Kinstellar Energy Digest: Україна, червень 2018

01/ 06/ 2018
  ВІДНОВЛЮВАЛЬНА ЕНЕРГЕТИКА: альтернативні законопроекти встановлюють основні вимоги до майбутніх аукціонів 07 червня 2018 року у Верховній Раді України було зареєстровано проект закону “Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення конкурентних умов виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії” № 8449 (“Законопроект 8449”). Станом на 04 липня 2018 року, в парламенті було зареєстровано сім альтернативних законопроектів № 8449-1 – 8449-7 (“Альтернативні законопроекти”). П’ять із семи варіантів Альтернативних законопроектів відрізняються незначно і включають дещо модифіковану схему аукціону, викладену в Законопроекті 8449. Більшість законопроектів передбачає зміни, які не мають прямого стосунку до конкурсних процедур, такі як запровадження “зелених” преміумів, перегляд “зелених” тарифів для електричної енергії, виробленої з енергії вітру та сонця, та заохочення “малої” генерації з відновлюваних джерел. Аукціони: основні положення відповідно до Законопроекту 8449 Законопроект 8449 запроваджує конкурентну схему підтримки відновлюваної енергетики (“ВЕ”), встановлюючи з 01 липня 2019 року обов’язок щодо отримання на конкурентних умовах державної підтримки проектів з виробництва електроенергії встановленою потужністю більше 10 МВт для сонячної енергії та 20 МВт для вітроенергетики. Цей обов’язок не охоплює електростанції, введені в експлуатацію до 01 липня 2019 року, та об’єкти, щодо яких “попередній” договір купівлі-продажу електроенергії був укладений до цієї дати. Загальна потужність, яка продаватиметься через електронний аукціон, визначатиметься Кабінетом Міністрів України щорічно та окремо на пятирічний строк із зазначенням виду виробництва, території та потужності. Уряд, однак, має враховувати міжнародні зобовязання України щодо збільшення частки ВЕ, енергетичну стратегію та план розвитку “Укренерго”, національного оператора системи передачі електроенергії. Аукціони будуть проводитися двічі на рік до 2029 року включно, не пізніше 01 травня та 01 жовтня. Кожен лот складатиме до 1 МВт потужності, а учасник, що бере участь у аукціоні, повинен забезпечити безвідкличну банківську гарантію у сумі 50 000 доларів США за 1 МВт (за альтернативним законопроектом № 8449-3 – 5 000 євро, що буде збільшена до 10 000 євро після виграшу лота). Аукціон розпочнеться з визначеної Урядом ціни за 1 кВт-год. У межах однакових інтервалів часу ціна покроково зростатиме, допоки учасник аукціону зробить ставку, чи коли ціна зрівняється з максимальною ціною аукціону – поточним “зеленим” тарифом для певного виду виробництва електроенергії з відновлювальних джерел. Плата за участь в аукціоні та умови його проведення будуть визначатися Урядом. Правила аукціону унеможливлюють перемогу одного учасника; сума потужності, яку виграє один учасник разом з афілійованими особами, не може перевищувати чверті всієї потужності, проданої через аукціон. Подовжений обов’язок з викупу електроенергії Найбільш схвальною інновацією запропонованої системи аукціонів є довгострокова державна підтримка у формі обов’язку викупу Гарантованим покупцем електроенергії, яка триватиме і після 01 січня 2030 року, коли підтримка виробників електроенергії за “зеленим” тарифом уже не застосовуватиметься. Державна підтримка для виробників триватиме 20 років (чи 15 років за альтернативним законопроектом № 8449-3), починаючи з дати подання документа, який підтверджує введення в експлуатацію електрогенеруючої установки. “Зелений” тариф на енергію сонця та вітру може бути знижено Україна відома чи не найвищими “зеленими” тарифами в Європі, а їх зниження є найбільш дискусійним нововведенням Законопроекту 8449. Два з семи Альтернативних законопроектів стосуються, в основному, збереження поточних “зелених” тарифів. Решта пять та Законопроект 8449 передбачають зниження “зеленого” тарифу на 20-50% для електричної енергії, виробленої з енергії сонця, та 20-30% для електричної енергії, виробленої з енергії вітру. Очікується, що “зелені” тарифи не знижуватимуться ретроспективно. Від “зеленого” тарифу до “зеленого” преміуму: перехід до змішаної системи стимулювання Згідно з новою моделлю аукціону, виробник електроенергії з відновлювальних джерел не отримуватиме “зелений” тариф. Натомість, переможець аукціону укладатиме два договори на основі типових договорів, які ще будуть розроблені Регулятором – (попередній) договір купівлі-продажу електричної енергії з переможцем аукціону та договір на різницю в ціні. Гарантований покупець, як сторона зазначених договорів, купуватиме всю вироблену електроенергію за ціною, що формується на ринку “на добу наперед”, та до 5-го числа місяця, наступного за розрахунковим, компенсуватиме різницю між аукціонною ціною (яку отримав переможець аукціону) та ринковою ціною. В інших юрисдикціях модель компенсації різниці в ціні, подібна запропонованій Законопроектом 8449, відома як змінний “зелений” преміум. Після прийняття Законопроекту 8449, схема підтримки Україною “зелених” виробників включатиме як “зелені” тарифи, в основному, для попередніх та невеликих проектів, так і “зелені” преміуми, право на які отримано через аукціони. Надбавка може забезпечити до 15 додаткових відсотків до “зеленого” тарифу (аукціонної ціни) Наразі дотримання рівнів (30% та 50%) використання обладнання українського виробництва на об’єкті електроенергетики дозволяє виробнику електроенергії з відновлювальних джерел претендувати на надбавку до “зеленого” тарифу у розмірах 5% та 10% відповідно. Законопроект 8449 передбачає більшу надбавку у розмірі 5-15-ти відсотків  за використання 30%-70% обладнання українського виробництва на об’єкті електроенергетики (або і більшу максимальну надбавку у розмірі  20%, як передбачено альтернативним законопроектом № 8449-1). Запобігання “сплячим” проектам Переможець аукціону повинен збудувати та ввести об’єкт електроенергетики в експлуатацію протягом трьох років з дня підписання необхідних угод – попереднього договору купівлі-продажу електричної енергії та договору на різницю в ціні. Трирічний термін може бути подовжений ще на рік з урахуванням оновленої банківської гарантії, з подвоєною сумою. Невиконання встановленого терміну призведе до втрати права на державну підтримку. Іншим нововведенням, яке зменшить термін реалізації проектів для отримання “зеленого” тарифу, є заплановане скасування процедури громадських слухань щодо встановлення “зеленого” тарифу, передбачене Законопроектом 8449. Залучення інвесторів для “малої” генерації Окрім домогосподарств, які можуть отримати вигоду від спеціального “зеленого” тарифу для вітрової та сонячної генерації потужністю до 30 кВт, Законопроект 8449 встановлює, що юридичні особи та фізичні особи-підприємці також зможуть скористатися перевагами підтримки “малої” генерації. Ліміт, до якого “зелений” тариф на електроенергію, вироблену з енергії сонця або вітру, може бути встановлений домогосподарствам, юридичним особам та фізичним особам-підприємцям, збільшено до 500 кВт. Старт аукціонів Альтернативні законопроекти по-різному визначають дату впровадження аукціону. Новий порядок надання державної підтримки планується застосовувати з 01 січня 2019 року (альтернативний законопроект № 8449-5) чи з 01 липня 2019 року ( Законопроект 8449 і законопроект № 8449-6), чи з 01 січня 2025 року (законопроекти № 8449-1, 8449-2). Законопроект 8449 передбачає реалізацію пілотного проекту – продажу потужності на конкурентних засадах для реалізації проекту у Чорнобильській зоні у другій половині 2019 року, зі зниженою максимальною аукціонною ціною до рівня 0.7 чинного “зеленого” тарифу. НОВІ ДІЛЯНКИ: Держгеонадра анонсували аукціон нафтогазових ділянок 25 жовтня 2018 року Державна служба геології та надр України (“Держгеонадра”) запросила зацікавлених осіб подати заявку на отримання спеціальних дозволів на чотири родовища вуглеводнів – Липовецька, Черницька, Яворівська площі на Західній Україні та Сурмачівська площа у північно-східній частині України (Сумська область). Кінцевий строк подання необхідної документації – 27 серпня 2018 року. Спеціальні дозволи будуть надаватися на пять років для геологічного вивчення, у тому числі –  дослідно-промислової розробки, а у випадку Сурмачівської та Яворівської ділянок – і для подальшого видобування на додаткові пятнадцять років. За словами голови Держгеонадр пана Олега Кирилюка, найближчим часом буде виставлено на аукціон ще 44 ділянки, які можуть містити приблизно 1 трильйон кубометрів вуглеводнів. НАФТА І ГАЗ: зміни у процедурах проведення аукціонів На початку червня 2018 року було опубліковано та частково введено в дію Постанову Кабінету Міністрів України про внесення змін до положень правил надрокористування (Постанова № 333 від 25 квітня 2018 р. про внесення змін до процедур, затверджених Постановами Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. № 594 та 615). Згідно зазначеної Постанови, ключові зміни включають: для родовищ нафти та газу: скасування процедури апробації, що застосовувалася для обходу вимоги продажу прав на вуглеводні на конкурсних засадах (набирає чинності з 01 січня 2019 року); можливість щодо укладення з переможцем аукціону договору купівлі-продажу з відкладальною обставиною, який набере чинності після завершення оцінки впливу на довкілля, згідно з якою провадження планованої діяльності є допустимим; уточнення, що надання ліцензій на території континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони не підлягає попередньому погодженню обласними радами; введення правил застосування “мовчазної” згоди щодо погодження дозволів, а також уточнення процедур оплати. Прийнявши дану Постанову, Уряд усунув найбільш кричущі недоліки у процедурі надання спеціальних дозволів щодо діяльності, повязаної з геологічним вивченням та видобутком вуглеводнів, які сповільнювали заплановане нарощення видобутку українського газу та нафти. _________ У разі виникнення будь-яких додаткових питань звертайтесь до: Олени Кучинської, партнера, за адресою olena.kuchynska@kinstellar.com, Вікторії Письменної, юриста, за адресою viktoriia.pysmenna@kinstellar.com, Мар’яни Антонович, юриста, за адресою mariana.antonovych@kinstellar.com, або відвідайте наш сайт.

ВІДНОВЛЮВАЛЬНА ЕНЕРГЕТИКА: альтернативні законопроекти встановлюють основні вимоги до майбутніх аукціонів

07 червня 2018 року у Верховній Раді України було зареєстровано проект закону “Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення конкурентних умов виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії” № 8449 (“Законопроект 8449”). Станом на 04 липня 2018 року, в парламенті було зареєстровано сім альтернативних законопроектів № 8449-1 – 8449-7 (“Альтернативні законопроекти”). П’ять із семи варіантів Альтернативних законопроектів відрізняються незначно і включають дещо модифіковану схему аукціону, викладену в Законопроекті 8449.

Більшість законопроектів передбачає зміни, які не мають прямого стосунку до конкурсних процедур, такі як запровадження “зелених” преміумів, перегляд “зелених” тарифів для електричної енергії, виробленої з енергії вітру та сонця, та заохочення “малої” генерації з відновлюваних джерел.

Аукціони: основні положення відповідно до Законопроекту 8449

Законопроект 8449 запроваджує конкурентну схему підтримки відновлюваної енергетики (“ВЕ”), встановлюючи з 01 липня 2019 року обов’язок щодо отримання на конкурентних умовах державної підтримки проектів з виробництва електроенергії встановленою потужністю більше 10 МВт для сонячної енергії та 20 МВт для вітроенергетики. Цей обов’язок не охоплює електростанції, введені в експлуатацію до 01 липня 2019 року, та об’єкти, щодо яких “попередній” договір купівлі-продажу електроенергії був укладений до цієї дати.

Загальна потужність, яка продаватиметься через електронний аукціон, визначатиметься Кабінетом Міністрів України щорічно та окремо на п’ятирічний строк із зазначенням виду виробництва, території та потужності. Уряд, однак, має враховувати міжнародні зобов’язання України щодо збільшення частки ВЕ, енергетичну стратегію та план розвитку “Укренерго”, національного оператора системи передачі електроенергії.

Аукціони будуть проводитися двічі на рік до 2029 року включно, не пізніше 01 травня та 01 жовтня. Кожен лот складатиме до 1 МВт потужності, а учасник, що бере участь у аукціоні, повинен забезпечити безвідкличну банківську гарантію у сумі 50 000 доларів США за 1 МВт (за альтернативним законопроектом № 8449-3 – 5 000 євро, що буде збільшена до 10 000 євро після виграшу лота).

Аукціон розпочнеться з визначеної Урядом ціни за 1 кВт-год. У межах однакових інтервалів часу ціна покроково зростатиме, допоки учасник аукціону зробить ставку, чи коли ціна зрівняється з максимальною ціною аукціону – поточним “зеленим” тарифом для певного виду виробництва електроенергії з відновлювальних джерел. Плата за участь в аукціоні та умови його проведення будуть визначатися Урядом.

Правила аукціону унеможливлюють перемогу одного учасника; сума потужності, яку виграє один учасник разом з афілійованими особами, не може перевищувати чверті всієї потужності, проданої через аукціон.

Подовжений обов’язок з викупу електроенергії

Найбільш схвальною інновацією запропонованої системи аукціонів є довгострокова державна підтримка у формі обов’язку викупу Гарантованим покупцем електроенергії, яка триватиме і після 01 січня 2030 року, коли підтримка виробників електроенергії за “зеленим” тарифом уже не застосовуватиметься.

Державна підтримка для виробників триватиме 20 років (чи 15 років за альтернативним законопроектом № 8449-3), починаючи з дати подання документа, який підтверджує введення в експлуатацію електрогенеруючої установки.

“Зелений” тариф на енергію сонця та вітру може бути знижено

Україна відома чи не найвищими “зеленими” тарифами в Європі, а їх зниження є найбільш дискусійним нововведенням Законопроекту 8449. Два з семи Альтернативних законопроектів стосуються, в основному, збереження поточних “зелених” тарифів. Решта п’ять та Законопроект 8449 передбачають зниження “зеленого” тарифу на 20-50% для електричної енергії, виробленої з енергії сонця, та 20-30% для електричної енергії, виробленої з енергії вітру. Очікується, що “зелені” тарифи не знижуватимуться ретроспективно.

Від зеленого” тарифу до “зеленого” преміуму: перехід до змішаної системи стимулювання

Згідно з новою моделлю аукціону, виробник електроенергії з відновлювальних джерел не отримуватиме “зелений” тариф. Натомість, переможець аукціону укладатиме два договори на основі типових договорів, які ще будуть розроблені Регулятором – (попередній) договір купівлі-продажу електричної енергії з переможцем аукціону та договір на різницю в ціні.

Гарантований покупець, як сторона зазначених договорів, купуватиме всю вироблену електроенергію за ціною, що формується на ринку “на добу наперед”, та до 5-го числа місяця, наступного за розрахунковим, компенсуватиме різницю між аукціонною ціною (яку отримав переможець аукціону) та ринковою ціною.

В інших юрисдикціях модель компенсації різниці в ціні, подібна запропонованій Законопроектом 8449, відома як змінний “зелений” преміум. Після прийняття Законопроекту 8449, схема підтримки Україною “зелених” виробників включатиме як “зелені” тарифи, в основному, для попередніх та невеликих проектів, так і “зелені” преміуми, право на які отримано через аукціони.

Надбавка може забезпечити до 15 додаткових відсотків до “зеленого” тарифу (аукціонної ціни)

Наразі дотримання рівнів (30% та 50%) використання обладнання українського виробництва на об’єкті електроенергетики дозволяє виробнику електроенергії з відновлювальних джерел претендувати на надбавку до “зеленого” тарифу у розмірах 5% та 10% відповідно. Законопроект 8449 передбачає більшу надбавку у розмірі 5-15-ти відсотків  за використання 30%-70% обладнання українського виробництва на об’єкті електроенергетики (або і більшу максимальну надбавку у розмірі  20%, як передбачено альтернативним законопроектом № 8449-1).

Запобігання “сплячим” проектам

Переможець аукціону повинен збудувати та ввести об’єкт електроенергетики в експлуатацію протягом трьох років з дня підписання необхідних угод – попереднього договору купівлі-продажу електричної енергії та договору на різницю в ціні. Трирічний термін може бути подовжений ще на рік з урахуванням оновленої банківської гарантії, з подвоєною сумою. Невиконання встановленого терміну призведе до втрати права на державну підтримку.

Іншим нововведенням, яке зменшить термін реалізації проектів для отримання “зеленого” тарифу, є заплановане скасування процедури громадських слухань щодо встановлення “зеленого” тарифу, передбачене Законопроектом 8449.

Залучення інвесторів для “малої” генерації

Окрім домогосподарств, які можуть отримати вигоду від спеціального “зеленого” тарифу для вітрової та сонячної генерації потужністю до 30 кВт, Законопроект 8449 встановлює, що юридичні особи та фізичні особи-підприємці також зможуть скористатися перевагами підтримки “малої” генерації.

Ліміт, до якого “зелений” тариф на електроенергію, вироблену з енергії сонця або вітру, може бути встановлений домогосподарствам, юридичним особам та фізичним особам-підприємцям, збільшено до 500 кВт.

Старт аукціонів

Альтернативні законопроекти по-різному визначають дату впровадження аукціону. Новий порядок надання державної підтримки планується застосовувати з 01 січня 2019 року (альтернативний законопроект № 8449-5) чи з 01 липня 2019 року ( Законопроект 8449 і законопроект № 8449-6), чи з 01 січня 2025 року (законопроекти № 8449-1, 8449-2).

Законопроект 8449 передбачає реалізацію пілотного проекту – продажу потужності на конкурентних засадах для реалізації проекту у Чорнобильській зоні у другій половині 2019 року, зі зниженою максимальною аукціонною ціною до рівня 0.7 чинного “зеленого” тарифу.

НОВІ ДІЛЯНКИ: Держгеонадра анонсували аукціон нафтогазових ділянок 25 жовтня 2018 року

Державна служба геології та надр України (“Держгеонадра”) запросила зацікавлених осіб подати заявку на отримання спеціальних дозволів на чотири родовища вуглеводнів – Липовецька, Черницька, Яворівська площі на Західній Україні та Сурмачівська площа у північно-східній частині України (Сумська область).

Кінцевий строк подання необхідної документації – 27 серпня 2018 року.

Спеціальні дозволи будуть надаватися на п’ять років для геологічного вивчення, у тому числі –  дослідно-промислової розробки, а у випадку Сурмачівської та Яворівської ділянок – і для подальшого видобування на додаткові п’ятнадцять років.

За словами голови Держгеонадр пана Олега Кирилюка, найближчим часом буде виставлено на аукціон ще 44 ділянки, які можуть містити приблизно 1 трильйон кубометрів вуглеводнів.

НАФТА І ГАЗ: зміни у процедурах проведення аукціонів

На початку червня 2018 року було опубліковано та частково введено в дію Постанову Кабінету Міністрів України про внесення змін до положень правил надрокористування (Постанова № 333 від 25 квітня 2018 р. про внесення змін до процедур, затверджених Постановами Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. № 594 та 615).

Згідно зазначеної Постанови, ключові зміни включають:

  • для родовищ нафти та газу: скасування процедури апробації, що застосовувалася для обходу вимоги продажу прав на вуглеводні на конкурсних засадах (набирає чинності з 01 січня 2019 року);
  • можливість щодо укладення з переможцем аукціону договору купівлі-продажу з відкладальною обставиною, який набере чинності після завершення оцінки впливу на довкілля, згідно з якою провадження планованої діяльності є допустимим;
  • уточнення, що надання ліцензій на території континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони не підлягає попередньому погодженню обласними радами;
  • введення правил застосування “мовчазної” згоди щодо погодження дозволів, а також уточнення процедур оплати.

Прийнявши дану Постанову, Уряд усунув найбільш кричущі недоліки у процедурі надання спеціальних дозволів щодо діяльності, пов’язаної з геологічним вивченням та видобутком вуглеводнів, які сповільнювали заплановане нарощення видобутку українського газу та нафти.

_________

У разі виникнення будь-яких додаткових питань звертайтесь до:

Олени Кучинської, партнера, за адресою olena.kuchynska@kinstellar.com,

Вікторії Письменної, юриста, за адресою viktoriia.pysmenna@kinstellar.com,

Маряни Антонович, юриста, за адресою mariana.antonovych@kinstellar.com,

або відвідайте наш сайт.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: