fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Постанова Кабміну про відновлення податкових перевірок: батіг чи пряник для платників податку?

11/ 02/ 2021
  Авторки: Тетяна Бережна, радниця ЮФ «Василь Кісіль і Партнери», Аліна Ратушна, юристка ЮФ «Василь Кісіль і Партнери» 9 лютого 2021 року Кабінет Міністрів України опублікував повний текст Постанови від 03.02.2021 року № 89 (далі – “Постанова № 89”) про скорочення строку дії мораторію на проведення податкових перевірок. Нагадаємо, що законом від 17 березня 2020 року Парламент встановив мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період дії карантину. У вересні 2020 року на розгляді парламенту перебували два законопроєкти - № 1401 та № 4045, які пропонували скасувати мораторій на проведення планових податкових перевірок. Натомість, жоден з цих законопроєктів так і не був прийнятий. Таким чином, станом на сьогодні перехідні положення Податкового кодексу, які забороняють (з певними винятками) проведення податкових перевірок, залишаються чинними. Проведення яких перевірок дозволяє чинний Податковий кодекс на період дії карантину? Відповідно до пункту  підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу мораторій на проведення податкових перевірок діятиме до останнього дня місяця, в якому закінчується карантин. Проте вказаний мораторій не поширюється на такі перевірки:   документальні позапланові перевірки, які проводяться на звернення платника податків; документальні позапланові перевірки, якщо: - розпочато процедуру реорганізації юридичної особи, припинення юридичної особи або підприємницької діяльності ФОП, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи; - порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків; - подано заяву про зняття з обліку платника податків; - платником податків подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету ПДВ та / або з від’ємним значенням з ПДВ, яке становить більше 100 тис. грн. фактичні перевірки в частині порушення вимог законодавства щодо: - обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; - цільового використання пального та спирту етилового платниками податків; - обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками або рівномірами-лічильниками; - здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального. У той же час, чинний Податковий кодекс визначає, що документальні та фактичні перевірки, які були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершені, тимчасово зупиняються на період по останній календарний день місяця, в якому завершується дія карантину. Проведення яких перевірок начебто додатково дозволила Постанова КМУ від 03.02.2021 року № 89? У свою чергу Постанова № 89 розширила перелік перевірок, дозволених для проведення під час дії мораторію, додавши такі перевірки як: тимчасово зупинені документальні та фактичні перевірки, які були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними; документальні перевірки, якщо платнику податків не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення перевірки надіслано копію наказу про проведення перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення перевірки; документальні позапланові перевірки суб’єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів / послуг, якщо: - отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового законодавства, якщо платник не надасть пояснення та документальні підтвердження на запит контролюючого органу протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту; - виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, якщо платник не надасть пояснення та документальні підтвердження на запит контролюючого органу протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту. документальні позапланові перевірки платника податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями або валютної виручки за експортними операціями; документальні позапланові перевірки з таких підстав: - контролюючий орган вищого рівня, перевіривши документи звітності платника податків або матеріали документальної перевірки, виявив невідповідність висновків акта перевірки вимогам законодавства або неповне з’ясування під час перевірки питань, які впливають на висновок щодо дотримання платником податків вимог законодавства; - отримання документально підтвердженої інформації та даних, які свідчать про невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки»; - неподання платником податків або подання з порушенням вимог законодавства звіту про контрольовані операції, документації з трансфертного ціноутворення; - встановлення порушень під час моніторингу звіту про контрольовані операції, документації з трансфертного ціноутворення; - отримано звіт платника податків про контрольовані операції. Проте вказані перевірки можуть бути проведені виключно щодо юридичних осіб. Як діяти, якщо до Вас завітали податківці для проведення однієї з перевірок, яка передбачена Постановою № 89? Положення Постанови № 89 суперечать пункту  підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України. Водночас, відповідно до ПК України будь-які питання щодо оподаткування регулюються виключно ПК України та не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім тих, які безпосередньо вносять зміни до кодексу. Таким чином, виникають сумніви щодо законності інших правил проведення перевірок у період дії мораторію, запроваджених Постановою № 89, яка суперечить Податковому кодексу. Можна розглянути кілька сценаріїв розвитку подій у разі, якщо до Вас завітали податківці з метою проведення того виду перевірки, який зазначається у Постанові №89. платник податків не допускає податківців до проведення перевірки  Недопуск податківців до перевірки може стати підставою для арешту майна платника податків, у тому числі арешту коштів, які знаходяться на його рахунках. Податковий орган має право звернутися до суду з позовом про застосування арешту коштів, які перебувають на рахунках платника, а суд повинен встановити, чи були у платника законні підстави не допускати податківців до перевірки. Наприклад, Верховний Суд у постанові від 28.02.2019 року у справі № 813/483/17 відмовив у задоволенні позову податківців про арешт коштів, оскільки платник податків успішно оскаржив наказ про проведення перевірки, чим підтвердив незаконність підстав для перевірки. У будь-якому разі така стратегія може спричинити дискомфорт для господарської діяльності платника податків, якщо її кроки будуть непослідовними і неграмотно спланованими. платник податків допускає податківців до проведення перевірки Раніше Верховний Суд мав чітку позицію, відповідно до якої у разі допуску податківців до перевірки платник податків не міг надалі оскаржувати її результати на тій підставі, що перевірка була призначена без законних на те підстав. Тобто судова практика вважала, що якщо платник допускає податківців до перевірки, він погоджується з законністю її проведення. Натомість, у постанові від 21.02.2020 року у справі № 826/17123/18 Верховний Суд змінив свою позицію. Суд наголосив, що незалежно від прийнятого платником податків рішення про допуск (недопуск) посадових осіб до перевірки, оскаржуючи в подальшому наслідки проведеної контролюючим органом перевірки у вигляді податкових повідомлень-рішень та інших рішень, платник податків не позбавлений можливості посилатись на порушення контролюючим органом вимог законодавства щодо проведення такої перевірки, якщо вважає, що вони зумовлюють протиправність таких податкових повідомлень-рішень. Окрім цього, у разі звернення до суду платник податків повинен правильно сформулювати свої позовні вимоги та визначити, що саме він планує оскаржувати – наказ про проведення перевірки чи податкові повідомлення-рішення, які є результатами проведення перевірки. Відтак, прийняття Постанови №89 може надати грамотним платникам податків додаткових інструментів для захисту своїх прав при податкових перевірках.

Авторки: Тетяна Бережна, радниця ЮФ «Василь Кісіль і Партнери», Аліна Ратушна, юристка ЮФ «Василь Кісіль і Партнери»

9 лютого 2021 року Кабінет Міністрів України опублікував повний текст Постанови від 03.02.2021 року № 89 (далі – “Постанова № 89”) про скорочення строку дії мораторію на проведення податкових перевірок.

Нагадаємо, що законом від 17 березня 2020 року Парламент встановив мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період дії карантину.

У вересні 2020 року на розгляді парламенту перебували два законопроєкти – № 1401 та № 4045, які пропонували скасувати мораторій на проведення планових податкових перевірок. Натомість, жоден з цих законопроєктів так і не був прийнятий.

Таким чином, станом на сьогодні перехідні положення Податкового кодексу, які забороняють (з певними винятками) проведення податкових перевірок, залишаються чинними.

Проведення яких перевірок дозволяє чинний Податковий кодекс на період дії карантину?

Відповідно до пункту  підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу мораторій на проведення податкових перевірок діятиме до останнього дня місяця, в якому закінчується карантин. Проте вказаний мораторій не поширюється на такі перевірки:  

  • документальні позапланові перевірки, які проводяться на звернення платника податків;
  • документальні позапланові перевірки, якщо:

– розпочато процедуру реорганізації юридичної особи, припинення юридичної особи або підприємницької діяльності ФОП, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи;

– порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків;

– подано заяву про зняття з обліку платника податків;

– платником податків подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету ПДВ та / або з від’ємним значенням з ПДВ, яке становить більше 100 тис. грн.

  • фактичні перевірки в частині порушення вимог законодавства щодо:

– обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

– цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;

– обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками або рівномірами-лічильниками;

– здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.

У той же час, чинний Податковий кодекс визначає, що документальні та фактичні перевірки, які були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершені, тимчасово зупиняються на період по останній календарний день місяця, в якому завершується дія карантину.

Проведення яких перевірок начебто додатково дозволила Постанова КМУ від 03.02.2021 року № 89?

У свою чергу Постанова № 89 розширила перелік перевірок, дозволених для проведення під час дії мораторію, додавши такі перевірки як:

  • тимчасово зупинені документальні та фактичні перевірки, які були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними;
  • документальні перевірки, якщо платнику податків не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення перевірки надіслано копію наказу про проведення перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення перевірки;
  • документальні позапланові перевірки суб’єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів / послуг, якщо:

– отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового законодавства, якщо платник не надасть пояснення та документальні підтвердження на запит контролюючого органу протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту;

– виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, якщо платник не надасть пояснення та документальні підтвердження на запит контролюючого органу протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.

  • документальні позапланові перевірки платника податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями або валютної виручки за експортними операціями;
  • документальні позапланові перевірки з таких підстав:

– контролюючий орган вищого рівня, перевіривши документи звітності платника податків або матеріали документальної перевірки, виявив невідповідність висновків акта перевірки вимогам законодавства або неповне з’ясування під час перевірки питань, які впливають на висновок щодо дотримання платником податків вимог законодавства;

– отримання документально підтвердженої інформації та даних, які свідчать про невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки»;

– неподання платником податків або подання з порушенням вимог законодавства звіту про контрольовані операції, документації з трансфертного ціноутворення;

– встановлення порушень під час моніторингу звіту про контрольовані операції, документації з трансфертного ціноутворення;

– отримано звіт платника податків про контрольовані операції.

Проте вказані перевірки можуть бути проведені виключно щодо юридичних осіб.

Як діяти, якщо до Вас завітали податківці для проведення однієї з перевірок, яка передбачена Постановою № 89?

Положення Постанови № 89 суперечать пункту  підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України. Водночас, відповідно до ПК України будь-які питання щодо оподаткування регулюються виключно ПК України та не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім тих, які безпосередньо вносять зміни до кодексу.

Таким чином, виникають сумніви щодо законності інших правил проведення перевірок у період дії мораторію, запроваджених Постановою № 89, яка суперечить Податковому кодексу.

Можна розглянути кілька сценаріїв розвитку подій у разі, якщо до Вас завітали податківці з метою проведення того виду перевірки, який зазначається у Постанові №89.

  • платник податків не допускає податківців до проведення перевірки 

Недопуск податківців до перевірки може стати підставою для арешту майна платника податків, у тому числі арешту коштів, які знаходяться на його рахунках. Податковий орган має право звернутися до суду з позовом про застосування арешту коштів, які перебувають на рахунках платника, а суд повинен встановити, чи були у платника законні підстави не допускати податківців до перевірки. Наприклад, Верховний Суд у постанові від 28.02.2019 року у справі № 813/483/17 відмовив у задоволенні позову податківців про арешт коштів, оскільки платник податків успішно оскаржив наказ про проведення перевірки, чим підтвердив незаконність підстав для перевірки.

У будь-якому разі така стратегія може спричинити дискомфорт для господарської діяльності платника податків, якщо її кроки будуть непослідовними і неграмотно спланованими.

  • платник податків допускає податківців до проведення перевірки

Раніше Верховний Суд мав чітку позицію, відповідно до якої у разі допуску податківців до перевірки платник податків не міг надалі оскаржувати її результати на тій підставі, що перевірка була призначена без законних на те підстав. Тобто судова практика вважала, що якщо платник допускає податківців до перевірки, він погоджується з законністю її проведення.

Натомість, у постанові від 21.02.2020 року у справі № 826/17123/18 Верховний Суд змінив свою позицію. Суд наголосив, що незалежно від прийнятого платником податків рішення про допуск (недопуск) посадових осіб до перевірки, оскаржуючи в подальшому наслідки проведеної контролюючим органом перевірки у вигляді податкових повідомлень-рішень та інших рішень, платник податків не позбавлений можливості посилатись на порушення контролюючим органом вимог законодавства щодо проведення такої перевірки, якщо вважає, що вони зумовлюють протиправність таких податкових повідомлень-рішень.

Окрім цього, у разі звернення до суду платник податків повинен правильно сформулювати свої позовні вимоги та визначити, що саме він планує оскаржувати – наказ про проведення перевірки чи податкові повідомлення-рішення, які є результатами проведення перевірки.

Відтак, прийняття Постанови №89 може надати грамотним платникам податків додаткових інструментів для захисту своїх прав при податкових перевірках.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: