fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Розбір кейсу Interlegal: Належний заявник за заявою про арешт – Фрахтувальник чи Вантажоотримувач?

03/ 04/ 2025
  Interlegal вже понад 30 років спеціалізується на морському праві, і за цей час ми відпрацювали сотні кейсів щодо арештів суден. Одне з питань, з яким ми доволі часто стикаємося в таких справах – хто має право подавати заяву про арешт судна? В певних випадках відповідь може бути неоднозначною, тож у цій статті розберемо дилему належного заявника у справах про арешт суден.    Юридичні засади  В українському законодавстві немає чіткої вказівки на те, хто може подавати заяву про забезпечення позову у вигляді арешту судна.   У Господарському процесуальному кодексі та Кодексі торговельного мореплавства України зазначено лише, що:  Позов забезпечується арештом морського судна, який здійснюється для забезпечення морської вимоги;  Судно може бути арештоване тільки на морську вимогу.   Таким чином, можна дійти висновку, що згідно з українським законодавством належний заявник – особа, яка має право морської вимоги.  Брюссельська конвенція, яка регулює правила щодо накладення арешту на морські судна, визначає заявника як особу, на чию користь висунуто морську вимогу. Це трактування не є вичерпним і залишає місце для дискусії щодо того, хто є належним власником морської вимоги.   Брюссельська конвенція включає беззаперечні морські вимоги (наприклад, вимога на підставі збитку, завданого судном у результаті зіткнення), за якими є чіткий перелік осіб – винна сторона та потерпіла сторона.  А як щодо кола сторін за морською вимогою на підставі втрати або пошкодження вантажу з інших причин?  Щоб зрозуміти, в чому полягає дилема, розглянемо типовий випадок у сфері морського перевезення вантажу.   Практичний кейс  Продавець (вантажовідправник) та покупець (вантажоотримувач) уклали договір поставки на умовах FOB: порт навантаження визначено, усі ризики втрати чи пошкодження товару, витрати на його перевезення переходять до покупця з моменту завантаження товару на судно.  Для перевезення цього товару було укладено договір фрахтування між фрахтувальником і судновласником.  Під час вивантаження вантажу з судна виявлено його пошкодження (наприклад, підмочка).  Хто є належним власником морської вимоги і може вимагати арешту судна в цьому випадку?  Вантажоотримувач?  Саме він зазнає збитків через пошкодження вантажу.  Але вантажоотримувач зазвичай не є фрахтувальником і не має прямих договірних відносин із судновласником (тільки з продавцем на підставі договору на поставку товару).  Якщо вантажоотримувач звернеться до суду з заявою про арешт судна, її можуть відхилити через відсутність у нього зв’язку, тобто договірних відносин, із судновласником.  Фрахтувальник?  Він має договірні відносини із судновласником на підставі договору фрахтування.  Але не зазнає жодних збитків у зв’язку з пошкодженням вантажу.  Оскільки фрахтувальник не є особою, якій завдано збитків, він не може бути належним власником морської вимоги, а отже і вимагати арешту судна відповідно до українського законодавства.  Саме ці нюанси роблять питання визначення належного заявника у справах про арешт судна не таким однозначним.   Коносамент як доказ права вимоги  Відповідно до ст. 134 Кодексу торговельного мореплавства України документом, що підтверджує наявність і зміст договору морського перевезення вантажу, є коносамент (якщо договір не передбачає умов про укладення рейсового чартеру). Стаття 135 цього ж Кодексу передбачає, що умови договору морського перевезення, не викладені в коносаменті, обов’язкові для одержувача, якщо в коносаменті зроблено посилання на документ, в якому вони викладені.  У попередніх наших публікаціях ми неодноразово зазначали, що коносамент виконує три важливі функції:  Засвідчує факт укладення договору морського перевезення вантажу, за яким перевізник зобов’язується доставити вантаж та видати отримувачу;  Засвідчує факт прийняття вантажу для перевезення;  Дає право на одержання вантажу тому, на кого він виписаний (тобто виступає товаросупровідним документом).  Перша функція є досить істотною у випадках, які ми розглядаємо.   Коносамент виступає підтвердженням існування договірних відносин між перевізником і одержувачем вантажу, а отже — і наявності в останнього морської вимоги. У законодавстві та судовій практиці залишається невизначеність щодо арешту суден як способу забезпечення морської вимоги. Але важливий момент: наявність морської вимоги не вимагає доведення факту понесених збитків або прямого договору між заявником і судновласником. Коносамент — це і є достатня підстава для визнання існування договірних правовідносин. Ситуація, що на перший погляд здається очевидною, у реальності може створити серйозні перешкоди для ефективного захисту прав учасників морських перевезень. Помилкова ідентифікація належного заявника може призвести до відмови у задоволенні заяви про арешт, втрати часу та ослаблення позицій у майбутньому спорі. Практика Interlegal свідчить: системна робота з документами та розуміння процесуального статусу сторін є критичними для досягнення результату у подібних спорах.

Interlegal вже понад 30 років спеціалізується на морському праві, і за цей час ми відпрацювали сотні кейсів щодо арештів суден. Одне з питань, з яким ми доволі часто стикаємося в таких справах – хто має право подавати заяву про арешт судна? В певних випадках відповідь може бути неоднозначною, тож у цій статті розберемо дилему належного заявника у справах про арешт суден.   

Юридичні засади 

В українському законодавстві немає чіткої вказівки на те, хто може подавати заяву про забезпечення позову у вигляді арешту судна.  

У Господарському процесуальному кодексі та Кодексі торговельного мореплавства України зазначено лише, що: 

  1. Позов забезпечується арештом морського судна, який здійснюється для забезпечення морської вимоги; 
  2. Судно може бути арештоване тільки на морську вимогу.  

Таким чином, можна дійти висновку, що згідно з українським законодавством належний заявник – особа, яка має право морської вимоги. 

Брюссельська конвенція, яка регулює правила щодо накладення арешту на морські судна, визначає заявника як особу, на чию користь висунуто морську вимогу. Це трактування не є вичерпним і залишає місце для дискусії щодо того, хто є належним власником морської вимоги.  

Брюссельська конвенція включає беззаперечні морські вимоги (наприклад, вимога на підставі збитку, завданого судном у результаті зіткнення), за якими є чіткий перелік осіб – винна сторона та потерпіла сторона. 

А як щодо кола сторін за морською вимогою на підставі втрати або пошкодження вантажу з інших причин? 

Щоб зрозуміти, в чому полягає дилема, розглянемо типовий випадок у сфері морського перевезення вантажу.  

Практичний кейс 

Продавець (вантажовідправник) та покупець (вантажоотримувач) уклали договір поставки на умовах FOB: порт навантаження визначено, усі ризики втрати чи пошкодження товару, витрати на його перевезення переходять до покупця з моменту завантаження товару на судно. 

Для перевезення цього товару було укладено договір фрахтування між фрахтувальником і судновласником. 

Під час вивантаження вантажу з судна виявлено його пошкодження (наприклад, підмочка). 

Хто є належним власником морської вимоги і може вимагати арешту судна в цьому випадку? 

Вантажоотримувач? 

  • Саме він зазнає збитків через пошкодження вантажу. 
  • Але вантажоотримувач зазвичай не є фрахтувальником і не має прямих договірних відносин із судновласником (тільки з продавцем на підставі договору на поставку товару). 

Якщо вантажоотримувач звернеться до суду з заявою про арешт судна, її можуть відхилити через відсутність у нього зв’язку, тобто договірних відносин, із судновласником. 

Фрахтувальник? 

  • Він має договірні відносини із судновласником на підставі договору фрахтування. 
  • Але не зазнає жодних збитків у зв’язку з пошкодженням вантажу. 

Оскільки фрахтувальник не є особою, якій завдано збитків, він не може бути належним власником морської вимоги, а отже і вимагати арешту судна відповідно до українського законодавства. 

Саме ці нюанси роблять питання визначення належного заявника у справах про арешт судна не таким однозначним.  

Коносамент як доказ права вимоги 

Відповідно до ст. 134 Кодексу торговельного мореплавства України документом, що підтверджує наявність і зміст договору морського перевезення вантажу, є коносамент (якщо договір не передбачає умов про укладення рейсового чартеру). Стаття 135 цього ж Кодексу передбачає, що умови договору морського перевезення, не викладені в коносаменті, обов’язкові для одержувача, якщо в коносаменті зроблено посилання на документ, в якому вони викладені. 

У попередніх наших публікаціях ми неодноразово зазначали, що коносамент виконує три важливі функції: 

  • Засвідчує факт укладення договору морського перевезення вантажу, за яким перевізник зобов’язується доставити вантаж та видати отримувачу; 
  • Засвідчує факт прийняття вантажу для перевезення; 
  • Дає право на одержання вантажу тому, на кого він виписаний (тобто виступає товаросупровідним документом). 

Перша функція є досить істотною у випадках, які ми розглядаємо.  

Коносамент виступає підтвердженням існування договірних відносин між перевізником і одержувачем вантажу, а отже — і наявності в останнього морської вимоги.

У законодавстві та судовій практиці залишається невизначеність щодо арешту суден як способу забезпечення морської вимоги. Але важливий момент: наявність морської вимоги не вимагає доведення факту понесених збитків або прямого договору між заявником і судновласником. Коносамент — це і є достатня підстава для визнання існування договірних правовідносин.

Ситуація, що на перший погляд здається очевидною, у реальності може створити серйозні перешкоди для ефективного захисту прав учасників морських перевезень. Помилкова ідентифікація належного заявника може призвести до відмови у задоволенні заяви про арешт, втрати часу та ослаблення позицій у майбутньому спорі.

Практика Interlegal свідчить: системна робота з документами та розуміння процесуального статусу сторін є критичними для досягнення результату у подібних спорах.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: