Kinstellar Energy Digest: Україна, грудень 2018

10/ 01/ 2019

ВІДНОВЛЮВАЛЬНА ЕНЕРГЕТИКА: Зміни в законодавстві стимулюватимуть впровадження дружніх до навколишнього середовища рішень

У грудні 2018 року Президент України підписав Закон України “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів” № 2628-VIII від 23 листопада 2018 року (“Закон № 2628”). Закон продовжує період звільнення від ПДВ імпорту електромобілів ще на три роки та створює додаткові можливості для інвесторів у відновлювану енергетику.

Звільнення від ПДВ імпорту обладнання для відновлюваних джерел енергії

Відповідно до Закону № 2628, деяке імпортоване обладнання для установок, що генерують електроенергію з відновлюваних джерел енергії, тимчасово, з 01 січня 2019 року по 31 грудня 2022 року, звільняється від оподаткування ПДВ. Так, ПДВ не застосовуватиметься до імпорту:

  • вітроенергетичних установок (код 8502 31 00 00 згідно Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (“УКТЗЕД”);
  • фотоелектричних та пов’язаних з ними елементів (код УКТЗЕД – 8541 40 90 00);
  • трансформаторів потужністю понад 10 000 кВ·А (код УКТЗЕД – 8504 23 00 00);
  • інверторів потужністю понад 7,5 кВ·А (код УКТЗЕД – 8504 40 88 00).

Більше сонячних батарей на заводах: нові правила землекористування для відновлювальної енергетики

Зазвичай, електростанція повинна бути розташована на земельній ділянці, спеціально відведеній для цієї мети. Як правило, для розміщення “зеленої” електростанції, необхідно змінити цільове призначення земельної ділянки на “J.14.01. Для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об’єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій” – специфічного цільового призначення в межах категорії земель промисловості (“J. Землі промисловості, транспорту, зв’язку, енергетики, оборони та іншого призначення“).

Закон № 2628 запровадив виключення з цього правила для розміщення певних об’єктів відновлювальної енергетики: якщо “зелену” електростанцію планується споруджувати на земельній ділянці, що належить до категорії земель промисловості, зміна цільового призначення такої земельної ділянки не вимагається.

Очікується, що вказані зміни сприятимуть будівництву “зелених” електростанцій на території заводів, складів та інших промислових будівель.

ВІДНОВЛЮВАЛЬНА ЕНЕРГЕТИКА: Законопроект про запровадження електронних аукціонів пройшов перше читання

20 грудня 2018 року парламент ухвалив у першому читанні законопроект № 8449-д “Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення конкурентних умов виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії” (“Законопроект”).

Поправки до останнього проекту були представлені під час парламентських дебатів та включають, зокрема, перегляд “зеленого” тарифу для “зелених” електростанцій, а саме:

  • сонячні електростанції: “зелений” тариф зменшується відразу на 25% і на 1,5% на рік протягом трьох років поспіль;
  • вітропарки: “зелений” тариф зменшується відразу на 10% і на 2,5% на рік протягом трьох років поспіль.

Відповідно до Законопроекту, переможець аукціону отримає право на державну підтримку – обов’язковий платний викуп усієї відпущеної “зеленої” електроенергії протягом 20 років. Для збереження права на державну підтримку, переможець аукціону повинен збудувати і ввести в експлуатацію “зелену” електростанцію своєчасно – протягом двох років для сонячних електростанцій, та протягом трьох років для інших “зелених” електростанцій (пролонгація можлива за умови надання додаткової банківської гарантії).

Нижче  – короткий огляд основних положень Законопроекту.

Обов’язковість прийняття участі в е-аукціонах

Участь у аукціоні обов’язкова для набуття державної підтримки та у разі відповідності таким критеріям:

  • частка електроенергії, виробленої з обраного альтернативного джерела енергії за попередній рік у загальному обсязі продажу “зеленої” електроенергії становила більше 15 %;
  • встановлена потужність планованого об’єкта “зеленої” енергетики (чи його черги) перевищує:
  • в 2020-му році: 20 МВт (вітропарки) та 10 МВт (інші “зелені” електростанції);
  • в 2021-2022 роках: 20 МВт (вітропарки) та 5 МВт (інші “зелені” електростанції);
  • з 2023 року: 3 МВт (вітропарки, включаючи одиничні вітротурбіни) та 1 МВт (інші “зелені” електростанції).

Добровільна участь в е-аукціоні для отримання державної підтримки дозволяється.

Можливість отримання “зеленого” тарифу

Введення е-аукціонів обмежує застосування “зеленого” тарифу, проте не скасовує його. Законопроект вказує, що “зелений” тариф застосовуватиметься до:

  • “зелених” електростанцій, введених в експлуатацію до 1 січня 2020 року;
  • “зелених” електростанцій, введених в експлуатацію після 1 січня 2020 року, щодо яких прийняття участі в е-аукціонах не є обов’язковим;
  • “зелених” електростанцій, щодо яких укладено (попередній) договір купівлі-продажу “зеленої” електроенергії до 31 грудня 2019 року (включно), та якщо такі “зелені” електростанції введені в експлуатацію протягом двох років з укладення такого договору;
  • власних генеруючих установок споживача чи побутового споживача, що виробляють електроенергію з енергії сонця чи вітру в межах дозволених лімітів, та якщо законом передбачена можливість отримання спеціального “зеленого” тарифу для таких установок.

Банківська гарантія

Для участі в аукціоні та наступного укладення договору купівлі-продажу електроенергії майбутній учасник аукціону повинен, серед іншого, отримати банківську гарантію. Розміри різних банківських гарантій наведено нижче:

  • первинна банківська гарантія для участі в е-аукціоні – 5 000 євро за кожен 1 МВт потужності;
  • додаткова банківська гарантія переможця е-аукціону – 10 000 євро за кожен 1 МВт потужності;
  • додаткова банківська гарантія у разі пролонгації максимального строку на будівництво – 30 000 євро за кожен 1 МВт потужності.

Мікрогенерація

Законопроект змінює підхід до виробництва електроенергії споживачами шляхом надання дозволу усім споживачам (а не лише побутовим) здійснювати виробництво електроенергії з альтернативних джерел та здійснювати її продаж за особливим “зеленим” тарифом. Розмір дозволеної потужності для здійснення такої генерації збільшено до 50 кВт, і для деяких сонячних станцій – до 500 кВт. Законопроект також переглядає ставки “зеленого” тарифу для виробництва електроенергії такими споживачами.

Чинність технічних умов

Зазвичай, усі технічні умови дійсні до закінчення будівництва об’єкту. Однак, Законопроект передбачає зміни до містобудівного регулювання щодо обмеження терміну дії технічних умов на під’єднання до електричної мережі (“ТУ”), що видаються для будівництва “зелених” електростанцій.

Якщо Законопроект буде прийнято в чинній редакції, ТУ для “зелених” електростанцій матимуть такі максимальні строки чинності:

  • ТУ, видані після набрання чинності Законопроектом:
  • 2 роки – для будівництва установок, що використовують енергію сонця;
  • 3 роки – для будівництва інших видів установок, що виробляють електроенергію з альтернативних джерел.

Строк дії ТУ обчислюється з дати видачі ТУ.

  • 2, 3 чи 4 роки (тобто, максимальний дозволений термін будівництва “зеленої” електростанції) – для переможців е-аукціонів.
  • ТУ, видані більш ніж за 2 роки до набрання чинності Законопроектом:
  • 1 рік – для будівництва установок, що використовують енергію сонця;
  • 2 роки – для будівництва інших видів установок, що виробляють електроенергію з альтернативних джерел.

Строк дії таких ТУ обчислюється з дати набрання чинності Законопроектом. При цьому, якщо станом на набрання чинності Законопроектом документ, що надає право виконання будівельних робіт не було отримано, то такі ТУ втрачають свою силу.

  • ТУ, видані менш ніж за 2 роки до набрання чинності Законопроектом:
  • 2 роки – для будівництва установок, що використовують енергію сонця;
  • 3 роки – для будівництва інших видів установок, що виробляють електроенергію з альтернативних джерел.

Строк дії таких ТУ обчислюється з дати набрання чинності Законопроектом.

Прийняття законопроекту № 8440-д залишається на порядку денному інвесторів у відновлювану енергетику в Україні. Будь ласка, перейдіть за посиланням на червневий випуск Kinstellar Energy Digest для більш докладної інформації про попередні редакції законопроектів № 8449 – 8449-7 та на наш допис щодо більш ранньої ініціативи обмеження терміну дії ТУ.

НАФТА І ГАЗ: Уряд оголосив продаж прибуткових нафтогазових ділянок

18 грудня 2018 року Кабінет Міністрів України оголосив про запланований продаж прав щодо дванадцяти ділянок з покладами вуглеводнів на умовах угоди про розподіл продукції (“УРП”).

Уряд прийняв 12 рішень про проведення конкурсу на укладення УРП (“Конкурс”) та затвердив умови таких конкурсів. Лише нещодавно, 5 січня 2019 року, відповідні постанови №№ 1178-1189 були опубліковані в Урядовому Кур’єрі”.

Відповідно до Закону України “Про угоди про розподіл продукції”, оголошення про проведення Конкурсу публікується не пізніше, ніж через два місяці після прийняття рішення про його проведення.

Нижче наведено перелік ділянок, щодо яких було прийнято рішення про проведення Конкурсу:

Грунівська ділянка:

  • розташування: в межах Сумської та Полтавської областей;
  • загальна площа: 1 108,36 кв. кілометрів;
  • мінімальний обсяг інвестицій (протягом першого етапу геологорозвідувальних робіт): принаймні 850 000 000 гривень (приблизно 26,5 мільйонів євро чи 30 мільйонів доларів США).

Бузівська ділянка:

  • розташування: в межах Харківської та Дніпропетровської областей;
  • загальна площа: 669,65 кв. кілометрів;
  • мінімальний обсяг інвестицій (протягом першого етапу геологорозвідувальних робіт): принаймні 600 000 000 гривень (приблизно 18,7 мільйонів євро чи 21 мільйон доларів США).

Берестянська ділянка:

  • розташування: частково в межах Харківської та Львівської областей;
  • загальна площа: 286,38 кв. кілометрів;
  • мінімальний обсяг інвестицій (протягом першого етапу геологорозвідувальних робіт): принаймні 450 000 000 гривень (приблизно 14 мільйонів євро чи 16 мільйонів доларів США).

Софіївська ділянка:

  • розташування: в межах Чернігівської, Сумської та Полтавської областей;
  • загальна площа: 2 715,95 кв. кілометрів;
  • мінімальний обсяг інвестицій (протягом першого етапу геологорозвідувальних робіт): принаймні 1 мільярд гривень (приблизно 31 мільйон євро чи 35,7 мільйони доларів США).

Іванівська ділянка:

  • розташування: в межах Харківської області;
  • загальна площа: 841,61 кв. кілометрів;
  • мінімальний обсяг інвестицій (протягом першого етапу геологорозвідувальних робіт): принаймні 800 000 000 гривень (приблизно 24,9 мільйонів євро чи 28,5 мільйонів доларів США).

Варвинська ділянка:

  • розташування: в межах Чернігівської та Полтавської областей;
  • загальна площа: 3 471,26 кв. кілометрів;
  • мінімальний обсяг інвестицій (протягом першого етапу геологорозвідувальних робіт): принаймні 1 мільярд гривень (приблизно 31 мільйон євро чи 35,7 мільйони доларів США).

Охтирська ділянка:

  • розташування: в межах Сумської, Полтавської та Харківської областей;
  • загальна площа: 717,25 кв. кілометра;
  • мінімальний обсяг інвестицій (протягом першого етапу геологорозвідувальних робіт): принаймні 600 000 000 гривень (приблизно 18,7 мільйонів євро чи 21 мільйон доларів США).

Ічнянська ділянка:

  • розташування: в межах Чернігівської області;
  • загальна площа: 2 477,65 кв. кілометра;
  • мінімальний обсяг інвестицій (протягом першого етапу геологорозвідувальних робіт): принаймні 1 мільярд гривень (приблизно 31 мільйон євро чи 35,7 мільйони доларів США).

Зінківська ділянка:

  • розташування: в межах Сумської та Полтавської областей;
  • загальна площа: 571,4 кв. кілометрів;
  • мінімальний обсяг інвестицій (протягом першого етапу геологорозвідувальних робіт): принаймні 500 000 000 гривень (приблизно 15,5 мільйонів євро чи 17,8 мільйонів доларів США).

Балаклійська ділянка:

  • розташування: в межах Харківської області;
  • загальна площа: 1 119,25 кв. кілометрів;
  • мінімальний обсяг інвестицій (протягом першого етапу геологорозвідувальних робіт): принаймні 800 000 000 гривень (приблизно 24,9 мільйонів євро чи 28,5 мільйонів доларів США).

Русанівська ділянка:

  • розташування: в межах Сумської та Полтавської областей;
  • загальна площа: 766,56 кв. кілометрів;
  • мінімальний обсяг інвестицій (протягом першого етапу геологорозвідувальних робіт): принаймні 800 000 000 гривень (приблизно 24,9 мільйонів євро чи 28,5 мільйонів доларів США).

Унгівська ділянка:

  • розташування: в межах Львівської та Івано-Франківської областей;
  • загальна площа: 967,44 кв. кілометра;
  • мінімальний обсяг інвестицій (протягом першого етапу геологорозвідувальних робіт): принаймні 600 000 000 гривень (приблизно 18,7 мільйонів євро чи 21 мільйон доларів США).

З дати опублікування оголошення про проведення Конкурсу, потенційні інвестори протягом трьох місяців зможуть подати заявки на участь у Конкурсі та сплатити вартість такої участі, що складає 300 000 гривень (приблизно 9 360 євро чи 10 700 доларів США). За УРП, інвестор зможе видобувати різні види вуглеводнів, такі як газ природний, газ сланцевих товщ, газ центрально-басейнового типу, газ (метан) вугільних родовищ, нафта, конденсат. Частка держави у виробництві визначається в рамках конкурсної процедури, однак вона не повинна бути меншою 11%.

У грудні 2018 року було анонсовано продаж на електронному аукціоні 30 ділянок з покладами природного газу. На першому міжнародному раунді з продажів спеціальних дозволів на користування надрами, що відбудеться 6 березня 2019 року, виставлено на продаж 10 нафтогазових ділянок. Для завантаження брошури щодо цих ділянок, скористайтеся цим посиланням (файл доступний англійською мовою).

ВУГЛЕВОДНІ: Нові ставки рентних платежів на нафту та газовий конденсат

З 1 січня 2019 року підлягають застосуванню нові ставки рентних платежів для нафти і газу:

  • 31% (замість 29% у 2018 році) – для нафти, конденсату з покладів, які повністю або частково залягають на глибині до 5 000 метрів;
  • 16% (замість 14% у 2018 році) – для нафти, конденсату з покладів, які повністю або частково залягають на глибині понад 5 000 метрів.

ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКА: Регулятор затвердив методику формування плати за приєднання

22 грудня 2018 року набула чинності Постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (“Регулятор”) “Про затвердження Методики (порядку) формування плати за приєднання до системи передачі та системи розподілу” № 1965 від 18 грудня 2018 року (“Постанова”).

Відповідно до затвердженої Постановою методики, плата за стандартне приєднання до системи розподілу обчислюватиметься як добуток величини заявленої потужності та ставки плати за стандартне приєднання. Плата за нестандартне приєднання до системи розподілу складатиметься з плати за створення електричних мереж лінійної частини приєднання та вартості самого приєднання, яке обчислюватиметься як добуток заявленої до приєднання потужності та ставки плати за нестандартне приєднання. Методика деталізує формули для визначення вищевказаних ставок і плати.

Ставки плати за стандартне та нестандартне приєднання до системи розподілу затверджуватимуться Регулятором щорічно до 1 грудня.

Обчислення вартості приєднання до системи передачі розраховуватиметься відповідно до кошторису, що є частиною проектної документації.

_________

У разі виникнення будь-яких додаткових питань звертайтесь до:

Олени Кучинської, партнера, за адресою olena.kuchynska@kinstellar.com,

Вікторії Письменної, юриста, за адресою viktoriia.pysmenna@kinstellar.com,

або відвідайте наш сайт.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Додати коментар

Такий e-mail вже зареєстровано. Скористуйтеся формою входу або введіть інший.

Ви вказали некоректні логін або пароль

Вибачте, для коментування необхідно увійти.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: