Марина Шарапа. Партнер, Agreca. Всі напрямки залізничної реформи, визначені за результатами опитування, пов’язані з прийняттям нового закону про залізничний транспорт та закону про незалежного регулятора у сфері транспорту. Якщо реорганізація Укрзалізниці, лібералізація ринку тяги та удосконалення тарифної політики не викликають сумнівів щодо необхідності їх запровадження, то питання приватного інвестування в стратегічні об’єкти залізничної інфраструктури залишається відкритим. Результати опитування засвідчують, що ця проблема заслуговує на більшу увагу з боку держави та має бути вирішена у контексті прийняття нового закону про залізничний транспорт. Автомобільний транспорт Переважна більшість експертів, а саме 63% вважають, що поточний стан розвитку автомобільного транспорту є задовільним, 35% - негативним, і тільки 2% - добрим. Для покращення ситуації у дорожній інфраструктурі бізнес очікує посилення габаритно-вагового контролю та відповідальності, залучення до технагляду та моніторингу будівництва доріг міжнародних незалежних гравців, застосування прозорих та недискримінаційних процедур державних закупівель. Володимир Яремко. Радник, Sayenko Kharenko. Інфраструктурний індекс є першим такого роду дослідженням. Ми вже в очікуванні результатів 2021 року, щоб порівняти їх із цьогорічними. Те, що всього лише 2 % респондентів оцінили розвиток автомобільного транспорту на рівні «добре», свідчить про нагальну необхідність впровадження реформ у галузі. Йдеться, серед іншого, про необхідність залучення незалежних гравців до технагляду та моніторингу будівництва доріг (54% голосів) та застосування прозорих та недискримінаційних процедур державних закупівель (47% голосів). Попри всі очевидні успіхи та переваги програми «Велике будівництво», мусимо констатувати, що не так багато іноземних підрядників із цінним зарубіжним досвідом та know-how поки готові виходити на український ринок. Авіаційний транспорт Найбільшу кількість позитивних оцінок від експертів Асоціації отримав саме авіаційний транспорт – 33% опитаних вважають, що він є гарно розвиненим, 50% відзначають задовільний стан галузі і ще 17% стверджують, що він є незадовільним. Найбільш очікувані реформи та зміни – розвиток аеропорту «Бориспіль» як міжнародного хабу, запровадження державної допомоги українським авіаперевізникам, передача аеропортів приватному сектору на умовах ДПП/концесії. Владлена Лаврушина. Юрист, Sayenko Kharenko. Станом авіаційного транспорту респонденти були задоволені найбільше, адже 33% оцінили його як добрий. Зараз, на жаль, у зв’язку з пандемією авіаційна галузь опинилася в ризиковому становищі. Навіть такі масштабні проєкти, що підтримуються бізнесом, як, наприклад, розвиток аеропорту «Бориспіль» в якості міжнародного хабу (83% голосів), в найближчому майбутньому можуть стати менш реалістичними у порівнянні з попередніми роками. Також особливо хотіли би відмітити підтримку бізнесу (67% голосів) такої форми інвестування в інфраструктурні проєкти, як державно-приватне партнерство (ДПП), яка набуває все більшої популярності в Україні та активно підтримується державою. Подальший розвиток системи ДПП, зокрема й концесій, може дозволити модернізувати та розширити інфраструктуру України в найбільш ефективний і найменш витратний спосіб для держави. Морський транспорт Переважна більшість респондентів, зокрема 73% дали задовільну оцінку  стану розвитку морського транспорту, ще 21% - негативну і тільки 6% - позитивну. Головні реформи та зміни у цій галузі, на які очікує бізнес, - це зниження портових зборів та відрахувань чистого прибутку АМПУ до державного бюджету, створення незалежного регулятора – Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, систематизація послуг, які надаються АМПУ. Андрій Підгайний. Керуючий партнер, Agreca. Усі найбільш пріоритетні напрямки портової реформи, визначені за результатами опитування Інфраструктурного індексу, безпосередньо стосуються Адміністрації морських портів України, яка є ключовою ланкою в системі функціонування портів та їх адміністрування. Отже, вирішення питань щодо зниження портових зборів, відрахувань прибутку до бюджету, автономізації портових адміністрацій неможливі без подальшої імплементації реформи, в основу якої будуть закладені нові підходи до ролі і місії портової адміністрації та її правового статусу. Річковий транспорт При оцінці рівня розвитку річкового транспорту жоден з респондентів не дав йому позитивну оцінку, втім переважна більшість відзначила його як задовільний – 76%, і ще 24% вважають його негативним. Аби прискорити розвиток галузі бізнес пропонує забезпечити державну підтримку публічної інфраструктури та суднобудівної галузі, створити Державний фонд ВВШ у складі спеціального фонду державного бюджету, створити умови та механізми для залучення приватних інвестицій в публічну інфраструктуру. Марина Шарапа. Партнер, Agreca. Річковий транспорт – єдина транспортна галузь, яка з часів незалежності функціонувала без власного профільного закону. ЇЇ регулювання позбавлене системного підходу та пріоритетних напрямків розвитку. Прийняття Закону про внутрішній водний транспорт є лише першим кроком для вирішення проблем, в тому числі і визначених за результатами опитування Інфраструктурного індексу. Наступним, не менш важливим, є питання створення Державного фонду ВВШ та пошук джерел фінансування. Довідково: Інфраструктурний індекс – вперше проводився Європейською Бізнес Асоціацією у 2020 році. Індекс складається з чотирьох рівнозначних компонентів: Оцінка загального стану інфраструктури України Середня оцінка загального стану розвитку п’яти транспортних галузей Оцінка рівня інвестиційної привабливості України для реалізації інфраструктурних проєктів Оцінка рівня виконання державою стратегій розвитку транспортної галузі Індекс вимірюється один раз на рік. Для розрахунку індексу ми використовуємо шкалу Лайкерта, яка має 5 градацій, де: 1 – це вкрай негативно, 3 – задовільно, 5 – вкрай позитивно. Участь у опитуванні взяли 104 фахівці сфери транспорту та логістики членських компаній Асоціації. Партнери дослідження – ЮФ Agreca та Sayenko Kharenko. Аналітичний партнер – Gemius. Партнери дослідження             Аналітичний партнер

Цьогоріч Європейська Бізнес Асоціація вперше провела експертне дослідження загального стану розвитку транспортної інфраструктури в Україні – Інфраструктурний індекс – у партнерстві з юридичними фірмами Agreca та Sayenko Kharenko. Так, інтегральний показник індексу склав 2,58 балів з 5-ти можливих.

Переглянути презентацію

Фахівці членських компаній Асоціації доволі стримано оцінюють рівень розвитку інфраструктурної галузі. Більшість, а саме 54% опитаних вважають загальний стан інфраструктури в Україні задовільним, 35% стверджують, що він є негативним, і ще 11% оцінюють його позитивно.

Дещо гіршою виявилася оцінка рівня інвестиційної привабливості України для реалізації інфраструктурних проєктів. Тільки 8% експертів вважають його високим, тоді як, на думку 47%, він є задовільним, і ще 45% вважають його низьким.

До трійки головних викликів інфраструктурного ринку респонденти віднесли:

  • Недостатньо прозорий процес прийняття рішень щодо інфраструктурних проєктів;
  • Відсутність незалежного транспортного регулятора;
  • Дефіцит кваліфікованих кадрів в органах влади.

Найгіршу оцінку серед складових індексу отримав рівень виконання державою стратегій розвитку транспортної галузі. Переважна більшість, а саме 53% переконані, що він є низьким, ще 40%  вважають його задовільним, і тільки 7% схвально оцінили рівень виконання державою транспортних стратегій.

Андрій Підгайний Керуючий партнер, Agreca
Важливість стратегічних документів переоцінити неможливо. Заявлені державою галузеві політики уособлюють фундаментальні підходи, напрямки розвитку та є основою для планування і подальшого впровадження реформ. Моніторинг дотримання відповідних стратегій виконує роль лакмусового папірця, який сигналізує суспільству про здатність влади діяти ефективно і досягати поставлених цілей.

Проаналізуємо рівень розвитку інфраструктури у розрізі окремих транспортних галузей – залізничного, автомобільного, морського, річкового, авіаційного транспорту. Найбільше компанії Асоціації користуються у своїй діяльності залізничним транспортом, на другому місці – автомобільний, на третьому – морський. Найгіршу оцінку отримав рівень розвитку залізничної інфраструктури, найкращу – авіаційний транспорт.

Залізничний транспорт

Більшість респондентів оцінили загальний стан розвитку залізничного транспорту негативно – такої думки дотримується 51% експертів, ще 45% вважають, що він є задовільним і тільки 4% дали позитивну оцінку стану залізничної галузі.

Серед пріоритетних реформ, необхідних для розвитку залізниці, бізнес виділив реорганізацію Укрзалізниці, відкриття ринку приватної тяги, зміну тарифної політики та запровадження законодавчої можливості для залучення приватних інвестицій в залізничну інфраструктуру загального користування.

Марина Шарапа Партнер, Agreca
Всі напрямки залізничної реформи, визначені за результатами опитування, пов’язані з прийняттям нового закону про залізничний транспорт та закону про незалежного регулятора у сфері транспорту. Якщо реорганізація Укрзалізниці, лібералізація ринку тяги та удосконалення тарифної політики не викликають сумнівів щодо необхідності їх запровадження, то питання приватного інвестування в стратегічні об’єкти залізничної інфраструктури залишається відкритим. Результати опитування засвідчують, що ця проблема заслуговує на більшу увагу з боку держави та має бути вирішена у контексті прийняття нового закону про залізничний транспорт.

Автомобільний транспорт

Переважна більшість експертів, а саме 63% вважають, що поточний стан розвитку автомобільного транспорту є задовільним, 35% – негативним, і тільки 2% – добрим.

Для покращення ситуації у дорожній інфраструктурі бізнес очікує посилення габаритно-вагового контролю та відповідальності, залучення до технагляду та моніторингу будівництва доріг міжнародних незалежних гравців, застосування прозорих та недискримінаційних процедур державних закупівель.

Володимир Яремко Радник, Sayenko Kharenko
Інфраструктурний індекс є першим такого роду дослідженням. Ми вже в очікуванні результатів 2021 року, щоб порівняти їх із цьогорічними. Те, що всього лише 2 % респондентів оцінили розвиток автомобільного транспорту на рівні «добре», свідчить про нагальну необхідність впровадження реформ у галузі. Йдеться, серед іншого, про необхідність залучення незалежних гравців до технагляду та моніторингу будівництва доріг (54% голосів) та застосування прозорих та недискримінаційних процедур державних закупівель (47% голосів). Попри всі очевидні успіхи та переваги програми «Велике будівництво», мусимо констатувати, що не так багато іноземних підрядників із цінним зарубіжним досвідом та know-how поки готові виходити на український ринок.

Авіаційний транспорт

Найбільшу кількість позитивних оцінок від експертів Асоціації отримав саме авіаційний транспорт – 33% опитаних вважають, що він є гарно розвиненим, 50% відзначають задовільний стан галузі і ще 17% стверджують, що він є незадовільним. Найбільш очікувані реформи та зміни – розвиток аеропорту «Бориспіль» як міжнародного хабу, запровадження державної допомоги українським авіаперевізникам, передача аеропортів приватному сектору на умовах ДПП/концесії.

Владлена Лаврушина Юрист, Sayenko Kharenko
Станом авіаційного транспорту респонденти були задоволені найбільше, адже 33% оцінили його як добрий. Зараз, на жаль, у зв’язку з пандемією авіаційна галузь опинилася в ризиковому становищі. Навіть такі масштабні проєкти, що підтримуються бізнесом, як, наприклад, розвиток аеропорту «Бориспіль» в якості міжнародного хабу (83% голосів), в найближчому майбутньому можуть стати менш реалістичними у порівнянні з попередніми роками. Також особливо хотіли би відмітити підтримку бізнесу (67% голосів) такої форми інвестування в інфраструктурні проєкти, як державно-приватне партнерство (ДПП), яка набуває все більшої популярності в Україні та активно підтримується державою. Подальший розвиток системи ДПП, зокрема й концесій, може дозволити модернізувати та розширити інфраструктуру України в найбільш ефективний і найменш витратний спосіб для держави.

Морський транспорт

Переважна більшість респондентів, зокрема 73% дали задовільну оцінку  стану розвитку морського транспорту, ще 21% – негативну і тільки 6% – позитивну. Головні реформи та зміни у цій галузі, на які очікує бізнес, – це зниження портових зборів та відрахувань чистого прибутку АМПУ до державного бюджету, створення незалежного регулятора – Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, систематизація послуг, які надаються АМПУ.

Андрій Підгайний Керуючий партнер, Agreca
Усі найбільш пріоритетні напрямки портової реформи, визначені за результатами опитування Інфраструктурного індексу, безпосередньо стосуються Адміністрації морських портів України, яка є ключовою ланкою в системі функціонування портів та їх адміністрування. Отже, вирішення питань щодо зниження портових зборів, відрахувань прибутку до бюджету, автономізації портових адміністрацій неможливі без подальшої імплементації реформи, в основу якої будуть закладені нові підходи до ролі і місії портової адміністрації та її правового статусу.

Річковий транспорт

При оцінці рівня розвитку річкового транспорту жоден з респондентів не дав йому позитивну оцінку, втім переважна більшість відзначила його як задовільний – 76%, і ще 24% вважають його негативним. Аби прискорити розвиток галузі бізнес пропонує забезпечити державну підтримку публічної інфраструктури та суднобудівної галузі, створити Державний фонд ВВШ у складі спеціального фонду державного бюджету, створити умови та механізми для залучення приватних інвестицій в публічну інфраструктуру.

Марина Шарапа Партнер, Agreca
Річковий транспорт – єдина транспортна галузь, яка з часів незалежності функціонувала без власного профільного закону. ЇЇ регулювання позбавлене системного підходу та пріоритетних напрямків розвитку. Прийняття Закону про внутрішній водний транспорт є лише першим кроком для вирішення проблем, в тому числі і визначених за результатами опитування Інфраструктурного індексу. Наступним, не менш важливим, є питання створення Державного фонду ВВШ та пошук джерел фінансування.

Довідково:

Інфраструктурний індекс – вперше проводився Європейською Бізнес Асоціацією у 2020 році.

Індекс складається з чотирьох рівнозначних компонентів:

  • Оцінка загального стану інфраструктури України
  • Середня оцінка загального стану розвитку п’яти транспортних галузей
  • Оцінка рівня інвестиційної привабливості України для реалізації інфраструктурних проєктів
  • Оцінка рівня виконання державою стратегій розвитку транспортної галузі

Індекс вимірюється один раз на рік. Для розрахунку індексу ми використовуємо шкалу Лайкерта, яка має 5 градацій, де: 1 – це вкрай негативно, 3 – задовільно, 5 – вкрай позитивно.

Участь у опитуванні взяли 104 фахівці сфери транспорту та логістики членських компаній Асоціації.

Партнери дослідження – ЮФ Agreca та Sayenko Kharenko. Аналітичний партнер – Gemius.

Партнери дослідження

           

Аналітичний партнер

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: