fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Kinstellar Energy Digest: Україна, лютий 2018

03/ 02/ 2018
  Нещодавно опублікований прогноз British Petroleum щодо енергетики (BP Energy Outlook 2018) передбачає  тенденцію зростання попиту на нафту та газ у найближчі роки, після чого, як стверджують автори, слідуватиме період найбільш диверсифікованих джерел енергії, який коли-небудь бачили. Чи зможе Україна скористатися зростаючим попитом на енергію та залучати інвесторів до свого нафтогазового сектора, коли попит на нафту і газ все ще високий? Відповідь на це запитання залежить від багатьох припущень та невизначеностей. Проте, прийняття нижче розглянутих законопроектів може сигналізувати інвесторам, що Україна готова реалізувати на практиці свої прагнення збільшити видобуток газу та диверсифікувати джерела енергії для досягнення більшої енергетичної незалежності. НАФТА ТА ГАЗ: парламентський комітет схвалив законопроект про дерегуляцію 7 лютого 2018 року профільний комітет Верховної Ради України схвалив законопроект № 3096 - д (“Законопроект”), яким передбачається спрощення ведення бізнесу у нафтогазовій сфері. Згідно з доступною до ознайомлення редакцією Законопроекту, пропонуються зміни за трьома напрямками: отримання прав на землю, спрощення дозвільних процедур, та використання геологічної інформації. Отримання прав на землю Земельний сервітут Наразі земельний сервітут сприймається як певне обтяження для власника (користувача) земельної ділянки, що слідує за земельною ділянкою, та, за загальним правилом, не може використовуватися для будівництва. Законопроектом натоміcть запроваджується можливість використовувати сервітут для будівництва, розміщення і експлуатації об’єктів нафтогазовидобування та облаштування родовища. Ця можливість має декілька обмежень щодо: виду діяльності, користувачів, категорії земель. Перше обмеження стосується виду діяльності, яка включає “будівництво, розміщення і експлуатацію” об’єктів нафтогазовидобування та облаштування родовища. Для запобігання невизначеності розробники включили в Законопроект визначення згаданих вище понять. Друге обмеження зменшує коло користувачів сервітуту лише до власників спеціальних дозволів у сфері нафти і газу. В Україні спеціальні дозволи видаються на такі види господарської діяльності у сфері нафти і газу: (i) геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку; (ii) геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку з подальшим видобуванням нафти і газу; (iii) видобування нафти і газу; (iv) будівництво та експлуатацію підземних споруд, не повязаних з видобуванням корисних копалин. Третє обмеження полягає у визначенні категорії земель, на яких встановлення такого сервітуту не дозволяється, до яких належать землі (i) природно-заповідного фонду, (ii) оздоровчого призначення, (iii) рекреаційного призначення, (iv) історико-культурного призначення та (v) водного фонду. Отже, земельні сервітути можуть потенційно встановлюватися для земель: сільськогосподарського призначення, лісогосподарського призначення, житлової та громадської забудови, та промисловості, транспорту, зв’язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Власник спеціального дозволу буде зобовязаний відшкодовувати збитки та втрати землевласнику та орендарю, заподіяні внаслідок користування сервітутом для потреб нафтогазової галузі. Врешті, зміна цільового призначення земельної ділянки, відома своєю складністю та довготривалістю, не буде вимагатися для земельного сервітуту. Пільговий період користування землею після закінчення розвідки Чинним законодавством передбачається можливість використання земельної ділянки для проведення пошукових, розвідувальних робіт на підставі окремого договору, що укладається між особою, що проводить розвідку, та власником земельної ділянки, або з погодження землекористувача. Законопроект передбачає, що на період оформлення документів, які посвідчують право користування земельною ділянкою для промислової розробки родовища, розвідувальне підприємство може використовувати таку земельну ділянку на підставі договору, що укладався для розвідки нафти й газу. Таке нововведення дозволить уникнути консервації свердловини на час оформлення прав на земельну ділянку. Bикористання геологічної інформації Очікується зміна виду реєстрації робіт і досліджень, пов’язаних з геологічним вивченням надр, з обов’язкового на добровільний. Крім цього, прийняття Законопроекту дозволить розпоряджатися геологічною інформацією без додаткових погоджень органів державної влади чи місцевого самоврядування. У разі прийняття Законопроекту, до експертизи кондицій на мінеральну сировину та запасів корисних копалин розвіданих родовищ, окрім центрального органу виконавчої влади, можливе залучення інших уповноважених органів. Спрощення дозвільних процедур Законопроект також скасовує обов’язок користувачів нафтогазоносними надрами, які отримали спеціальні дозволи, отримувати гірничий відвід. Дозвіл на перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок для різних видів діяльності в сфері нафти й газу буде замінено на необхідність оформлення робочого проекту із землеустрою. Законопроект також скасовує вимогу щодо отримання дозволів на деякі проекти землеустрою, якщо земельна ділянка знаходиться у приватній власності. Замість отримання рішення для введення родовища в промислову розробку, Законопроектом вводиться нова, декларативна процедура. Оцінка впливу на навколишнє середовище, запроваджена в грудні 2017 року, не буде необхідною для проведення геологорозвідувальних та будівельних робіт, а також для будівництва та експлуатації підземних споруд та буде проводитися для проектів з видобутку (промислової розробки) родовищ нафти і газу. Також Законопроект виключає нафтові та газові свердловини з категорії об’єктів містобудування та об’єктів будівництва за умови, що вони розміщені поза межами населеного пункту, і дозволяє надання земельних ділянок у власність або користування за відсутності плану зонування або детального плану територій для реалізації деяких проектів, зокрема: для розміщення обєктів транспортної та енергетичної інфраструктури (дороги, мости, лінії електропередачі тощо), якщо вони здійснюються на земельній ділянці, що надається для таких цілей, та для буріння, влаштування та підключення нафтових та газових (якщо розташовані за межами населених пунктів). Тим не менше, якщо такі обєкти знаходяться на певних категоріях земель, для початку будівництва будуть потрібні докладні плани територій і зонування. В цілому, Законопроект адресує багато каменів спотикання, характерних для видобутку нафти та газу в Україні. Разом зі зниженими ставками роялті на видобуток нафти і газу та децентралізації роялті (див. наші коментарі тут), Україна демонструє свою готовність відповідати очікуванням виробників нафти та газу. Проте, окрім законопроекту № 3096 - д, важливо прийняти й інші нормативно-правові акти, передбачені Планом заходів щодо реалізації Концепції розвитку газовидобувної галузі України, зокрема щодо розкриття інформації у видобувних галузях та новий кодекс про надра. Згідно з Наказом Міністерства екології та природних ресурсів від 14 грудня 2017 р. № 475, підготовку проекту нового кодексу про надра заплановано закінчити у грудні 2018 р. ВІДНОВЛЮВАЛЬНА ЕНЕРГЕТИКА: обмеження терміну дії технічних умов У грудні 2017 року парламентом було прийнято за основу законопроект № 6081 (“Законопроект № 6081”) про внесення змін до законодавства про регулювання містобудівної діяльності. Відповідно до доступної для ознайомлення редакції Законопроекту № 6081, термін дії технічних умов, виданих для об’єктів електроенергетики, що виробляють електричну енергію з використанням альтернативних джерел енергії, пропонується обмежити  трьома роками. Це нововведення спрямоване на звільнення зарезервованих раніше об’ємів потужності за нереалізованими проектами, оскільки нині такі технічні умови є чинними до закінчення будівництва (до недавнього часу вони були безстроковими) і їхній “резерв” може ускладнити доступ до мережі нових виробників. Очікується, що в доопрацьованому законопроекті положення про обмеження терміну дії технічних умов може бути доповнене опцією пролонгації, зокрема щодо проектів з обґрунтованою тривалістю реалізації понад три роки. _________ У разі виникнення будь-яких додаткових питань звертайтесь до: Олени Кучинської, партнера, за адресою [email protected], Вікторії Письменної, юриста, за адресою [email protected], Мар’яни Антонович, юриста, за адресою [email protected], або відвідайте наш сайт.

Нещодавно опублікований прогноз British Petroleum щодо енергетики (BP Energy Outlook 2018) передбачає  тенденцію зростання попиту на нафту та газ у найближчі роки, після чого, як стверджують автори, слідуватиме період “найбільш диверсифікованих джерел енергії, який коли-небудь бачили”. Чи зможе Україна скористатися зростаючим попитом на енергію та залучати інвесторів до свого нафтогазового сектора, коли попит на нафту і газ все ще високий? Відповідь на це запитання залежить від багатьох припущень та невизначеностей. Проте, прийняття нижче розглянутих законопроектів може сигналізувати інвесторам, що Україна готова реалізувати на практиці свої прагнення збільшити видобуток газу та диверсифікувати джерела енергії для досягнення більшої енергетичної незалежності.

НАФТА ТА ГАЗ: парламентський комітет схвалив законопроект про дерегуляцію

7 лютого 2018 року профільний комітет Верховної Ради України схвалив законопроект № 3096 – д (“Законопроект”), яким передбачається спрощення ведення бізнесу у нафтогазовій сфері.

Згідно з доступною до ознайомлення редакцією Законопроекту, пропонуються зміни за трьома напрямками:

  • отримання прав на землю,
  • спрощення дозвільних процедур, та
  • використання геологічної інформації.

Отримання прав на землю

Земельний сервітут

Наразі земельний сервітут сприймається як певне обтяження для власника (користувача) земельної ділянки, що слідує за земельною ділянкою, та, за загальним правилом, не може використовуватися для будівництва.

Законопроектом натоміcть запроваджується можливість використовувати сервітут для будівництва, розміщення і експлуатації об’єктів нафтогазовидобування та облаштування родовища. Ця можливість має декілька обмежень щодо:

  • виду діяльності,
  • користувачів,
  • категорії земель.

Перше обмеження стосується виду діяльності, яка включає “будівництво, розміщення і експлуатацію” об’єктів нафтогазовидобування та облаштування родовища. Для запобігання невизначеності розробники включили в Законопроект визначення згаданих вище понять.

Друге обмеження зменшує коло користувачів сервітуту лише до власників спеціальних дозволів у сфері нафти і газу. В Україні спеціальні дозволи видаються на такі види господарської діяльності у сфері нафти і газу: (i) геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку; (ii) геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку з подальшим видобуванням нафти і газу; (iii) видобування нафти і газу; (iv) будівництво та експлуатацію підземних споруд, не пов’язаних з видобуванням корисних копалин.

Третє обмеження полягає у визначенні категорії земель, на яких встановлення такого сервітуту не дозволяється, до яких належать землі (i) природно-заповідного фонду, (ii) оздоровчого призначення, (iii) рекреаційного призначення, (iv) історико-культурного призначення та (v) водного фонду. Отже, земельні сервітути можуть потенційно встановлюватися для земель:

  • сільськогосподарського призначення,
  • лісогосподарського призначення,
  • житлової та громадської забудови, та
  • промисловості, транспорту, зв’язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Власник спеціального дозволу буде зобов’язаний відшкодовувати збитки та втрати землевласнику та орендарю, заподіяні внаслідок користування сервітутом для потреб нафтогазової галузі.

Врешті, зміна цільового призначення земельної ділянки, відома своєю складністю та довготривалістю, не буде вимагатися для земельного сервітуту.

Пільговий період користування землею після закінчення розвідки

Чинним законодавством передбачається можливість використання земельної ділянки для проведення пошукових, розвідувальних робіт на підставі окремого договору, що укладається між особою, що проводить розвідку, та власником земельної ділянки, або з погодження землекористувача. Законопроект передбачає, що на період оформлення документів, які посвідчують право користування земельною ділянкою для промислової розробки родовища, розвідувальне підприємство може використовувати таку земельну ділянку на підставі договору, що укладався для розвідки нафти й газу.

Таке нововведення дозволить уникнути консервації свердловини на час оформлення прав на земельну ділянку.

Bикористання геологічної інформації

Очікується зміна виду реєстрації робіт і досліджень, пов’язаних з геологічним вивченням надр, з обов’язкового на добровільний. Крім цього, прийняття Законопроекту дозволить розпоряджатися геологічною інформацією без додаткових погоджень органів державної влади чи місцевого самоврядування.

У разі прийняття Законопроекту, до експертизи кондицій на мінеральну сировину та запасів корисних копалин розвіданих родовищ, окрім центрального органу виконавчої влади, можливе залучення інших уповноважених органів.

Спрощення дозвільних процедур

Законопроект також скасовує обов’язок користувачів нафтогазоносними надрами, які отримали спеціальні дозволи, отримувати гірничий відвід.

Дозвіл на перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок для різних видів діяльності в сфері нафти й газу буде замінено на необхідність оформлення робочого проекту із землеустрою. Законопроект також скасовує вимогу щодо отримання дозволів на деякі проекти землеустрою, якщо земельна ділянка знаходиться у приватній власності.

Замість отримання рішення для введення родовища в промислову розробку, Законопроектом вводиться нова, декларативна процедура.

Оцінка впливу на навколишнє середовище, запроваджена в грудні 2017 року, не буде необхідною для проведення геологорозвідувальних та будівельних робіт, а також для будівництва та експлуатації підземних споруд та буде проводитися для проектів з видобутку (промислової розробки) родовищ нафти і газу.

Також Законопроект виключає нафтові та газові свердловини з категорії об’єктів містобудування та об’єктів будівництва за умови, що вони розміщені поза межами населеного пункту, і дозволяє надання земельних ділянок у власність або користування за відсутності плану зонування або детального плану територій для реалізації деяких проектів, зокрема:

  • для розміщення об’єктів транспортної та енергетичної інфраструктури (дороги, мости, лінії електропередачі тощо), якщо вони здійснюються на земельній ділянці, що надається для таких цілей, та
  • для буріння, влаштування та підключення нафтових та газових (якщо розташовані за межами населених пунктів).

Тим не менше, якщо такі об’єкти знаходяться на певних категоріях земель, для початку будівництва будуть потрібні докладні плани територій і зонування.

В цілому, Законопроект адресує багато каменів спотикання, характерних для видобутку нафти та газу в Україні. Разом зі зниженими ставками роялті на видобуток нафти і газу та децентралізації роялті (див. наші коментарі тут), Україна демонструє свою готовність відповідати очікуванням виробників нафти та газу.

Проте, окрім законопроекту № 3096 – д, важливо прийняти й інші нормативно-правові акти, передбачені Планом заходів щодо реалізації Концепції розвитку газовидобувної галузі України, зокрема щодо розкриття інформації у видобувних галузях та новий кодекс про надра. Згідно з Наказом Міністерства екології та природних ресурсів від 14 грудня 2017 р. № 475, підготовку проекту нового кодексу про надра заплановано закінчити у грудні 2018 р.

ВІДНОВЛЮВАЛЬНА ЕНЕРГЕТИКА: обмеження терміну дії технічних умов

У грудні 2017 року парламентом було прийнято за основу законопроект № 6081 (“Законопроект № 6081”) про внесення змін до законодавства про регулювання містобудівної діяльності.

Відповідно до доступної для ознайомлення редакції Законопроекту № 6081, термін дії технічних умов, виданих для об’єктів електроенергетики, що виробляють електричну енергію з використанням альтернативних джерел енергії, пропонується обмежити  трьома роками. Це нововведення спрямоване на звільнення зарезервованих раніше об’ємів потужності за нереалізованими проектами, оскільки нині такі технічні умови є чинними до закінчення будівництва (до недавнього часу вони були безстроковими) і їхній “резерв” може ускладнити доступ до мережі нових виробників.

Очікується, що в доопрацьованому законопроекті положення про обмеження терміну дії технічних умов може бути доповнене опцією пролонгації, зокрема щодо проектів з обґрунтованою тривалістю реалізації понад три роки.

_________

У разі виникнення будь-яких додаткових питань звертайтесь до:

Олени Кучинської, партнера, за адресою [email protected],

Вікторії Письменної, юриста, за адресою [email protected],

Маряни Антонович, юриста, за адресою [email protected],

або відвідайте наш сайт.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: