fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

GPSR: Оновлені правила ЄС щодо безпечності продукції – переглянуті вимоги до українських товарів, що прямують до споживача в ЄС

03/ 01/ 2025
  Коротко  13 грудня 2024 року набув чинності новий «Регламент (ЄС) 2023/988 Європейського Парламенту та Ради від 10 травня 2023 року про загальну безпеку продукції» (GPSR). GPSR замінює Директиву про загальну безпечність продукції (2001 р.) і впроваджує оновлений режим вимог щодо безпечності продукції в умовах розвитку технологій та засобів торгівлі. Регламент GPSR застосовується до всіх країн-членів ЄС як норма прямої дії і не вимагає імплементації на рівні національного законодавства. GPSR застосовується як загальний регламент до всіх споживчих товарів, доступних на ринку ЄС, незалежно від того, чи є вони новими, вживаними, відремонтованими або відновленими. Він прямо не застосовується до певних категорій товарів, що регулюються вищими стандартами безпеки (наприклад, ліки, продукти тваринного походження, продукти харчування та корми). GPSR вводить нову систему зобовязань у сфері загальних вимог до безпечності продукції, інформування споживачів, розгляду скарг, менеджменту інцидентів та відкликанням продукції. Ключові зміни для європейскього бізнесу, а також імпортерів з України: GPSR застосовується до продуктів, розміщених або доступних (made available) на ринку ЄС. Поняття made available також включає споживчі товари, що продаються онлайн (наприклад, через онлайн-платформи) або за допомогою інших форм дистанційного продажу (наприклад, замовлені по телефону, поштою тощо).  Вимоги GPSR розповсюджуються на виробників (в тому числі зареєстрованих за межами ЄС), імпортерів, дистрибюторів, інтернет-магазинів та представників виробника у ЄС.  Будь-яка фізична або юридична особа підпадає під дію зобовязань виробника згідно з GPSR, якщо така особа (i) розміщує продукт на ринку ЄС під власним найменуванням або торговою маркою, або (ii) суттєво модифікує продукт.  Кожен іноземний виробник (поза межами ЄС), зобовязаний зареєструвати свого представника в ЄС, який буде відповідати за відповідність імпортованої продукції вимогам GPSR і представляти виробника перед органами ринкового нагляду ЄС.  Оператори онлайн маркетплейсів зобовязані дотримуватися вимог GPSR щодо співпраці з європейськими органами ринкового нагляду (наприклад, опрацювання запитів регулятора протягом трьох робочих днів) та забезпечення негайного вжиття заходів щодо помякшення наслідків у разі виявлення невідповідності продукції (наприклад, управління інцидентами, відкликання продукції тощо).  GPSR передбачає конкретні зобовязання щодо маркування продукції, зокрема надання контактних даних іноземних виробників та уповноважених представників в ЄС.  Санкції за порушення GPSR встановлюються на розсуд кожної країни-члена ЄС. Однак, враховуючи, що початковий проект передбачав максимальний штраф у розмірі щонайменше 4% річного обороту, такі штрафи будуть значними. Порушення також може призвести до подання споживачами цивільних позовів про відшкодування шкоди у різних країнах-членах ЄС проти всіх субєктів господарювання, в тому числі тих, що знаходяться за межами ЄС. Рекомендації для українського бізнесу, що експортує споживчі товари до ЄС: Переглянути та оновити внутрішні процедури оцінки продукції, маркування, представництва в ЄС та дотримання технічних стандартів ЄС з урахуванням вимог GPSR  Налагодити звязок з партнерами у ланцюжку експорту (наприклад, імпортерами в ЄС, дистрибюторами, інтернет-магазинами тощо) та запровадити новий внутрішній процес, що відповідатиме вимогам GPSR  Впровадити нові процедури для внутрішніх комунікаційних стратегій та груп відповідальних за роботу зі споживачами та регулятором відповідно до вимог GPSR. Забезпечити швидке реагування на повідомлення про інциденти, скарги клієнтів, а також запити та розпорядження органів нагляду за ринком ЄС. Контакти Аріо Дехгані Радник Baker McKenzie   Володимир Стеценко Юрист Baker McKenzie

Коротко 

13 грудня 2024 року набув чинності новий «Регламент (ЄС) 2023/988 Європейського Парламенту та Ради від 10 травня 2023 року про загальну безпеку продукції» (“GPSR“).

GPSR замінює Директиву про загальну безпечність продукції (2001 р.) і впроваджує оновлений режим вимог щодо безпечності продукції в умовах розвитку технологій та засобів торгівлі. Регламент GPSR застосовується до всіх країн-членів ЄС як норма прямої дії і не вимагає імплементації на рівні національного законодавства.

GPSR застосовується як загальний регламент до всіх споживчих товарів, доступних на ринку ЄС, незалежно від того, чи є вони новими, вживаними, відремонтованими або відновленими. Він прямо не застосовується до певних категорій товарів, що регулюються вищими стандартами безпеки (наприклад, ліки, продукти тваринного походження, продукти харчування та корми). GPSR вводить нову систему зобов’язань у сфері загальних вимог до безпечності продукції, інформування споживачів, розгляду скарг, менеджменту інцидентів та відкликанням продукції.

Ключові зміни для європейскього бізнесу, а також імпортерів з України:

  • GPSR застосовується до продуктів, розміщених або доступних (“made available“) на ринку ЄС. Поняття “made available” також включає споживчі товари, що продаються онлайн (наприклад, через онлайн-платформи) або за допомогою інших форм дистанційного продажу (наприклад, замовлені по телефону, поштою тощо). 
  • Вимоги GPSR розповсюджуються на виробників (в тому числі зареєстрованих за межами ЄС), імпортерів, дистриб’юторів, інтернет-магазинів та представників виробника у ЄС. 
  • Будь-яка фізична або юридична особа підпадає під дію зобов’язань виробника згідно з GPSR, якщо така особа (i) розміщує продукт на ринку ЄС під власним найменуванням або торговою маркою, або (ii) суттєво модифікує продукт. 
  • Кожен іноземний виробник (поза межами ЄС), зобов’язаний зареєструвати свого представника в ЄС, який буде відповідати за відповідність імпортованої продукції вимогам GPSR і представляти виробника перед органами ринкового нагляду ЄС. 
  • Оператори онлайн маркетплейсів зобов’язані дотримуватися вимог GPSR щодо співпраці з європейськими органами ринкового нагляду (наприклад, опрацювання запитів регулятора протягом трьох робочих днів) та забезпечення негайного вжиття заходів щодо пом’якшення наслідків у разі виявлення невідповідності продукції (наприклад, управління інцидентами, відкликання продукції тощо). 
  • GPSR передбачає конкретні зобов’язання щодо маркування продукції, зокрема надання контактних даних іноземних виробників та уповноважених представників в ЄС. 
  • Санкції за порушення GPSR встановлюються на розсуд кожної країни-члена ЄС. Однак, враховуючи, що початковий проект передбачав максимальний штраф у розмірі щонайменше 4% річного обороту, такі штрафи будуть значними. Порушення також може призвести до подання споживачами цивільних позовів про відшкодування шкоди у різних країнах-членах ЄС проти всіх суб’єктів господарювання, в тому числі тих, що знаходяться за межами ЄС.

Рекомендації для українського бізнесу, що експортує споживчі товари до ЄС:

  • Переглянути та оновити внутрішні процедури оцінки продукції, маркування, представництва в ЄС та дотримання технічних стандартів ЄС з урахуванням вимог GPSR 
  • Налагодити зв’язок з партнерами у ланцюжку експорту (наприклад, імпортерами в ЄС, дистриб’юторами, інтернет-магазинами тощо) та запровадити новий внутрішній процес, що відповідатиме вимогам GPSR 
  • Впровадити нові процедури для внутрішніх комунікаційних стратегій та груп відповідальних за роботу зі споживачами та регулятором відповідно до вимог GPSR. Забезпечити швидке реагування на повідомлення про інциденти, скарги клієнтів, а також запити та розпорядження органів нагляду за ринком ЄС.

Контакти

Аріо Дехгані
Радник Baker McKenzie
 
Володимир Стеценко
Юрист Baker McKenzie

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: