fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Нові правила приватизації державної та комунальної власності

18/ 04/ 2018
  Олександр Буртовий, партнер ЮФ «Антіка» Закон України «Про приватизацію державної та комунальної власності», який був прийнятий Верховною Радою України 18 січня 2018 року, набрав чинності 7 березня 2018 року. Він містить низку нововведень, спрямованих на зміну порядку приватизації державної та комунальної власності, що, в свою чергу, має забезпечити його прозорість та зробити сам процес більш швидким, а, отже, залучати до України більше іноземних інвесторів. Одним з основних нововведень Закону є розподіл обєктів приватизації на обєкти великої приватизації та обєкти малої приватизації. До категорії обєктів великої приватизації належать: обєкти державної або комунальної власності (єдині майнові комплекси державних підприємств та пакети акцій (часток) суб’єктів господарювання, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належать державі), вартість активів яких згідно з даними фінансової звітності за останній звітний рік перевищує 250 млн. грн; єдині майнові комплекси державних і комунальних підприємств, їхні структурних підрозділів, у тому числі єдині майнові комплекси та їхні структурні підрозділи, що передані в оренду; окреме майно; об`єкти незавершеного будівництва, законсервовані об`єкти; об`єкти соціально-культурного призначення; До категорії обєктів малої приватизації входить: власність державних та комунальних підприємств, їхні структурні підрозділи, зокрема одиниці рухомого та нерухомого майна, що орендуються, та їхні структурні підрозділи; майно, що залишилося після ліквідації державних або комунальних підприємств, які оголошені банкрутом; майно підприємств, ліквідоване за рішенням органів влади, уповноважених управляти державною або муніципальною власністю; майно державних або муніципальних підприємств, які не були продані як окремі майнові комплекси; державна або комунальна власність, не включена до статутного капіталу господарських товариств та зареєстрована на рахунку комерційних товариств, створених внаслідок приватизації або корпоратизації. У процесі приватизації використовуються різні форми аукціонів, зокрема: аукціони з умовами, аукціони без умов, аукціони із зниженням початкової ціни, аукціони із вивченням пропозицій щодо ціноутворення тощо. Закон передбачає запровадження інтернет-аукціонів, але лише для продажу обєктів малої приватизації, тоді як обєкти великої приватизації можуть бути продані на аукціоні за участі інвестиційного радника. Закон також передбачає, що перелік обєктів великої приватизації, що підлягає приватизації, затверджується Кабінетом Міністрів на пропозицію Фонду державного майна України. Перелік обєктів державної власності малої приватизації, що підлягає приватизації, затверджується самостійно Фондом державного майна України, а муніципальна власність – місцевими органами радами. Такі списки повинні бути доступними для громадськості. Що стосується процесу та видів продажу, то Закон пропонує аукціон та викуп, у випадках, коли аукціон оголошений таким, що не відбувся, або у випадку, якщо майно вже було орендовано на час прийняття Закону. Закон також передбачає можливість включення радника, завданням якого є надання послуг у процесі приватизації державних обєктів, у тому числі пошук потенційних покупців обєктів приватизації, з визначенням початкової ціни обєктів великої приватизація та умов проведення аукціону. Крім того, в Законі чітко визначаються субєкти приватизації, зокрема покупці обєктів приватизації, і ті, що не можуть розглядатися як такі. Не менш важливим є положення Закону, що передбачає можливість врегулювання спору за допомогою міжнародного комерційного арбітражного суду, крім того, до 1 січня 2021 року на підставі розгляду зауважень та пропозицій потенційних покупців проекту договору купівлі-продажу обєкта великої приватизації, орган приватизації на вимогу потенційного покупця повинен визначити в договорі купівлі-продажу великого обєкта приватизації, що договір регулюється законодавством Англії та Уельсу. Положення Закону «Про приватизацію державного та комунального майна» дозволяють зробити висновок, що за своєю суттю це прогресивний нормативний акт і відповідає сучасним технічним вимогам. Щоправда важко сказати, як буде реалізовано Закон, але ми сподіваємось, що він буде працювати та залучати потенційних інвесторів до України. Legal Quarterly

Олександр Буртовий, партнер ЮФ «Антіка»

Закон України «Про приватизацію державної та комунальної власності», який був прийнятий Верховною Радою України 18 січня 2018 року, набрав чинності 7 березня 2018 року. Він містить низку нововведень, спрямованих на зміну порядку приватизації державної та комунальної власності, що, в свою чергу, має забезпечити його прозорість та зробити сам процес більш швидким, а, отже, залучати до України більше іноземних інвесторів.

Одним з основних нововведень Закону є розподіл об’єктів приватизації на об’єкти великої приватизації та об’єкти малої приватизації.

До категорії об’єктів великої приватизації належать:

  • об’єкти державної або комунальної власності (єдині майнові комплекси державних підприємств та пакети акцій (часток) суб’єктів господарювання, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належать державі), вартість активів яких згідно з даними фінансової звітності за останній звітний рік перевищує 250 млн. грн;
  • єдині майнові комплекси державних і комунальних підприємств, їхні структурних підрозділів, у тому числі єдині майнові комплекси та їхні структурні підрозділи, що передані в оренду;
  • окреме майно;
  • об`єкти незавершеного будівництва, законсервовані об`єкти;
  • об`єкти соціально-культурного призначення;

До категорії об’єктів малої приватизації входить:

  • власність державних та комунальних підприємств, їхні структурні підрозділи, зокрема одиниці рухомого та нерухомого майна, що орендуються, та їхні структурні підрозділи;
  • майно, що залишилося після ліквідації державних або комунальних підприємств, які оголошені банкрутом;
  • майно підприємств, ліквідоване за рішенням органів влади, уповноважених управляти державною або муніципальною власністю;
  • майно державних або муніципальних підприємств, які не були продані як окремі майнові комплекси;
  • державна або комунальна власність, не включена до статутного капіталу господарських товариств та зареєстрована на рахунку комерційних товариств, створених внаслідок приватизації або корпоратизації.

У процесі приватизації використовуються різні форми аукціонів, зокрема: аукціони з умовами, аукціони без умов, аукціони із зниженням початкової ціни, аукціони із вивченням пропозицій щодо ціноутворення тощо. Закон передбачає запровадження інтернет-аукціонів, але лише для продажу об’єктів малої приватизації, тоді як об’єкти великої приватизації можуть бути продані на аукціоні за участі інвестиційного радника.

Закон також передбачає, що перелік об’єктів великої приватизації, що підлягає приватизації, затверджується Кабінетом Міністрів на пропозицію Фонду державного майна України. Перелік об’єктів державної власності малої приватизації, що підлягає приватизації, затверджується самостійно Фондом державного майна України, а муніципальна власність – місцевими органами радами. Такі списки повинні бути доступними для громадськості.

Що стосується процесу та видів продажу, то Закон пропонує аукціон та викуп, у випадках, коли аукціон оголошений таким, що не відбувся, або у випадку, якщо майно вже було орендовано на час прийняття Закону.

Закон також передбачає можливість включення радника, завданням якого є надання послуг у процесі приватизації державних об’єктів, у тому числі пошук потенційних покупців об’єктів приватизації, з визначенням початкової ціни об’єктів великої приватизація та умов проведення аукціону. Крім того, в Законі чітко визначаються суб’єкти приватизації, зокрема покупці об’єктів приватизації, і ті, що не можуть розглядатися як такі.

Не менш важливим є положення Закону, що передбачає можливість врегулювання спору за допомогою міжнародного комерційного арбітражного суду, крім того, до 1 січня 2021 року на підставі розгляду зауважень та пропозицій потенційних покупців проекту договору купівлі-продажу об’єкта великої приватизації, орган приватизації на вимогу потенційного покупця повинен визначити в договорі купівлі-продажу великого об’єкта приватизації, що договір регулюється законодавством Англії та Уельсу.

Положення Закону «Про приватизацію державного та комунального майна» дозволяють зробити висновок, що за своєю суттю це прогресивний нормативний акт і відповідає сучасним технічним вимогам. Щоправда важко сказати, як буде реалізовано Закон, але ми сподіваємось, що він буде працювати та залучати потенційних інвесторів до України.

Legal Quarterly

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: