fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Kinstellar Energy Digest: Україна, липень 2019

13/ 08/ 2019
  ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЯ: Перші враження від нового ринку електроенергії в Україні Новий ринок електроенергії в Україні почав функціонувати 1 липня 2019 року, запровадивши конкуренцію на декількох рівнях електроенергетики. За попередньої української моделі ринку електроенергії, моделі єдиного покупця, всі виробники були зобовязані продавати електроенергію за регульованими цінами до ДП Енергоринок, яке надалі продавало її обласним розподільчим компаніям та, врешті-решт, споживачам. Після 1 липня обовязковий продаж електроенергії єдиному покупцю скасовано, і виробники отримали можливість продавати електроенергію безпосередньо на оптовому ринку за ринковою ціною. Споживачі, насамперед комерційні та промислові, тепер можуть купувати електроенергію в будь-якому з чотирьох сегментів оптового ринку. Після запуску нового ринку електроенергії Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, (Регулятор) повідомила, що енергетична система працювала в штатному режимі, і що відключень електроенергії не відбулося. Проте рівень адміністративного втручання в ринок електроенергії залишається високим. У червні 2019 року уряд поклав спеціальні обов’язки на державні генеруючі компанії, ДП НАЕК Енергоатом та ПрАТ Укргідроенерго, для забезпечення низьких цін на електроенергію для побутових споживачів. Відповідно, ці генеруючі компанії повинні продавати значну частину виробленої електроенергії – 75% та 20% відповідно – за регульованою ціною для потреб побутових споживачів до кінця 2020 року. З огляду на те, що частка ДП НАЕК Енергоатом у виробництві електроенергії складає близько 50%, низка стейкхолдерів вважає, що обмеження можливості цих генеруючих компаній продавати електроенергію на оптовому ринку суттєво посприяло зростанню цін на електричну енергію для комерційних та промислових споживачів у липні до 30%. ВІДНОВЛЮВАЛЬНА ЕНЕРГЕТИКА: Зелений тариф виплачується виробникам відновлюваної енергії, незважаючи на виклики 27 червня 2019 року Окружний адміністративний суд міста Києва зупинив дію двох постанов Регулятора, № 954 та № 955 від 7 червня 2019 року. Постановами Регулятор встановив нові тарифи на послуги оператора системи передачі, ДП НЕК Укренерго (Укренерго), з передачі електроенергії та з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління на період липень-грудень 2019 року (Перші постанови). Зупинення дії Перших постанов відбулося в рамках судової справи за позовом АТ Нікопольський завод феросплавів, компанії великої української бізнес-групи, з вимогою скасувати Перші постанови.  Зупинення дії нових цін на послуги Укренерго погрішило спроможність державного покупця електроенергії, ДП Гарантований покупець (Гарантований покупець), сплачувати зелений тариф виробникам відновлювальної енергії. В умовах нового ринку електроенергії Укренерго повинне компенсувати Гарантованому покупцеві різницю між виплаченим зеленим тарифом та ринковою ціною на електроенергію за рахунок доходу Укренерго від наданих послуг. Таким чином, внаслідок зупинення дії нових цін Укренерго недоотримало оплату за послуги (повідомляється про 2,4 млрд грн у липні) та не змогло належним чином профінансувати Гарантованого покупця. Водночас, для забезпечення виплати зеленого тарифу Регулятор прийняв нову постанову, № 1411 від 12 липня 2019 року, встановивши тариф на послугу Укренерго з передачі електроенергії на період серпень-грудень 2019 року (Друга постанова). АТ Нікопольський завод феросплавів ініціювало судову справу, вимагаючи скасування Другої постанови та її зупинення, проте цього разу безуспішно. Також за заявою Укренерго Окружний адміністративний суд міста Києва 1 серпня 2019 року замінив захід забезпечення позову, обмеживши дію зупинення Перших постанов до АТ Нікопольський завод феросплавів та кількох інших компаній-позивачів. Відтак, Укренерго відновило спроможність фінансувати виплату зеленого тарифу виробникам відновлювальної енергії. Учасники ринку повинні оплатити послуги Укренерго, надані в липні, за ставкою, визначеною в Перших постановах, а послуги, надані в серпні-грудні, – за ставкою, визначеною у Другій постанові. Гарантований покупець повідомив про виплату 1,51 млрд грн (приблизно 53 млн євро) зеленого тарифу виробникам відновлювальної енергії в липні. Ця сума включає 454 млн грн (приблизно 1,9 млн євро), які Гарантований Покупець отримав від Укренерго. ВІДНОВЛЮВАЛЬНА ЕНЕРГЕТИКА: Президент підписав законопроект, який повертає зелений тариф для наземних домашніх сонячних електростанцій 6 серпня Президент підписав законопроект про надання зеленого тарифу наземним домашнім сонячним електростанціям потужністю до 30 кВт. Цей крок має на меті усунути помилку в законодавстві після того, як Верховна Рада збільшила допустиму потужність домашніх сонячних електростанцій, які мають право на зелений тариф, з 30 кВт до 50 кВт. Водночас Парламент тоді дозволив будівництво домашніх сонячних електростанцій тільки на дахах та фасадах будівель. Закон набере чинності наступного дня після його опублікування. НАФТА І ГАЗ: Уряд створив невизначеність щодо переможця тендеру на укладення УРП щодо ділянки Дельфін Як ми нещодавно повідомляли, у квітні 2019 року Уряд оголосив тендер на укладення угоди про розподіл продукції (УРП) строком на 50 років з метою розробки шельфового родовища вуглеводнів у межах ділянки Дельфін. Із загальною площею 9 536 квадратних кілометрів Дельфін – це найбільша ділянка, що коли-небудь пропонувалася на тендері на укладення УРП в Україні. Спочатку чотири компанії взяли участь у тендері. 26 липня 2019 року Міжвідомча комісія з УРП – агенція з організації укладення та виконання УРП – оголосила, що компанія Trident Black Sea перемогла у тендері. Уряд повинен тепер затвердити переможця до 12 вересня, що покладе початок перебігу 12-місячного строку для укладення УРП. Однак наразі незрозуміло, чи затвердить Уряд результати тендеру. Премєр-міністр критично висловився про тендер, оскільки очікувалося, що більше великих гравців галузі візьме участь, та запропонував проведення нового тендеру. Компанія Trident Black Sea у відповідь запропонувала компроміс: Уряд визнає результат тендеру, а компанія зобовязується залучити великого гравця галузі до розробки ділянки Дельфін. Обговорення наразі тривають. Окрім того, інший учасник тендеру, ТОВ Фронтера Ресорсіз Юкрейн, звернулася з позовом до Окружного адміністративного суду міста Києва 7 серпня з вимогою про скасування результатів тендеру. Суд наразі не відкрив провадження у справі, а інші стейкхолдери не прокоментували цей позов. _________ У разі виникнення будь-яких додаткових питань звертайтесь до: Олени Кучинської, партнера, [email protected], Олександра Плачинти, молодшого юриста, [email protected], або відвідайте наш сайт.

ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЯ: Перші враження від нового ринку електроенергії в Україні

Новий ринок електроенергії в Україні почав функціонувати 1 липня 2019 року, запровадивши конкуренцію на декількох рівнях електроенергетики. За попередньої української моделі ринку електроенергії, моделі єдиного покупця, всі виробники були зобов’язані продавати електроенергію за регульованими цінами до ДП “Енергоринок”, яке надалі продавало її обласним розподільчим компаніям та, врешті-решт, споживачам. Після 1 липня обов’язковий продаж електроенергії єдиному покупцю скасовано, і виробники отримали можливість продавати електроенергію безпосередньо на оптовому ринку за ринковою ціною. Споживачі, насамперед комерційні та промислові, тепер можуть купувати електроенергію в будь-якому з чотирьох сегментів оптового ринку.

Після запуску нового ринку електроенергії Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, (“Регулятор“) повідомила, що енергетична система працювала в штатному режимі, і що відключень електроенергії не відбулося. Проте рівень адміністративного втручання в ринок електроенергії залишається високим. У червні 2019 року уряд поклав спеціальні обов’язки на державні генеруючі компанії, ДП НАЕК “Енергоатом” та ПрАТ “Укргідроенерго”, для забезпечення низьких цін на електроенергію для побутових споживачів.

Відповідно, ці генеруючі компанії повинні продавати значну частину виробленої електроенергії – 75% та 20% відповідно – за регульованою ціною для потреб побутових споживачів до кінця 2020 року. З огляду на те, що частка ДП НАЕК “Енергоатом” у виробництві електроенергії складає близько 50%, низка стейкхолдерів вважає, що обмеження можливості цих генеруючих компаній продавати електроенергію на оптовому ринку суттєво посприяло зростанню цін на електричну енергію для комерційних та промислових споживачів у липні до 30%.

ВІДНОВЛЮВАЛЬНА ЕНЕРГЕТИКА: “Зелений” тариф виплачується виробникам відновлюваної енергії, незважаючи на виклики

27 червня 2019 року Окружний адміністративний суд міста Києва зупинив дію двох постанов Регулятора, № 954 та № 955 від 7 червня 2019 року. Постановами Регулятор встановив нові тарифи на послуги оператора системи передачі, ДП НЕК “Укренерго” (“Укренерго“), з передачі електроенергії та з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління на період липень-грудень 2019 року (“Перші постанови“). Зупинення дії Перших постанов відбулося в рамках судової справи за позовом АТ “Нікопольський завод феросплавів”, компанії великої української бізнес-групи, з вимогою скасувати Перші постанови. 

Зупинення дії нових цін на послуги Укренерго погрішило спроможність державного покупця електроенергії, ДП “Гарантований покупець” (“Гарантований покупець“), сплачувати “зелений” тариф виробникам відновлювальної енергії. В умовах нового ринку електроенергії Укренерго повинне компенсувати Гарантованому покупцеві різницю між виплаченим “зеленим” тарифом та ринковою ціною на електроенергію за рахунок доходу Укренерго від наданих послуг. Таким чином, внаслідок зупинення дії нових цін Укренерго недоотримало оплату за послуги (повідомляється про 2,4 млрд грн у липні) та не змогло належним чином профінансувати Гарантованого покупця.

Водночас, для забезпечення виплати “зеленого” тарифу Регулятор прийняв нову постанову, № 1411 від 12 липня 2019 року, встановивши тариф на послугу Укренерго з передачі електроенергії на період серпень-грудень 2019 року (“Друга постанова“). АТ “Нікопольський завод феросплавів” ініціювало судову справу, вимагаючи скасування Другої постанови та її зупинення, проте цього разу безуспішно. Також за заявою Укренерго Окружний адміністративний суд міста Києва 1 серпня 2019 року замінив захід забезпечення позову, обмеживши дію зупинення Перших постанов до АТ “Нікопольський завод феросплавів” та кількох інших компаній-позивачів.

Відтак, Укренерго відновило спроможність фінансувати виплату “зеленого” тарифу виробникам відновлювальної енергії. Учасники ринку повинні оплатити послуги Укренерго, надані в липні, за ставкою, визначеною в Перших постановах, а послуги, надані в серпні-грудні, – за ставкою, визначеною у Другій постанові. Гарантований покупець повідомив про виплату 1,51 млрд грн (приблизно 53 млн євро) “зеленого” тарифу виробникам відновлювальної енергії в липні. Ця сума включає 454 млн грн (приблизно 1,9 млн євро), які Гарантований Покупець отримав від Укренерго.

ВІДНОВЛЮВАЛЬНА ЕНЕРГЕТИКА: Президент підписав законопроект, який повертає “зелений” тариф для наземних домашніх сонячних електростанцій

6 серпня Президент підписав законопроект про надання “зеленого” тарифу наземним домашнім сонячним електростанціям потужністю до 30 кВт. Цей крок має на меті усунути помилку в законодавстві після того, як Верховна Рада збільшила допустиму потужність домашніх сонячних електростанцій, які мають право на “зелений” тариф, з 30 кВт до 50 кВт. Водночас Парламент тоді дозволив будівництво домашніх сонячних електростанцій тільки на дахах та фасадах будівель. Закон набере чинності наступного дня після його опублікування.

НАФТА І ГАЗ: Уряд створив невизначеність щодо переможця тендеру на укладення УРП щодо ділянки “Дельфін”

Як ми нещодавно повідомляли, у квітні 2019 року Уряд оголосив тендер на укладення угоди про розподіл продукції (“УРП“) строком на 50 років з метою розробки шельфового родовища вуглеводнів у межах ділянки “Дельфін”. Із загальною площею 9 536 квадратних кілометрів “Дельфін” – це найбільша ділянка, що коли-небудь пропонувалася на тендері на укладення УРП в Україні. Спочатку чотири компанії взяли участь у тендері. 26 липня 2019 року Міжвідомча комісія з УРП – агенція з організації укладення та виконання УРП – оголосила, що компанія “Trident Black Sea” перемогла у тендері.

Уряд повинен тепер затвердити переможця до 12 вересня, що покладе початок перебігу 12-місячного строку для укладення УРП. Однак наразі незрозуміло, чи затвердить Уряд результати тендеру. Прем’єр-міністр критично висловився про тендер, оскільки очікувалося, що більше великих гравців галузі візьме участь, та запропонував проведення нового тендеру. Компанія “Trident Black Sea” у відповідь запропонувала компроміс: Уряд визнає результат тендеру, а компанія зобов’язується залучити великого гравця галузі до розробки ділянки “Дельфін”. Обговорення наразі тривають.

Окрім того, інший учасник тендеру, ТОВ “Фронтера Ресорсіз Юкрейн”, звернулася з позовом до Окружного адміністративного суду міста Києва 7 серпня з вимогою про скасування результатів тендеру. Суд наразі не відкрив провадження у справі, а інші стейкхолдери не прокоментували цей позов.

_________

У разі виникнення будь-яких додаткових питань звертайтесь до:

Олени Кучинської, партнера, [email protected],

Олександра Плачинти, молодшого юриста, [email protected],

або відвідайте наш сайт.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: