fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Шляхи законної боротьби з недобросовісними конкурентами

05/ 12/ 2019
  Олексій Кот. д.ю.н., керуючий партнер юрфірми «Антіка» Конкуренти заволоділи комерційною таємницею? Подайте на них скаргу в АМКУ та зможете отримати відшкодування до 5% від річного обороту компанії. Як правильно це зробити? Колишні співробітники при звільненні прихопили базу клієнтів та інформацію про умови співпраці з ними й почали переманювати їх вигіднішими пропозиціями. Конкуренти отримали доступ до штатного розпису вашої компанії й активно хедхантять кращих працівників. На ринок потрапила рецептура вашої продукції й полиці магазинів заполоняють більш дешеві аналоги. Все це наслідки витоку комерційної інформації. Однією із ключових задач Антимонопольного комітету України є захист економічної конкуренції. Комітет може покарати порушника, який незаконно заволодів конфіденційною інформацію. Але за умови, що це стало причиною недобросовісної конкуренції. Відповідні норми вже давно прописані в Законі України «Про захист від недобросовісної конкуренції». Проте на практиці майже не використовувалися - через те, що довести факт порушення непросто. Успішний кейс. Але в грудні 2018 крига скресла: АМКУ вперше оштрафував компанію, що використала конфіденційну інформацію конкурента для отримання комерційної вигоди. Штраф склад 360 тис. грн. А це 3,4% від річного обороту компанії, що постраждала. Ось як усе було: двоє колишніх працівників компанії, вирішили відкрити власний бізнес. Перед звільненням вони прихопили з собою усю базу клієнтів, контрагентів, постачальників, з урахуванням цін, торгових надбавок, знижок тощо. Згодом вони використали її, щоб відкрити власний бізнес та переманити клієнтів колишнього роботодавця. Останній написав заяву до АМКУ. Комітет вирішував цю справу понад три роки. І в результаті оштрафував «винахідливих» бізнесменів на кругленьку суму. Готуємо звернення. В Законі «Про захист від недобросовісної конкуренції» прописано чотири типи правопорушення: неправомірне збирання комерційної таємниці (ст. 16); розголошення комерційної таємниці (ст. 17); схилення до розголошення комерційної таємниці (ст. 18); неправомірне використання комерційної таємниці (ст. 19). Отже, якщо ваша ситуація підпадає під один із цих пунктів, можна сміливо писати заяву до АМКУ з проханням покарати зловмисників. Але пам`ятайте, що основний тягар доведення порушення ваших прав ляже на ваші ж плечі. Навряд чи АМКУ проводитиме за вашою заявою слідчі дії, обшуки чи експертизу. Хоча формально Комітет має на це право, та зазвичай такі заходи використовуються ним для більш складних порушень. Тому рекомендуємо паралельно звернутися й до правоохоронних органів. Стандартної форми заяви до АМКУ немає. Хоча на сайті Антимонопольного комітету й пропонується зразок, та на практиці заяву пишуть в довільній формі. В ній слід зазначити наступні дані. Назва органу, до якого подається заява: її можна подавати як безпосередньо до Комітету, так і до відповідного територіального відділення Комітету за місцем розташування компанії. Найменування (для юридичних осіб) або імя, прізвище та по батькові (для фізичних осіб) сторін (заявника і відповідача), їхнє місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання (для фізичних осіб). Також потрібно вказати інші реквізити сторін, зокрема поштову адресу, номер телефону чи факсу, якщо є, адресу електронної пошти. Імя контактної особи (для юросіб), номер телефону та адресу електронної пошти, якщо вони є. Зміст вимог, зокрема очікувані заявником рішення від органів Комітету. Виклад обставин, якими заявник обґрунтовує свої вимоги та аргументування того, яким чином порушуються його права, визначені законом як порушення законодавства про економічну конкуренцію. Інформацію щодо звернення до будь-якого іншого органу державної влади, зокрема до суду, з питань, порушених у заяві. Перелік документів та матеріалів, що додаються до заяви. Якщо подається інформація з обмеженим доступом, вона має йти в окремому запечатаному конверті, з відповідною відміткою. На кожній сторінці цих документів слід зазначити тип інформації – комерційна чи банківська таємниця. Також слід обґрунтувати, чому ви вважаєте, що доступ до цієї інформації має бути обмеженим. За законом, заяву слід подати до АМКУ не пізніше 6 місяців з моменту, коли з`ясувалася чи могла з`ясуватися інформація про витік конфіденційних даних. В іншому разі Антимонопольний комітет може її не прийняти. Заявником може бути лише суб`єкт господарювання, права якого були порушені. Щоправда,  подати відповідний лист чи заяву до АМКУ може будь-хто. Та не факт, що він отримає статус заявника, навіть якщо Комітет розгляне заяву та вирішить відкрити справу. А без цього статусу ознайомитися з матеріалами справи буде неможливо.   На розгляд заяви  Антимонопольний комітет має 30 днів. Та в деяких випадках цей строк може бути продовжений до 60 днів. Звернення до Антимонопольного комітету України є ефективним захистом у разі порушення прав на збереження комерційної таємниці. З огляду на те, що вже є перший прецедент успішного вирішення такої справи, варто скористатися цим інструментом у разі, якщо ваша конфіденційна інформація потрапила до рук конкурентів. Блог на НВ.Бізнес

Олексій Кот

д.ю.н., керуючий партнер юрфірми «Антіка»

Конкуренти заволоділи комерційною таємницею? Подайте на них скаргу в АМКУ та зможете отримати відшкодування до 5% від річного обороту компанії. Як правильно це зробити?

Колишні співробітники при звільненні прихопили базу клієнтів та інформацію про умови співпраці з ними й почали переманювати їх вигіднішими пропозиціями. Конкуренти отримали доступ до штатного розпису вашої компанії й активно хедхантять кращих працівників. На ринок потрапила рецептура вашої продукції й полиці магазинів заполоняють більш дешеві аналоги. Все це наслідки витоку комерційної інформації.

Однією із ключових задач Антимонопольного комітету України є захист економічної конкуренції. Комітет може покарати порушника, який незаконно заволодів конфіденційною інформацію. Але за умови, що це стало причиною недобросовісної конкуренції. Відповідні норми вже давно прописані в Законі України «Про захист від недобросовісної конкуренції». Проте на практиці майже не використовувалися – через те, що довести факт порушення непросто.

Успішний кейс

Але в грудні 2018 крига скресла: АМКУ вперше оштрафував компанію, що використала конфіденційну інформацію конкурента для отримання комерційної вигоди. Штраф склад 360 тис. грн. А це 3,4% від річного обороту компанії, що постраждала.

Ось як усе було: двоє колишніх працівників компанії, вирішили відкрити власний бізнес. Перед звільненням вони прихопили з собою усю базу клієнтів, контрагентів, постачальників, з урахуванням цін, торгових надбавок, знижок тощо. Згодом вони використали її, щоб відкрити власний бізнес та переманити клієнтів колишнього роботодавця. Останній написав заяву до АМКУ.

Комітет вирішував цю справу понад три роки. І в результаті оштрафував «винахідливих» бізнесменів на кругленьку суму.

Готуємо звернення

В Законі «Про захист від недобросовісної конкуренції» прописано чотири типи правопорушення:

  • неправомірне збирання комерційної таємниці (ст. 16);
  • розголошення комерційної таємниці (ст. 17);
  • схилення до розголошення комерційної таємниці (ст. 18);
  • неправомірне використання комерційної таємниці (ст. 19).

Отже, якщо ваша ситуація підпадає під один із цих пунктів, можна сміливо писати заяву до АМКУ з проханням покарати зловмисників. Але пам`ятайте, що основний тягар доведення порушення ваших прав ляже на ваші ж плечі. Навряд чи АМКУ проводитиме за вашою заявою слідчі дії, обшуки чи експертизу. Хоча формально Комітет має на це право, та зазвичай такі заходи використовуються ним для більш складних порушень. Тому рекомендуємо паралельно звернутися й до правоохоронних органів.

Стандартної форми заяви до АМКУ немає. Хоча на сайті Антимонопольного комітету й пропонується зразок, та на практиці заяву пишуть в довільній формі. В ній слід зазначити наступні дані.

  • Назва органу, до якого подається заява: її можна подавати як безпосередньо до Комітету, так і до відповідного територіального відділення Комітету за місцем розташування компанії.
  • Найменування (для юридичних осіб) або ім’я, прізвище та по батькові (для фізичних осіб) сторін (заявника і відповідача), їхнє місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання (для фізичних осіб). Також потрібно вказати інші реквізити сторін, зокрема поштову адресу, номер телефону чи факсу, якщо є, адресу електронної пошти.
  • Ім’я контактної особи (для юросіб), номер телефону та адресу електронної пошти, якщо вони є.
  • Зміст вимог, зокрема очікувані заявником рішення від органів Комітету.
  • Виклад обставин, якими заявник обґрунтовує свої вимоги та аргументування того, яким чином порушуються його права, визначені законом як порушення законодавства про економічну конкуренцію.
  • Інформацію щодо звернення до будь-якого іншого органу державної влади, зокрема до суду, з питань, порушених у заяві.
  • Перелік документів та матеріалів, що додаються до заяви. Якщо подається інформація з обмеженим доступом, вона має йти в окремому запечатаному конверті, з відповідною відміткою. На кожній сторінці цих документів слід зазначити тип інформації – комерційна чи банківська таємниця. Також слід обґрунтувати, чому ви вважаєте, що доступ до цієї інформації має бути обмеженим.

За законом, заяву слід подати до АМКУ не пізніше 6 місяців з моменту, коли з`ясувалася чи могла з`ясуватися інформація про витік конфіденційних даних. В іншому разі Антимонопольний комітет може її не прийняти.

Заявником може бути лише суб`єкт господарювання, права якого були порушені. Щоправда,  подати відповідний лист чи заяву до АМКУ може будь-хто. Та не факт, що він отримає статус заявника, навіть якщо Комітет розгляне заяву та вирішить відкрити справу. А без цього статусу ознайомитися з матеріалами справи буде неможливо.  

На розгляд заяви  Антимонопольний комітет має 30 днів. Та в деяких випадках цей строк може бути продовжений до 60 днів.

Звернення до Антимонопольного комітету України є ефективним захистом у разі порушення прав на збереження комерційної таємниці. З огляду на те, що вже є перший прецедент успішного вирішення такої справи, варто скористатися цим інструментом у разі, якщо ваша конфіденційна інформація потрапила до рук конкурентів.

Блог на НВ.Бізнес

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: