fbpx

Податкова політика аграрного сектору: голос бізнесу почуто, подальші зміни тривають

02/ 09/ 2020

Автори: Ігор Пугайко, радник Hillmont Partners, керівник практики адміністративного і податкового права; Ольга Шкільнюк, молодший юрист Hillmont Partners

Завантажити в pdf

Запровадження мінімального розрахункового податку чи поставленого податкового зобов’язання хвилює українську спільноту ще з дня оприлюднення Проєкту Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо детінізації виробництва сільськогосподарської продукції № 3131 від 27.02.2020 (далі – Законопроєкт № 3131).

Також бізнес хвилюють інші схожі законопроєкти, зокрема Проєкту Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо удосконалення системи оподаткування у сфері земельних відносин і сільського господарства № 3131-1 від 17.03.2020 та Проєкту Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання оброблення сільськогосподарських угідь № 3131-2 від 17.03.2020. Проте, до кожного з цих Проєктів Закону є багато зауважень, які неодноразово висвітлювалися як у численних матеріалах мережі, так і у друкованих ЗМІ. Крім того, відсутність однозначних рішень та перспектив викликає незадоволення серед населення України.

Ключові питання:

  • Формула розрахунку поставленого податкового зобов’язання за податковий звітний рік
  • Підхід до поставленого податкового зобов’язання
  • Перелік випадків, коли контролюючий орган визначає загальне поставлене податкове зобов’язання для суб’єктів оподаткування
  • Граничний строк звернення суб’єкта оподаткування з метою оскарження розрахунків контролюючого органу
  • Розмір земельної ділянки як бази оподаткування
  • Перелік фінансових санкції за недотримання вимог Проєкту

Враховуючи зауваження представників аграрного бізнесу під час консультацій щодо Законопроєкту №3131, а також висновки Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики та висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, було розроблено Проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо детінізації виробництва сільськогосподарської продукції № 3131-д від 14.07.2020 (далі – Законопроєкт  № 3131-д).

Змінено формулу розрахунку поставленого податкового зобов’язання за податковий звітний рік

Раніше нами був здійснений огляд Проєкту Закону № 3131, наразі пропонуємо аналіз змін удосконаленого Проєкту Закону №3131-д, де ми порівняємо ці Проєкти, а також висвітлимо принципово нові положення.

Які зміни внесені до редакції Законопроєкту № 3131-д?

Проаналізувавши пояснювальні записки обох Проєктів Закону (далі – Проєкти), можна зробити висновок, що обґрунтування, а також цілі та завдання Проєктів не змінилися. Головною метою їх прийняття є:

  • Детінізація ринку оренди сільгоспземель, а також доходів від використання таких земель;
  • Встановлення справедливого та прозорого оподаткування як власників, так і користувачів ділянок сільськогосподарського призначення;
  • Сприяння покращенню інвестиційного клімату України.

Було змінено та доповнено наступні положення у частині поставленого податкового завдання, зокрема:

1. Змінено формулу розрахунку поставленого податкового зобов’язання за податковий звітний рік, а також введено тимчасові значення для нового коефіцієнту «К».

Законопроєкт № 3131 Законопроєкт № 3131-д
 

ППЗ = НГО × S × 0,05 × М / 12

де:

 

ППЗ = НГО × S × К× М / 12

де:

ППЗ – поставлене податкове зобов’язання;

НГО – нормативна грошова оцінка 1 га земельної ділянки;

S – площа земельної ділянки, га;

М – кількість повних календарних місяців, протягом яких для такої земельної ділянки обчислюється поставлене податкове зобов’язання.

 

 

 

ППЗ – поставлене податкове зобов’язання;

НГО – нормативна грошова оцінка 1 га земельної ділянки;

S – площа земельної ділянки, га;

М – кількість повних календарних місяців, протягом яких для такої земельної ділянки обчислюється поставлене податкове зобов’язання.;

К –  коефіцієнт у розмірі «0,01», «0,02» чи «0,045», який залежить від призначення земельної ділянки, що знаходиться у власності, оренді, користуванні на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) платників податків.

Передбачено, що тимчасово, для розрахунку поставленого податкового зобов’язання за відповідний податковий рік – коефіцієнт «К» застосовується із наступними значеннями:

  • Коефіцієнт «К» для фізичних осіб-підприємців (у т.ч. фермерів):

 

«0» – за 2021 рік;

«0» – за 2022 рік.

  • Коефіцієнт «К» для всіх інших платників податків (замість показника 0,045):
«0,03» – за 2021 рік;

«0,035» – за 2022 рік;

«0,04» – за 2023 рік.

2. Змінено підхід до поставленого податкового зобов’язання, зокрема коли таке зобов’язання не підлягає розрахуванню.

Як ми бачимо, різниця у редакціях Проєктів є і вона суттєва. Якщо у Законопроєкті
№ 3131 прив’язка була до суб’єктів, які наділені відповідними правами щодо земельної ділянки, то у редакції Законопроєкту № 3131-д увагу акцентовано безпосередньо на самих земельних ділянках.

Законопроєкт № 3131 Законопроєкт № 3131-д
Поставлене податкове зобов’язання не визначається для:

  • власників (постійних користувачів) таких земельних ділянок, в тому числі членів (крім голови) сімейного фермерського господарства, щодо земельних ділянок, переданих такими особами в користування, оренду (емфітевзис) на підставі зареєстрованих відповідно до законодавства договорів;
  • орендарів (емфітевтів) таких земельних ділянок щодо земельних ділянок, переданих ними іншим особам за договорами суборенди, емфітевзису;
  • власників (постійних користувачів) земельній ділянки відповідно до абзацу першого підпункту 165.1.24 пункту 165.1 статті 165 ПКУ).
Поставлене податкове зобов’язання не визначається для:

  • земельних ділянок, що  використовуються дачними (дачно-будівельними) та садівничими (городницькими) кооперативами (товариствами);
  •  земель запасу;
  • невитребуваних земельних часток (паїв), розпорядниками яких є органи місцевого самоврядування;
  •  земельних ділянок відповідно до абзацу третього підпункту 165.1.24 пункту 165.1 статті 165 ПКУ);
  • земельних ділянок зон відчуження та безумовного (обов’язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи.

3. Доповнено перелік випадків, коли контролюючий орган визначає загальне поставлене податкове зобов’язання для суб’єктів оподаткування

Законопроєкт № 3131 Законопроєкт № 3131-д
  • Контролюючий орган, якщо доходи від реалізації власної сільськогосподарської продукції були отримані виключно від податкових агентів;
  • Контролюючий орган, якщо платник податку доходи від продажу власної сільськогосподарської продукції отримав від осіб, які не є податковими агентами, та не подав річну податкову декларацію у передбачені строки;
  • Платники податку – фізичні особи самостійновизначають у додатку до річної податкової декларації, якщо доходи від продажу власної сільськогосподарської продукції були отримані таким платником податку від осіб, які не є податковими агентами.

 

 

  • Контролюючий орган визначає загальне поставлене податкове зобов’язання для власників (постійних користувачів) земельних ділянок,  не переданих такими особами в користування, оренду (емфітевзис) або інше користування на підставі договорів, укладених відповідно до законодавства;
  • Контролюючий орган, якщо доходи від реалізації власної сільськогосподарської продукції були отримані виключно від податкових агентів;
  • Контролюючий орган, якщо платник податку доходи від продажу власної сільськогосподарської продукції отримав від осіб, які не є податковими агентами, та не подав річну податкову декларацію у передбачені строки;
  • Платник податку – фізичні особи самостійно визначають в додатку до річної податкової декларації, якщо доходи від продажу власної сільськогосподарської продукції були отримані таким платником податку від осіб, які не є податковими агентами.

4. Змінено граничний строк звернення суб’єкта оподаткування з метою оскарження розрахунків контролюючого органу.

Законопроєкт № 3131 Законопроєкт № 3131-д
  • До 15 серпня поточного року суб’єкту оподаткування необхідно звернутися до контролюючого органу з метою проведення звірки використаних даних щодо розрахунку суми податку на доходи фізичних осіб з урахуванням загального поставленого податкового зобов’язання.
  • Протягом 30 днів з дня отримання податкового повідомлення-рішення звернутися до контролюючого органу для проведення звірки даних, використаних для розрахунку суми податку на доходи фізичних осіб з урахуванням загального поставленого податкового зобов’язання.

5. Зменшено розмір земельної ділянки як бази оподаткування

Положеннями Законопроекту № 3131-д встановлено, що при визначенні поставленого податкового зобов’язання не враховуватимуться земельні ділянки, які надані фізичним особам для садівництва та/або для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибні ділянки) та/або для індивідуального дачного будівництва, ведення особистого селянського господарства та/або земельні частки (паї), виділені в натурі (на місцевості), сукупний розмір яких не перевищує 1 гектари, а також землі сільськогосподарського призначення, передані в оренду або емфітевзис.

Відтак, розмір земельної ділянки було зменшено з 2 гектарів до 1 гектара.

6. Законопроект доповнено переліком фінансових санкції за недотримання вимог вказаного Проєкту

На відміну від  Законопроєкту № 3131, Законопроєктом № 3131-д запроваджено наступні положення щодо штрафних санкцій, а також зазначені випадки, коли такі санкції не застосовуються:

  • Штрафні санкції за заниження суми річного податкового зобов’язання за 2021 рік з відповідного податку, що розраховується з урахуванням загального поставленого податкового зобов’язання – не застосовуються;
  • Штрафні санкції за несвоєчасну сплату узгодженого податкового зобов’язання за 2021 рік з податку на доходи фізичних осіб, що розраховується контролюючим органом з урахуванням загального поставленого податкового зобов’язання – не застосовуються.

Висновок

Як виходить із аналізу, Проєкт Закону № 3131-д все ж зазнав змін у порівнянні зі своїм попередником – Проєктом Закону № 3131. Наразі складно сказати, чи всі ці зміни на краще, а також чи дійсно законотворці дослухалися до коментарів бізнесу. Оскільки перелік таких пропозицій та зауважень відсутній у загальному доступі, нам залишається лише спостерігати за подальшим статусом Законопроєкту № 3131-д, а можливо й за створенням ще низки схожих законопроєктів.

 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: